Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Als onderwijsgevende biedt u de eerste hulp bij een (dreigend) leerprobleem. Als dat goed uitpakt, kan dat een wereld van verschil uitmaken voor de verdere rekenontwikkeling van een leerling. Maar het is niet altijd eenvoudig om te weten wát op het juiste moment de beste instructie is. Een van de manieren om de instructie te ondersteunen bij een lastig onderdeel is het gebruik van een opzoekboekje.De gangbare opzoekboekjes bevatten concrete uitwerkingen van onderwerpen waar leerlingen problemen mee kunnen hebben. Het zijn waardevolle hulpmiddelen, maar richten zich op de leerling, niet op de onderwijsgevende of andere professionals. Wat tot nu toe ontbrak, is een opzoekboekje voor de professional met een samenhangende visie op kennis, leren, instructie en automatiseren van waaruit na een taakanalyse de best passende hulp is te kiezen.Dit EHBI-opzoekboekje ondersteunt de onderwijsgevende bij het maken van de juiste keuzes. Voor de begeleider of rekenspecialist is het opzoekboekje een middel om uit te leggen wat de uitgangspunten zijn bij de aanpak van de rekenproblemen. Gezamenlijk is aan de hand daarvan na te gaan en af te spreken wie wát doet, maar zeker ook hóe de instructie wordt gegeven en georganiseerd. Het spreekt voor zich dat het opzoekboekje niet allesomvattend is. Uitbreidingen met aanvullingen op basis van eigen expertise kunnen de bruikbaarheid verder vergroten.https://gompel-svacina.eu/product/berekend-opzoekboekje/
Onderwijskunde --- orthopedagogiek --- Dyscalculie --- Rekenprobleem --- Rekenstoornis --- onderwijskunde --- rekenproblemen --- dyscalculie --- Didactics of mathematics --- Orthopedagogics --- didactiek --- logopedie --- therapiemateriaal --- Dyscalculie ; kinderen
Choose an application
Didactisch handboek voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Dyscalculie kinderen --- Wiskunde basisonderwijs didactiek --- Aanvankelijk rekenen --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Rekenen --- Wiskunde --- Wiskundige initiatie --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- Dyscalculie ; kinderen --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Rekenproblemen ; kinderen
Choose an application
Een boek vol herkenbare situaties en onmiddellijk bruikbare tips over leerstoornissen in het dagelijkse leven.
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- leerstoornissen --- Leerstoornissen --- 464 --- dyslexie --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Leerstoornissen. --- dyscalculie --- getuigenissen --- Leerprobleem --- Kind --- Rekenprobleem --- Spellingsprobleem --- Leerstijl --- Remediëring --- Leesprobleem --- Leerstoornis --- Geheugen --- Intelligentie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- computers --- eureka --- kinderen --- leesstoornissen --- motorische stoornissen --- onderwijs --- spelling --- volwassenen --- Huiswerk --- Informatievaardigheden --- Kaartlezen --- Kinderen --- Leerstijlen --- Motoriek --- Organisatie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Spellingproblemen --- Tijdsbeleving --- Vreemdetalenonderwijs --- 464 ) Kinderen met leerstoornissen --- kinderen met leerstoornissen --- leerstoornissen (ler) --- 376.5 --- Leren --- Mémoire --- Intelligence --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- Leermoeilijkheden --- Leesmoeilijkheden --- 112090.jpg --- Rekenstoornissen --- leermoeilijkheden --- 376 --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- rekenstoornissen --- spellingproblemen --- Leerstoornissen; kinderen
Choose an application
Rekenen, dat leren basisschoolleerlingen niet om het rekenen zelf, maar om met rekenen een basis te leggen voor hun functioneren in de samenleving. Rekenen staat immers niet los van de realiteit: het speelt in alle facetten van het leven een rol. Daarom is het goed dat leerlingen, als ze de grondbeginselen van het rekenen eenmaal onder de knie hebben, worden uitgedaagd met rekenactiviteiten die een duidelijke relatie hebben met de wereld om hen heen. De methode 'Rekenen: een hele opgave' bieden studenten en leerkrachten een uitstekende basis voor het geven van dergelijk contextueel rekenonderwijs. naast 'Rekenen: een hele opgave' is er nu 'Rekenen: een hele opgave' deel 2. et boek bouwt voort op Rekenen een hele opgave. Deel 1 maar stelt moelijker' zaken aan de orde: grotere getallen (boven de 100), breuken, procenten en verhoudingen worden aangeboden in een realistische context. Dat geldt ook voor het metrieke stelsel en begrippen als decameter, hectogram, kiloliter. De student leert hoe hij deze onderwerpen op zo'n manier aan leerlingen kan aanbieden dat ze er niet alleen mee leren rekenen, maar ook begrijpen waarom ze dat leren en wat ze ermee kunnen. Verder besteedt het boek aandacht aan dyscalculie. Dit onderwerp zal in de komende jaren een belangrijke rol in het onderwijs gaan spelen. Toetsen, strategieschema's en observatieschema's worden als extra bij de leerstof aangeboden.
