Listing 1 - 10 of 177 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vaak worden we gekwetst door de mensen die het dichtst bij ons staan - onze ouders, partners, vrienden - of door mensen of situaties op school, op straat, in onderdrukkende maatschappijen en in oorlogsgebied. Hierdoor ontstaan diepe psychische wonden, oftewel: trauma. De integratief psychotherapeute Ybe Casteleyn ontvangt in haar praktijk regelmatig mensen met trauma. In dit boek beschrijft ze acht therapieverhalen, biedt ze theoretische achtergrond over trauma (uit welke mechanismen bestaat het? welke impact heeft het op ons lichaam en op ons brein?) en moedigt ze je aan om aan de hand van oefeningen je eigen pijn én je eigen (veer)kracht te voelen. Maar bovenal is dit een boek dat je helpt je hart opnieuw te openen, en te leven. Want leven is... sterker worden waar het pijn doet.Bron : https://www.standaardboekhandel.be/p/sterker-worden-waar-het-pijn-doet-9789491411489
Psychotrauma --- Hulpverlening --- Therapie --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Psychology
Choose an application
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Bovendien blijven beelden langer op het netvlies hangen dan gesproken taal. Met de methodiek Een Taal Erbij creëer je als hulpverlener overzicht en nieuwe inzichten voor je cliënt. De methodiek is ontwikkeld om de interactie tussen mensen en hun onderlinge dynamiek te visualiseren. Vanuit een systemisch perspectief worden door middel van Duplo-poppetjes en ander materiaal de interne en externe werkelijkheid en het probleem van de cliënt verbeeld. De cliënt krijgt hierdoor meer overzicht en nieuwe inzichten, en kan gemakkelijker richting geven aan veranderingsprocessen. Een Taal Erbij is een krachtig hulpmiddel voor zorgprofessionals, coaches en andere hulpverleners die systemisch werken.Zij merken dat het werken met Duplo-poppetjes van onschatbare waarde is: waar woorden tekortschieten, zijn de poppetjes onmisbaar. De methodiek is breed inzetbaar voor therapie, behandeling en coaching van verschillende doelgroepen zoals gezinnen, partners en kinderen. Dit boek dient als praktische handleiding en naslagwerk. Daarom wordt de methodiek zoveel mogelijk met de taal van de poppetjesopstellingen verbeeld.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398475/Een-taal-erbij
Beeldtaal --- methodiek --- verbeelding --- beeldtaal --- systeemtherapie --- Beeldtaal. --- Creatieve therapie ; Duplo-poppetjes. --- Methodiek. --- Speltherapie. --- Systeemtherapie. --- Verbeelding. --- Therapie --- Contextuele hulpverlening --- Contextuele therapie --- Systeemtherapie --- Visualisatie --- Opstellingenwerk --- Familieopstelling --- Duplo --- Methodiek --- Social welfare methods
Choose an application
Taal is een communicatiemiddel, maar ook een systeem van regels en woorden. In dit Elementaire Deeltje wordt taal bekeken met de blik van onder andere een kind, een dier, een hersendeskundige, een socioloog en een politieman, om zo tot een compleet beeld te komen van wat taal allemaal is, wat we ermee kunnen doen, en waarom we maar niet kunnen ophouden met (erover) praten. Het eerste hoofdstuk begint met taal, zoals alle mensen beginnen: als kind dat de taal nog moet verwerven. In de hoofdstukken over de taal van dieren en oermensen zoekt de auteur de grenzen van onze taal op. Met de blik van de biograaf beschrijft zij het ontstaan, veranderen en sterven van talen in onze eigen tijd. Dat leidt tot wat taal in onze huidige samenleving is: een vaardigheid van onze hersenen, en tegelijk een sociaal fenomeen.Met een inleiding van Marc van Oostendorp. Bron : http://www.bol.com
Linguistics --- Taal --- Communicatie --- Taalverwerving --- Taalwetenschap --- Linguïstiek --- Therapie --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie
Choose an application
Kunst werkt helend en bevrijdend, ook voor mensen die gebruik maken van de geestelijke gezondheidzorg. Dat wisten we al, maar in de psychiatrie was men het even vergeten.Dit boek richt de schijnwerpers op het gebied waar kunst en therapie samenvallen, op de periferie van beeldende en creatieve therapie - een gebied dat zich steeds meer naar de geldende psychiatrische richtlijnen lijkt te voegen. In het Open Atelier van een psychiatrische instelling in Amsterdam wijkt men daarvan af. In het Belgische ARTISIT werkt een collectief van kunstenaars met een psychiatrische achtergrond samen met andere kunstenaars.In dit boek dragen kunstenaars, beeldende therapeuten, antropologen, filosofen, psychiaters, psychologen, galeriehouders, docenten en verzamelaars vanuit hun eigen perspectief bij aan het discours over de verbinding tussen therapie en kunst. Die koppeling staat voor de kunstenaars/patiënten niet ter discussie, die beleven ze.
