Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Lange tijd waren jeugdboeken vooral een middel in de opvoeding: schoolboeken, heiligenverhalen en kinderbijbels zetten de toon, met soms een vrolijk verhaaltje tussendoor, of een centsprent. Hoe anders is dat nu: de jeugdliteratuur van vandaag biedt een even boeiend als rijk palet aan verhalen in tekst en beeld. Van uitnodigende prentenboeken tot spannende fantasieverhalen, van gedichten tot meisjesboeken en historische romans. De Nederlandstalige jeugdliteratuur is veelzijdig, en heeft zelfs internationale allure: Nijntje en Kikker, Bart Moeyaert, Guus Kuijer en Tonke Dragt oogsten ook binnen ons taalgebied succes. Overzicht van de ontwikkeling van de Nederlandstalige jeugdliteratuur. Met aandacht voor genres als fantasieverhalen, informatieve jeugdboeken, adolescentenliteratuur en games. Met zwart-witillustraties. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Choose an application
In Planeet Omar: problemenmagneet maak je kennis met Omar, die net verhuisd is én naar een nieuwe school moet. Alsof het nog niet lastig genoeg is om thuis alle hindernissen te ontwijken, moet hij ook nog nieuwe vrienden maken! En dan heeft de bullebak van de klas het ook nog op hem voorzien.Gelukkig is het bijna Suikerfeest. Sowieso een feest (HOERA!), maar ook cadeautjes (DUBBELHOERA!). Nou ja, zolang Omar zich goed weet te gedragen natuurlijk?Door dit grappige boek vol tekeningen leer je op een speelse manier heel veel over de Islam, maar moet je vooral ook heel hard lachen om de avonturen van Omar.https://www.singeluitgeverijen.nl/volt/boek/planeet-omar/
Children's literature. Juvenile literature --- English literature --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Islam --- Pesten --- School --- School (instelling) --- Humor --- Schoolleven
Choose an application
Het werkwoord ?tellen? in de titel van dit boek heeft 2 betekenissen. Enerzijds duidt het op de idee dat elke vluchteling moet geholpen worden, ?meetelt? dus. Anderzijds wordt het verhaal in dit boek opgebouwd aan de hand van de cijfers van 1 tot en met 10. Op het einde van het verhaal zijn er 10 vriendjes om mee te spelen in het nieuwe land. Bij het begin is er 1 boot om de zwarte rookpluimen en het puin te ontvluchten. Want dat is wat een moeder en haar drie kinderen doen. Daarna zijn er 2 handen die het gezin op een grote boot helpen. Daar krijgen ze 3 maaltijden en aan land gekomen zijn er 4 bedden. En ga zo maar door. Toch ligt de sterkte van dit boek meer in de sobere maar sprekende illustraties van Barroux dan in de tekst. In grove penseelstreken en sprekende kleuren maken jonge kinderen kennis met een voor hen nieuwe wereld. Het einde van het boek wordt jammer genoeg lichtjes moraliserend door de vraagstelling: Hoe kan jij vluchtelingenkinderen helpen? Op de laatste bladzijde staat een lijstje met vluchtelingenorganisaties. Als kennismaking met de vluchtelingenproblematiek is dit boek zeker de moeite waard. Het boek wordt integraal voorgelezen door de auteur zelf op: 20 juni ? Wereld Vluchtelingendag: Iedereen telt mee! | Rubinstein.Bron: https://alleswatikmooikanvinden.org/prentenboeken-voor-kleuters/oorlog-en-vrede/
Vluchtelingenkinderen --- Vluchtelingen --- Telboeken --- Tellen --- Helpen --- Prentenboeken --- Migration. Refugees --- Didactics of social education --- Vluchtelingenkind --- Vluchteling --- Telboek --- Kinderrechten --- Children's literature. Juvenile literature --- English literature --- vluchtelingen (themawoord fictie) --- tellen (themawoord fictie) --- Prentenboek
Choose an application
Welke mogelijkheden zijn er om, ook op muzikaal gebied, met prentenboeken aan de slag te gaan? Met praktische tips voor 26 prentenboeken en zwart-witillustraties. Met kinderen vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.Redactie Vlabin-VBCMet dit boek wil de auteur - een docente Nederlands en communicatieve vaardigheden aan de lerarenopleiding - kleuterleid(st)ers bijstaan bij het gebruik van prentenboeken in de klas. In een eerste deel schetst Ost een theoretische achtergrond. Ze geeft een beknopte geschiedenis van de jeugdliteratuur, staat stil bij de verschillende soorten prentenboeken en pleit ervoor om via het onderwijs zowel literaire smaak als het wereldbeeld van kinderen te verbreden. Dit deel wordt afgesloten met enkele bladzijden over vormgeving en illustratietechnieken. De theorie wordt verlucht met kadertjes waarin 'stemmen uit het prentenboek' of 'uit het vak' aan het woord komen. Het tweede deel biedt praktische tips voor het gebruik van het prentenboek in de kleuterklas. Eerst worden enkele algemene stelregels gegeven, daarna volgt een concrete uitwerking in puntjes voor een twintigtal prentenboeken, waaronder teksten en muziek van een aantal liedjes. De lezer krijgt vooral praktische tips; echt diepgaande informatie over de uitvoering en de didactiek ontbreken. Een laagdrempelig, maar ook vrijblijvend boek. