Narrow your search

Library

DocAtlas (20)

Arteveldehogeschool (17)

VIVES (15)

UCLL (13)

KBR (12)

Thomas More Mechelen (12)

Hogeschool Gent (11)

KDG (9)

Odisee (9)

AP (7)

More...

Resource type

book (19)

audio (2)

digital (2)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (20)


Year
From To Submit

2020 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Veelzeggend: speciaal onderwijs aan kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden
Authors: --- ---
ISBN: 9789033476648 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) vertonen problemen in de ontwikkeling van hun moedertaal. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend. Zij ondervinden naast de problemen in het gebruik van de taal en/of in het begrijpen van de ander, ook vaak problemen op het gebied van het leren in het algemeen, de leesvaardigheid, het gedrag, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de conceptontwikkeling en de opvoedingsrelatie. Het ESM-onderwijs richt zich op het herstel van communicatieve functies zodat de gevolgen van de stoornis worden geminimaliseerd. Waar kinderen met een normale ontwikkeling rond hun vierde levensjaar hun moedertaal al grotendeels beheersen, blijft deze basale beheersing voor kinderen met hardnekkige ESM in de hele periode van het primair onderwijs één van de belangrijkste aandachtspunten. De gevolgen voor het onderwijs en de specifieke competenties van de leerkracht die hiervoor nodig zijn, worden in dit boek beschreven. Daarnaast wordt een schets gegeven van projecten in het ESM-veld om de kwaliteit te waarborgen en te vergroten. Dit boek is bedoeld voor iedereen in de onderwijspraktijk van leerlingen met ESM, zoals leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders, remedial teachers, (ortho)pedagogen en psychologen. Tevens biedt dit boek achtergrondinformatie aan ouders.


Book
Zeg me wat je zeggen wil : logopedie met hoofd en hart
Author:
ISBN: 9789088509933 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer een kind zich niet goed kan redden met de taal, vaak niet goed te verstaan is of niet afstemt op de ander, kan er sprake zijn van een verstoring van de spraak-, taal- en communicatieve ontwikkeling. Met compassie beschrijft de auteur vanuit haar eigen ervaringen in het begeleiden van deze (jonge) kinderen wat contact met mensen doet en wat communiceren met kinderen betekent. Zo komt ze tot een nieuw instrument: de interactieschijf voor wederkerigheid. Het is een hulpmiddel voor logopedisten, therapeuten, ouders en oudere kinderen dat werkt om aan te geven aan welk soort interactie behoefte is. https://www.swpbook.com/boeken/23/logopedie/2269/zeg-me-wat-je-zeggen-wil


Multi
P-p-p-pa-pegaai is jarig : logopedie in een notendop
Authors: ---
ISBN: 9789055295814 Year: 2013 Publisher: Arnhem Bontekoe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Logo Lorre is jarig en wil voor zijn verjaardag een feest geven met een groot kampvuur, waarbij iedereen mooie verhalen mag vertellen.Hij nodigt al zijn vrienden uit. Slissie Slang, Slomie Schildpad, Haasje Repje, Krasse Kraai, Mischa Mier, Sluwie Vos, Nadja Nijlgans en Oma Muis.Maar wat blijkt nou & niemand wil komen!Wat zou er aan de hand zijn? Iedereen houdt toch van een feestje en een goed verhaal, of toch niet &?Dit boek helpt leerkrachten bij de signalering van spraak- en/of taalproblemen.


Book
Ik ben niet perfect, nou èn! : zes portretten van kinderen met ernstige spraak- en-of taalmoeilijkheden (ESM)
Authors: ---
ISBN: 9789077822401 Year: 2010 Publisher: Deventer Van Tricht uitgeverij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden (ESM) is een relatief onbekend begrip. Toch heeft naar schatting 5 tot 7 % van de schoolkinderen een ernstige taal(ontwikkelings)stoornis. Ernstige taalproblemen hebben grote gevolgen in onze talige samenleving. Taal heb je nodig om te kunnen communiceren, om elkaar te begrijpen, om te participeren, om te kunnen leren op school. Taal gebruik je ook voor het denken en het reguleren van je gedrag. In dit boek vertelt een zestal ouders wat het voor hen betekent een kind met ESM te hebben. Ze dragen geen oplossingen aan, maar laten zien dat een evenwichtige aanpak van de problemen samen met professionals uit zorg en onderwijs de moeite loont. Bij elk portret worden tips gegeven om een kind met een specifieke taalstoornis te ondersteunen en verwijst men naar relevante websites en literatuur. Het boek is geschreven voor ouders en familie van kinderen met ESM, leerkrachten, begeleiders en opvoedondersteuners.


