Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Bij sommige jongeren kan dyslexie helaas leiden tot faalangst, somberheid, en minder zelfvertrouwen. Dit geldt voor basisschoolkinderen, maar in nog sterkere mate voor jongeren in het voortgezet onderwijs. Op het voortgezet onderwijs wordt immers, wat lees- en schrijfvaardigheid betreft, een hogere verwerkingssnelheid verwacht dan op de basisschool. Met het oog op een goed verloop van de persoonlijkheidsontwikkeling van dyslectische jongeren is het belangrijk om aandacht te schenken aan de mogelijke sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie.In dit boek wordt een behandelingsprotocol gepresenteerd van een groepstraining voor het beter kunnen hanteren van dyslexie, waardoor de kans op het ontwikkelen van secundaire problemen wordt geminimaliseerd. Het behandelingsprogramma richt zich op dyslectische jongeren in de leeftijdscategorie van tien tot en met zestien jaar met (beginnende) psychische klachten. De training omvat elf sessies, één terugkomsessie en twee ouderbijeenkomsten.Voor de jongeren zelf is een bijbehorend werkboek ontwikkeld. Dit werkboek is apart te bestellen.
Pupil counseling. Pupil guidance --- Orthopedagogics --- leerlingenbegeleiding --- dyslexie --- psychosociale hulpverlening --- faalangst --- Dyslexie --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Zorgverbreding --- Secundair onderwijs --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Dyslexie.
Choose an application
Ik kreeg telefoon van de school dat mijn dochter er niet was. Ze bleek in een bushokje te zitten, huilend en kon alleen zeggen: 'Ik kan niet naar school, het gaat niet.'Voor sommige kinderen en jongeren brengt naar school gaan grote emotionele ontreddering teweeg. Schoolweigering is een complexe problematiek die de jongere, het gezin, de school en de hulpverlening uitdaagt. In dit boek belichten de auteurs het fenomeen vanuit deze verschillende perspectieven. Ze vertrekken hierbij vanuit het werkveld en de vakliteratuur.Dit boek biedt concrete handvatten en een ruimer werkmodel voor de aanpak van schoolweigering. Iedereen die met schoolweigering geconfronteerd wordt, zal zich geïnspireerd weten om meteen aan de slag te gaan.Nele Van Driessche, master in de klinische psychologie, werkt op De Kaap, dienst kinder- en jeugdpsychiatrie van Karus. Ze is teamcoördinator van de dagbehandelingsgroep die zich richt op jongeren met schoolweigering.Gino Ameye is master in de klinische psychologie en zorgmanager in Karus. Hij heeft ruime ervaring in het werken met jongeren met schoolweigering. Hij werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.Griet De Nys is master in de pedagogische wetenschappen. Ze is lector en studiebegeleider aan de lerarenopleiding van HOGENT en werkte mee aan het onderzoek Angst voor de schoolpoort van HOGENT.https://gompel-svacina.eu/product/schoolweigering/?utm_medium=email&utm_campaign=Kees+Vernooy%3A+Begrijpend+lezen+op+de+...&utm_source=YMLP
Schoolweigering --- emotionele problemen --- hulpverlening --- kinderen --- Psychosociaal probleem --- Jongere --- Hulpverlening --- Relatie leerling - school --- Multisysteemtherapie --- Schoolmoeilijkheden --- Geestelijke gezondheidszorg --- Spijbelen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- schoolverzuim --- Developmental psychology --- Educational psychology
Choose an application
