Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wanneer je als coassistent psychiatrie voor het eerst met de praktijk in aanraking komt is het soms moeilijk de theoretische kennis toe te passen en komen er veel vragen op je af. Hoe neem ik een psychiatrische anamnese op? Welke gesprekstechnieken kan ik toepassen? Wat zijn de meest gebruikte behandelingsvormen? Leidraad psychiatrie slaat een brug tussen theorie en praktijk.Het boek biedt eerst een algemeen beeld van de psychiatrie. Daarna schetst het een duidelijk overzicht van de belangrijkste vaardigheden en mogelijkheden voor diagnostiek en classificatie in de psychiatrie. De meest voorkomende ziektebeelden worden uitgebreid behandeld en verduidelijkt met casus. Verder biedt het boek een differentiaaldiagnose en komen de meest gebruikte behandelingsvormen uitvoerig aan bod. De praktische bruikbaarheid van het boek wordt verhoogd door het gebruik van tabellen, beslisbomen, een verklarende woordenlijst en een volledige en verkorte status mentalis.Leidraad psychiatrie is samengesteld door vier enthousiaste artsen in opleiding tot psychiater. Zij beschrijven het vakgebied helder en praktisch. Het boek is onderdeel van de Leidraad-reeks: een reeks handzame en praktische boekjes voor coassistenten en artsen in opleiding. Elke deel behandelt een bepaald specialisme of coschap.
Psychiatry --- psychiatrie --- psychopathologie --- 606.23 --- psychiatrie - inleidingen
Choose an application
Bosbeheer ; Nederland --- 630*23 --- Bosbouw --- Regeneration and formation of stands --- 630*23 Regeneration and formation of stands
Choose an application
Bomen --- Struiken --- 630*23 --- Bosbouw --- 588.1 --- bomen (lt) --- Heesters (lt) --- Regeneration and formation of stands --- 630*23 Regeneration and formation of stands
Choose an application
De wereld verandert snel, en de media ook. Ouders staan daardoor voor nieuwe opvoeduitdagingen, scholen ‘moeten’ veranderen. Deze digitale revolutie, die maar voortduurt, veroorzaakt de nodige discussie. Leidt schermgebruik tot digitale dementie? Moeten we kinderen leren programmeren op de basisschool? In die veranderende wereld proberen wij, zonder altijd alles goed te weten, kinderen verstandig met media om te laten gaan. We maken ze mediawijs. We leren ze media in te zetten om hun doelen te bereiken, zonder zichzelf en anderen schade te berokkenen. Maar hoe doe je dat? Ook daar voeren we nog steeds discussie over. Wat is mediawijsheid nou precies? En wat moeten kinderen leren om goed te functioneren in de multimediale samenleving? In het boek ‘Mediawijsheid op de basisschool’ geven 21 leerkrachten antwoord op die vragen. Ze gebruiken media als een middel om hun lessen te verrijken, maar ze leren hun leerlingen ook media te begrijpen, positief te gebruiken en risico's het hoofd te bieden. Hun succesverhalen laten zien hoe rijk ons onderwijs is, en dat er goede vakmensen zijn die met hun tijd meegaan.
Didactics of technology --- Didactics of primary education --- mediawijsheid --- media --- media-educatie --- Mediawijsheid --- Mediaopvoeding --- 477.9 --- 474.23 --- Media --- Sociale media --- ICT ; basisonderwijs --- Audiovisuele media ; onderwijs
Choose an application
Encadrement des élèves --- Leerlingbegeleiding --- Périodiques --- Tijdschriften --- 720 Onderwijs --- onderwijs --- zorgverbreding --- LO --- 471 --- 474.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Tijdschriften SAW --- Zorgverbreding --- 454.23 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Leerlingenzorg --- Didactische principes --- Periodicals --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Tijdschriften. --- inclusief onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- Leerlingenbegeleiding --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
Beschrijving van een onderwijsmethode (basis- en voortgezet onderwijs) waarbij twee samenwerkende professionals gedifferentieerd lesgeven aan een klas van 25 leerlingen, inclusief vier met een speciale onderwijsbehoefte.
