Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Handboek dat aangeeft waarom het noodzakelijk is dat het Nederlandse onderwijs zich omvormt tot samenlevingsgerichte scholen van de 21e eeuw.
Onderwijs en maatschappij --- Samenleving --- Basisonderwijs --- Burgerzin --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijssociologie. --- onderwijsbeleid --- School management --- Didactic strategies --- onderwijsvormen --- samenleving --- burgerzin --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijssociologie
Choose an application
Goed burgerschap zit niet in de menselijke genen. Burgerschap is daarom iets waar scholen vanaf het basisonderwijs tot het laatste moment aandacht voor moeten hebben. De vraag is hoe burgerschapsonderwijs vorm moet krijgen. Waar in het curriculum zou het aandacht moeten hebben? Op welke wijze wordt burgerschap idealiter onderwezen? Wat vereist burgerschapsonderwijs van docenten? En niet onbelangrijk: wat zijn de risico?s van burgerschapsonderwijs? Hoe zit het bijvoorbeeld met het risico van indoctrinatie?Ongemerkt leiden jongeren impliciete waarden en normen af uit keuzes over lesmethodes, onderwerpen die wel of niet aan bod komen en de manier waarop een docent de lesstof overdraagt. Wat die waarden en normen zijn, kunnen we ontdekken door ons af te vragen wiens kennis op school wordt onderwezen, wie die kennis bewust of onbewust heeft geselecteerd om onderwezen te worden en waarom dit curriculum op een bepaalde manier aan een groep jongeren wordt onderwezen. Dit vereist van ieder in het onderwijs een open, kritische houding en voor elk van hen mogelijkheden tot participatie in het vormgeven van het onderwijs.De auteurs pleiten vanuit een liberaal perspectief op het onderwijs voor bewustheid van de vele vaak impliciete waarden en normen in het onderwijs en het curriculum. Burgerschapsonderwijs vereist beduchtheid van alle betrokkenen voor de eigen meningen en voorkeuren. Wie jonge burgers wil leren over burgerschap, heeft een zekere moed tot zelfspot nodig, om de eigen positie te relativeren als dat in het belang is van de vorming en individuele ontwikkeling van jongere burgers.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/de-moed-tot-zelfspot-burgerschap-in-het-onderwijs/
Onderwijs en maatschappij --- Burgerschap; onderwijs --- Onderwijs --- Burgerschap --- Burgerschapseducatie --- Onderwijsstrategieën --- Sociology of education --- Teaching --- maatschappelijke vorming --- onderwijsfilosofie --- burgerschap --- curriculumontwikkeling --- Netherlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Burgerzin ; onderwijs --- 456.6
Choose an application
De maatschappij is fors aan het veranderen. Die ontwikkelingen hebben grote effecten op het onderwijs. Om te kunnen anticiperen op alle veranderingen die op het onderwijs afkomen, lijkt het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap een kansrijke aanpak.In een professionele leergemeenschap staan vier processen centraal: samen veranderen, samen werken, samen leren en samen leiden.In een professionele leergemeenschap ligt de focus op het leren van de leerlingen en het zo goed mogelijk inrichten van het leerproces. Dat vraagt hoogwaardig vakmanschap van leraren, schoolleiders en andere onderwijsmensen. Opvallend genoeg staat een belangrijke motor achter de ontwikkeling van vakmanschap, strategisch human resource beleid, nog in de kinderschoenen. Bovendien heeft het vaak een instrumenteel karakter.In het eerste deel van dit boek kijken we naar ontwikkelingen in het onderwijs en wat nu eigenlijk een professionele leergemeenschap is. En wat is dan strategisch hr-beleid op basis van verbinden, vertrouwen en vakmanschap? In het tweede deel werken we samen veranderen, samen werken, samen leren en samen leiden verder uit. In het derde en laatste deel verkennen we de mogelijkheden van verschillende hr-instrumenten die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap.Er is geen blauwdruk van een professionele leergemeenschap omdat het leren van leerlingen centraal staat. Strategisch hr-beleid zorgt ervoor dat iedere onderwijsinstelling kan ontwikkelen naar een unieke professionele leergemeenschap die ervoor zorgt dat iedereen samen kan leren.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/onderwijs/professionalisering/vertrouwen-verbinden-en-vakmanschap-in-het-onderwijs-pica)
Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Human resource management --- human resource management (HRM) --- professionalisering --- Leergemeenschappen --- Professionele leergemeenschappen --- Personeelsbeleid --- Schoolontwikkeling --- Professionalisering --- Leraren --- Onderwijs --- Onderwijsmanagement --- Onderwijs en maatschappij --- Professionele leergemeenschap --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
Wonen, werken of naar school gaan in de grootstad Antwerpen betekent ondergedompeld worden in superdiversiteit. Superdiverse gemeenschappen zien we in België en Nederland het eerst in de grote steden, maar demografische gegevens wijzen erop dat deze landen in de toekomst grotendeels zullen evolueren naar superdiverse samenlevingen. Hoe men deze gang van zaken ook bekijkt, de realiteit is dat we voortaan meer dan ooit op gelijke basis zullen samenleven en werken met mensen die van ons verschillen qua thuistaal, culturele achtergrond, sociale klasse, seksuele oriëntatie of met mensen die mogelijk een beperking hebben.Wat in de toekomst realiteit wordt voor grote delen van België en Nederland, gebeurt vandaag al in Antwerpen. Omgaan met grote en kleine verschillen tussen mensen plaatst niet alleen de brede stedelijke gemeenschap voor uitdagingen, maar ook de compactere leefwereld van de school, een plaats waar stedelingen en niet-stedelingen met al hun gelijkenissen en verschillen samenkomen: leraren, leerlingen, ouders, directieleden en andere belanghebbenden.In het project Van startbekwaam naar stadsbekwaam, geruggensteund door het transitiefonds voor de lerarenopleiding van de Vlaamse overheid en door de Antwerp School of Education, werden lerarenopleiders van zeven lerarenopleidingen uit de stad enprovincie Antwerpen (Artesis Plantijn Hogeschool, CVO Crescendo, CVO EduKempen, CVO HBO5 Antwerpen, CVO Provincie Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool en Universiteit Antwerpen) bijeengebracht om na te denken over de specifieke competenties die leraren(opleiders) nodig hebben om les te geven in een samenleving die zich kenmerkt door superdiversiteit. De lerarenopleiders bundelden hun krachten, en die van hun studenten en cursisten, in drie samenwerkingspraktijken rond talige diversiteit, ?urban education? en inclusie.Het resultaat van hun samenwerking lees je in dit boek. De auteurs willen hiermee leraren in Vlaanderen en Nederland informeren en inspireren. Het boek bevat concrete handvatten voor leraren die nu of in de toekomst met superdiversiteit geconfronteerd worden.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463792646/Leraren-opleiden-in-een-superdiverse-samenleving
Leraren ; opleidingen --- Intercultureel onderwijs --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Onderwijsresearch --- Onderwijs en maatschappij --- Lerarenopleiding --- Superdiversiteit --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Meertalig onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs --- lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Diversiteit --- diversiteit
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Burgerschap raakt het hart van de school. Het vertrekpunt voor het gesprek over burgerschap zijn de leerlingen en de wijk waarin de school staat. In de praktijk blijken ook de opvattingen van de leerkrachten een bepalende factor. In de school zijn vaak al allerlei initiatieven die betrekking hebben op burgerschap, omdat de school een bepaalde levensbeschouwing heeft, maar het kan ook een project zijn: een Derde wereldproject, een schoolkrant, of een uitwisselingsproject. Daar is ooit voor gekozen, vanuit een bepaalde overtuiging. Om al deze initiatieven te verbinden en scholen te helpen bij het ontwikkelen van hun eigen aanpak, hebben wij een praktijkgericht boek ontwikkeld. Daarom kozen we ook voor de passende de titel van dit werkboek: 'Burgerschap, dat doen we toch al?'
