Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Wat mag? Wat kan...? Spelende kinderen komen soms nat, koud, vies, moe, met pijn, met kapot speelgoed uit hun avontuur. Pedagogisch medewerkers, ouders en verzorgers bepalen wat wel of niet mag. Zij geven de uitdaging en bepalen de grenzen. Hoe ver de uitdaging gaat en waar de grenzen liggen, hangt af van hun mate van vertrouwen en van de feiten. Praktische bezwaren van volwassenen kunnen kinderen bij hun spel beperken. Zowel thuis als in de kinderopvang. Wat is verantwoord en wat te riskant? Met dit boek maakt Marianne de Valck dilemma's bespreekbaar. Wat vinden kinderen bijvoorbeeld leuk aan slopen? Wat is er negatief aan slopen? Maar aan de andere kant, wat is de pedagogische waarde ervan? En is het verantwoord om kinderen te laten spelen met dieren? Tussen ongelukkenpreventie en loslaten bestaat een spanningsveld. In dit boek zet de auteur de waarden en bezwaren van tien facetten van spelen op een rij. Pedagogisch medewerkers kunnen hieruit argumenten halen die hen helpen bij het nemen van verantwoorde beslissingen bij het spelen Marianne de Valck is speeldeskundige. Zij schrijft boeken, geeft workshops en heeft haar eigen adviesbureau Spelen en Speelgoed. Wat mag? Wat kan.? is het zesde deel in de serie KinderopvangPraktijk, een initiatief van het vakblad Kinderopvang. Eerder verschenen in deze serie: Wat gaan we doen? van Constance Bogers en Carla Overduin Spelenderwijs bewegen voor 0 tot 4 jaar van Eileen Kalkman en Miranda Rep Doe-boek van Marianne de Valck Deuren open voor ouders van Wendy Doeleman Kind en verlies van Carla Overduin Praktische bezwaren van volwassenen kunnen kinderen bij hun spel beperken. Zowel thuis als in de kinderopvang. Wat is verantwoord en wat te riskant? Met dit boek worden dilemma's bespreekbaar. Wat vinden kinderen zelf en wat is de pedagogische waarde ervan? Tussen ongelukkenpreventie en loslaten bestaat een spanningsveld. Waarden en bezwaren van tien facetten van spelen worden op een rij gezet zodat pedagogische medewerkers er argumenten kunnen uithalen die hen helpen bij het nemen van verantwoorde beslissingen bij het spelen.
Spelen --- Peuters. --- Kleuters. --- spelen --- Didactics of sports and games --- kinderopvang --- didactiek --- pedagogiek --- Didactiek van sport en spel --- Kinderopvang --- Kleuters --- Peuters --- 379.828 --- Speelgoed --- Kleuter --- Peuter --- Spel
Choose an application
Met dit pakket kan je een heel jaar turnen aan peuters en de 1ste kleuterklas geven. 70 lessen staan volledig uitgeschreven. Is je inspiratie soms wat zoek? Weet je niet goed hoe dit aan te pakken? Dan is dit de ideale leidraad om je lessen tot een succes te maken. Zowel lessen met klein materiaal, voorbereidende tikspelen, bewegingsomlopen en ritmiek komen aan bod. Ook in een kleine ruimte en met weinig materiaal kan je dit boek gebruiken. Kortom, een complete handleiding lichamelijke opvoeding voor 2,5- en 3-jarigen.