Rekenen --- Basisonderwijs. --- Didactiek. --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- wiskunde --- rekenen --- dyscalculie --- 475.4 --- basisonderwijs --- didactiek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Leerlijnen --- Dyscalculie --- Breuken (wiskunde) --- Vermenigvuldigen --- Delen --- Optellen --- Aftrekken --- Meten --- kommagetallen --- Procenten --- Wiskunde --- 475.55 --- 111744.jpg --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Kommagetallen --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Leraren --- Leraar --- Directie
Choose an application
Spraak, taal en leren is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving. Ieder hoofdstuk van Spraak, taal en leren is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs - allen autoriteit op hun vakgebied - beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Daarna wordt het probleem of de stoornis zo goed mogelijk omschreven. Vervolgens worden verschillende aspecten van het onderwerp uitgewerkt. In ieder hoofdstuk worden verder de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken van het probleem, de diagnose en de mogelijkheden voor behandeling aan de orde geteld. Ten slotte komen, meestal kort, de prognose en de mogelijkheden voor preventie van het probleem aan bod. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en literatuurverwijzingen die de lezer op weg kunnen helpen naar een bredere oriëntatie op het probleem. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbe-reidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
spraakstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- Psycholinguistics --- tweetaligheid --- stotteren --- Orthopedagogics --- schoolverlaters --- stemstoornissen --- dyslexie --- schoolproblemen --- dyscalculie --- taalstoornissen --- HOOGBEGAAFDE KINDEREN -- 372 --- VROEGTIJDIG SHOOLVERLATEN -- 372 --- KINDEREN -- 372 --- ADOLESCENTEN -- 372 --- SPRAAKPROBLEMEN -- 159.920.5 --- TAALONTWIKKELINGSSTOORNISSEN -- 159.920.5 --- STEMSTOORNISSEN -- 372 --- 464 --- Dyslexie --- Taalontwikkeling --- Linkshandigheid --- Tweetaligheid --- Rekenproblemen --- Verslaving --- Stotteren --- Stemgebruik --- Hoogbegaafdheid --- Schoolverzuim --- Spraakstoornissen (aprosodie) --- Onderwijs --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376.5 --- Taal --- Dyscalculie --- Taalontwikkeling en sociale omgang --- Leerproblemen --- leerpsychologie --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- 159.95 --- Leerstoornissen. --- Orthopedagogiek --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen. --- Handboeken en inleidingen. --- Kinderen. --- Spraakproblemen --- Kinderen --- Kinderen en jeugd --- Taalproblemen --- Spraakontwikkeling --- Taalverwerving --- Schoolrijpheid --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Linkshandigen --- Stemproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Voortijdige schoolverlaters --- Jeugd --- Spraakprobleem --- Kind --- Taalprobleem --- Leerprobleem --- Adolescent --- Rekenprobleem --- Stemprobleem --- Vroegtijdige schoolverlater --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
"Wanneer leerlingen op school een leer- en/of ontwikkelingsstoornis hebben, begrijpen medeleerlingen vaak niet waarover het gaat. Vaak komen verkeerde reacties en voelt de leerling met de stoornis zich niet begrepen. Om hieraan iets te doen, ontwikkelden Peter Glorieux en Jan Vanthomme de Zorgzame Klas, een psycho-educatief model dat zich richt tot leerlingen van de basisschool (vanaf het vierde leerjaar, groep zes Nederland) waarvan één of meerdere medeleerlingen te kampen hebben met een van de volgende stoornissen: ADHD, dyslexie, dyscalculie, DCD en Gilles de la Tourette. In het eerste deel van Zorgzame klas geven Glorieux en Vanthomme hun visie weer over een zorgzame school en geven ze een definitie van psycho-educatie. Ze verstaan onder [verberg tekst] psycho-educatie een georganiseerde vorm van voorlichting, informatie over een stoornis, een ziekte of een verschijnsel, met als doel een verandering in copinggedrag van de persoon en zijn omgeving te bewerkstelligen zodat er adequater met de gevolgen van het probleem kan worden omgegaan. Deze definitie is belangrijk omdat ze in het boek de rode draad vormt. Vervolgens bespreken de auteurs in het tweede deel uitgebreid de stoornissen waarmee medeleerlingen te kampen kunnen hebben. Telkens geven ze bij iedere stoornis een omschrijving, de voornaamste kenmerken, hoe de diagnose wordt gesteld, hoe je als school (leerkracht) deze leerlingen effectief kunt helpen en waar je terechtkan voor verdere info. In het derde en vierde deel leggen de auteurs eerst uit hoe een Zorgzame Klas optimaal werkt. Ze doen dit o.a. aan de hand van casussen. Vervolgens leggen ze stap voor stap uit hoe ze het Zorgzame Klas-model zelf hebben toegepast. Ze bieden de lezer hierbij heel wat mogelijkheden van activiteiten en lesopbouwen aan. Het laatste deel, ‘Hoofd erbij', is een leerlinghandboek. Een aanrader." [Karl Baert] Copyright (c) Vlabin-VBC2012Bron: http://www.de
Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- Orthopédagogie --- Leesstoornissen ; basisonderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Zorgverbreding --- ADHD --- DCD --- brein --- dyscalculie --- dyslexie --- leerproblemen --- psycho-educatie --- syndroom van Gilles de la Tourette --- zorgverbreding --- 464 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Gilles-de-la-tourettesyndroom --- Hersenen --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Zorgverbreding --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- pesten --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Geïntegreerd onderwijs --- Psychodidactiek --- 376 --- Basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Opvoeding --- Psycho-educatie --- 110242.jpg --- Zorgbeleid --- 474.23 --- Gilles de la tourette --- Dyspraxie --- 464.0 --- leerstoornissen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- Didactics of primary education --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Curriculum planning --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2015 --- zorgbeleid --- gedragsproblemen --- zorgtrajecten --- inclusief onderwijs --- dyspraxie
Choose an application
Elke leerkracht, elke ouder, elke logopedist& kan er mee te maken krijgen: een kind met leer-, gedrags- of ontwikkelingsstoornissen. Om een zekere houvast te bieden, hebben de auteurs Karl Baert en Professor Dr. Annemie Desoete de handen in elkaar geslagen. Ze brengen met hun boek 'Ik hoor er ook bij! een duidelijk overzicht van de 10 meest voorkomende stoornissen bij kinderen en jongeren.
spraakstoornissen --- autisme --- angststoornissen --- gedragsstoornissen --- schrijfstoornissen --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- Orthopedagogics --- dyslexie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- dyscalculie --- taalstoornissen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- #PBIB:+105.61 --- 464 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Gedragsproblemen --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Dysorthografie --- DCD --- STOS --- Autisme --- ADHD --- NLD --- VSLD --- Angststoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- dysorthografie --- leerstoornissen --- leerproblemen --- gedragsproblemen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen --- Leerstoornissen --- Psychische stoornissen ; jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- 376 --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- 159.98 --- PXL-Education 2014 --- Ontwikkelingsproblemen --- Developmental Coordination Disorder --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerstoornis --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Gedragsprobleem --- Angststoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedragsstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Het eerste deel biedt toegankelijke achtergrond om rekenproblemen en rekenstoornissen te herkennen en te situeren. Het is vooral een praktische kijk op de aanpak van rekenen in de klas en op individuele remediëring. Het tweede deel situeert de methode RekenTrapperS, een basismethode voor preventie en remediëring. De voorbeelden en toepassingen richten zich vooral op de verticale en horizontale integratie van het rekenaanbod in de eerste klassen van het basisonderwijs.
Rekenen. --- Wiskunde --- Basisonderwijs. --- wiskundemethodes --- Didactics of mathematics --- rekenen --- remediërend rekenen --- dyscalculie --- kinderen --- Wiskunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- Dyscalculie ; kinderen --- Getallen --- 371.67 --- 373.3 --- lager onderwijs --- leerboeken --- rekenproblemen --- rekenstoornissen --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- remediërend onderwijs --- schoolboeken --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Delen(Bewerkingen) --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Optellen(Bewerkingen) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Remediëring --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Aftrekken --- Brug --- Delen --- Denkend rekenen --- Didactiek --- Dyscalculie --- Getalsymbolen --- Handboek/cursus --- Handelend denken --- Leerproblemen --- Orthodidactiek --- Rekenen --- Tafels van vermenigvuldiging-2 --- Tafels van vermenigvuldiging-5 --- Vermenigvuldigen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- basisonderwijs --- dubbel/helft --- even/oneven --- handboek --- optellen --- remediëring --- tellen --- tweelingsommen --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 475.55 --- 510.3 --- Wiskunde; ba.o --- Rekenproblemen --- Wiskunde: handboek lagere school --- wiskunde: handboek lagere school --- #BSCH: vak: wiskunde (algebra, meetkunde) --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Schoolbooks - Didactic material --- didactiek --- Getallenkennis --- Preventie --- Buitengewoon onderwijs --- Buitengewoon lager onderwijs --- Kinderen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Buitengewoon onderwijs type 8 --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Rekenen tot 20 --- Zorgverbreding --- Rekenstoornissen --- remediërend onderwijs --- Remediëring --- remediëring --- Rekenstoornis --- Rekenprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|