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en een index. Voor een ieder die gaat werken of werkzaam is in de onderbouw van het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdbibliotheek, enz.© NBD Biblion
Didactics of Kindergarten --- Children's literature. Juvenile literature --- muzische vorming --- kleuteronderwijs --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Peuters --- Kleuters --- Muzische opvoeding --- didactiek --- kleuters --- peuters --- werken met kinderboeken --- 471.46 --- muzikale opvoeding --- 433.7 --- 434.8 --- 471.41 --- Boekenhoeken (Leeshoeken) --- Muzische vorming --- Ontluikende geletterdheid --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- muzische opvoeding --- 433.75 --- boekenhoek --- ontluikende geletterdheid --- 373.24 --- Didactiek --- Kleuteronderwijs --- Prentenboek --- 110238.jpg --- Prentenboeken ; kleuteronderwijs --- 472.14 --- Nederlandse taal --- didactiek kleuteronderwijs - muzikale opvoeding --- Leesopvoeding --- Activiteiten met het jeugdboek --- Taal en verbale expressie --- Muzikale vorming ; kleuteronderwijs --- Children's literature --- Didactics of the arts --- hoekenwerk --- bladmuziek --- Peuter --- Kleuter --- Didactics of languages --- 477.7 --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding
Choose an application
Kinder- en jeugdliteratuur is in de loop van de laatste drie decennia een belangrijke speler in het culturele veld geworden. Ook als esthetisch, artistiek product en als wetenschappelijke discipline groeit de erkenning. Dit boek laat de lezer kennismaken met de belangrijkste genres en vraagstellingen die een rol spelen in de hedendaagse kinder- en jeugd- literatuur. Het is opgebouwd rond zeven ontmoetingen: van het samenspel tussen woord en beeld in het prentenboek tot de confrontatie tussen heden en verleden in de historische roman. Wetenschappelijke benaderingen zoals psychoanalyse, ideologiekritiek, antropologie en vertaalkunde worden bevattelijk uitgelegd en historisch gekaderd. Deze theoretische perspectieven worden concreet in verband gebracht met het meest recente werk van auteurs en illustratoren als David Almond, Dirk Bracke, Carll Cneut, Pieter Gaudesaboos, Charlotte Kerner, J.K. Rowling, Carry Slee, Daan Remmerts de Vries, Sylvia Vanden Heede, Edward Van de Vendel en Klaas Verplancke. Op die manier ontmoet de lezer ook een aantal prominente schrijvers en teksten uit de hedendaagse Vlaamse, Nederlandse en anderstalige jeugdliteratuur. Onderwerpen voor eigen onderzoek, opdrachten in lesverband en suggesties voor verdere lectuur sluiten elk hoofdstuk af. Binnen het Nederlandse taalgebied is Uitgelezen jeugdliteratuur vernieuwend in zijn opzet en uitwerking. Het is een basiswerk voor alle vakmensen binnen dit dynamische veld, evenals studenten lerarenopleiding en (jeugd)literatuur.
Children's literature. Juvenile literature --- literatuuronderzoek --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Vertalen --- Literaire genres --- #KVHA:Jeugdliteratuur --- #KVHA:Letterkunde --- kinderboeken --- 433.7 --- Bracke, Dirk --- Dierenverhalen --- Fantasieverhalen --- Fantastische literatuur --- Historische jeugdliteratuur --- Historische romans --- Holocaust --- Illustraties --- Kinderboeken --- Naturalisme --- Nederlands 851 --- Prentenboek --- Prentenboeken --- Psychoanalyse --- Realisme --- Realistische verhalen --- Slee, Carry --- Sprookjes --- 454.54 --- jeugdliteratuur (ler) --- 434.1 --- Boeken : basisonderwijs --- Boeken : kleuteronderwijs --- Jeugdliteratuur; boekbesprekingen --- 081791.jpg --- Leesopvoeding --- leesbevordering --- Children's literature --- History and criticism --- Literair genre --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Littérature populaire --- Contes de fées --- Littérature pour la jeunesse
Choose an application
Ingrid Godon maakte voor deze uitgave een reeks portretten. Toon Tellegen liet zich door de portretten inspireren en schreef er korte teksten bij.