Art and mental illness --- Art therapy --- PHL-Healthcare 13 --- creatieve therapie --- 607.53 --- psychiatrie --- geestelijke gezondheidszorg --- 615.87 --- Creatieve therapie --- Psychiatrie --- Beeldende expressie als therapie --- Kunstzinnige therapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Sociology of minorities --- Sociology of social welfare
Choose an application
Het spel is voor kinderen in de prepubertijd een belangrijk medium. Via spel doen ze nieuwe ervaringen op, hun leer- en oefenproces intensiveert en ze leren gebeurtenissen op waarde schatten. In een therapeutisch proces kan deze goed bij kinderen passende manier van leren worden gebruikt als aanvulling op cognitieve gedragstherapie.Na een introductie tot het spel en de speltherapie laat Silvia Höfer zien hoe het begeleid individueel spel kan worden verweven met het therapeutisch proces. De auteur verduidelijkt de toepassing van het begeleid individueel spel binnen de gedragstherapeutische behandeling van kinderen en jeugdigen aan de hand van vele praktijkvoorbeelden, dialogen tussen psychotherapeut en cliënt, fotos en tabellen.De eerste twee hoofdstukken in Speltherapie vormen een inleiding op het thema spel vanuit ontwikkelingspsychologisch, neurobiologisch en spelpsychologisch perspectief en leggen daarmee een belangrijke basis voor de speltherapeutische praktijk binnen de gedragstherapie. In hoofdstuk 3 worden vervolgens de traditionele speltherapeutische methoden gepresenteerd die gebruikt worden bij het begeleid individueel spel. Hoofdstuk 4 slaat een brug tussen kinder- en jeugdgedragstherapie en therapeutisch spel, en toont in beginsel aan hoe zowel het op behoefte georiënteerde en op emotie gerichte spel alsook cognitieve en operante aspecten in de therapeutische spelbegeleiding verenigd worden. De hoofdstukken 5-9 beschrijven het concreet werken met het begeleid individueel spel. Hoofdstuk 10 bevat voorbeelden van praktijkgevallen die het werken met begeleid individueel spel verduidelijken.