471.47 --- kleuteronderwijs --- bewegingsopvoeding --- leerboeken --- 472.7 --- didactiek --- expressie --- gymnastiek --- didactiek kleuteronderwijs - bewegingsopvoeding --- Physical education for children --- PXL-Education 2017 --- bewegingsexpressie --- didactiek van sport en spel --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsexpressie --- Beweging --- Turnen --- Peuters --- Bewegingsopvoeding --- Peuter --- Plezier --- Didactics of medicine --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding
Choose an application
Voor het leren en de ontwikkeling van kinderen is altijd veel aandacht. Vaak gaat het daarbij vooral om vakken op school. Dat kinderen naast leren op school ook graag spelen, en wat eigenlijk het belang is van spelen, daar gaat dit boek over. De auteurs gaan in hoe spelen bijdraagt aan alle ontwikkelingsdomeinen en geven daarnaast achtergrondinformatie om inzichtelijk te maken hoe spelen eruit ziet. De auteurs vestigen tevens de aandacht op de omgeving waarin spelen plaatsvindt. Het boek bevat concrete suggesties voor kinderen in de leeftijd van kinderopvang tot en met het einde van de basisschool.
Spelen ; didactiek. --- lager onderwijs --- bewegingsspelen --- kleuteronderwijs vijfjarigen (doelgroep) --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- lager onderwijs (doelgroep) --- spelactiviteiten --- peuters (doelgroep) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Spelen --- Spelend leren --- spelen --- speldidactiek (ler) --- spelen (ler) --- spelend leren --- senso --- 477.8 --- Spel --- Basisonderwijs --- PXL-Education 2018 --- ontwikkelingspsychologie --- didactiek van sport en spel --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Spelstimulering --- Sensopathisch spel --- Sensomotoriek --- Fantasie
Choose an application
In het eerste deel van dit boek beschrijven Joop Berding (over John Dewey), Bert van Oers (over Lev Vygotsky), en Ed Elbers (over Jean Piaget), hoe deze zeer inspirerende denkers over spel hebben geschreven. Het tweede deel bevat 13 bijdragen om kennis en ervaring over de functie van spel en gebruik ervan in opleidingen over te dragen. De hoofdstukken zijn geschreven door opleiders van hogescholen en medewerkers van instellingen die de waarde van spel onder ogen zien. Of het nu gaat om spelend leren in de onderbouw, spelend onderzoeken in de bovenbouw, serious gaming in het kader van vakken in primair en secundair onderwijs, spelen in de buitenruimte, op de brede school, in de wijk, of spelbegeleiding, iedere auteur heeft met studenten voor ogen zijn ervaringskennis beschreven inclusief voorbeelden en opdrachten. In het laatste hoofdstuk komen overkoepelende thema's aan bod, zoals spel in relatie tot het volgen van ontwikkeling en leerprocessen, spel in de multiculturele school, gaming en spelen, en de onderzoeksvragen die te stellen zijn gelet op spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk. Het boek richt zich op opleiders en hun studenten van hogescholen in het kader van de opleiding tot leerkracht in het primair onderwijs, tot docent in het secundair onderwijs en tot pedagoog in vroege en naschoolse opvang.
Serious gaming. --- Spelen --- Pedagogie. --- Didactics of sports and games --- spelen --- pedagogiek --- Spelen ; pedagogie --- #PBIB:+110.71 --- gaming --- speelleermiddelen --- spelbegeleiding --- 433.5 --- 433.6 --- 454.53 --- Basisonderwijs --- Buitenhuisspelen --- Dewey --- Dewey, John --- Games --- Jenaplanscholen --- Natuurspelen --- Piaget --- Piaget, Jean --- Spelactiviteiten --- Spelbegeleiders --- Spelen(Kinderspelen) --- Spelend leren --- Spelontwikkeling --- Vygotsky --- basisonderwijs --- 416.4 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Brede school --- Buitenspelen --- Jenaplan --- Jenaplanonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Spel --- Spelbegeleiding --- Vygotsky, Lev --- Spel ; opvoeding --- Kinderen --- Spel; opvoeding --- 110239.jpg --- 681.3*K8 --- 794 --- spelend