Burgerschap --- Maatschappelijke vorming --- Basisonderwijs --- Nederland. --- Basisonderwijs. --- Burgerschap ; basisonderwijs ; Nederland --- Maatschappelijke vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- 478.1 --- Onderwijs en maatschappij --- burgerschap --- Opvoeden tot burgerzin --- Burgerzin --- integratie --- Integratie --- Wereldburgerschap --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Mondiale vorming --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Nederland --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sociology of education --- Didactics of social education --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Nederland en Vlaanderen worden steeds meertaliger. Die talige diversiteit is een rijkdom voor de samenleving en het onderwijs, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Enerzijds wordt meertaligheid gezien als een cruciale katalysator op het vlak van burgerschap en economie. Anderzijds, wordt het aangewezen als een oorzaak van achterstanden bij leerlingen met een meertalige achtergrond.Visies op meertaligheid: wetenschap en praktijkIn dit boek delen verschillende schrijvers hun visies, ervaringen, problemen én best practices op het gebied van meertaligheid. De bijdragen van onder andere (taal)wetenschappers, scholieren, een advocaat, een kunstenaar, een re-integratie consulent, leerkrachten en beleidsmakers zorgen voor een brede benadering van het onderwerp en de waarde van taaldiversiteit.Kansen en uitdagingen: meertaligheid als antwoordDe meertaligheid van leerlingen met een migratie-achtergrond in Nederland en Vlaanderen wordt besproken, maar ook vraagstukken vanuit de onderwijspraktijk van Suriname, Zweden, St. Eustatius en het Fries taalonderwijs komen aan bod. De bijdragen in deze bundel laten zien waarom we meertaligheid juist moeten verwelkomen en stimuleren, zowel binnen als buiten de klas.(Bron: www.boom.nl)
meertaligheid --- talenonderwijs --- taalbeleid --- NT2 --- Meertaligheid --- Onderwijs --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- 454.6 --- didactiek --- meertalig onderwijs --- intercultureel onderwijs --- Meertalig onderwijs --- Onderwijsorganisatie --- taalverwerving --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijsorganisatie --- School management --- Inclusief onderwijs --- Anderstalige nieuwkomers --- Multiculturele samenleving --- Anderstaligen --- anderstaligen --- onderwijsbeleid --- diversiteit --- Anderstalige nieuwkomer --- Anderstalige --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Multilinguisme --- Enseignement multilingue
Choose an application
De wereld verandert razendsnel. Moet ons onderwijs dan ook niet veranderen? Leren onze kinderen op school nog wel de cruciale dingen die ze nodig hebben in de maatschappij van de 21ste eeuw? Ons onderwijs is voortreffelijk, maar het werkt niet even goed voor alle leerlingen. Hoe kan ons onderwijs ervoor zorgen dat alle leerlingen zich volwaardig ontwikkelen en zich goed voelen op school? Wat is de rol van de leerkracht? En wat is de rol van ouders? En moeten we nu massaal computers en tablets in onze klassen invoeren? Dit boek biedt een antwoord op de grote vragen over het onderwijs van de 21ste eeuw. Geschreven in een heldere taal, opgefrist met concrete ideeën uit de onderwijspraktijk en overgoten met een stevige dosis optimisme. Want ons onderwijs is uitstekend maar het kan nog beter. Beter aangepast aan de moderne tijden, beter voor leerlingen en hun ouders, beter voor leerkrachten.