615.854 --- Speltherapie --- Cognitieve therapie --- Gedragstherapie --- Spelen --- gedragstherapie --- Cognitieve gedragstherapie --- 607.56 --- creatieve therapie --- cognitieve gedragstherapie --- cognitieve therapie --- 615.84 --- Spel- en culturele therapie --- Kinderen --- kinderen --- Speltherapie. --- kinderen. --- Kinderen. --- spelen --- speltherapie --- Psychiatry --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Je komt in behandeling omdat je last hebt van problemen die waarschijnlijk samenhangen met herinneringen aan vervelende gebeurtenissen die je hebt meegemaakt. Dit kunnen problemen zijn zoals nachtmerries, nare herinneringen, vermijden van plaatsen of mensen die aan de vervelende gebeurtenis doen denken en schrikreacties. Met behulp van dit boek leer je hoe je stap voor stap je problemen de baas kunt worden. Oefeningen die beschreven staan helpen je daarbij . Ook leer je hoe je met ouder(s) kunt praten over wat je hebt meegemaakt. Het aanpakken van je problemen doe je niet alleen. Je therapeut en je ouders helpen je daarbij. Dit werkboek voor kinderen en jongeren hoort bij de eerder verschenen handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie van Cohen, Mannarino en Deblinger. Dit werkboek voor kinderen en jeugdigen hoort bij de handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten. Met behulp van dit boek leer je hoe je stap voor stap je problemen de baas kunt worden. Oefeningen die beschreven staan helpen je daarbij. Het aanpakken van je problemen doe je niet alleen: je therapeut en je ouders helpen je daarbij. Naast dit werkboek voor kinderen en jongeren is er ook een werkboek voor therapeuten en een werkboek voor ouders.
Psychiatry --- adolescenten --- kinderen --- traumatologie --- relaxatie --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- psychotrauma's
Choose an application
Dit werkboek voor therapeuten biedt een heldere leidraad en ondersteuning bij de uitvoering van het geprotocolleerde behandelprogramma Trauma Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT), ontwikkeld door Cohen, Mannarino & Deblniger (2006). Dit programma is verschenen in een Nederlandse vertaling onder de titel: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie (2008). Het programma is een behandelpakket, samengesteld uit componenten (modules) die elkaar in een logische volgorde opvolgen. In dit werkboek vindt u begeleidend materiaal voor het doorlopen van alle modules. U bespreekt telkens met de ouder(s) en de jeugdige wat zij dienen te doen, lezen en/of invullen. Per module wordt aangegeven wat het doel is en hoe vastgesteld wordt of dit bereikt is. Daarna volgen relevante informatie, opdrachten en ruimte voor het noteren van aantekeningen. Bij dit werkboek voor therapeuten hoort ook nog een werkboek voor kinderen en jongeren en een werkboek voor ouders. Alle werkboeken sluiten nauw op elkaar aan en op de eerder verschenen handleiding Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten. Dit werkboek voor therapeuten biedt een heldere leidraad en ondersteuning bij de uitvoering van het geprotocolleerde behandelprogramma Trauma Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT), ontwikkeld door Cohen, Mannarino & Deblinger (2006) (verschenen in Nederlandse vertaling onder de titel: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten met de methode Traumagerichte Cognitieve Gedragstherapie). Het programma is een behandelpakket, samengesteld uit modules die elkaar in een logische volgorde opvolgen. In dit werkboek vindt de therapeut begeleidend materiaal voor het doorlopen van alle modules. Met de ouder(s) en de jeugdige wordt telkens besproken wat zij dienen te doen, lezen en/of invullen. Per module wordt aangegeven wat het doel is en hoe vastgesteld wordt of dit bereikt is. Bij dit Werkboek voor therapeuten hoort ook nog een Werkboek voor kinderen en jongeren en een Werkboek voor ouders.
