Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende spraak,-, taal,- en leerproblemen bij kinderen en jeugdigen. De auteurs beginnen elk hoofdstuk met een praktijkvoorbeeld. Volgens een vast stramien wordt dan een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. In dit deel komen de volgende spraak,-, taal en leerproblemen aan de orde: dyslexie, spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, problemen met voorbereidende schoolse vaardigheden bij kleuters, linkshandigheid, tweetaligheid, rekenproblemen en dyscalculie, computerverslaving, schoolweigering, stotteren, stemstoornissen, hoogbegaafde kinderen en voortijdig schoolverlaten.
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- taalstoornissen --- schoolproblemen --- schoolverlaters --- dyslexie --- stotteren --- spraakstoornissen --- stemstoornissen --- hoogbegaafdheid --- linkshandigheid --- dyscalculie --- tweetaligheid
Choose an application
Early school leaving and youth unemployment are on top of the societal and political agendas, both in Belgium and in Europe. More and more observers fear a 'lost generation' of young people who, by the combined effects of educational failure and unemployment, see their chances for a fulfilling and productive life seriously diminished. Integrating and keeping young people into education and the labour market is becoming a huge challenge and a priority for European societies. Early school leaving & youth unemployment is the result of an international call for scientific papers by the P&V Foundation, which aimed to reward articles that succeed to elucidate in a rigorous, empirical and original way the causes of and possible solutions for early school leaving and/or youth unemployment in Belgium and other OECD societies. The authors come from different disciplines, such as sociology, economy, education and labour market studies.
Labour market --- Age group sociology --- Sociology of education --- #SBIB:316.334.2A343 --- #SBIB:316.334.2A350 --- #SBIB:316.334.1O350 --- PBIB --- 451 Werkloosheid --- 742 Scholieren en studenten --- Schoolmoeheid (schooluitval) --- Drop-out --- jeugdwerkloosheid --- Schoolverlaters --- 371.212.8 --- 331.66-053.7 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: positie van jongeren en ouderen op de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologie: werkloosheid: algemeen --- Onderwijs en economie --- Voortijdig schoolverlaten --- Jeugdwerkloosheid --- 331.66 --- schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters --- Voortijdige schoolverlaters. --- Jeugdwerkloosheid. --- Youth --- Employment --- Belgium --- European communities --- Dropouts --- European Union countries
Choose an application
1 op de 9 leerlingen maakt het middelbaar onderwijs niet af. Wat zijn de oorzaken en hoe kan dit opgevolgd worden? Een poging daartoe is 'tijdstap': een begeleidingsprogramma voor jongeren die problemen hebben op de middelbare school.
Leerprestaties --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- 454.9 --- probleemgedrag --- schoolmoeheid --- schooluitval --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs - Voortijdige schoolverlaters ; preventie - Schoolweigering - Spijbelen. --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Schoolweigering --- Spijbelen --- 455.2 --- probleemprojectmethode --- gedragsstoornissen --- schoolverzuim --- Sociology of education --- Sociology of minorities --- persoonlijkheidsontwikkeling --- Dropouts --- Prevention --- Teachers --- Educational counseling --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- PXL-Education 2016 --- begeleidingsmodellen --- secundair onderwijs
Choose an application
Ieder schooljaar verlaten in Vlaanderen meer dan 7.000 jongeren de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs of een gelijkwaardige kwalificatie. Deze jongeren komen in een uiterst kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en dragen dat vaak hun hele leven mee. Om jongeren preventief te behoeden voor schooluitval, geven we in 'Schooluitval tegengaan. Binding als buffer tegen spijbelgedrag' leerkrachten, directeurs, clb-medewerkers en andere professionals en geïnteresseerden tips en achtergrond om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Dit zal uiteindelijk leiden tot minder spijbelgedrag en een kansrijkere professionele start aan het einde van de schoolloopbaan.Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155258-schooluitval+tegengaan
Schoolmoeheid --- Spijbelen --- Schooluitval --- School management --- Flanders --- schoolverzuim --- zittenblijven --- School attendance --- Voortijdige schoolverlaters --- Preventie --- Onderwijs --- Verbindend werken --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Leeromgevingen --- Onderwijspsychologie --- Schoolloopbaan --- Verbondenheid --- Samenwerkingsverbanden --- Schoolcultuur --- Participatie --- Motivatie --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Leeromgeving --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Differentiatie --- motivatie --- schooluitval --- 742 Scholieren en studenten
Choose an application
Er kunnen probleemsituaties met leerlingen rijzen die voor de school en de leerling een korte onderbreking - time-out - noodzakelijk maken. Leerlingen tijdelijk uit de school nemen biedt een rustpauze. Het voorkomt voor bepaalde jongeren een (definitieve) breuk met de school. De maatschappelijke ontwikkelingen maken het aannemelijk dat bepaalde (groepen) jongeren meer dan andere en meer dan vroeger in confrontatie en conflict komen met de school .Het Time-out project wil: antwoord bieden op reëel dreigende schooluitval en een problematisch verlopende schoolloopbaan deblokkeren, meerwaarde leveren op de uitgeputte middelen die school, begeleiders, ouders en hulpverlening tot dan toe hebben ingezet, reïntegratie bereiken in de bestaande opleidingen onderwijsvoorzieningen. Daartoe is een tijdelijke, intensieve individuele en groepsbegeleiding van e jongeren nodige die gericht is op : aanscherpen van sociale vaardigheden ; aanbieden van positieve ervaringen ; opnieuw opnemen van verantwoordelijkheden. Naar de school toe fungeert het project tijdens deze onderbreking tegelijk als katalysator om het intern zorgklimaat te bevorderen. De methodiek van het Time-Out-project wordt zorgvuldig uitgediept : wat gebeurt er nu juist tijdens het project, wie zijn de betrokken actoren en tot wat moet dit alles leiden, hoe wordt geëvalueerd? Het boek is een aanrader voor iedereen die werkt met jongeren die problemen hebben op school, of interesse heeft voor preventieve projectwerking.
