Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Deze (Engelstalige) toolkit ondersteunt leerkrachten (in opleiding) en kleuterscholen bij het creëren van een gendersensitieve leeromgeving waarin alle leerlingen maximaal kunnen ontwikkelen. Immers, door bewust in te zetten op gendergelijkheid in de kleuterklas kunnen genderstereotypen kritisch benaderd worden vóór ze een onbewuste manier van denken worden. De kit bevat praktische tips en adviezen, voorbeelden, inspiratie en hulpmiddelen om gender-responsief te werken. Hij bestaat uit vijf delen. Deel 1 zoemt in op gender in onderwijs (in een Afrikaanse context maar ook relevant voor Vlaanderen), definieert gender- en onderwijsgerelateerde begrippen, verwijst naar internationale afspraken m.b.t. gendergelijkheid in onderwijs. Deel 2 onderzoekt hoe gender-responsiviteit bij de lesvoorbereiding, het lesgeven, de leeromgeving, leermiddelen en communicatie het authentiek leren bevordert. Deel 3 focust op het schoolbeleid en identificeert manieren waarop gender-responsief onderwijs in scholen kan geïntegreerd worden. Deel 4 geeft suggesties voor klasactiviteiten die gesprekken over genderrollen en stereotypen faciliteren. Deel 5 bevat instructies voor het interactieve spel Go Gender Go voor leraren en schoolleiders. Het spel stimuleert uitwisseling en reflectie over de inhoud van de toolkit. De publicatie is ook beschikbaar als download.
Equal opportunities --- Gender --- Primary education --- Book --- Teaching materials --- Africa
Choose an application
De gelijkheid van man en vrouw en het verwerpen van discriminatie op basis van gender, zijn fundamentele waarden die in de vakoverschrijdende eindtermen staan ingeschreven. Met dit handige boek kunnen leerkrachten meteen de daad bij het woord voegen. Het is bedoeld voor leerkrachten in de derde graad van het ASO-onderwijs. Het biedt enkele kan-en-klare lessenreeksen voor de vakken geschiedenis en Nederlands. Aan alle lessen werden concrete eindtermen en lesdoelen gekoppeld. Extra is de bijbehorende cd-rom met printbaar lesmateriaal. Dit boek maakt leerkrachten vertrouwd met de voornaamste begrippen uit de genderstudies en levert ideeën om zelf met het thema 'vrouwen en mannen' aan de slag te gaan. Het boek is in de eerste plaats bedoeld voor leerkrachten geschiedenis, Nederlands en humane wetenschappen in de derde graad van het ASO-onderwijs, maar kan ook een inspiratiebron zijn voor lesgevers die in andere graden en onderwijsvormen rond het thema gendergelijkheid willen werken. Het boek bevat enkele kant-en-klare lessenreeksen om de leerlingen zelf te laten onderzoeken op welke wijze gender vorm geeft aan het dagelijkse leven, de geschiedenis en de taal. Op de cd-rom staat printbaar lesmateriaal.
Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- emancipatie --- SO (secundair onderwijs) --- rolpatronen --- gender --- didactische werkvormen --- Belgium --- Gender --- History --- Education --- Secondary education --- Language acquisition --- Book --- Teaching materials
Choose an application
Met '#So What?! The gayme' maken tieners (12 - 16 jaar) al spelenderwijs kennis met gevoelige thema's in de maatschappij. Het spel maakt onderwerpen als seksualiteit, holebi en transgender bespreekbaar en doorbreekt het taboe. De handleiding biedt een uitgebreide speluitleg en achtergrondinformatie voor de begeleider. So what?! Is een handig spel om thema’s zoals seksuele diversiteit en gender bij jongeren van 12 tot 16 jaar aan te kaarten. Vier thema’s komen aan bod. Zo is er het thema grenzen waarbij zowel seksueel grensoverschrijdend gedrag als ook pesten bespreekbaar worden. Een ander thema is jongens en meisjes waarbij sekserollen in vraag worden gesteld. Bij het thema mijn omgeving staat de coming out van holebi’s centraal. In het vierde thema gaat het over relaties. Naast de spelregels bevat het bijhorende boekje ook heel wat achtergrondinformatie over gender en genderdiversiteit.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- Secondary education --- Sexology --- seksualiteit --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- gender --- transseksualiteit --- Gender --- Transgender --- Homosexuality --- Sexuality --- Book --- Teaching materials --- Belgium
Choose an application
Leerkrachten uit het basisonderwijs die met het thema gender in hun klas aan de slag willen, vinden in ‘Leraren en … competenties: een klas vol jongens en meisjes’ een handige gids. Het boek vertrekt niet van één bepaalde theorie maar wil bij de leerkrachten een gevoeligheid voor het thema ontwikkelen. In elk hoofdstuk worden een aantal stellingen over jongens en meisjes getoetst aan wetenschappelijk onderzoek. Telkens wordt ook de terugkoppeling naar de klaspraktijk gemaakt. Leraren worden gestimuleerd om een ruim gamma van ‘tips en trucs’ te ontwikkelen om het beste te halen uit hun leerlingen ongeacht hun sekse. Dit boek is bestemd voor (toekomstige) leraren in het basisonderwijs die willen meewerken aan het creëren van kansengelijkheid voor meisjes en jongens. Het biedt een overzicht van de uiteenlopende onderzoeken over verschillen tussen jongens en meisjes, over welke factoren in elk geval een rol spelen bij het creëren van kansengelijkheid of -ongelijkheid en over welke aanpakken effectief kunnen zijn (in sommige situaties). Het boek hangt geen bepaalde theorie aan, het wil leraren vooral helpen sensitiviteit te ontwikkelen ten aanzien van de jongens en meisjes in hun klas. Daarnaast wil het helpen een breed repertoire aan 'tips en trucs' te ontwikkelen om met deze jongens en meisjes om te gaan op een manier die hun recht doet. Daartoe zijn in elk hoofdstuk diverse opdrachten en praktijkvoorbeelden opgenomen.