Psychiatry --- adolescenten --- kinderen --- traumatologie --- relaxatie --- gedragstherapie --- cognitieve therapie --- psychotrauma's
Choose an application
De 'actieve welvaartsstaat' is een begrip dat suggereert dat iedereen op de arbeidsmarkt actief kan zijn. De realiteit leert echter ook dat in ons land sommige mensen 'niet te activeren zijn'. Ze zijn ongemotiveerd, onaangepast, ongedisciplineerd, maar vooral 'on-'. Zij zijn aangewezen op de welzijnsvoorzieningen om het hoofd boven water te kunnen houden of worden zelf door de maatschappij aangesproken, omdat die vreest dat hun kinderen niet de nodige zorgen krijgen. Dit boek is geschreven door hulpverleners die dagelijks geconfronteerd worden met de moeilijkheden die deze groep mensen ondervinden om aansluiting te vinden bij het gewone leven. Vanuit hun praktijk stelden zij zich volgende vragen: Welke kortsluiting zit er in de relatie tussen welvaartsstaat en de kansarme medemens? Wat kan er gebeuren opdat die aansluiting tot stand kan komen? Na tien jaar lang zoeken naar werkbare kaders en modellen, ze uitproberen en toetsen op hun effectiviteit, bieden de auteurs nu een kader om wat zich in de opvanghuizen, homes, dagcentra en spreekkamers afspeelt te ordenen zodat er iets werkbaar ontstaat. Ze steunen daarbij op de contextuele benadering van Ivan Boszormenyi-Nagy die trouwens ook compatibel is met andere systemische en psychodynamische benaderingen. Een tweede kader is de maatzorg-benadering, die nauw aansluit bij hun bevinding dat elke cliënt een eigen verhaal heeft over gekwetst worden, door hun omgeving, door maatschappelijke structuren, ... Vandaar de titel: meervoudig gekwetsten. Dit boek is allereerst een boek voor hulpverleners in de praktijk (of in opleiding), maar ook voor beleidsmensen en al wie begaan is met deze problematiek.
Contextuele therapie --- Contextuele therapie. --- Kansarmen --- Sociale activering. --- Kansarmen. --- Hulpverlening. --- kansarmoede --- welvaartsverdeling --- maatschappelijke hulpverlening --- Social problems --- Sociology of social care --- contextuele hulpverlening --- Contextuele hulpverlening --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Re-integratie
Choose an application
Alle werkelijke leven is ontmoeting. Dat is misschien wel de meest bondige samenvatting van het contextuele denken. Relatie is het kernbegrip. Niets staat op zich. Zonder relaties is er geen bestaan. Zonder context en dialoog geen verbinding.De Hongaars-Amerikaanse psychiater Ivan Boszormenyi-Nagy ontwikkelde deze contextuele benadering in de tweede helft van de vorige eeuw. Vandaag vinden psychotherapeuten en psychosociale begeleiders (opvoeders e.a.) in deze visie nog steeds taal en begrippen die hen helpen in het werken met hun cliënten.Dit handboek biedt een heldere beschrijving van dit contextuele denken en werken. De auteurs beschrijven stap voor stap en zo concreet mogelijk het verloop van een contextueel proces aan de hand van een bekend fasenmodel. De basishouding en interventietechnieken worden concreet beschreven en geillustreerd met verhalen uit de praktijk van de psychotherapie en de psychosociale hulpverlening.Nagy heeft altijd duidelijk gemaakt dat hij een werkzame therapie wilde ontwikkelen. Hulp aan mensen en hun relaties die daadwerkelijk iets bijdraagt. Dit handboek zorgt voor een concrete handleiding hierbij.
Psychology --- Psychiatry --- client centered therapie --- patiënt-therapeut relatie --- psychosociale hulpverlening --- cliënt-hulpverlener relatie --- Contextuele hulpverlening --- Contextuele therapie --- Contextuele theorie --- Boszormenyi-Nagy, Ivan --- Relatietherapie --- Psychotherapie --- Psychosociale hulpverlening
Choose an application
Het boek Een scene schoppen is een handleiding om met Participatief Drama aan de slag te gaan. Je krijgt tools mee om drama en theater in te zetten om te activeren, dialoog te stimuleren, en aan te zetten tot nadenken én handelen. (https://www.theaterboekwinkel.nl/webshop/detail/educatie_acteren/een_scene_schoppen.html)
dramatische expressie --- cultuurparticipatie --- Community organization --- Acting --- creatieve therapie --- Theater --- Dramatische vorming --- Didactiek --- Dramatherapie --- Participatie --- Media --- Kleuter
Listing 1 - 10 of 177 | << page >> |
Sort by
|