leren --- 794 Bordspelen. Tafelspelen. Denkspelen. Kansspelen. Bekwaamheidsspelen --- Bordspelen. Tafelspelen. Denkspelen. Kansspelen. Bekwaamheidsspelen --- 681.3*K8 Personal computing: games --- Personal computing: games --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- Audiovisuele opvoeding --- Kind, spel en speelgoed --- Speelleermiddelen --- Psychologie van het kinderspel --- Education --- Philosophy --- Didactiek van sport en spel --- Didactics of secundary education --- Speltheorie --- Computerspelen --- Didactische werkvormen --- Lerarenopleiding --- Remediërend onderwijs --- Ontwikkelingspsychologie --- PXL-Education 2020 --- didactiek van sport en spel --- onderwijs en onderzoek --- Computerspel --- Didactische werkvorm
Choose an application
Sport wordt in toenemende mate gebruikt als middel om maatschappelijke doelstellingen te helpen realiseren. Steeds meer praktijken en interventies zetten sport in om tegemoet te komen aan behoeften van personen of groepen waarvoor de markt of de welvaartsstaat geen passende oplossingen bieden. Dergelijke praktijken noemen we sociaal innovatief. Zo wordt sport onder meer gebruikt om de tewerkstellingskansen van kortgeschoolde jongeren te vergroten, de sociale re-integratie van gedetineerden na hun invrijheidstelling te verbeteren of als een context waar mensen met een verschillende etnisch- en/of sociaalculturele achtergrond elkaar kunnen ontmoeten. Tot op heden bleven heel wat van deze initiatieven evenwel onder de radar. Dit boek biedt voor het eerst meer inzicht in de manier waarop sport op een sociaal innovatieve wijze kan worden ingezet. Het boek beschrijft een grote verscheidenheid aan thema's (jeugdzorg, tewerkstelling, maatschappelijk verantwoord ondernemen, vrijwilligerswerk, verenigingsondersteuning), doelgroepen (jongeren in armoede, gedetineerden, meisjes, topsporters) en sportcontexten (sportclubs, buurtsport, schoolsport). Uniek is eveneens dat zowel praktijkmensen als onderzoekers hieraan hebben meegewerkt. Het boek richt zich naar al wie interesse heeft in de individuele en maatschappelijke waarde van sport: studenten, afgestudeerden en onderzoekers binnen het domein van de sport- en bewegingswetenschappen, agogische wetenschappen en sociaal werk; beleidsmakers; jeugdwerkers; sportfunctionarissen; jeugdconsulenten; vertegenwoordigers van sportclubs; federaties en organisaties van sportieve vrijetijdsbesteding; alsook professionals en vrijwilligers die sport hanteren in hun eigen praktijk. En daarnaast al diegenen die sport eveneens een warm hart toedragen.
sportbeleid --- Sociology of sport --- tewerkstelling --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- 316.7:796 --- 617.1 --- Armoede --- Vechtsporten --- Gevangenissen --- Topsport --- Hoger onderwijs --- Meisjes --- Jeugdzorg --- Schoolsport --- Buurtsport --- sport --- sociologie --- sociale innovatie --- 617.11 --- maatschappij --- 680 Sport --- 316.7:796 Sociologie van de sport --- Sociologie van de sport --- Sport; algemeen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- PXL-Education 2015 --- didactiek van sport en spel --- maatschappelijke gezondheidszorg --- Welvaartsstaat --- Vrijetijdsbesteding --- Participatie --- Sport --- Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen --- Vrijwilligerswerk --- Innovatie --- Jeugd --- Sportsociologie --- Recreatie --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Jongere
Choose an application