Mensen leven in onderlinge samenhang met elkaar in een samenleving waarin allerlei codes bestaan hoe we ons dienen te gedragen. Wanneer er spanning ontstaat tussen mensen, kan dat psychische problemen veroorzaken. Vanuit de medische optiek kan dat leiden tot een psychiatrische ziekte.De sociale psychiatrie houdt zich bezig met de wisselwerking tussen mensen en probeert deze op positieve wijze te beïnvloeden. Zij wil mensen met psychiatrische problemen ondersteunen in de wijk waar ze wonen om met gebruik van eigen mogelijkheden een zo volwaardig mogelijk maatschappelijk bestaan te leiden. Daarbij is er oog voor de buurt, maatschappelijke belang en de wisselwerking tussen cliënten en hun omgeving. De sociale psychiatrie is het antwoord vanuit de psychiatrie die niet wil medicaliseren en daarmee mensen wil ondersteunen in hun leven, in hun eigen omgeving. Met zowel oog voor het individuele als het maatschappelijke belang, omdat die nu eenmaal niet zonder elkaar kunnen.Dit boek bevat waardevolle bijdragen van auteurs die vanuit een sociale, contextuele visie proberen cliënten zo optimaal mogelijk te ondersteunen bij hun functioneren, al dan niet met psychiatrische problematiek.http://www.swpbook.com
sociale psychiatrie --- psychosen --- psychiatrische verpleegkunde --- psychiatrie --- Sociology of social care --- agressie --- gesloten afdeling --- Psychiatric nursing --- Sociale psychiatrie --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Sociale psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Thuiszorg --- Begeleiding --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Ouderenzorg
Choose an application
Een goede gezondheid is niet voor elke jongere vanzelfsprekend. Er zijn veel jongeren die klachten ervaren waarvoor niet altijd een medische oorzaak gevonden wordt. Deze klachten kunnen jongeren belemmeren in de dagelijkse dingen die zij graag doen; dit is niet altijd voor iedereen zichtbaar. Voor zowel de professionals in het onderwijs als de zorgprofessionals is het belangrijk oog te hebben voor deze jongeren. Jongeren tussen de 10 en 21 jaar vinden het soms lastig om taal te vinden voor hun lichamelijke en/of mentale klachten. Vanuit onderzoek is gebleken dat goede communicatie essentieel is voor een goede begeleiding of behandeling. Communicatietoolkid helpt (aankomende) professionals met jongeren in gesprek te gaan over hun (mentale) gezondheid. Niet alleen volgens een theoretisch kader, maar vooral met een aantal praktische tools die jongeren prikkelen en activeren om zelf aan de slag te gaan. Het boek is geschreven om vanuit de visie op positieve gezondheid anders te kijken naar jongeren en hun klachten.https://https://www.epo.be/nl/geestelijke-gezondheidszorg/5064-communicatietoolkid-9789023257417.html
Age group sociology --- interpersonele communicatie --- gezondheid --- adolescenten --- communicatie --- Communicatie ; jongeren --- Psychische stoornissen ; jongeren --- psychische stoornissen --- Jongeren : communicatie --- 159.9 --- 159.923 --- Psychosociale begeleiding --- Jongere --- Gesprekstechniek --- Welbevinden --- Mentale gezondheid --- Lichamelijke klacht --- Psychosociaal probleem --- Activerende werkvormen --- Werkvorm --- Communicatie --- Stress --- Hulpverlening
Choose an application
Waarom is het zo lastig om gedrag te veranderen? Wat kunnen mensen met gedragsproblemen zelf doen om het dagelijks functioneren te verbeteren en hoe kunnen professionals ze hierbij ondersteunen? Psychische gezondheid geeft inzicht in de psychische processen en problemen die een rol spelen bij het veranderen van gedrag. In het boek ligt het accent op zelfregulatie.Het boek sluit goed aan op de recente ontwikkelingen binnen de psychiatrische hulpverlening om mensen met psychische problemen zelf verantwoording te laten nemen voor het veranderen van hun gedrag. Het toont toekomstig sociale professionals wat er mogelijk is op het gebied van gedragsverandering en leert ze om adequate ondersteuning te bieden zonder cliënten te veel bij de hand te nemen.Het boek bevat beknopte overzichten over menselijk gedrag en (psychische) gezondheid en gaat in op de mogelijkheden en beperkingen van professioneel handelen. Het maakt inzichtelijk hoe de mechanismen werken die ten grondslag liggen aan de aanpak van psychische problemen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van motivatie, de vorming van identiteit, zelfbeheersing en stress.Bron : https://www.epo.be/nl/geestelijke-gezondheidszorg/3527-psychische-gezondheid-9789046906019.html?search_query=psychische+gezondheid&results=26
