Narrow your search
Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Meertalig : de wonderbaarlijke voordelen van meer dan één taal spreken
Authors: ---
ISBN: 9789026362538 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Ambo|Anthos

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ken jij de kracht van meertaligheid? Een tweede taal biedt je niet alleen een extra communicatiemiddel maar ook een volstrekt nieuwe manier van denken. Taal vormt namelijk je brein en beïnvloedt wat je waarneemt, hoe je informatie onthoudt, welke gedachten je hebt en welke keuzes je maakt. Kortom, de talen die je spreekt bepalen hoe je in de wereld staat.In Meertalig deelt dr. Viorica Marian revolutionaire inzichten over de relatie tussen onze taal en ons denken. Meertaligheid blijkt grote voordelen te hebben in het dagelijks leven: je kunt je beter concentreren, denkt creatiever en kritischer en houdt je brein fitter.https://www.amboanthos.nl/boek/meertalig/


Book
Het meertalige kind
Author:
ISBN: 9789088509872 9088509875 Year: 2020 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meertaligheid is een hot item, een van de speerpunten in het advies voor herziening van het onderwijscurriculum. Iedereen heeft er een mening over maar in werkelijkheid bestaat er nog veel onwetendheid. De primaire doelstelling van Het meertalige kind is om professionals die dagelijks met meertaligheid en meertalige kinderen werken zoals beleidsmakers, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, logopedisten, medewerkers ouder- en kindcentra en alle anderen die met meertaligen te maken hebben, kennis te laten maken met alle aspecten van meertaligheid. Hoe functioneren kinderen die meertalig opgroeien? Wat zijn de knelpunten en hoe zijn die op te lossen?In deel een van het boek geeft de auteur een uiteenzetting van de stand van zaken en beleid omtrent meertaligheid. Welke vooroordelen en angsten leven er en hoe zit het met het fenomeen taalachterstand? Deel twee zoemt in op het meertalige brein. Hoe ziet dat eruit? Welke rol speelt taal voor een meertalig kind? Hoe zit het met de multiculturele identiteit? Deel drie gaat over het meertalige kind in zijn omgeving. Thuis, bij het consultatiebureau, in zijn vrije tijd, in de voorschoolse voorziening, op school en bij de logopedist.(https://www.standaardboekhandel.be/p/het-meertalige-kind-9789088509872)


Book
LESvaardig : basisdidactiek NT2
Author:
ISBN: 9789461058614 9461058616 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren.


Book
Fan van Frans : zo pak je het aan in de basisschool
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789089319128 9789463931809 Year: 2020 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten in opleiding, onderwijzers in het werkveld, lerarenopleiders en allen die fan van Frans zijn, krijgen in dit handboek een didactisch kader gepresenteerd voor Frans in de basisschool. De acht auteurs van vier hogescholen willen met dit handboek een gedragen visie weergeven van de recente didactiek voor Frans in de basisschool. Hierbij is er aandacht voor zowel taalinitiatie als voor de functionele kennis (uitspraak, woordenschat en grammatica) en de vaardigheden (luisteren, lezen, spreken, mondelinge interactie en schrijven) van het formeel onderwijs. Fan van Frans toont hoe je Frans als vreemde taal op een goede manier kan aanleren in de klas. Daarbij wordt onder andere gefocust op de differentiatie, de evaluatie en de feedback die onontbeerlijk zijn in het vreemdetalenonderwijs. Daarnaast reiken de auteurs allerhande liedjes, gedichten, video’s, prentenboeken, taalspelletjes en online tools aan, om Frans een extra boost te geven. Veel van dat materiaal wordt bovendien kant-en-klaar ter beschikking gesteld via een online platform. De didactische tips, voorbeelden en good practices in dit boek bieden de nodige inspiratie voor iedereen die fan wil worden van Frans.


