Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Ken jij de kracht van meertaligheid? Een tweede taal biedt je niet alleen een extra communicatiemiddel maar ook een volstrekt nieuwe manier van denken. Taal vormt namelijk je brein en beïnvloedt wat je waarneemt, hoe je informatie onthoudt, welke gedachten je hebt en welke keuzes je maakt. Kortom, de talen die je spreekt bepalen hoe je in de wereld staat.In Meertalig deelt dr. Viorica Marian revolutionaire inzichten over de relatie tussen onze taal en ons denken. Meertaligheid blijkt grote voordelen te hebben in het dagelijks leven: je kunt je beter concentreren, denkt creatiever en kritischer en houdt je brein fitter.https://www.amboanthos.nl/boek/meertalig/
Meertaligheid --- Taalverwerving --- Cognitieve ontwikkeling --- Creatief denken --- Kritisch denken --- Taal --- Sociology of culture --- Linguistics --- tweede-taalverwerving --- linguïstiek --- intercultureel onderwijs --- meertaligheid --- Sociolinguistics
Choose an application
Meertaligheid is een hot item, een van de speerpunten in het advies voor herziening van het onderwijscurriculum. Iedereen heeft er een mening over maar in werkelijkheid bestaat er nog veel onwetendheid. De primaire doelstelling van Het meertalige kind is om professionals die dagelijks met meertaligheid en meertalige kinderen werken zoals beleidsmakers, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, medewerkers ouder- en kindcentra en alle anderen die met meertaligen te maken hebben, kennis te laten maken met alle aspecten van meertaligheid. Hoe functioneren kinderen die meertalig opgroeien? Wat zijn de knelpunten en hoe zijn die op te lossen?In deel een van het boek geeft de auteur een uiteenzetting van de stand van zaken en beleid omtrent meertaligheid. Welke vooroordelen en angsten leven er en hoe zit het met het fenomeen taalachterstand? Deel twee zoemt in op het meertalige brein. Hoe ziet dat eruit? Welke rol speelt taal voor een meertalig kind? Hoe zit het met de multiculturele identiteit? Deel drie gaat over het meertalige kind in zijn omgeving. Thuis, bij het consultatiebureau, in zijn vrije tijd, in de voorschoolse voorziening, op school en bij de logopedist.(https://www.standaardboekhandel.be/p/het-meertalige-kind-9789088509872)
Meertalige kinderen --- Meertaligheid --- Taalverwerving --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- tweede-taalverwerving --- kinderen --- logopedie --- taalverwerving --- kleuters --- meertaligheid --- sociolinguïstiek --- tweetaligheid --- taalachterstand --- Taalverwerving ; kinderen --- Meertalig kind --- Didactics of languages --- Kindergarten --- Primary education
Choose an application
Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren.
Didactiek. --- Tweede taal. --- tweede-taalverwerving --- Didactics of Dutch --- didactische processen --- competentiemanagement --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 ; didactiek --- NT2 --- tweedetaalverwerving --- Nederlands als tweede taal --- Didactiek --- Néerlandais (langue) --- Langues --- Étude et enseignement
Choose an application
Studenten in opleiding, onderwijzers in het werkveld, lerarenopleiders en allen die fan van Frans zijn, krijgen in dit handboek een didactisch kader gepresenteerd voor Frans in de basisschool. De acht auteurs van vier hogescholen willen met dit handboek een gedragen visie weergeven van de recente didactiek voor Frans in de basisschool. Hierbij is er aandacht voor zowel taalinitiatie als voor de functionele kennis (uitspraak, woordenschat en grammatica) en de vaardigheden (luisteren, lezen, spreken, mondelinge interactie en schrijven) van het formeel onderwijs. Fan van Frans toont hoe je Frans als vreemde taal op een goede manier kan aanleren in de klas. Daarbij wordt onder andere gefocust op de differentiatie, de evaluatie en de feedback die onontbeerlijk zijn in het vreemdetalenonderwijs. Daarnaast reiken de auteurs allerhande liedjes, gedichten, video’s, prentenboeken, taalspelletjes en online tools aan, om Frans een extra boost te geven. Veel van dat materiaal wordt bovendien kant-en-klaar ter beschikking gesteld via een online platform. De didactische tips, voorbeelden en good practices in dit boek bieden de nodige inspiratie voor iedereen die fan wil worden van Frans.