Gedragsstoornissen --- Sociale agogiek --- Voortijdige schoolverlaters --- Secundair onderwijs. --- Jeugdbescherming en kinderrechten. --- Preventie. --- schoolmaatschappelijk werk --- probleemkinderen --- Social problems --- Educational psychology --- Personality development --- jeugd --- preventiewerking (mensen) --- Social policy and particular groups --- preventie --- moeilijk opvoedbare jongeren --- leerlinggedrag --- vroegtijdig schoolverlaters --- #KVHB:Schoolproblemen --- #KVHB:Jeugdbescherming --- #KVHB:Preventie --- #A0106A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 301.174 --- 37.015.3 --- 37.03 --- 304.4 --- 454.23 --- Bijzondere jeugdbijstand --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Jeugd --- Jeugdzorg --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Probleemgedrag --- Time-outprojecten --- 450.7 --- time-out (ler) --- 371.52 --- Drop-out --- Evaluaties --- Methodiek --- Preventie --- Spijbelen --- 361.01 --- 376 --- 371.21 --- Sociale problemen --- Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Didactische principes --- Secundair onderwijs --- Jeugdbescherming --- Schoolloopbaan --- Inclusie --- Zorgverbreding --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Schoolmoeheid --- Time-out --- Werkvormen --- Antisociaal gedrag --- Gedragsproblemen --- Vroegtijdige schoolverlater --- Sociale vaardigheidstraining --- Digitale kloof --- Ondersteuning --- Samenleving --- Project --- Werkvorm --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Schoolverzuim --- Jeugdwerk
Choose an application
In het project (GoLeWe - Goesting in Leren en Werken werkten 7 hogescholen, 2 universitaire onderzoekscentra en 5 middelbare scholen uit de grensbrede regio Vlaanderen-Nederland samen. Het beeld dat deze projectpartners voor ogen hebben, is dat jongeren er zin in hebben om naar school te gaan en te leren. En later als ze afgestudeerd zijn: zin hebben en voldoening vinden in hun werk.Het Vlaamse woord 'goesting' drukt uit dat je zin in iets hebt vanuit je hart (je gevoel gaat er naar uit), je handen (die al gaan kriebelen) en vanuit een buikgevoel (een verlangen). Het hoofd volgt dan ook: je bent dan ook mentaal ingesteld op de dingen waarvoor je goesting hebt. Als je goesting hebt in je leren en werken, dan ben je gemotiveerd en enthousiast en zit je in je flow. Jongeren moeten hun kwaliteiten kunnen uitbouwen tot competenties die nodig zijn in de maatschappij en in het werkveld. Jongafgestudeerden moeten werk vinden dat aansluit bij hun eigen mogelijkheden, motivatie en ambities. Het boek behandelt themas omtrent de overgang naar hoger onderwijs, leren in het hoger onderwijs en samenwerking tussen hoger onderwijs en werkveld. Het inspireert onderwijsverantwoordelijken, coördinatoren, begeleiders, leraren en docenten van middelbaar en hoger onderwijs en verantwoordelijken van bedrijven en organisaties die overtuigd zijn van het belang van een nauwere samenwerking tussen onderwijs en werkveld
Arbeidsmotivatie. --- Motivatie --- Onderwijs en arbeidsmarkt. --- Onderwijs. --- leren leren --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- leerstijlen --- HO (hoger onderwijs) --- Teaching --- studiesysteem --- studiemethoden --- motiverend onderwijs --- schoolverlaters --- schoolloopbaan --- leermotivaties --- didactische werkvormen --- Higher education --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Studiekeuze --- hoger onderwijs --- motivatie --- studiekeuze --- werkplekleren --- 489.5 --- samenwerking opleiding-werkveld --- studeren --- studie --- Communicatievaardigheden --- Levenslang leren --- Overgang secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Werkplekleren --- 489 --- Hoger onderwijs --- levenslang leren --- communicatievaardigheden --- overgang secundair onderwijs naar hoger onderwijs --- Overgangsproblematiek secundair onderwijs-hoger onderwijs --- Arbeidsmotivatie --- Motivatie ; onderwijs --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs - studie en studieresultaten --- Hoger onderwijs; algemeen --- PXL-Central Office 2018 --- competentiegericht onderwijs --- Aansluiting secundair onderwijs - hoger onderwijs --- Samenwerking opleiding - werkveld --- Secundair onderwijs --- Overgang --- Leren leren --- Studiemethoden --- Leerlingbegeleiding --- ICT-vaardigheden --- Didactiek --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie onderwijs - werkveld --- Studiemethode
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|