onderwijsbeleid --- integratiebeleid --- Didactic strategies --- schoolorganisatie --- diversiteit --- Leraren ; samenwerking --- Lerarenbegeleiding --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- Handelingsgericht werken --- Lager onderwijs --- Differentiatie --- Diversiteit --- Geïntegreerd onderwijs --- 474.23 --- Didactische principes --- 454.23 --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Didactische werkvormen --- Co-teaching --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Passend onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Didactische werkvorm --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland
Choose an application
Waarom kiest iemand voor een vak waarin kinderen zo centraal staan als het vak van leerkracht basisonderwijs? Blijkbaar is de ontwikkeling van kinderen, en daarin een begeleidende en stimulerende rol spelen, boeiend en aantrekkelijk. Niet alleen speelt er zich in de periode van het vierde tot het twaalfde jaar enorm veel af op het gebied van het leren, ook op sociaal en emotioneel gebied is de basisschoolperiode van groot belang. Kennis van de processen die zich voltrekken in de basisschooljaren van het kind is voor de (aankomend) leerkracht dan ook essentieel. 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' biedt deze kennis op een manier die dicht bij de dagelijkse praktijk op de basisschool staat. De tekst en de digitale module geven herkenbare voorbeelden en opdrachten over echte kinderen, direct toepasbaar in het onderwijs. De theorie is gebaseerd op het succesvolle boek De ontwikkeling van het kind van Frank C. Verhulst. Per leeftijdsfase (kleuter, 6-9 jaar en 9-12 jaar) bespreken de auteurs de belangrijkste ontwikkelingen op fysiek, sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Ten slotte biedt 'Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs' leerkrachten in het basisonderwijs een aansprekende autobiografische aanpak, die hen meer inzicht biedt in hun eigen functioneren in de klas. Reflectie- en portfolio-opdrachten bieden hiertoe de middelen. Een uitstekende start voor pabo-studenten, maar ook zeer bruikbaar voor leerkrachten die al langer werkzaam zijn in het basisonderwijs.
basisonderwijs --- ontwikkelingspsychologie --- Teacher education. Teacher's profession --- Developmental psychology --- lerarenopleiding --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen (0-12 jaar) --- Pedagogische psychologie --- Leerpsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 416.23 --- Ontwikkelingspsychologie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep
Choose an application
De Lastige Kleuter (de volledig geactualiseerde heruitgave) gaat over de specifieke aspecten van opvallend of problematisch gedrag bij jonge kinderen.Aan de orde komt wat leeftijdsconform opvallend gedrag is. En wanneer gaat dat over in probleemgedrag of is het een symptoom van een vroege stoornis? De neurowetenschappelijke verklaringen komen aan de orde, maar ook de invloeden van thuis en die van school spelen een rol. Kritische kanttekeningen maakt de auteur bij de schoolse druk die er tegenwoordig op het kleuteronderwijs ligt en die tot uitsluiting van kinderen met een ondersteuningsvraag kan leiden.Dit boek is een ?must-read? voor jongekind-leerkrachten: degelijk onderbouwd, toegankelijk en met herkenbare voorbeelden.Betsy van de Grift publiceert ?kinderbreinboeken? waarmee ze duurzame impulsen wil geven aan de professionalisering van het pedagogisch-educatief aanbod aan het jonge kind. De combinatie van een stevig theoretisch fundament en een grote toegankelijkheid maken de boeken geliefd bij de vakbewuste professionals.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789493357334/de-lastige-kleuter-betsy-van-de-grift
kleuters --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- opvoeding --- Gedragsstoornissen ; kleuters --- Ontwikkelingspsychologie ; kleuters --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkelingspsychologie --- brein --- KHCA --- gedragsproblemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Kleuters --- 416.23 --- 467.0 --- Gedragsproblemen --- Kleuteronderwijs --- 771 Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Brein --- Leren --- Gedragsprobleem --- Kind --- Kleuter --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In Psychiatrie, een inleiding worden sterk uiteenlopende psychiatrische stoornissen besproken zoals depressie, schizofrenie, anorexia, autisme, paniekstoornis, dementie en ADHD. Op heldere en indringende wijze wordt een beeld geschetst van de psychiatrie en haar onderzoeksgebied. Daarbij staan vragen centraal als: Wat is afwijkend gedrag? Hoe ontstaat het? Wat zijn de gevolgen en hoe is het te behandelen? De student wordt op grondige wijze geintroduceerd in de studie van de kenmerken, oorzaken en behandeling van psychische stoornissen. Het gaat daarbij over het verhaal achter de mensen die door deze stoornissen getroffen zijn. Deze mensen spelen dan ook een belangrijke rol in dit boek: door deze patiënten aan het woord te laten en veel cases te bespreken. Dit boek biedt echter nog meer. Prachtige full colour illustraties en veel hulpmiddelen om het studeren te vergemakkelijken en het kritisch denken te stimuleren, zoals handige schema's en samenvattingen door de tekst heen, steeds terugkerende ‘Waar- Niet Waar' vragen en zelftests. In deze achtste editie van Psychiatrie, een inleiding besteedt aandacht aan nieuwe onderzoeken en onderzoeksresultaten binnen het vakgebied. Bovendien zijn, waar nodig, gegevens aangepast aan de Nederlands/Belgische situatie als het gaat om inzicht in bepaalde ziektebeelden en de organisatie van de geestelijke gezondheidszorg. Ten slotte bevat deze editie de meest actuele informatie over de herziening van DSM-IV tot DSM-5. Verschillende hoofdsukken besteden aandacht aan de discussie omtrent de vermeende nieuwe indeling van DSM-5.