Didactic strategies --- Didactics of French --- leermiddelen --- lesvoorbereiding --- talenonderwijs --- taalverwerving --- lager onderwijs --- Franse taal ; basisonderwijs --- Franse taal --- basisonderwijs --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Frans --- kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactics of primary education --- tweede-taalverwerving --- 475.34 --- didactiek basisonderwijs - Frans
Choose an application
Taal verwerven is één van de cruciale aspecten in de ontwikkeling van een kind. Dit boek vergezelt de lezer op een boeiende tocht langs de grote fasen van de taalverwerving. Op basis van de meest recente wetenschappelijke bevindingen wordt aangegeven hoe een normaal ontwikkelend kind zijn taal stap voor stap onder de knie krijgt. Elke mijlpaal wordt geïllustreerd met tal van voorbeelden. Concrete tips voor taalaanbod en interactie bieden ondersteuning voor wie aan de slag wil. Uiteraard wordt dieper ingegaan op een aantal moeilijkheden in de taalontwikkeling maar ook een actueel vraagstuk als hoe om te gaan met twee- en meertalige opvoedingssituaties wordt aangesneden. Tot slot worden concrete informatiebronnen aangereikt voor wie op zoek is naar extra achtergrondinformatie. (Bron: covertekst)
tweede-taalverwerving --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- taalvaardigheid --- Taalverwerving ; kinderen --- 113364.jpg --- Taalverwerving --- 800.7 --- #KVHB:Taalontwikkeling --- taalontwikkeling --- taalontwikkelingsstoornissen --- logopedie --- 800 )* TAALKUNDE --- taalontwikkelingsproblemen --- Academic collection --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- Tweetaligheid --- Taalproblemen --- Taalprobleem --- Language Development --- Child Language --- Child Languages --- Language, Child --- Languages, Child --- Language Acquisition --- Acquisition, Language --- Development, Language
Choose an application
Woordenschat aanleren in een vreemde taal biedt leraren en docenten vreemde talen een theoretische achtergrond bij het proces van woordenschatverwerving en een praktijkgerichte benadering in de (taal)lessen. In dit boek maken ze kennis met recente onderzoeksinzichten over hoe je woordenschat kunt aanleren en toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden laat de auteur zien hoe je die inzichten in de lespraktijk kunt omzetten. Dit boek behandelt onder meer:• het verloop van het woordleerproces• technieken om tijdens leesactiviteiten de leerwinst op het vlak van woordenschat te verhogen• technieken om het lexicale profiel van teksten in kaart te brengen• het belang van frasen en collocaties• valkuilen bij oefeningen op collocaties• de woordenschateisen voor lees- en luisteractiviteiten• tests om de woordenschatomvang van leerlingen en studenten te meten• methodes om audiovisueel materiaal optimaal in te zetten
Dutch language --- Study and teaching --- Vreemdetalenonderwijs --- Woordenschat --- Didactiek. --- Vreemdetalenonderwijs ; didactiek --- Taalonderwijs ; didactiek --- vreemdetalenonderwijs --- woordenschat --- taalonderwijs --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Taalonderwijs --- #KVHA:Woordenschatonderwijs --- Frans --- 456.2 --- didactiek --- Vreemdetalenonderwijs: didactiek --- NT2 --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Didactics --- tweede-taalverwerving --- talenonderwijs --- Didactiek --- Vreemde talen --- Ondertiteling --- Onderwijs --- Didactics of languages --- Vreemde taal --- Nederlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.
