Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
A revival of interest in morphology has occurred during recent years. The Yearbook of Morphology, published since 1988, has proven to be an eminent support for this upswing of morphological research, since it contains articles on topics which are central in the current theoretical debates which are frequently referred to. In the Yearbook of Morphology 2004 a number of papers is devoted to the topic morphology and linguistic typology'. These papers were presented at the Fourth Mediterranean Morphology Meeting in Catania, in September 2003. Within the context of this denominator, a number of issues are discussed wich bear upon universals and typology. These issues include: universals and diachrony, sign language, syncretism, periphrasis, etc.
Comparative linguistics --- Sociolinguistics --- Sign language --- Linguistics --- linguïstiek --- gebarentaal
Choose an application
Communiceren met mensen met een verstandelijke en/of communicatieve handicap vraagt om een bewuste communicatieve houding. We noemen deze basishouding Totale Communicatie. In de praktijk betekent dit dat de omgeving zich aanpast aan het communicatieniveau, dus aan de mogelijkheden van de cliënt. Door alle mogelijke middelen te combineren en aan te passen aan het niveau van de verstandelijk gehandicapte komt optimaal ontwikkelen en communiceren dichterbij. Juist bij deze groep mensen is communicatie een kwestie van gedrag maar vooral ook van kennis en gevoel. Om deze eigenschappen en mogelijkheden waar te kunnen nemen, mag begrip tussen de omgeving en de cliënt niet ontbreken.Deze druk van Totale Communicatie is een hulpmiddel voor hulverleners, begeleiders en ouders die zich meer willen verdiepen in die eigenschappen en mogelijkheden. Het boek beschrijft de Weerklankmethodiek, een theoretisch kader voor het in kaart brengen van de mogelijkheden van de cliënt, maar ook de praktische toepassing van communicatie op maat. Aan de hand van casussen wordt de Weerklankmethodiek inzichtelijk en toepasbaar gemaakt. Bijvoorbeeld door een casus van een kind met een verstandelijke en communicatieve handicap en een casus van een volwassen persoon met niet-aangeboren hersenletsel en een communicatieve beperking.Tevens bevat het boek tal van illustraties over visuele communicatie. Het boek vervolgt met een korte beschrijving van de Nederlandse Gebarentaal, Nederlands met Gebaren en het Weerklankvocabulaire. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten, maar ook: wat pas je wanneer toe? Tot slot worden gebaren per thema gerangschikt.https://www.standaardboekhandel.be/p/totale-communicatie-9789036812665
Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- personen met een beperking --- communicatievaardigheden --- cliënt-hulpverlener relatie --- gebarentaal --- personen met een sociale beperking --- Didactics --- Communicatie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Gebarentaal --- Visualisatie --- Pictogram --- Gehandicaptenzorg --- Hulpverlening --- Visuele communicatie
Choose an application
Sprekende handen is een uniek werkboek met een methodiek voor ontmoetingsgroepen met en voor dementerende mensen, wonend op psychogeriatrische afdelingen in verpleeg- en verzorgingshuizen. De methodiek is in de praktijk ontwikkeld en sluit aan bij die stromingen in de ouderenzorg die de beleving van oude mensen zelf, en de aandacht voor hun eigen levensverhaal centraal stellen. Dat blijkt zeer goed te werken. Eerst geven de auteurs informatie over de methodiek en over hun samenwerking als muziektherapeut en geestelijk verzorger. Vervolgens worden 46 uitgewerkte programma’s voor groepsbijeenkomsten beschreven, die als kapstok dienen voor de bijeenkomsten. Als thema voor deze programma’s is gekozen: “Sprekende handen”, waarbij de handen de levensverhalen van ouderen symboliseren. Dit werkboek bevat een dvd, met filmfragmenten van een bijeenkomst van een ontmoetingsgroep, die de tekst nader illustreren. In het boek zijn verwijzingen opgenomen naar deze filmfragmenten.