Primary education --- Secondary education --- Onderwijsvernieuwing --- Leraar --- Onderwijsfilosofie --- 21e eeuw --- Education --- Twenty-first century --- 21st century --- Onderwijsvisie. --- Onderwijsstrategieën. --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie). --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- interactief onderwijs --- lerarenberoep --- onderwijsfilosofie --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsorganisatie --- lerarenopleiding --- motiverend onderwijs --- anno 2000-2099 --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijs en maatschappij
Choose an application
Ons samenleven staat onder spanning. Discussies over politiek en samenleving raken snel verhit, tegenstellingen worden scherper gesteld. Dat laat zich ook voelen in de klas en op school. Leraren en directies worden voor fikse uitdagingen geplaatst. Hoe moet je reageren op heftige of haatdragende uitspraken? Hoe geef je les over gevoelige thema?s in het leerplan? Hoe ontmijn je polarisatie? Hoe voer je gesprekken over controversiële onderwerpen zonder dat de klas opvliegt?Dit boek zoekt antwoorden op deze vragen. Pedagogisch begeleiders, gemotiveerde leraren, directies, lerarenopleiders en educatief medewerkers van vormingsorganisaties vinden in het boek richtingwijzers en tips over het aangaan van moeilijke gesprekken en het bewerkstelligen van een open en democratisch gespreksklimaat.Omgaan met conflict en polarisatie in de klas is een vrucht van het onderzoekswerk van het Vlaams Vredesinstituut, een onafhankelijke instelling voor vredesstudies bij het Vlaams Parlement. De opdracht van het Vredesinstituut is het publieke debat informeren en praktijkdeskundigen ondersteunen op basis van wetenschappelijke inzichten.(Bron: https://www.pelckmanspro.be/omgaan-met-conflict-en-polarisatie-in-de-klas.html)
454.22 --- Radicalisme. --- communicatie. --- conflicten --- conflicthantering. --- klasmanagement. --- onderwijs. --- polarisatie. --- radicalisering. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- 301.15. --- 465 --- onderwijs --- polarisatie --- radicalisering --- Radicalisme --- conflicthantering --- communicatie --- klasmanagement --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- 301.15 --- Teacher education. Teacher's profession --- conflicten (themawoord fictie) --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Pedagogie --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Educational sciences --- Polarisatie --- Onderwijsstijlen --- Pedagogiek --- diversiteit --- mondelinge communicatie --- gesprekstechnieken --- Sociology of education --- PXL-Education 2018 --- onderwijs en maatschappij --- politieke beschouwingen --- conflictbeheersing --- Onderwijs en maatschappij --- Communicatie ; onderwijs --- Conflicthantering ; onderwijs --- Klassenmanagement --- Multicultural education --- Polarization (Social sciences) --- Flanders --- Belgium --- Onderwijs --- Polarisering --- Conflicthantering --- Klasklimaat --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- 454.6 --- Evolutietheorie --- Intercultureel onderwijs --- Klassfeer --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Didactics of history --- History as a science --- intercultureel onderwijs --- Education --- Book
Choose an application
We praten elke dag over wat er beter kan in onze scholen: lesmethoden, technologie, leertrajecten ... Maar in die discussies vergeten we vaak de leerling zelf. Daar brengt EduNext verandering in. Dit boek biedt inspiratie voor out-of-the-boxdenkers in het moderne onderwijs. Door moeilijk haalbare provocaties te herdenken, door te focussen op de afzonderlijke delen van het transformatieproces, maar ook door inspiratie te halen uit scholen die verder durven te gaan, kunnen we werken aan een échte vernieuwing van onze scholen.Bron : https://www.lannoo.be/nl/edunext-0
Prentenboeken --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- innovatie --- 450.46 --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsbeleid --- didactiek --- onderwijsvernieuwingen --- organisatie --- creativiteit --- 370.02 --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- theoretische onderwijsvernieuwing --- Onderwijs --- #SBIB:316.334.1O220 --- #SBIB:316.334.1O225 --- #SBIB:35H305 --- Onderwijsmanagement --- Onderwijs ; België ; organisatie --- Organisatie van het onderwijs: algemeen --- Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie --- Organisatieleer: organisatieverandering --- School management --- PXL-Central Office 2017 --- PXL-Education 2017 --- onderwijs en maatschappij --- onderwijskunde --- 37.01 --- Educatieve master --- Onderwijs ; theoretische beschouwingen --- Education --- 21st century --- Educational innovations --- Belgium --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- onderwijsonderzoek
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|