Developmental psychology --- Social psychology --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Educational psychology --- Didactic strategies --- Teaching --- Kindergarten --- Primary education --- Gender --- Boys --- Academic performance --- Teachers --- Girls --- Education --- Socialization --- Stereotypes --- Primary education --- Book --- Teaching materials --- Sex differences --- Educational sciences --- Netherlands
Choose an application
#So What?! The gayme is een gespreksvorm om het thema seksuele diversiteit en gender op een speelse luchtige manier bespreekbaar te maken. Het is in de eerste plaats bedoeld voor tieners (12 - 16 jaar). Na enkele opwarmoefeningen gaan de spelers aan de slag met de prentkaarten en bijhorende richtvragen. Via verkennende gespreksvormen gaan ze in groepjes het gesprek aan met elkaar. Nadien volgt een nabespreking met de hele groep. De achtergrondinformatie en de richtvragen In de handleiding geven je wat meer inzicht in het thema en bovendien vind je er enkele tips van hoe om te gaan met mogelijke reacties, twijfels of onzekerheden vanuit de groep. Dit is de herwerkte versie (2019).
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- Secondary education --- Sexology --- seksualiteit --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual) --- gender --- transseksualiteit --- Gender --- Transgender --- Homosexuality --- Sexuality --- Book --- Teaching materials --- Belgium
Choose an application
Vijftig portretten van succesvolle vrouwelijke sporters vanaf ca. 1900 tot nu, vooral uit de Verenigde Staten. Met getekende portretten in diverse steunkleuren. Vanaf ca. 13 jaar.
Community organization --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- sportsociologie --- sociale opvoeding --- Vrouwen --- Vrouwenemancipatie --- Sport --- Beroemde personen --- PXL-Education 2019 --- sportbeoefenaars --- jeugdboeken --- vanaf 12 jaar --- Vrouw --- Bekende persoon --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- Meisjes --- Atleten --- Gender roles --- Girls --- Reference work --- Secondary education --- Teaching materials --- Sportvrouwen.
Choose an application
Lees gratis tips, casussen en achtergrondinfo in de publicatie 'What the FAQ?!. Jongeren kunnen onderling erg verschillen. Op het vlak van geslacht, leeftijd en religie bijvoorbeeld. Maar ook in hun sociaaleconomische klasse of hun thuissituatie, seksuele oriëntatie, enzovoort. In sommige groepen zijn die verschillen opvallend veel groter. De realiteit is vaak ook veel complexer dan je op het eerste gezicht denkt.Er kan dus verwarring, discussie of conflict voorkomen als je het in zo'n groep hebt over relaties en seksualiteit.Ontdek de tips van Jong & Van Zin, vanuit onze uitgebreide expertise in vorming over relaties en seksualiteit aan jongeren. Helemaal gratis en voor niets!In samenwerking met Fatma Arikoglu (ella vzw). Met dank aan Ans Oomen, Sensoa, Jeugdzorg Emmaüs, Kras vzw en Atlas, Integratie & Inburgering Antwerpen.
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- Didactics of medicine --- Didactics of secundary education --- Educational sciences --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- voortplanting (mensen) --- intermenselijke relaties --- seksuele vorming --- Youth --- Education --- Relationships --- Sexuality --- Sexuality education --- Teaching materials --- Diversity policy --- Belgium
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|