Allochtonen. --- Diversiteit. --- Onderwijsparticipatie. --- nieuwkomers --- anderstaligen --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- tweede-taalverwerving --- culturele diversiteit --- Didactics of Dutch --- Sociolinguistics --- NT2 ; didactiek --- NT2 ; basisonderwijs --- NT2 ; secundair onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; secundair onderwijs --- Nederlands --- didactiek --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- cultuurverschillen --- NT2 --- Intercultureel onderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- Tweedetaalverwerving --- 474.6 --- Anderstaligen --- Taalvaardigheid --- Taalachterstand --- Taalonderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- 838.5 --- Nederlands als tweede taal (NT2) --- multiculturele samenleving --- 376.7 --- 454.6 --- #PBIB:+105.30 --- Nederlands voor Anderstaligen --- 325 --- intercultureel onderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Contains audio-visual material --- PXL-Education 2014 --- methodiek : onderwijs --- Onderwijs --- Didactiek --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Immigranten --- Begeleiding --- Anderstalige nieuwkomer --- OKAN --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Immigrant
Choose an application
Dit boek is bedoeld voor ouders en opvoeders die te maken hebben met tweetalige opvoeding. Tweetaligheid komt steeds vaker voor doordat mensen naar andere landen vertrekken om daar te gaan wonen en werken. Dit boek wil ouders en opvoeders helpen om de vraag te beantwoorden of het al dan niet een goed idee is om hun kinderen tweetalig op te voeden. Enkele hoofdstukken geven inzicht in de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige kinderen. Voorts gaan de auteurs in op de vraag hoe ouders een tweetalige opvoeding het best kunnen aanpakken. Verschillende dilemma's en lastige vragen worden besproken. Zo komt de vraag aan de orde of het niet moeilijk is voor kinderen om twee of meer talen tegelijk te leren. Ook wordt het verschijnsel besproken dat kinderen hun twee talen soms door elkaar lijken te halen. Maar er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de enorme voordelen van tweetaligheid en aan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het tegelijkertijd leren van twee talen. Enkele hoofdstukken gaan ook in op de rol van creche en school bij de tweetalige opvoeding.Door de brede bespreking van het verschijnsel tweetaligheid is het boek een aanrader voor iedere lezer die in tweetaligheid geinteresseerd is
sociolinguïstiek --- taalverwerving --- Educational sciences --- tweetaligheid --- Sociolinguistics --- tweede-taalverwerving --- opvoeding --- tweetalig onderwijs --- Tweetaligheid --- taalontwikkeling --- meertaligheid --- #PBIB:+111.14 --- 803.3 --- Meertalig onderwijs --- Taalontwikkeling --- Taalbeleid --- Opvoeding --- 81.246 --- Tweetaligheid ; kinderen --- 803.2 --- student-tutoring --- meertalig onderwijs --- 800:159.9 --- 800.73 --- 800.73 Tweetaligheid. Meertaligheid. Vreemde talen. Vertalen --- Tweetaligheid. Meertaligheid. Vreemde talen. Vertalen --- 800:159.9 Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Taalwetenschap. Taalkunde. Linguistiek-:-Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Vakdidactiek : Nederlands : Lager onderwijs --- Psycholinguïstiek --- Taalopvoeding --- Taalverwerving --- Sociolinguïstiek --- Opvoeding en onderwijs --- Taalvaardigheid --- Meertaligheid --- Onderwijs --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Zien is snappen is een vooral visuele handleiding voor taalonderwijs in het primair onderwijs met een of meer anderstalige kinderen in de klas.Met dit boek geven we de leraar een handreiking voor hoe hij met eenvoudige middelen de anderstalige kinderen meer Nederlands kan onderwijzen. Nederlands dat voorwaardelijk is voor het volgen van het Nederlandse onderwijs.Je ziet en leest hoe je met eenvoudige middelen allerlei Nederlandse taalverschijnselen kunt onderwijzen zoals:Hoe gebruik je de lidwoorden een, de en het?Hoe maak je Nederlandse zinnen?Hoe gebruik je aanwijzende voornaamwoorden?Hoe maak je samenstellingen?Hoe maak je verkleinwoorden in het Nederlands?Hoe vorm je meervoud in het Nederlands?De lessen kosten weinig tijd en kun je