Psychology --- sociale psychiatrie --- autonomie --- psychopathologie --- zelfhulptechnieken --- psychosociale hulpverlening --- gedragsverandering --- Gedrag --- Gedragsprobleem --- Zelfzorg --- Preventie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociaal probleem --- Gedragsverandering --- Zelfregulatie --- Psychiatrie --- Motivatie --- Identiteitsontwikkeling --- Zelfbeheersing --- Stress --- Gedragstherapie ; psychiatrische patiënten --- Zelfregulatie (psychologie) --- Psychische stoornissen --- gedragstherapie --- 615.84 --- Gedragstherapie ; psychiatrische patiënten
Choose an application
Luna hoort stemmen die haar lastigvallen. Stemmen die niemand anders kan horen. Daarom zit ze in Huize Hoopvol. Toch is haar leven sinds kort iets beter: ieder weekend mag ze bij Ties logeren. Zijn ouders denken niet dat ze gek is. Bovendien is Gozert daar: de onzichtbare vriend van Ties, die Luna ook kan horen. Maar er komt een einde aan die fijne periode als Luna?s moeder haar meeneemt naar het verlaten vakantiepark van haar vader. Daar is helemaal niets te beleven. Hoewel? Gozert is meegekomen. En het vakantiepark blijkt toch niet zo verlaten?https://lemniscaat.nl/boeken/luna/
Dutch literature --- Paranoia --- Spook --- Eenzaamheid --- Vriendschap --- Jeugdliteratuur --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- Fantasie --- Fantasievriend --- Psychosociaal probleem --- Anders zijn --- Voorlezen --- Voorleesverhalen --- Jezelf zijn --- Psychische problemen --- Fantaseren --- Fantasievriendjes
Choose an application
Wat past bij de 'normale ontwikkeling' en wat is 'afwijkend'? Dit boek gaat in op de vraag wanneer het functioneren significant afwijkt van wat bij de leeftijd hoort en wanneer het de verdere ontwikkeling belemmert. Thema's die verder in dit boek aan de orde komen zijn: genetische kwetsbaarheid, pre– en perinatale ontwikkeling, temperamentskenmerken, het gezin, sociale relaties, en de cultuur. Daarnaast komen veel voorkomende ontwikkelingsproblemen en emotionele– en gedragsproblemen aan bod, zoals agressie en regelovertredend gedrag, aandachts– en impulsiviteitsproblemen, angst en stemmingsproblemen, pervasieve ontwikkelingsstoornissen, kindermishandeling en gehechtheidsproblemen, middelenmisbruik en verslaving, etc. Wat is hierbij de rol van kind– en omgeving en hoe beïnvloeden zij elkaar? Voorbeelden door het boek heen vertalen een en ander naar de dagelijkse praktijk. Op de betekenis voor diagnostiek en interventie wordt hierbij ingegaan.
Developmental psychology --- gedragsstoornissen --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- angststoornissen --- psychopathologie --- transactionele analyse --- Psychosociaal probleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Psychopathologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Klinische psychologie --- Psychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Psychopathologie --- Philosophy (General). --- Psychology, clinical. --- Psychology. --- Clinical Psychology. --- Ontwikkelingspsychologie. --- Ontwikkelingsstoornissen --- Therapeutische technieken. --- Kinderen.
Choose an application
De idee dat de dsm-5 een betrouwbaar diagnostisch instrument zou zijn, berust op een vertekende interpretatie van statistische gegevens. Bovendien leidt het instrument tot een enge kijk op psychische problemen. De dsm-5 houdt vast aan een strikt biomedische benadering en brengt niet in rekening hoe allerlei context- en belevingsfactoren mee vorm geven aan psychische klachten en symptomen. Vanuit de fenomenologische psychiatrie en de lacaniaanse psychoanalyse geeft de auteur aan hoe het anders kan. Daartoe stelt hij een kwalitatieve casusgerichte diagnostiek voor, die streeft naar goede reflexiviteit, betrouwbaarheid en validiteit binnen het diagnostisch proces.