Book
Taalontwikkeling stap voor stap
Authors: ---
ISBN: 9789081134767 Year: 2010 Publisher: Herentals Vlaamse Vereniging van Logopedisten

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taal verwerven is één van de cruciale aspecten in de ontwikkeling van een kind. Dit boek vergezelt de lezer op een boeiende tocht langs de grote fasen van de taalverwerving. Op basis van de meest recente wetenschappelijke bevindingen wordt aangegeven hoe een normaal ontwikkelend kind zijn taal stap voor stap onder de knie krijgt. Elke mijlpaal wordt geïllustreerd met tal van voorbeelden. Concrete tips voor taalaanbod en interactie bieden ondersteuning voor wie aan de slag wil. Uiteraard wordt dieper ingegaan op een aantal moeilijkheden in de taalontwikkeling maar ook een actueel vraagstuk als hoe om te gaan met twee- en meertalige opvoedingssituaties wordt aangesneden. Tot slot worden concrete informatiebronnen aangereikt voor wie op zoek is naar extra achtergrondinformatie. (Bron: covertekst)


Book
Woordenschat aanleren in een vreemde taal : hoe doe je dat?
Author:
ISBN: 9789463441865 9463441867 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordenschat aanleren in een vreemde taal biedt leraren en docenten vreemde talen een theoretische achtergrond bij het proces van woordenschatverwerving en een praktijkgerichte benadering in de (taal)lessen. In dit boek maken ze kennis met recente onderzoeksinzichten over hoe je woordenschat kunt aanleren en toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden laat de auteur zien hoe je die inzichten in de lespraktijk kunt omzetten. Dit boek behandelt onder meer:• het verloop van het woordleerproces• technieken om tijdens leesactiviteiten de leerwinst op het vlak van woordenschat te verhogen• technieken om het lexicale profiel van teksten in kaart te brengen• het belang van frasen en collocaties• valkuilen bij oefeningen op collocaties• de woordenschateisen voor lees- en luisteractiviteiten• tests om de woordenschatomvang van leerlingen en studenten te meten• methodes om audiovisueel materiaal optimaal in te zetten


Book
Geen pANiek ... : snel op weg met anderstalige nieuwkomers
Authors: ---
ISBN: 9789044131444 9044131443 Year: 2014 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Anderstalige nieuwkomers... ze zijn vandaag een belangrijk aandachtspunt op school. Het hoe en het waarom van hun begeleiding veroorzaakt soms paniek. Hoe begin ik eraan? Hoe overwin ik de taal- en cultuurkloof? Waar kan ik geschikt materiaal vinden? Waarop let ik bij de selectie van methodieken? Dit boek wil een wegwijzer zijn voor leerkrachten, coördinatoren en directies die een ondersteuning wensen in hun begeleiding van anderstalige nieuwkomers. De lezer krijgt een groot aantal tips mee, interessante websites, een dvd met praktijkvoorbeelden en veel ander 'hapklaar' materiaal om aan de slag te gaan of om verder te werken met anderstalige nieuwkomers.


Book
Het succes van tweetalig opvoeden : gids voor ouders en opvoeders
Authors: ---
ISBN: 9789033488153 9033488159 Year: 2012 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor ouders en opvoeders die te maken hebben met tweetalige opvoeding. Tweetaligheid komt steeds vaker voor doordat mensen naar andere landen vertrekken om daar te gaan wonen en werken. Dit boek wil ouders en opvoeders helpen om de vraag te beantwoorden of het al dan niet een goed idee is om hun kinderen tweetalig op te voeden. Enkele hoofdstukken geven inzicht in de taalontwikkeling van eentalige en tweetalige kinderen. Voorts gaan de auteurs in op de vraag hoe ouders een tweetalige opvoeding het best kunnen aanpakken. Verschillende dilemma's en lastige vragen worden besproken. Zo komt de vraag aan de orde of het niet moeilijk is voor kinderen om twee of meer talen tegelijk te leren. Ook wordt het verschijnsel besproken dat kinderen hun twee talen soms door elkaar lijken te halen. Maar er wordt ook de nodige aandacht besteed aan de enorme voordelen van tweetaligheid en aan de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar het tegelijkertijd leren van twee talen. Enkele hoofdstukken gaan ook in op de rol van creche en school bij de tweetalige opvoeding.Door de brede bespreking van het verschijnsel tweetaligheid is het boek een aanrader voor iedere lezer die in tweetaligheid geinteresseerd is