Dutch literature --- Poetry --- Children's literature. Juvenile literature --- verlangen (themawoord fictie) --- emoties (themawoord fictie) --- Jeugdpoëzie --- Portretten --- Emoties --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Godon, Ingrid --- Gevoelens --- gedichten --- gevoelens --- portretten --- prentenboeken --- wensen --- 684.94 --- Fiction --- Jeugdboeken --- Prentenboeken --- Wensen --- het boek, boekillustratie --- Portret --- Emotie --- 880 --- jeugdliteratuur --- littérature jeunesse --- Grafische vormgeving --- Studentenopdracht
Choose an application
In dit lees-, kijk- en bladerboek delen de auteurs met iedereen die graag leest of voorleest het mooiste en belangrijkste uit de Nederlandse en Vlaamse kinderboekenwereld. Hun zorgvuldige titelselectie verenigt een persoonlijke blik met een grote literatuurkennis. In vijftig hoofdstukken passeren vijftig boeken, vijftig auteurs, vijfentwintig illustratoren en vijfentwintig thema’s de revue, aan de hand van 1001 titels uit binnen- en buitenland.
Children's literature. Juvenile literature --- Dutch literature --- jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur --- Nederlandse literatuur --- Nederland --- Vlaanderen --- 20e eeuw --- PXL-Central Office 2017 --- boekbesprekingen --- kinderliteratuur --- Nederlands, literatuur --- België --- Prentenboeken --- jeugdboeken --- 433.7 --- Jeugdboeken --- 434.7 --- Keuzelijsten --- Nederlandse jeugdliteratuur ; 20ste eeuw --- Vlaamse jeugdliteratuur ; 20ste eeuw --- Young adultliteratuur --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Vlaams --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
Gonny Smeulders-VeltmanTwee prentenboeken als keerdruk in een band met afzonderlijke omslagillustraties in de serie 'Superdiverse kinderboeken'*. In 'Berelekker' mag Aïsha, die zich identificeert met een beer, mee naar de winkel van meneer Mehmet. Maar papa koopt enkel wat gezond is en niet wat 'berelekker' (zoet) is. Er wordt een compromis gesloten. 'Een goal voor Imane' gaat over twee vriendinnen die graag voeballen. De andere kinderen en ook volwassenen vinden het maar raar. Totdat Imanes vader het begrijpt en ernaar handelt. De verhalen verschillen qua inhoud en vormgeving. Het eerste verhaal bevat vrij veel (korte) tekstregels en verbeeldt in de illustraties voornamelijk Aïsha's culinaire gedachten en inheems/uitheems voedsel. Het tweede heeft minder tekst; de prenten zijn fraai uitgevoerd met behulp van collage (zetstukken) in zowel 2D als 3D. Beide inleefbare verhalen geven een goed beeld van de multiculturele, hedendaagse samenleving, bezien vanuit de moslimwereld. Het recept van een 'berelekker fruitgerechtje' is toegevoegd bij het ene verhaal, en een viertal balspelen bij het andere. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Voeding --- Gezondheid --- Voetbal --- Rollenpatronen --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- 325 --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Eten --- Voetbal (sport) --- Rolpatroon
Choose an application
In Japan, waar het vertelkastje vandaan komt heet deze vertelvorm "kamishibai" ofwel "papiertheater". We komen kamishibai in de hele wereld tegen, van Japan (uiteraard), India, Mongolië en Vietnam tot Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, Denemarken, België en Nederland. Een praktische handleiding voor leerkrachten op de basisschool, leidsters van peuterspeelzalen of kinderdagverblijven, bibliotheekmedewerkers en alle anderen die met een vertelkastje aan de slag willen.
Didactics of Kindergarten --- Kindergarten --- Primary education --- voorleesboeken (genre) --- allochtone jongeren --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- vertellen --- Vertellen --- Vertelkastje --- Storytelling --- Jeugdboekactiviteiten --- kinderen --- drama --- kleuters --- 471.41 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Vertelkastje(Kamishibai) --- 433.6 --- Vertelkastje (kamishibai) --- 471.41 ) Taal en verbale expressie --- kamishibai --- poppenkast --- 472.15 --- Taal en verbale expressie --- Kind, spel en speelgoed --- Kamishibai --- Didactics of languages --- Children's literature. Juvenile literature --- Japan
Choose an application
Dit handboek toont op een duidelijke en praktijkgerichte manier hoe je als leerkracht en leesbevorderaar met kamishibai (verteltheater) aan de slag kan. Met tips over hoe je een persoonlijk verhaal in kamishibai-vorm kan omzetten. Geschikt voor leerkrachten kleuteronderwijs, lagere school en lerarenopleiding. Bevat ook bruikbare tips voor de lessen NT2 .
Kindergarten --- Children's literature. Juvenile literature --- voorlezen --- basisonderwijs --- leesbevordering --- vertellen --- Vertelkastje --- Vertellen --- Didactiek --- Leesbevordering --- Didactische werkvormen --- Voorlezen --- Basisonderwijs --- Nederlands als tweede taal --- Storytelling --- Kleuteronderwijs --- kamishibai --- prentenboeken --- Kamishibai --- 472.15 --- 471.41 --- Verteltheater --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Vertelkastje(Kamishibai) --- Taal en verbale expressie --- PXL-Education 2017 --- kleuteronderwijs --- didactiek van de talen --- Kamishibai; Japanse vertelvorm --- Voorlezen. --- Didactische werkvorm --- NT2 --- Didactics of languages
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|