Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In een medisch-professionele context omgaan met ouderen betekent geconfronteerd worden met multipathologie. Het is eigen aan de geriatrische patiënt om zich in een acute situatie op atypische wijze te presenteren. Hierdoor is het dikwijls moeilijk voor de gezondheidswerker om het overzicht te houden. In een meer chronische situatie kan men ook vaak spreken over een algemene achteruitgang van de toestand, zonder dat duidelijk uitlokkende factoren kunnen geïdentificeerd worden. Hier dient men terug te vallen op het brede scala aan screeningsinstrumenten die voorhanden zijn, immers: meten is weten en gissen is missen.In dit cahier is geprobeerd de meest gebruikte en nuttige screeningstesten op een overzichtelijke wijze weer te geven. In deze publicatie zijn een belangrijk aantal nieuwe instrumenten opgenomen met ruime aandacht voor het concept frailty.
Geriatric nursing --- Geriatrische verpleging --- Mental health nursing --- Mental illness--Nursing --- Psychiatric nursing --- Psychiatrische verpleging --- Soins infirmiers en geriatrie --- Soins infirmiers en psychiatrie --- Geriatrie --- Geriatrische evaluatie --- #KVHB:Geriatrie --- Evaluatie --- 605.93 --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- bejaardenzorg --- gerontologie --- meetschalen --- 324 --- tests --- screening --- geriatrische patiënt --- meetinstrumenten --- geriatrische verpleegkunde (gez) --- Screening --- Frailty --- Bejaarden --- ouderdomsziekten, geriatrie --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- 613.64 --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- bejaarden --- evaluatie --- ouderenzorg --- testen --- Meetinstrumenten --- Geriatrie. --- evaluatie. --- Evaluatie. --- Geriatrics --- Age group sociology --- Diagnosis --- PXL-Healthcare 2014 --- multipathologie --- evaluatietechnieken --- Screening (geneeskunde) --- Meetinstrument --- Meting
Choose an application
This book presents the findings of a study into the social shaping of reproductive genetics in Germany and Israel, two exceptionally interesting social settings, which share a traumatic history. Based on a variety of empirical materials (including in-depth interviews with genetic counsellors and survey data on their practices and opinions, as well as analysis of legal, religious, professional and media texts), the study reveals dramatic differences between the way that the German and Israeli societies address the question of a life (un)worthy of living: while in Germany, social, cultural, religious and legal conditions restrict the selection of embryos based on prenatal diagnosis, in Israel they strongly encourage it. A close comparative analysis of the ways that these two societies handle the delicate balance between the quality and sanctity of life illuminates the controversy around reproductive genetics in an original and provocative way. The study is also innovative in its use of contemporary social theory concerning the politics of life in comprehending the differences between two societies positioned at opposite extremes in their adoption of reproductive genetics. It thus offers an original cross-cultural discussion concerning present-day techno-medical manipulations of life itself. This is a unique and courageous book. Yael Hashiloni-Dolev studied the field of reproductive genetics in Israel and Germany, and found out that while in Germany social, cultural, legal and religious conditions restrict the selection of embryos based on prenatal diagnosis, it is strongly encouraged in Israel. This unexpected finding is brilliantly analyzed by the author. Thus this excellent book must be read and discussed by social scientists, human geneticists, genetic counsellors, bio ethicists and medical students.' Benno Müller - Hill, Dr. rer. nat. em. Prof. at the Institute of Genetics of the University of Cologne, Cologne, Germany.
General ethics --- Sociology --- Human genetics --- Gynaecology. Obstetrics --- voortplanting (mensen) --- medische genetica --- sociologie --- ethiek --- genetica --- vroedkunde --- Israel --- Genetic screening --- Human reproductive technology --- Prenatal diagnosis --- 241.63*5 --- 241.63*5 Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Antenatal diagnosis --- Intrauterine diagnosis --- Prenatal testing --- Diagnosis --- Obstetrics --- Assisted conception --- Assisted human reproduction --- Assisted human reproductive technology --- Conception --- Human assisted reproduction --- Human assisted reproductive technology --- Human reproduction --- Medical technology --- Reproductive technology --- Human chromosome abnormalities --- Medical screening --- Technological innovations
Choose an application
In 1953 werd door Watson en Crick de structuur van het DNA blootgelegd: dit gaf inzicht in de wijze waarop de erfelijke eigenschappen van een organisme worden 'gecodeerd' en bij elke celdeling doorgegeven. Omstreeks 1975 werd het mogelijk om DNA te 'manipuleren'. De stukjes DNA die een welbepaalde eigenschap tot stand brengen, en die men genen noemt, kan men nu isoleren, identificeren en reproduceren (klonen). In verband met de mens leidt dit samen met andere technieken tot de mogelijkheid om de oorsprong van een groot aantal erfelijke ziekten op te sporen. Door onderzoek van enkele cellen kan men de aanwezigheid van een erfelijke aanleg vaststellen zowel bij de volwassene, het kind, de foetus als bij het embryo. Deze kennis kan heel waardevol zijn, maar ze kan ook ongewenste tot zelfs dramatische gevolgen hebben. Dit boek geeft een inzicht in de mogelijkheden van dit genetisch onderzoek. Tegelijk worden ook de voornaamste ethische vragen gesteld die erdoor worden opgeroepen. (Bron: covertekst)