Bekijk de lessuggesties op https://www.kinderboekenjuf.nl/gastblogger/spelen-met-prentenboeken/Tips voor allerlei activiteiten met jonge kinderen bij 22 prentenboeken, zowel klassiekers als recente van Lemniscaat.Toin DuijxIn 1997 verscheen ?Spelen met prentenboeken? van Margriet Chorus, waarin 25 prentenboeken besproken werden en voorzien van speelsuggesties. Het succesvolle boek kreeg enkele herdrukken, de laatste in 2004. In dit boek met dezelfde titel geven de auteurs, die beiden groepsleerkracht zijn van een kleutergroep en betrokken bij de kleuteruniversiteit, bij 22 prentenboeken (alle van Lemniscaat) een rijkdom aan tips en suggesties voor activiteiten rondom die boeken. Bij klassiekers als ?Max en de Maximonsters? en ?Ze lopen gewoon met me mee?, maar ook meer recente prentenboeken als ?Tangramkat? en ?Monsterboek? worden allereerst tips gegeven hoe men het prentenboek kan aanbieden aan kinderen. Daarna volgen suggesties voor activiteiten (die allemaal heel goed uitvoerbaar zijn) waarbij de chronologie van het verhaal wordt gevolgd. Bij alle boeken worden ook de thema?s aangegeven, zodat onderwijsgevenden en pedagogisch medewerkers de boeken in hun programma kunnen inpassen. Dit rijk geïllustreerde (uit de besproken prentenboeken) boek mag in geen enkele school, bibliotheek, kinderdagverblijf of gezin ontbreken. Voor opvoeders van kinderen van ca. 2 t/m 5 jaar.© NBD Biblion
spellen --- mondelinge communicatie --- literatuuronderwijs --- Didactics of sports and games --- spelletjesboek (genre) --- jeugdliteratuur --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of Dutch --- didactiek --- Prentenboeken --- Voorlezen ; kleuteronderwijs --- Voorlezen ; peuters --- mondiale vorming --- Werken met prentenboeken --- 471.41 --- 434.8 --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Voorlezen --- prentenboeken --- 472.14 --- 474.54 --- prentenboek --- voorlezen --- Taal en verbale expressie --- Activiteiten met het jeugdboek --- Didactiek van sport en spel --- Didactiek van het Nederlands --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Leesbevordering --- Kleuteronderwijs --- Prentenboek --- Activiteiten
Choose an application
Er bestaat geen spontaner en nieuwsgieriger wezen dan een kind. Maar kinderen die opgroeien, verliezen soms heel snel die natuurlijke spontaniteit. 'Halt! Even ademen' is een concreet handboek voor begeleiders en kinderen in en buiten de school om weer adem te halen en zichzelf te vinden.
Physiotherapy. Alternative treatments --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- yoga --- meditatie --- Yoga ; kinderen --- Meditatie ; kinderen --- Yoga --- Exercises --- Handbooks, manuals, etc. --- Meditation --- Therapeutic use --- Alternative medicine --- Physical therapy for children --- Didactiek van sport en spel --- Fysiotherapie. Alternatieve geneeswijzen --- 460 --- basisonderwijs --- didactiek --- kinderen --- 478.4 --- Meditatie --- Ontspanningsoefeningen --- Relaxatie --- 796.04 --- Kinderen --- Zelfbeeld --- Yoga : basisonderwijs --- Ontspanningsspelen --- 158.27 --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- zelfbewustzijn --- 616.2 --- Ademhaling --- Concentratie (Aandacht) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Lichaamsbewustzijn --- Ontspanningsoefeningen (Relaxatietechnieken) --- ontspanningsoefeningen --- 477.8 --- ontspanning --- orthopedagogiek --- Gezondheidseducatie --- Gymnastiek; algemeen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Levenskunst --- Zelfbewustzijn --- Emoties --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Muziek --- Emotie --- ademhalingsoefeningen --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding
Choose an application
Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven
Agogiek --- Communicatiespelen. --- Methodiek. --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- groepsactiviteiten --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- spelactiviteiten --- Agogie ; methodiek --- Communicatiespelen --- #KVHB:Agogiek --- 620 --- interactiespelen --- spelen --- spelpedagogiek --- 305.8 --- Bewegingsspelen --- Bezinning --- Communicatie --- Concentratie --- Contactspelen --- Gebarentaal --- Gevoelens --- Kennismaking --- Lichamelijke expressie --- Meditatie --- Mimiek --- Ontspanning --- Samenwerken --- Verbale expressie --- 796.1 --- Interactie --- Sociale vaardigheden --- Spelen --- Spelregels --- 364.04 --- Communicatietechnieken --- Maatschappelijk werk : methodiek --- communicatie --- maatschappelijk werk --- spel --- Sport en Spel --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 379 --- Communicatieve vaardigheden --- Groepswerk --- Volwassenen --- Teamwerk --- Observeren --- Expressie --- Jeugd --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren --- Jongere --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Werkvorm