dementie --- Geriatric nursing --- geriatrische verpleegkunde --- Geriatrics --- muziektherapie --- mantelzorg --- dementia senilis --- 606.15 --- methodiek --- psychogeriatrie --- psychotherapie --- verbondenheid --- Demente bejaarden --- 606.5 --- activiteitenbegeleiding (animatie) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- gebarentaal --- groepstherapie --- therapeutic touch (aanraking) --- Dementie --- Contains audio-visual material --- Muziektherapie --- Hulpverlening. --- Dementie. --- Bejaarden --- Hulpverlening --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven
Agogiek --- Communicatiespelen. --- Methodiek. --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- groepsactiviteiten --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- spelactiviteiten --- Agogie ; methodiek --- Communicatiespelen --- #KVHB:Agogiek --- 620 --- interactiespelen --- spelen --- spelpedagogiek --- 305.8 --- Bewegingsspelen --- Bezinning --- Communicatie --- Concentratie --- Contactspelen --- Gebarentaal --- Gevoelens --- Kennismaking --- Lichamelijke expressie --- Meditatie --- Mimiek --- Ontspanning --- Samenwerken --- Verbale expressie --- 796.1 --- Interactie --- Sociale vaardigheden --- Spelen --- Spelregels --- 364.04 --- Communicatietechnieken --- Maatschappelijk werk : methodiek --- communicatie --- maatschappelijk werk --- spel --- Sport en Spel --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 379 --- Communicatieve vaardigheden --- Groepswerk --- Volwassenen --- Teamwerk --- Observeren --- Expressie --- Jeugd --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren --- Jongere --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Werkvorm
Choose an application
Geluidsfragmenten : Joelende kinderen - Morsesignalen - Blote voeten dansen op een balletvloer - Zeemeeuwen - Verkeersgeluiden op straat - Water klotst tegen de kade - Geweerschoten - Stilte (het geluid van vallende sneeuw)
371.67 --- 373.3 --- communicatie --- intercultureel onderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- lesactiviteiten --- taal --- wereldoriëntatie --- 474.6 --- coöperatief leren --- schoolboeken --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Communicatie --- Communicatiemiddelen --- Geluiden --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Mundiale vorming --- 3e graad l.o. --- 476.1 --- Alfabet --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Lichaamstaal --- Pictogrammen --- Projecten --- Schrift --- beeld --- boodschap --- gebaren --- gebarentaal --- handboek --- hoorspel --- intercultureel --- pictogram --- schrift --- videoclip --- wero --- 3de graad --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- 478.7 --- basisonderwijs --- beelden --- boodschappen --- communicatiemiddelen --- communiceren --- geschreven boodschappen --- geschriften --- lichaamstaal --- multiculturele groepen --- pictogrammen --- schriftcodes --- schrijven --- Basisonderwijs --- Leermiddelen --- Wereldoriëntatie --- 478 --- Communicatie : basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs: didactiek lagere school --- intercultureel onderwijs: handboek lagere school --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- linguïstiek --- Didactics of social education --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 3e graad l.o --- Mondiale vorming --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Gehoor --- Tekenen --- Schrijven --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Nederlands --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen
Choose an application
Cursorische lesjes van moeilijkere concepten zoals: geschiedenislessen, gas-vloeibaar-vast, de maan draait, evolutie van betaalmiddelen. Activerende werkvormen worden maximaal ingezet.http://www.opverkenning.be/nl/materiaal_themaschriften/leerjaar-3
Communicatie --- Communicatie-audits --- Overheidscommunicatie --- Doelgroepencommunicatie --- Communicatiemanagement --- Wereldoriëntatie --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- België --- Staatsinrichting --- Natuur --- Schoolomgeving --- Provincies --- Kaarten --- Milieubescherming --- Milieuverontreiniging --- Recyclage --- Winkelen --- Schildpadden --- Dierenbescherming --- Lynxen --- Vrijetijdsbesteding --- Meting --- Lichaam --- Gemiddelden --- Lichamelijke ontwikkeling --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gehandicaptensport --- G-sport --- Gebouwen --- Constructies --- Grond --- Luchtfotografie --- Plattegronden --- Pretparken --- Fotografie --- Dieren --- Planten --- Vuur --- Lucifers --- Brandwonden --- Uitvindingen --- Knutselen --- Schatkisten --- Goud --- Dozen --- Karton --- Waarden --- Kiezen --- Determineren --- Woonzorgcentra --- Bonen --- Anatomie --- Woningen --- Energie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs; leermiddelen --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- 476.1 --- wereldoriëntatie --- lager onderwijs --- leerboeken --- WO --- 476.11 --- 476 --- schoolboeken --- Wereldoriëntatie; algemeen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Music sound recording --- Zon --- Familie --- Spanning --- Energiebronnen --- Afval --- Natuurbescherming --- 3e graad lager onderwijs --- Technologie --- Aarde --- Natuur- en milieueducatie --- Geluk --- Morele opvoeding --- Rijkdom --- Seizoenen --- Bomen --- Mollen --- Weer --- Meteorologie --- Huidverzorging --- Zonnebrand --- Samenleving --- Dorpen --- Steden --- Braille --- Brailleschrift --- Alfabet --- Gebarentaal --- Fietsen --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- PXL-Education 2017 --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- wereldoriëntatie --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs; leermiddelen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- Seizoen (jaargetijde) --- Boom --- Klimmen --- Mol (dier) --- Dorp --- Stad --- Examen --- Rijbewijs --- Provincie --- Kaart (geografie) --- Schildpad --- Lynx --- Recreatie --- Meetinstrument --- Menselijk lichaam --- Gemiddelde --- Gezondheidsopvoeding --- Voeding --- Gebouw --- Constructie --- Plattegrond --- Pretpark --- Dier --- Plant --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Ecologie --- Motief --- Nomenclatuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Lucifer (voorwerp) --- Brandwonde --- Preventie --- Uitvinding --- Activiteit --- Gips --- Hout --- Textiel --- Papier --- Piepschuim --- Wegwerpartikel --- Wol --- Drukdrager --- Kleding --- Ontwerpen --- Design --- Schatkist (voorwerp) --- Doos --- Waarde (ethiek) --- Keuze --- Determinatie (biologie) --- Woonzorgcentrum --- Boon --- Tekenen --- Woning --- Belasting (fiscaal) --- Energiebron --- Spanning (stress) --- Aarde (planeet) --- Maatschappij --- Spanning (verhaalelement) --- Fietsen (werkwoord) --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; leermiddelen
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|