psychiatrie --- 606.2 --- 606.23 --- DSM IV --- angststoornissen --- dementie --- depressie --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychische stoornissen --- schizofrenie --- seksuele stoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- stress --- verslaving --- persoonlijkheidsstoornissen (gez) --- Psychiatrie --- 616.89 --- 616 --- Inleidingen - Hand- en leerboeken --- Psychiatrie. --- psychotherapie --- Psychiatry --- psychopathologie --- psychiatrische diagnostiek
Choose an application
Verschillen tussen leerlingen zijn eerder regel dan uitzondering. Om positief om te gaan met deze verschillen tussen leerlingen (in de klas) en om iedere leerling in de klas maximale leerkansen te kunnen bieden, is differentiatie wenselijk. Deze praktijkgerichte literatuurstudie richt zich op de effectiviteit en efficiëntie van die didactische werkvormen die zich focussen op het ontwikkelen van maximale leerkansen voor alle leerlingen. Er zijn twee manieren om met verschillen tussen de leerlingen in de klas om te gaan. Enerzijds door op maat van kleine groepen en/of individuen onderwijs te geven (divergeren), anderzijds door diversiteit samen te brengen (convergeren), zodat de verschillen tussen de leerlingen complementair werken. Het boek maakt de lezer vertrouwd met verschillende didactische werkvormen die er vandaag voorhanden zijn om differenti?rend te werken en de wijze waarop deze kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.Online worden uitgewerkte praktijkvoorbeelden aangereikt.Dit boek levert informatie vanuit wetenschappelijke literatuur en voorbeelden vanuit re?le klassen aan voor het vormgeven van een leeromgeving die aan de slag gaat met de mogelijkheden van ?lke leerling.OVER DE AUTEURSCatherine Coubergs is als doctoraatsstudent verbonden aan de Vakgroep Educatiewetenschappen, Vrije Universiteit Brussel.Katrien Struyven, Nadine Engels, Wouter Cools en Kristine De Martelaer zijn als (vak)didactici betrokken bij de specifieke lerarenopleiding aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij zijn tevens verbonden aan respectievelijk de faculteiten Psychologie en Educatiewetenschappen, Lichamelijke opvoeding en Kinesitherapie en/of het Interfacultair Departement Lerarenopleiding.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/binnenklasdifferentiatie-9789033491948
Differentiatie --- Onderwijs. --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- Differentiatie ; onderwijs --- PBIB --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Didactiek --- Peerevaluatie --- co-teaching --- contractwerk --- differentiatie --- hoekenwerk --- werkvormen --- 454.23 --- didactiek --- 474.23 --- Didactische werkvormen --- Didactiek --- 37.02 --- Werkvormen --- Convergente differentiatie --- Divergente differentiatie --- Diversiteit --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- didactisch proces --- onderwijs --- onderwijsdifferentiatie --- onderwijsongelijkheid --- Onderwijsonderzoek --- Lager onderwijs --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijskunde --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm
Listing 1 - 10 of 70 | << page >> |
Sort by
|