Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving : basisdidactiek voor de leraar lager onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030143109 Year: 2014 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving proberen we de didactische competenties van leerkrachten uit te diepen en aan te scherpen. Met de verschillende didactische handvatten op zak verkennen we de leerling en de doelen als bakens om ons op te richten in de onderwijspraktijk. Van daaruit kijken we naar een uitdagende leeromgeving!


Book
Aan de slag met je klas : een oplossingsgerichte kijk op leraar zijn : tips, praktijkvoorbeelden en reflectiemomenten
Author:
ISBN: 9789044130553 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer.


Book
Meer mans : leraren opleiden met oog voor diversiteit en kwaliteit
Authors: ---
ISBN: 9789044130256 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mannelijke studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs doen langer over hun studie, vallen vaker uit en halen lagere cijfers. Volgens de auteurs sluit het onderwijs niet goed aan bij hun beroepsmotivatie, inzet en opleidingsverwachtingen. Hoe kan dit verbeteren, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van een afgestudeerde leraar?


Book
Wat werkt? : kenmerken van effectief basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789033491078 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heeft u zich al eens afgevraagd 'wat werkt' in het basisonderwijs? Welke kenmerken van scholen net zorgen voor hoge prestaties, een grote leerwinst en een hoog welbevinden van leerlingen? En of deze kenmerken zinvol zijn voor alle leerlingen?Dit boek biedt u een antwoord op deze en vele andere vragen omtrent de vraag 'wat werkt' in het basisonderwijs. Er zijn veel onderzoeksresultaten beschikbaar over kenmerken van effectief basisonderwijs. Tegelijkertijd is het moeilijk om in deze veelheid aan studies de bomen door het bos te zien. Daarom biedt dit boek u een overzicht van de belangrijkste kenmerken die een invloed hebben op de onderwijsuitkomsten van leerlingen. Naast een aantal kenmerken van het kind en de thuisomgeving, focust het boek voornamelijk op de invloeden van leerkrachten, de klas- en schoolpraktijk, het schoolbeleid en de bredere schoolcontext.


Book
Leren is onderzoeken : aan de slag met wetenschap in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789401412766 Year: 2013 Volume: *20 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoekend leren is in opmars als didactiek binnen wetenschapsonderwijs. De methode vertrekt vanuit de natuurlijke drang van kinderen om de wereld rondom hen in vraag te stellen en te verkennen. Actieve constructie van kennis en vaardigheden staat centraal, wat onderzoekend leren aantrekkelijk maakt om kinderen voor te bereiden op de uitdagingen en noden van onze kennismaatschappij.Leren is onderzoeken staat stil bij de voorwaarden, valkuilen en aandachtspunten van deze didactiek voor het leren van zowel kennis als onderzoeksvaardigheden. Voor lerarenopleiders, leerkrachten, pedagogische begeleiders, beleidsmakers, die de wetenschappelijke geletterdheid bij kinderen willen stimuleren vanuit de methode van het onderzoekend leren.Deze publicatie werd geschreven in het kader van P-reviews (Vakdidactische praktijkgerichte reviews van onderzoek: www.p-reviews.be), een project binnen het expertisenetwerk School of Education Associatie KU Leuven.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by