Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Onderzoek in de gezondheidszorg leert studenten van (para)medische opleidingen stap voor stap hoe een onderzoeksproces verloopt, vanaf het allereerste idee tot en met de verslaglegging van de resultaten. Een praktisch hulpmiddel en solide houvast voor student én professional!Het toegankelijke leerboek bestaat uit vier delen die overeenkomen met de onderzoeksfasen: onderzoeksplan, dataverzameling, data-analyse en interpretatie; verslaglegging. Ieder deel bestaat uit een aantal hoofdstukken waarin alle aspecten uit de desbetreffende onderzoeksfase kort aan bod komen.De theorie in deze vierde editie wordt geïllustreerd aan de hand van nieuwe, actuele voorbeelden uit de gezondheidszorg. Ook zijn afbeeldingen vernieuwd. Verder zijn nieuwe actuele onderwerpen in de theorie opgenomen. Zo bespreek deze editie de vraag: hoe moet je als onderzoeker bij het verzamelen van data omgaan met de privacywetgeving: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)? Daarnaast wordt ook de beweging en term Open science beschreven. Deze editie is bovendien verrijkt met uitleganimaties waarin begrippen als afkappunt, betrouwbaarheid en validiteit, onderzoekspopulatie en P-waarde worden verklaard.https://www.standaardboekhandel.be/p/onderzoek-in-de-gezondheidszorg-ed-4--vast-boek-9789001079734
Gezondheidszorg --- Onderzoek (wetenschap) --- Gezondheidszorg ; onderzoek --- Evidence-based practice
Choose an application
Dit handboek over evidence-based practice (EBP) is op maat gemaakt voor bachelorstudenten in de gezondheidszorg.Het is niet exclusief gericht op een specifiek gezondheidszorgberoep, maar belicht in duidelijke taal de overkoepelende principes en de praktische toepassingen ervan voor elke professional in de gezondheidszorg.Het boek biedt een diepgaand inzicht in de kern van EBP, met nadruk op de noodzaak en meerwaarde binnen de gezondheidszorgpraktijk. Dit praktisch georiënteerde boek verwacht niet dat bachelors wetenschappers moeten worden, maar het verheldert de principes van evidence-based practice en illustreert hoe deze benadering de kwaliteit van professionele besluitvorming verhoogt.Het is een onmisbare gids voor docenten die streven naar begeleiding bij het ontwikkelen van kritisch denken en het nemen van goed onderbouwde beslissingen. Bovendien bespreekt het de reeds beschikbare hulpmiddelen in België voor het toepassen van EBP in de praktijk.
Gezondheidszorg. --- Kritisch denken --- Gezondheidszorg ; wetenschappelijk onderzoek --- Evidence-based practice --- Evidence-based medicine --- Databank --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Klinisch redeneren is een basisvaardigheid die iedere verpleegkundige zich geleidelijk aan eigen maakt. Dit boek en de bijbehorende website helpen je hierin flinke stappen te zetten, zodat je later in de beroepspraktijk verantwoordelijkheid op kan nemen voor patiënten. Deze beroepspraktijk en daarmee de verantwoordelijkheid van verpleegkundigen verandert in snel tempo. Door goede klinische redeneervaardigheden kan de moderne verpleegkundige deze veranderingen aan in een specifieke situatie rondom een zorgvrager.Dit boek legt uit hoe je klinisch redeneren kan leren en wat daar voor nodig is. Het benadrukt, naast inzicht in het verpleegkundig proces, de belangrijke rol van kennis en het opdoen van ervaring in de beroepspraktijk. Klinisch redeneren voor verpleegkundigen is opgebouwd aan de hand van de stappen van het verpleegkundig proces, zoals de analyse van de zorgvraag, verpleegkundig diagnostiek, verpleegkundige interventies en evaluatie. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan overdracht en samenwerking in relatie tot klinisch redeneren. Ook het belang van continue professionele ontwikkeling voor het klinisch redeneren komt aan de orde. De bijbehorende website biedt oefenmateriaal afkomstig uit de praktijk, met onder andere casuïstiek met oefenvragen. Het biedt je een realistische blik op de praktijk van de verpleegkunde en het is waardevol oefenmateriaal ter voorbereiding op stages.Het boek Klinisch redeneren voor verpleegkundigen is bestemd voor verpleegkundigen in opleiding, om vertrouwd te raken met klinisch redeneren. Daarnaast is het voor verpleegkundigen een houvast in de dagelijkse praktijk
605 --- klinisch redeneren --- Nursing --- SVH (systematisch verpleegkundig handelen) --- evidence-based nursing --- verpleegkunde --- richtlijnen (zorg) --- verpleegkundige interventies --- Klinisch redeneren --- evidence based practice - EBP --- Diagnostiek --- Verpleegkunde ; methodiek
Choose an application
Dit boek helpt verpleegkundigen in de bachelor-opleiding om hun onderzoekend vermogen te verbeteren. Daarbij wordt uitgegaan van drie belangrijke basiskenmerken: een onderzoekende houding, kennis van anderen toepassen en zelf onderzoek doen. Met behulp van verdiepingsopdrachten, kennistoetsen en casuïstiek leert de verpleegkundige kritisch denken en ontwikkelt hij analytische vaardigheden om in de directe patiëntenzorg praktijkproblemen te herkennen, oplossingen te vinden en deze vervolgens te implementeren.Deel 1 belicht verschillende aspecten van onderzoekend vermogen: reflectie, leiderschap, evidence-based practice en implementatie. Deel 2 gaat in op de vaardigheden om literatuur te zoeken en op waarde te schatten, en op het doen van praktijkgericht onderzoek. In deel 3 oefent de student met een fictieve casus waarbij hij aan de hand van opdrachten een heel verbetertraject doorloopt. De opdrachten in Onderzoekend vermogen voor verpleegkundigen, richten zich niet zozeer op begrip van de gelezen stof, maar op het zelf ontdekken en zelf proberen. Omdat daarvoor geen pasklare antwoorden bestaan is er een docentenhandleiding waarin per opdracht suggesties zijn opgenomen om in de lessen te gebruiken.Het hele boek, met doorklikbare links naar verdiepende video's en publicaties, is beschikbaar in de digitale leeromgeving.