Book
LOGO-Art Oeps
Authors: --- ---
ISBN: 9789081697262 Year: 2012 Publisher: Emmeloord LOGO-Start

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bruggen bouwen met taal. Oops is een verzameling met aantrekkelijke tekeningen die per twee bij elkaar horen. Eigenlijk zijn het logische reeksen waarvan de tussenliggende plaatjes ontbreken. Het kind kan zelf invullen wat het denkt dat er gebeurd is. Door het stellen van (denkstimulerende) vragen kan het vertellen nog verder gestimuleerd worden. Op de rechter pagina staat afbeelding 1 en als je de bladzijde omslaat staat links nogmaal afbeelding 1 en daarnaast afbeelding 2. Eerst kijk je dus met het kind naar afbeelding 1 en praat erover en daarna kijk je wat er gebeurd is en praat je over het verloop. De emoties die de verhaaltjes oproepen zijn ook zeker onderwerp van gesprek! In de verantwoording staat een uitgebreide lijst met voorbeeldvragen.


Book
LOGO-Art Absurd
Authors: --- ---
ISBN: 9789081697255 Year: 2012 Publisher: Emmeloord LOGO-Start

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

LOGO-Art. Absurd bevat 75 afbeeldingen op A5-formaat met grappige/prikkelende tekeningen voor het uitlokken van taal. Op elke afbeelding staat iets geks. Kinderen worden uitgedaagd te vertellen wat er raar of mis is. De leerkracht/therapeut kan door denkstimulerende vragen het kind verder uitdagen tot het verwoorden van waarom het gek is, hoe het eigenlijk moet, waarom het niet kan etc.LOGO-Art. Absurd is te gebruiken voor kinderen vanaf een ontwikkelingsleeftijd van circa 3 jaar.


Digital
Spraak, taal en leren
Authors: --- ---
ISBN: 9789031378357 9789031378364 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen. De auteurs beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Volgens een vast stramien wordt dan een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.


Book
Spraaktaal : gids voor jongeren met een taalstoornis
Author:
ISBN: 9789033491818 Year: 2013 Volume: 8 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jongeren met een taalstoornis (ESM, ontwikkelingsdysfasie) hebben veel moeite met taal en dus met communicatie. Hun handicap is onzichtbaar en onbekend. Hun handicap maakt hen onzeker en zwijgzaam. Toch hebben jongeren met een taalstoornis veel te vertellen. Als ze de kans krijgen. Spraaktaal biedt die kans.Spraaktaal is een gids met toegankelijke informatie over het wat, hoe en waarom van taalstoornissen. Spraaktaal is een werkboek dat jongeren en degenen die bij hen betrokken zijn handvatten biedt voor het denken en praten over het leven met een taalstoornis en voor het benoemen en uitbuiten van mogelijkheden en talenten. Spraaktaal maakt jongeren met een taalstoornis zelfbewuster en sterker.


Book
Groen is rijden : versjes voor jonge kinderen met spraak- en taalontwikkelingstoornissen
Author:
ISBN: 9058730018 9789058730018 Year: 1999 Publisher: Destelbergen Sigma Theta Tau International

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groen is rijden is een verzameling fonologisch en syntactisch vereenvoudigde versjes, aangepast aan kinderen met taal- en spraakontwikkelingsstoornissen. De gebruikte werkvormen zijn verzen, dialogen en rijmoefeningen. Kleuters kunnen er volop mee oefenen in de productie van taalstructuren, zonder te worden belemmerd door de taal- of spraakontwikkelingsstoornis.


Book
De survivalgids stotteren en broddelen
Authors: --- ---
ISBN: 9789462344266 Year: 2015 Volume: *16 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die stotteren geraken vaak niet uit hun woorden. Dat valt op in een klas of als je een broodje kaas wil bestellen in de winkel. Bij de ene zijn het woorden meteen K en bij de andere woorden met een T. Hoeveel kinderen zijn er niet die dan toch maar geen mayonaise bestellen bij de frieten omdat juist dat een moeilijk woord is.

Listing 1 - 10 of 20 << page
of 2
>>
Sort by