Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
1 op de 9 leerlingen maakt het middelbaar onderwijs niet af. Wat zijn de oorzaken en hoe kan dit opgevolgd worden? Een poging daartoe is 'tijdstap': een begeleidingsprogramma voor jongeren die problemen hebben op de middelbare school.
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Choose an application
Over TikTok, geweld, scheidingen, sharenting, autoriteit, inclusie, klimaatspijbelen, angst, armoede en andere thema's die ons volwassenen moeten bezighoudenOpgroeien in de 21e eeuw is anders dan in de 20e. Zelfs de wereld waarin de millennials opgroeiden verschilde van de huidige waarin Gen Z en Gen Alfa leeft. We krijgen meer dan ooit te maken met globale, vaak onoplosbare vraagstukken. De autoriteiten die daar vroeger een antwoord op formuleerden verliezen hun invloed. Tegelijkertijd biedt de technologie mogelijkheden, sneller dan we kunnen beslissen of we daar wel gebruik van moeten maken.Je zult maar een kind zijn. Moet je je best doen op school als het einde van de wereld wordt gepredikt? Brengen sociale media je dichter bij je leeftijdsgenoten of tasten ze je zelfbeeld aan? Informeert of manipuleert het nieuws je? We leven in een enorm welvarend land, maar de vooruitgang brengt valkuilen met zich mee. Bovendien zijn er nog altijd talloze kinderen die niet delen in de welvaart, evenals jongeren die worstelen met mentale problemen of in aanraking komen met geweld, op het scherm en ernaast.Volwassenen moeten hun verantwoordelijkheid opnemen om kinderen wegwijs te maken in de wereld. Hoe dat precies moet, ligt niet voor de hand, maar auteur Caroline Vrijens heeft wel een en ander geleerd. Als kinderrechtencommissaris heeft zijn kunnen putten uit de inzichten van experts, van professionals die dagelijks met kinderen werken en uiteraard van de kinderen zelf. Al die kennis deelt ze in dit boek, opdat we het kind beter kunnen ondersteunen.Bron: https://www.borgerhoff-lamberigts.be/shop/boeken/een-nieuwe-wereld-voor-het-kind?variant=97362
Kinderrechten --- Jeugdzorg --- Vlaanderen --- Kindertijd --- Maatschappij --- Social problems --- Age group sociology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- pedagogisch klimaat --- sociale media --- geweld --- jeugd --- kinderen --- maatschappij --- sociale problemen --- angst --- armoede --- schoolverzuim --- klimaat --- Kind --- Sociale verandering --- Welbevinden --- Opgroeien --- Rechten van minderjarigen --- Jeugdzorg ; Vlaanderen --- Kinderen en maatschappij --- Educational sciences --- Sociale media --- Inclusief onderwijs --- Pesten --- Echtscheiding --- Prikkelverwerking --- Geweld --- Kinderarmoede
Choose an application
Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen – problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs – allen autoriteit op hun vakgebied – beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten. Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|