Psychiatry --- psychiatrie --- psychiatrische diagnostiek --- Psychische stoornissen ; classificatie --- Psychodiagnostiek --- Psychodiagnostics --- Diagnostic and statistical manual of mental disorders --- History and criticism --- DSM --- psychodiagnostiek --- 606.3 --- Classificatie --- psychische stoornissen --- 607.51 --- kinderpsychologie --- diagnostiek --- hulpverlening --- DSM-5 --- Psychopathologie --- PXL-Healthcare 2015 --- DSM-V --- Psychische stoornissen --- 616.89 $e rubriek --- trefwoord --- Psychodiagnose --- Psychosociale problemen --- Psychoanalyse --- Psychiatrie --- Diagnostiek --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychosociaal probleem --- Diagnose
Choose an application
Goede zorg voor mensen met (ernstige) psychiatrische aandoeningen vraagt om een sluitende keten van formele en informele resources. Zowel naastbetrokkenen, vrijwilligers, als professionals zijn periodiek betrokken bij de ondersteuning van het herstelproces van een cliënt. Maar met meerdere partijen is het al gauw een onoverzichtelijk veld, dat al snel langs elkaar werkt. Hoe bereik je als professional dat al deze vormen van zorg goed op elkaar aansluiten?Immers, om daadwerkelijk herstel te kunnen bereiken op het maatschappelijk, persoonlijk en symptomatisch domein is samenwerking in de keten onontbeerlijk. Het is de taak van de verschillende teams om deze zorg tussen de domeinen zodanig af te stemmen ? met ondersteuning van het samenwerkingsmodel ? dat alle resources optimaal zijn betrokken bij het herstelproces van cliënten.Tegelijkertijd kan met het Zorgafstemmingsgesprek (ZAG) gewerkt worden aan samenwerking en het afstemmen van zorg rondom en met een individuele cliënt. Het goed opzetten, uitvoeren en evalueren van een ZAG is een essentiële vaardigheid voor een professional in deze sector.Zorg voor afstemming geeft organisaties, teams en professionals concrete handvatten voor de samenwerking op teamniveau en de samenwerking tussen professionals. Zoals het samenwerkingsmodel en de ZAG-werkwijze met bijbehorende observatieschaal. Het theoretisch fundament, praktijkvoorbeelden, concrete aanbevelingen voor het voeren en kritisch reflecteren op samenwerking en zorgafstemming maken het boek uitermate geschikt voor professionals in het sociaal domein en de specialistische GGZ. De praktijkonderzoeksopdrachten en concrete beschrijvingen van de domeinen maken het boek uitermate geschikt voor studenten en docenten van sociale, psychologische en verpleegkundige beroepsopleidingen.(bron : https://www.swpbook.com/boeken/1/geestelijke-gezondheidszorg/2073/zorg-voor-afstemming)
Geestelijke gezondheidszorg --- Samenwerking --- Hulpverlening --- Psychiatrie --- sociaal-agogisch werk --- psychiatrische verpleegkunde --- multidisciplinaire zorg --- geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatry --- Psychiatrische patiënten --- Psychosociale problemen --- Kwetsbaarheid --- Samenwerken --- Sociaal werk --- Teamwerk --- Professionalisering --- Methodiek --- geestelijke gezondheidszorg - ggz --- herstel --- psychiatrische aandoeningen --- samenwerking --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem --- Sociaal werk (beroep) --- hulpverlening
Choose an application
De zorg voor mensen met psychiatrische en psychosociale problematiek is omgebogen richting herstel en participatie. Waar de kennis van de professional vroeger het uitgangspunt was, is nu de wens en de ervaringskennis van de zorgvrager het startpunt.Maar wat betekent dit voor de professional, voor zijn houding en attitude in contact met cliënten? Hoe vorm je een goede samenwerking met hen en hun naasten? Hoe voorkom je dat dit een verzwaring van de zorg wordt? Is herstel wel voor iedereen mogelijk?In dit boek worden de belangrijkste aandachtspunten om herstelgericht te werken op een rij gezet en vanuit de praktijk beschreven, met concrete handvatten en voorbeelden. Er wordt onder meer ingegaan op het vergroten van de eigen kracht en eigen regie, het herkennen en stimuleren van de ervaringsdeskundigheid, het inzetten van de professionaliteit waar nodig, maar voorál het durven loslaten waar het empowerment vergroot en het herstel versterkt.Dit praktijkboek is voor (aankomende) professionals die herstelondersteunende zorg willen leveren. Het geeft antwoorden op vragen gericht op het eigen handelen en de omgang met mensen met uiteenlopende problematiek van verslavingen, lvb, (ernstige) psychiatrische kwetsbaarheden tot mensen (w.o. ouderen) met psychische of psychosociale problemen. Zowel in instellingen als in de wijk geeft dit boek houvast om het herstelproces te optimaliseren.(bron: https://www.swpbook.com/boeken/83/ambulante-ggz/1995/praktijkboek-herstelondersteunende-zorg?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mailing_7591)
herstel --- psychopathologie --- psychiatrische verpleegkunde --- Psychiatric nursing --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrische patiënten --- welzijnswerk, methoden --- herstel ondersteunende zorg --- psychiatrie --- rehabilitatie --- geestelijke gezondheidszorg --- empowerment --- 361.1 --- hulpverlening --- herstelgericht werken --- PXL-Healthcare 2019 --- psychiatrische zorg --- Psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Herstelgericht werken --- Herstel --- Participatie --- Eigen Kracht --- Empowerment --- Ervaringsdeskundigen --- Professionalisering --- 616.89 --- Psychiatrische patiënt --- Psychosociaal probleem --- Herstel (mentaal) --- Eigen Kracht-Conferentie --- Ervaringsdeskundige --- Herstelzorg --- Methodiek --- Psychiatrische patiënten --- Zelfregie
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|