Multi
Zien is snappen : grip op lessen Nederlands voor anderstalige kinderen in groep 1 t/m 4
Authors: ---
ISBN: 9789461180124 Year: 2023 Publisher: Vlissingen Bazalt Groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zien is snappen is een vooral visuele handleiding voor taalonderwijs in het primair onderwijs met een of meer anderstalige kinderen in de klas.Met dit boek geven we de leraar een handreiking voor hoe hij met eenvoudige middelen de anderstalige kinderen meer Nederlands kan onderwijzen. Nederlands dat voorwaardelijk is voor het volgen van het Nederlandse onderwijs.Je ziet en leest hoe je met eenvoudige middelen allerlei Nederlandse taalverschijnselen kunt onderwijzen zoals:Hoe gebruik je de lidwoorden een, de en het?Hoe maak je Nederlandse zinnen?Hoe gebruik je aanwijzende voornaamwoorden?Hoe maak je samenstellingen?Hoe maak je verkleinwoorden in het Nederlands?Hoe vorm je meervoud in het Nederlands?De lessen kosten weinig tijd en kun je gemakkelijk bij of naast andere (taal-) programma's of taalmethodes aanbieden. Soms bestaan de lessen uit een visuele toelichting voorafgaand aan een gewone les uit het schoolcurriculum; soms zijn het aparte lessen.We beschrijven specifieke leerstof Nederlands voor groep 1 tot en met 4. Deze leerstof is voorwaardelijk voor het onderwijs in groep 5 en hoger.Sommige onderdelen kun je ook gebruiken voor Nederlandstalige kinderen met een taalachterstand. Doordat we verschijnselen isoleren en visualiseren, bieden we ook deze kinderen meer structuur aan. Ook voor kinderen zonder taalachterstand zijn bepaalde lessen interessant, omdat ze zo al vroeg inzicht krijgen in de Nederlandse taalstructuur.Bij deze uitgave hoort een digitale bijlage. Inde digitale bijlagen zijn de printplaten voor de kubussen te vinden: geel voor personen, bruin voor dieren, rood voor de handelingen, paars voor bepaling van plaats en oranje voor bepaling van tijd. De digitale bijlagen worden automatisch toegevoegd in je klantaccount na betaling van het boek in onze webshop. Je vindt deze direct terug in je klantaccount onder 'Mijn directe downloads'. Heb je het boek elders aangeschaft? Dan kun je de losse digitale bijlagen gratis downloaden in onze shop met de code uit het boek. https://shop.bazalt.nl/shopware.php?sViewport=detail&sArticle=91


Book
Taal leren : van kleuters tot volwassenen
Authors: ---
ISBN: 9789401444422 9401444420 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe leren kinderen, jongeren en volwassenen het Nederlands als tweede taal? Hoe kunnen we een leeromgeving creëren waarin anderstaligen tot de beste leerresultaten komen? En op welke manier stimuleren (of verhinderen) onze ideeën over taal en onderwijs zo'n leeromgeving? Taal leren biedt leraren in spe, leraren(opleiders) en pedagogische begeleiders inzicht in de verwerving van het Nederlands alstweede taal bij kleuters, lagereschoolkinderen, jongeren en volwassenen.Dit handboek beschrijft tweedetaalverwerving als een sociaal gedreven proces, waarvan het succes afhankelijk is van een aantal factoren. Die factoren omvatten onder anderede wijze waarop we taal en onderwijs percipiëren, de manier waarop interactie in de klas opgezet wordt en de mate waarin er sprake is van een leeromgeving waarin het goed gedijen is en veel geëxperimenteerd mag worden. Maar hoe zorgen we voor zo'n leeromgeving? Daarnaar gaat dit handboek op zoek. Bron : http://www.bol.com

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by