604.5 --- verpleegkunde --- onderzoek --- probleemoplossend denken --- Research (onderzoek) --- Reflectief denken --- Kritisch denken --- 613.2 --- evidence based practice --- Reflectie --- Evidence-based practice --- Leiderschap --- verpleegkunde - inleidingen --- Verpleegkunde --- Gezondheidszorg ; wetenschappelijk onderzoek --- Nursing --- evidence-based methodiek --- reflectie (psychologie) --- PXL-Healthcare 2016 --- verpleegkundig onderzoek --- wetenschappelijk onderzoek --- opleiding verpleegkunde --- methodiek
Choose an application
Dit boek staat boordevol praktische tips en hulpmiddelen voor de verpleegkundige praktijk om evidence based te kunnen werken en denken. Van visie op verpleegkundig leiderschap tot internet en vakbladen. Van het voeren van dossierbesprekingen tot het opzetten van een Journal Club. Implementatie van evidence based practice is voor verpleegkundigen in alle werkvelden een compact en praktisch boek waarmee je meteen aan de slag kunt.
Nursing --- motivatie --- evidence-based nursing --- verpleegkundig beroep --- verpleegkunde --- 616-083 --- 601.5 --- onderzoek --- evidence-based practice --- 613 --- evidence based practice --- evidence based nursing --- 616-083 Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Hypurgy. Care of patient. Hygiene of the sick. Nursing --- Verpleegkunde
Choose an application
Professionals in de praktijk maken steeds vaker gebruik van goed beschreven interventies. In de databank Effectieve sociale interventies zijn er zo'n 130 samengebracht. Hoe staat het nu in de praktijk met de uitvoering van deze interventies? Op wat voor manier werken sociaal werkers ermee, kunnen ze ermee uit de voeten? Het boek Bezielende interventies toont de weerbarstige en sprankelende praktijk achter de databank. Journalist Marcel van Engelen (onder andere Vrij Nederland), Peter Rensen (onderzoeker Movisie) en Marcel Ham (hoofdredacteur Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken) onderzochten op journalistieke wijze van vijf interventies de praktijk van de uitvoering.Ze togen naar plekken waar deze interventies worden ingezet: buurthuizen, scholen, Blijfhuizen en pleintjes door het hele land. Ze spraken met de bedenkers van de interventie, met professionals, met cliënten en burgers en laten in Bezielende interventies zien wat er gebeurt. Voor elke interventie gingen ze op twee plekken kijken. Op de pleinen waar Thuis op Straat jongeren opvoedt en pleintjes weer leefbaar en toegankelijk maakt voor alle buurtbewoners. In ontmoetingscentra waar dementerenden elkaar treffen. In de vrouwenopvang waar men uitgaat van kracht in plaats van problemen. Op scholen waar leerlingen het klimaat voor LHBT'ers proberen te verbeteren. En bij huisartsen die voor hun patiënten welzijnsrecepten uitschrijven.
PXL-Social Work 2017 --- maatschappelijk werk --- welzijnswerk --- sociaal werk --- 361.3 --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Hulpverlening --- Vaardigheden --- Sociaal werk --- Evidence based handelen --- Ervaringsgericht werken --- Opbouwwerk --- Dementie --- Maatschappelijk welzijn --- Vrouwenmishandeling --- Buurtwerk --- Sociaal werk (beroep) --- Evidence-based practice --- Hulpverlening ; methodiek
Choose an application
Deze uitgave biedt een leidraad voor ontwikkeling, implementatie, evaluatie en onderhoud van richtlijnen.