Choose an application
'Noord-zuid' bevat 5 spelen die inspelen op de groeiende kloof tussen rijk en arm in de wereld. Door een spel te spelen tracht men de deelnemers deze immense problematiek beter te laten aanvoelen en beleven. 'Het bananenspel' en 'papier hier, schaar daar' gaan vooral over de wereldhandel, de mechanismen van prijsvorming en de macht van multinationals. 'Derdewereld Bingo' gaat over de interne macht en onmacht in Derdewereldlanden. 'De wereld op stoelen' draait rond wereldverhoudingen qua bevolking en inkomen. 'De kralenbeurs' tenslotte gaat over de tegenstelling tussen arm en rijk. Bij elk spel wordt de nodige informatie gegeven (leeftijd, aantal spelers, doel, benodigde materialen en accommodatie, etc.), samen met tips voor de begeleiders en kopieerbare werkbladen.
796.1 --- Cultuurverschillen --- Ontwikkelingslanden --- Spelen --- 032248.jpg --- 083200.jpg --- Handel --- Interculturelen spelen --- Ontwikkelingsproblematiek: spel --- Speelmaterialen --- Wereldspelen --- arbeidsverhoudingen, collectieve --- armoede --- derdewereldproblematiek --- 331.15 --- 339.1 --- 327 --- Mondiale vorming --- Maatschappijleer --- Noord-Zuid relatie --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- onderwijs --- Games --- Noord-Zuid relatie. --- basisonderwijs. --- secundair onderwijs. --- onderwijs. --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Didactics of social education --- Noord-Zuid-verhouding --- International economic relations --- Instruction and study --- #gsdbS --- C5 --- ontwikkelingssamenwerking --- spel --- 354.7 --- 620 --- Noord-zuid dialoog --- Wereldverhoudingen --- internationale politiek --- ontwikkelingshulp --- spelen --- spelmateriaal --- wereldhandel --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- handel --- rollenspel --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Vraagstuk der ontwikkelingsgebieden en -landen ; algemeen --- Sport en Spel --- 374 --- 337.9 --- 371.3
Choose an application
Speelkriebels voor kleuters is een praktisch bewegingsspelenboek. Het bevat ruim 220 bewegingsspelen voor 2,5- tot 6-jarigen. De spelen werden in de praktijk getoetst en bijgestuurd op basis van de speelreacties van kleuters. Het theoretische deel biedt de nodige inzichten om op een verantwoorde manier het bewegingsplezier van jonge kinderen te ondersteunen. De didactische map bundelt 105 vergrote tekeningen uit het handboek.
Bewegingsexpressie --- Spelen --- Kleuteronderwijs. --- Kleuters. --- spelactiviteiten --- bewegingsspelen --- Didactics of sports and games --- bewegingsopvoeding --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- kleuters --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- beweging --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Bewegingsexpressie ; kleuters --- Spelen ; pedagogie --- Bewegingsexpresie ; kleuters --- 471.47 --- Spel --- Kleuteronderwijs --- 472.7 --- 616.5 --- Bewegingsopvoeding --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- didactiek --- 477.8 --- #PBIB: +117.30 --- Gymnastiek naar doelgroepen --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Muzische vorming : Beweging & dans --- Toddlers --- Games --- didactiek van sport en spel --- PXL-Education 2017 --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsspelen --- 2,5-jarigen --- 3-jarigen --- 4-jarigen --- 5-jarigen --- spelen --- levensstijl --- lichamelijke opvoeding --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- Bewegingsspel --- 2,5-jarige --- 3-jarige --- 4-jarige --- 5-jarige
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|