Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) vertonen problemen in de ontwikkeling van hun moedertaal. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend. Zij ondervinden naast de problemen in het gebruik van de taal en/of in het begrijpen van de ander, ook vaak problemen op het gebied van het leren in het algemeen, de leesvaardigheid, het gedrag, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de conceptontwikkeling en de opvoedingsrelatie. Het ESM-onderwijs richt zich op het herstel van communicatieve functies zodat de gevolgen van de stoornis worden geminimaliseerd. Waar kinderen met een normale ontwikkeling rond hun vierde levensjaar hun moedertaal al grotendeels beheersen, blijft deze basale beheersing voor kinderen met hardnekkige ESM in de hele periode van het primair onderwijs één van de belangrijkste aandachtspunten. De gevolgen voor het onderwijs en de specifieke competenties van de leerkracht die hiervoor nodig zijn, worden in dit boek beschreven. Daarnaast wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten. Dit boek is bedoeld voor iedereen in de onderwijspraktijk van leerlingen met ESM, zoals leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, (ortho)pedagogen en psychologen. Tevens biedt dit boek achtergrondinformatie aan ouders.
Spraakstoornissen ; kinderen. --- Language disorders in children --- Orthopedagogics --- #KVHB:Spraakstoornissen; kinderen --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- ontwikkelingsstoornissen --- spraakmoeilijkheden --- taalmoeilijkheden --- taalontwikkeling --- 463.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkeling --- 094875.jpg --- Spraakstoornissen ; kinderen --- Taalstoornissen ; kinderen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Wanneer een kind zich niet goed kan redden met de taal, vaak niet goed te verstaan is of niet afstemt op de ander, kan er sprake zijn van een verstoring van de spraak-, taal- en communicatieve ontwikkeling. Met compassie beschrijft de auteur vanuit haar eigen ervaringen in het begeleiden van deze (jonge) kinderen wat contact met mensen doet en wat communiceren met kinderen betekent. Zo komt ze tot een nieuw instrument: de interactieschijf voor wederkerigheid. Het is een hulpmiddel voor logopedisten, therapeuten, ouders en oudere kinderen dat werkt om aan te geven aan welk soort interactie behoefte is. https://www.swpbook.com/boeken/23/logopedie/2269/zeg-me-wat-je-zeggen-wil
Logopedie --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Orthopedagogics --- Spraakstoornissen
Choose an application
Logo Lorre is jarig en wil voor zijn verjaardag een feest geven met een groot kampvuur, waarbij iedereen mooie verhalen mag vertellen.Hij nodigt al zijn vrienden uit. Slissie Slang, Slomie Schildpad, Haasje Repje, Krasse Kraai, Mischa Mier, Sluwie Vos, Nadja Nijlgans en Oma Muis.Maar wat blijkt nou & niemand wil komen!Wat zou er aan de hand zijn? Iedereen houdt toch van een feestje en een goed verhaal, of toch niet &?Dit boek helpt leerkrachten bij de signalering van spraak- en/of taalproblemen.
Logopedie. --- Spraakstoornissen --- Luisterboeken --- Screening --- Logopedie --- #KVHB:Algemene logopedie --- #KVHB:Taalstoornissen --- #KVHB:Spraakstoornissen --- taalstoornissen --- spraakstoornissen --- algemene logopedie --- spraakontwikkeling --- Contains audio-visual material --- logopedie --- Spraakstoornis --- Luisterboek --- Screening (geneeskunde) --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- Phonetics
Choose an application
Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden (ESM) is een relatief onbekend begrip. Toch heeft naar schatting 5 tot 7 % van de schoolkinderen een ernstige taal(ontwikkelings)stoornis. Ernstige taalproblemen hebben grote gevolgen in onze talige samenleving. Taal heb je nodig om te kunnen communiceren, om elkaar te begrijpen, om te participeren, om te kunnen leren op school. Taal gebruik je ook voor het denken en het reguleren van je gedrag. In dit boek vertelt een zestal ouders wat het voor hen betekent een kind met ESM te hebben. Ze dragen geen oplossingen aan, maar laten zien dat een evenwichtige aanpak van de problemen samen met professionals uit zorg en onderwijs de moeite loont. Bij elk portret worden tips gegeven om een kind met een specifieke taalstoornis te ondersteunen en verwijst men naar relevante websites en literatuur. Het boek is geschreven voor ouders en familie van kinderen met ESM, leerkrachten, begeleiders en opvoedondersteuners.