Sociology of health --- implementatie --- richtlijnen (zorg) --- verpleegplannen --- evidence-based methodiek --- patiëntenvoorlichting --- Evidence-based medicine --- evidence-based nursing --- communicatie --- multidisciplinair team --- Kwaliteitszorg --- Richtlijnen --- evidence-based onderzoek --- 613.22 --- richtlijnen --- kwaliteitszorg --- Verpleegkundig onderzoek - Theorieën --- 613.2 --- verpleegkunde --- verpleegkundige handelingen --- protocollen --- evidence based nursing --- evidence based practice --- evidence based medicine --- verpleegkunde - inleidingen --- Evidence-Based Practice --- Practice Management --- Physician Practice Management Company --- Practice Management Services --- Management Service, Practice --- Management, Practice --- Managements, Practice --- Practice Management Service --- Practice Managements --- Service, Practice Management --- Evidence Based Health Care Management --- Evidence Based Healthcare Management --- Evidence Based Management, Health Care --- Evidence Based Management, Healthcare --- Evidence-Based Healthcare --- Evidence-Based Health Care --- Evidence Based Health Care --- Evidence Based Healthcare --- Evidence Based Practice --- Evidence-Based Health Cares --- Evidence-Based Healthcares --- Health Care, Evidence-Based --- Health Cares, Evidence-Based --- Healthcare, Evidence-Based --- Healthcares, Evidence-Based --- Evidence Gaps
Choose an application
Groepsdynamisch begeleiden geeft hulpverleners tools om aan de slag te gaan bij het begeleiden van een groep cliënten. Het verschaft inzicht in de gevolgen van een positieve of negatieve sfeer in een groep. Ook krijg je tips om de verbondenheid tussen groepsleden onderling en tussen jou en de groep te verhogen. Daarnaast wordt aan de hand van voorbeelden uit de praktijk geïllustreerd hoe je door middel van de organisatie van je werking je groep gemakkelijker kan begeleiden. Ook staan we stil bij het effect van een teamwerking op je begeleiding en op welke manier je deze kan optimaliseren. De tips en tools sluiten aan bij verschillende doelgroepen en vormen een rijke inspiratiebron voor ieder die werkzaam is in het brede veld van de sociale sector.
Groepsdynamica --- Groepen begeleiden --- Praktijk --- Groepsdynamiek --- Groepswerk --- Teamwerking --- Groepstherapie --- 316.45 --- 316.45 Sociale groepen. Groepsprocessen. Kleine groepen. Interactionele groepsdynamiek --- Sociale groepen. Groepsprocessen. Kleine groepen. Interactionele groepsdynamiek --- Teamwerk --- Groepspsychologie --- Groepspsychologie. --- groepswerk --- leidinggeven --- Primary groups --- groepscommunicatie --- groepsdynamica --- besluitvorming --- sociale vaardigheden --- Social welfare methods --- groepsprocessen --- feedback --- 454.21 --- Primaire groepen --- Methoden van het maatschappelijk werk --- Evidence-based practice --- Hulpverlening --- Hulpverleningsrelatie --- Groepswerk (maatschappelijk werk)
Choose an application
Deze publicatie is een werkboek voor adolescenten. Het maakt deel uit van Kinderen en jongeren met overgewicht. Er is een afzonderlijk uitgegeven Handleiding voor begeleiders, bedoeld voor psychologen, diëtisten, artsen, kinesisten, licentiaten lichamelijke opvoeding, sociaal verpleegkundigen, paramedici... die jongeren (en hun ouders) willen helpen controle te krijgen over hun eetgedrag en levensstijl om zo tot een betere beheersing van hun overgewichtsprobleem te komen. In de handleiding staan 4 draaiboeken (ook protocollen of trainingen genoemd) die daarbij een hulp kunnen zijn: een training voor de ouders van kinderen met overgewicht, een kindtraining, een training voor adolescenten en een apart protocol met bewegingsoefeningen. Bij de handleiding horen 3 werkboeken
Klinische psychologie --- specifieke problemen. --- #KVHB:Obesitas --- #KVHB:Adolescenten --- overgewicht --- obesitas --- begeleiding --- adolescenten --- 613.24 --- Jeugd --- Kinderen --- Obesitas --- Overgewicht --- Psychologie --- Voeding --- Kinderen : dieten --- Kinderobesitas : behandeling --- Bewegingstherapie; kinderen --- Voeding; kinderen --- Zwaarlijvigheid; kinderen --- Bewegingstherapie ; jongeren --- Voeding ; jongeren --- Zwaarlijvigheid ; jongeren --- Bewegingstherapie --- Voedingsgewoonten --- Ouders --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Gezondheidsgedrag --- Begeleiding --- Evidence based handelen --- Adolescenten --- Kind --- Voedingsgewoonte --- Gezondheidsopvoeding --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gesprek --- Gezondheid --- Evidence-based practice --- Adolescent --- Gedrag --- Jongere --- Specifieke problemen.
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|