Human genetics --- Professional ethics. Deontology --- Human medicine --- Erfelijkheidsleer --- Ethique médicale --- Hérédité --- Medische ethiek --- Genetisch onderzoek ; ethiek --- Genetisch onderzoek ; sociale aspecten --- genetica --- erfelijke ziekten --- bio-ethiek --- 174.2 --- 17.023.33 --- 575 --- 061 Ethische problemen --- 094 Biologie --- Erfelijkheid --- Genetica --- 600.2 --- 603.1 --- aangeboren afwijkingen --- erfelijkheidsleer --- ethiek --- genetische diagnose --- genetische test --- maatschappij --- recht --- screening --- 599.2 --- aangeboren afwijkingen (congenitale afwijkingen, hartafwijkingen) --- ethiek (moraal) --- genetisch risico --- prenatale diagnose --- tests --- 010213.jpg --- 61 --- 179.7 --- Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Génétique --- (zie ook: orthopedie, seksuele ontwikkelingsstoornissen, vaatziekten) --- (zie ook: genetisch advies) --- Conferences - Meetings --- Medical genetics --- Genetic Techniques --- Genetic Counseling --- Genetic Screening --- Moral and ethical aspects --- 174.2 Beroepsmoraal van de artsen. Medische beroepsethiek --- Clinical genetics --- Diseases --- Heredity of disease --- Medical sciences --- Pathology --- Genetic disorders --- Genetic aspects --- Hérédité --- Génétique --- Ethique médicale
Choose an application
Bij een leerprobleem is er vaak sprake van een "motorische blokkade". Het kind weet wel wat het moet doen of antwoorden, maar krijgt het niet op papier gezet. De leerling kan dus zijn volledige potentieel niet laten zien. Het INPP-bewegingsprogramma, dat je dagelijks met de hele klas kan uitvoeren, biedt voor veel kinderen een antwoord. De leerlingen die niet schoolrijp zijn of leerproblemen hebben, oefenen zo de basisvaardigheden om tot leren te komen zonder dat ze uit de klas moeten worden gehaald. Via de motorische weg worden de cognitieve functies ondersteund. Kinderen moeten immers eerst hun bewegingen leren controleren, alvorens ze kunnen stilzitten, schrijven, lezen, ...
Bewegingsopvoeding. --- leerproblemen --- Primary education --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- neuromotorische stoornissen --- Bewegingsopvoeding --- #PBIB:+105.61 --- lichamelijke vaardigheden --- motoriek --- ontwikkelingspsychologie --- neuromotoriek --- screeningsmethoden --- 415.3 --- emotionele intelligentie --- didactiek --- sociale vaardigheden --- 464 --- Motorische ontwikkeling --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Bewegen --- Lichamelijke ontwikkeling --- 796.012 --- Leerstoornissen --- Testen --- Neuromotorisch ontwikkelingsprogramma --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Kinderen met leerproblemen --- PXL-Education 2014 --- motorische ontwikkeling --- cognitieve functies --- bewegingsprogramma's --- screening --- kleuteronderwijs --- bewegingsopvoeding --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- dyspraxie --- Beweging --- Onderwijsmethode --- Leerstoornis --- Plezier --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Evenement: Wereldbloeddonordag
Didactics of social education --- handel --- BSO (beroepssecundair onderwijs) --- reclame --- PAV (project algemene vakken) --- dementie --- bejaarden --- Eerste Wereldoorlog --- Westhoek --- vrijwilligerswerk --- privacy --- beroepsgeheim --- screening --- gender --- hypotheken --- energie (technologie) --- huur --- hypothecaire kredieten --- EPB (energie, prestatie en binnenklimaat) --- bloed --- bloeddonors --- bloedgroepen --- plasma --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- 485.6 --- project algemene vakken --- winkel --- Marketing --- Bejaarden --- Wereldoorlog I --- vrijwilligers --- Privacy --- Rolpatronen --- Gender --- Seksuele intimidatie --- Bouwen --- Huis --- Bloedgeven --- bloedgroep --- 486.8 --- C6 --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- handboeken secundair onderwijs --- PAV --- PXL-Education 2018 --- leerboeken --- secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 7e leerjaar secundair onderwijs --- 3e graad secundair onderwijs --- Klantenbinding --- Informatievaardigheden --- Winkels --- Handelaars --- Reclame --- Communicatie --- Generatiekloof --- Ouderen --- Jeugd --- Pensioenen --- Propaganda --- Oorlog --- Wapenstilstand --- Bronnenkritiek --- Vrijwilligerswerk --- Beroepsgeheim --- Privacybescherming --- Scholen --- Persvrijheid --- Vrouwen --- Rechten van de mens --- Sekseverschillen --- Discriminatie --- Woningen --- Energieverbruik --- Kosten --- Bloeddonaties --- Bloedgroepen --- Orgaandonatie --- Project algemene vakken --- Winkel --- Handelaar --- Oudere --- Pensioen (financiën) --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Bronnenonderzoek --- Recht --- Scheepvaart --- School (instelling) --- Vrouw --- Mensenrechten --- Sekseverschil --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Woning --- Bloeddonatie --- Bloedgroep --- Donor --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- Jongere --- International women's day --- Role models --- Women's rights
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|