Spraakstoornissen --- Kinderen --- Taalproblemen --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- #KVHB:Spraakstoornissen; kinderen --- Spraakstoornis --- Kind --- Taalprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Bruggen bouwen met taal. Oops is een verzameling met aantrekkelijke tekeningen die per twee bij elkaar horen. Eigenlijk zijn het logische reeksen waarvan de tussenliggende plaatjes ontbreken. Het kind kan zelf invullen wat het denkt dat er gebeurd is. Door het stellen van (denkstimulerende) vragen kan het vertellen nog verder gestimuleerd worden. Op de rechter pagina staat afbeelding 1 en als je de bladzijde omslaat staat links nogmaal afbeelding 1 en daarnaast afbeelding 2. Eerst kijk je dus met het kind naar afbeelding 1 en praat erover en daarna kijk je wat er gebeurd is en praat je over het verloop. De emoties die de verhaaltjes oproepen zijn ook zeker onderwerp van gesprek! In de verantwoording staat een uitgebreide lijst met voorbeeldvragen.
articulatie --- logopedie --- spraakstoornissen --- therapiemateriaal --- Didactic strategies --- Audiovisual methods --- Didactics of languages
Choose an application
LOGO-Art. Absurd bevat 75 afbeeldingen op A5-formaat met grappige/prikkelende tekeningen voor het uitlokken van taal. Op elke afbeelding staat iets geks. Kinderen worden uitgedaagd te vertellen wat er raar of mis is. De leerkracht/therapeut kan door denkstimulerende vragen het kind verder uitdagen tot het verwoorden van waarom het gek is, hoe het eigenlijk moet, waarom het niet kan etc.LOGO-Art. Absurd is te gebruiken voor kinderen vanaf een ontwikkelingsleeftijd van circa 3 jaar.
articulatie --- logopedie --- spraakstoornissen --- therapiemateriaal --- Didactic strategies --- Audiovisual methods --- Didactics of languages
Choose an application
Helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen. De auteurs beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Volgens een vast stramien wordt dan een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- taalstoornissen --- schoolproblemen --- schoolverlaters --- dyslexie --- stotteren --- spraakstoornissen --- stemstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- dyscalculie --- tweetaligheid
Choose an application
Jongeren met een taalstoornis (ESM, ontwikkelingsdysfasie) hebben veel moeite met taal en dus met communicatie. Hun handicap is onzichtbaar en onbekend. Hun handicap maakt hen onzeker en zwijgzaam. Toch hebben jongeren met een taalstoornis veel te vertellen. Als ze de kans krijgen. Spraaktaal biedt die kans.Spraaktaal is een gids met toegankelijke informatie over het wat, hoe en waarom van taalstoornissen. Spraaktaal is een werkboek dat jongeren en degenen die bij hen betrokken zijn handvatten biedt voor het denken en praten over het leven met een taalstoornis en voor het benoemen en uitbuiten van mogelijkheden en talenten. Spraaktaal maakt jongeren met een taalstoornis zelfbewuster en sterker.
Spraakstoornissen. --- Orthopedagogics --- spraakstoornissen --- kinderen met een beperking --- taalstoornissen --- Taalstoornissen ; jongeren --- Language disorders in children --- Exercises --- Handbooks, manuals, etc. --- Jongeren --- 464 --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- Taalstoornissen ; kinderen --- jongeren --- 376 --- Taalstoornissen --- Communicatieproblemen --- Kinderen met een handicap --- 463.4 --- Spraakstoornissen ; kinderen --- communicatie --- communicatiestoornissen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- PXL-Education 2016 --- taalproblemen --- dysfasie --- Taalproblemen --- Jeugd --- Kinderen en jeugd --- Ernstige Spraakmoeilijkheid --- Taalprobleem --- Taalstoornis --- Kind --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Groen is rijden is een verzameling fonologisch en syntactisch vereenvoudigde versjes, aangepast aan kinderen met taal- en spraakontwikkelingsstoornissen. De gebruikte werkvormen zijn verzen, dialogen en rijmoefeningen. Kleuters kunnen er volop mee oefenen in de productie van taalstructuren, zonder te worden belemmerd door de taal- of spraakontwikkelingsstoornis.
genre-thema"">
Choose an application
Kinderen die stotteren geraken vaak niet uit hun woorden. Dat valt op in een klas of als je een broodje kaas wil bestellen in de winkel. Bij de ene zijn het woorden meteen K en bij de andere woorden met een T. Hoeveel kinderen zijn er niet die dan toch maar geen mayonaise bestellen bij de frieten omdat juist dat een moeilijk woord is.
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- stotteren --- Spraakstoornissen --- Stotteren --- 463.4 --- spraakproblemen --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Spraakstoornis --- Primary education
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|