gemakkelijk bij of naast andere (taal-) programma's of taalmethodes aanbieden. Soms bestaan de lessen uit een visuele toelichting voorafgaand aan een gewone les uit het schoolcurriculum; soms zijn het aparte lessen.We beschrijven specifieke leerstof Nederlands voor groep 1 tot en met 4. Deze leerstof is voorwaardelijk voor het onderwijs in groep 5 en hoger.Sommige onderdelen kun je ook gebruiken voor Nederlandstalige kinderen met een taalachterstand. Doordat we verschijnselen isoleren en visualiseren, bieden we ook deze kinderen meer structuur aan. Ook voor kinderen zonder taalachterstand zijn bepaalde lessen interessant, omdat ze zo al vroeg inzicht krijgen in de Nederlandse taalstructuur.Bij deze uitgave hoort een digitale bijlage. Inde digitale bijlagen zijn de printplaten voor de kubussen te vinden: geel voor personen, bruin voor dieren, rood voor de handelingen, paars voor bepaling van plaats en oranje voor bepaling van tijd. De digitale bijlagen worden automatisch toegevoegd in je klantaccount na betaling van het boek in onze webshop. Je vindt deze direct terug in je klantaccount onder 'Mijn directe downloads'. Heb je het boek elders aangeschaft? Dan kun je de losse digitale bijlagen gratis downloaden in onze shop met de code uit het boek. https://shop.bazalt.nl/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=91
Nederlands --- taalmethodes --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- NT2 --- Nederlands voor anderstaligen --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- anderstaligen --- Nederlands voor anderstaligen (NT2) --- taalachterstand --- Nederlands 838.5 --- Taalbeschouwing --- Didactiek --- 475.2 --- nederlands voor andertaligen --- #PBIB:+111.24 --- #PBIB:+111.23 --- 838.5 Nederlands voor anderstaligen --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Lager onderwijs --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Kleuteronderwijs --- Contains audio-visual material --- basisonderwijs --- didactiek van het Nederlands --- PXL-Education 2016 --- Taalverwerving --- Anderstaligen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- tweede-taalverwerving --- taalverwerving --- Anderstalige --- Didactics of languages --- Primary education --- Grammar --- NT2. --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- NT2 ; basisonderwijs --- Coöperatieve werkvorm
Choose an application
Hoe leren kinderen, jongeren en volwassenen het Nederlands als tweede taal? Hoe kunnen we een leeromgeving creëren waarin anderstaligen tot de beste leerresultaten komen? En op welke manier stimuleren (of verhinderen) onze ideeën over taal en onderwijs zo'n leeromgeving? Taal leren biedt leraren in spe, leraren(opleiders) en pedagogische begeleiders inzicht in de verwerving van het Nederlands alstweede taal bij kleuters, lagereschoolkinderen, jongeren en volwassenen.Dit handboek beschrijft tweedetaalverwerving als een sociaal gedreven proces, waarvan het succes afhankelijk is van een aantal factoren. Die factoren omvatten onder anderede wijze waarop we taal en onderwijs percipiëren, de manier waarop interactie in de klas opgezet wordt en de mate waarin er sprake is van een leeromgeving waarin het goed gedijen is en veel geëxperimenteerd mag worden. Maar hoe zorgen we voor zo'n leeromgeving? Daarnaar gaat dit handboek op zoek. Bron : http://www.bol.com
tweede-taalverwerving --- Didactics of Dutch --- taalverwerving --- talenonderwijs --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Taalonderwijs ; didactiek --- Taalonderwijs voor anderstaligen --- NT2 --- didactiek --- 838.5 --- Didactiek --- 641 Taalbeleid --- 474.6 --- Nederlands voor Anderstaligen --- 456.1 --- Nederlands --- Taalontwikkeling --- Meertaligheid --- Anderstaligheid --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde --- PXL-Education 2017 --- onderwijskunde --- didactiek van de talen --- Taalonderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- Taalbeleid --- 801 --- Taalopvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Taalverwerving --- Anderstaligen --- Anderstalige kleuters --- Anderstalige nieuwkomers --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Anderstalige --- Anderstalige kleuter --- Anderstalige nieuwkomer
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|