Narrow your search
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Bliksemstart : word een topleraar in 100 dagen
Author:
ISBN: 9789056760557 Year: 2018 Publisher: Rotterdam CED-groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste periode van je loopbaan als leerkracht kan een behoorlijke worsteling zijn. Bliksemstart helpt je om in korte tijd beter en met meer plezier les te geven. Met Bliksemstart werk je gericht aan je eigen ontwikkelpunten. In kleine stapjes versterk je je klassenmanagement en didactische vaardigheden. In 100 dagen verlopen ook jouw lessen gesmeerd.Hoe werkt het?Om precies te weten waar je staat, vul je eerst de Bliksemstart-starttest in. Zo zie je in één oogopslag aan welke ontwikkelpunten je kunt gaan werken. Bliksemstart zorgt ervoor dat je jouw leerkrachtvaardigheden in de juiste volgorde versterkt en verbetert. De fase waarin jouw ontwikkeling zich bevindt, is daarbij het uitgangspunt. Bij elk ontwikkelpunt geeft het boek praktische aanwijzingen en concrete actiestappen waarmee je in de praktijk gaat oefenen. Je zult zien dat je direct resultaat boekt. Met de reflectievragen, die bij elk ontwikkelpunt zijn opgenomen, word je je nog meer bewust waar jouw manier van lesgeven nog bijsturing nodig heeft.( https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/bliksemstart )


Book
Doe ik het wel goed als zorgverlener? Over grote en kleine uitdagingen
Author:
ISBN: 9789401499866 Year: 2024 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het zorgsysteem staat onder druk. Als zorgverlener zit je vaak gevangen tussen twee vuren. Volg je het protocol of ga je mee met je intuïtie? Wat is het goede en wat het foute? Moet je volgen, of kun je zelf ook leiden? Die vragen hebben geen vast antwoord. De oplossing ervoor ligt ook niet in het vinden van een vaste balans tussen de twee, maar in een goed begrip van de soorten twijfels waarmee je zit. Doe ik het wel goed als zorgverlener? biedt een kompas waarmee je leert bewegen tussen de verschillende perspectieven. Dit boek helpt zorgverleners om effectief te reageren op veranderingen en duurzame verschuivingen in de zorg te bevorderen. Het leert je anders kijken naar persoonlijke groei en een veerkrachtiger en empathisch zorglandschap. Dan kun je overwogen keuzes maken, en voel je ook de energie terugkeren in de zorg die je verleent.


Book
De beeldbegeleider in beeld : beroepsstandaard voor beeldbegeleiders
Author:
ISBN: 9789492525130 9492525135 Year: 2017 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze waaier is bedoeld voor beeldbegeleiders die werkzaam zijn in het onderwijsveld. Beeldbegeleiders gebruiken opnames van dagelijkse interactiemomenten bij het begeleiden van leraren, maar ook van andere betrokkenen zoals leerlingen, begeleiders, ouders en directie. Een van de belangrijkste doelen van beeldbegeleiding is het aanzetten tot professionele ontwikkeling. In deze waaier staan de bekwaamheidseisen voor beeldbegeleiders geformuleerd. Er staat beschreven wat de belangrijkste taken van een beeldbegeleider zijn en welke bekwaamheden hij of zij zou moeten bezitten. De waaier voorstellen zowel aankomende als ervaren beeldbegeleiders en onderwijsprofessionals die geïnteresseerd zijn in beeldbegeleiding.


Book
Van starter naar young professional : leren, profileren en professionaliseren in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789491806551 9491806556 Year: 2015 Publisher: Z.p. Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's in dit boek: je rol als werknemer, je werk voor en rondom de klas, verschillen tussen de generaties, didactische uitdagingen, sociale zekerheid en persoonlijke en professionele ontwikkeling


Multi
Kwaliteit troef: het pedagogisch raamwerk baby's en peuters wordt kinderspel
Authors: --- ---
ISBN: 9782509029652 2509029657 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om medewerkers in de kinderopvang op een creatieve manier kennis te laten maken met het pedagogisch raamwerk van baby's en peuters en er informatie over uit te wisselen, presenteren we dit Cahier in de vorm van een spel. Het spel werd ontwikkeld door medewerkers van het Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK) in samenwerking met het VVSG-Steunpunt kinderopvang en Diverscity. Het spel is ontworpen voor medewerkers uit de kinderopvang van baby's en peuters, zowel in groeps- als in gezinsopvang. Via het spel kom je tot uitwisseling van informatie en inzichten over het pedagogisch raamwerk en de pedagogische kwaliteit van je opvang. De handleiding, extra tips voor de spelbegeleider, tips en inspiratie voor tijdens het spel en de vele praktijkvoorbeelden uit de trajecten zetten je op weg. Hiermee willen we je inspireren en doen popelen om er in je eigen praktijk aan te beginnen. Het spel maakt deel uit van het project 'leren op de werkvloer, het pedagogisch raamwerk' dat in 2015 en 2016 liep. Veertig voorzieningen georganiseerd door een lokaal bestuur kregen de kans kennis te maken met het pedagogisch raamwerk en hun eigen praktijk vanuit dit perspectief te bekijken. Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155428-kwaliteit+troef+cahierreeks+kinderopvang


Object
Het zin in werk spel : ontdek de echte waarde van je werk
Author:
ISBN: 9789058716910 Year: 2009 Publisher: Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zingeving: een van de belangrijkste trends van dit moment.Wat verwacht ik van mijn werk? En wat kan mijn werkgever van mij verwachten? Waar ligt mijn passie en waar zie ik als een berg tegen op? Met dit spel ga je op zoek naar antwoorden op deze en andere indringende vragen.Mensen en organisaties zijn voortdurend in ontwikkkeling. Alle reden om de wederzijdse verwachtingen op elkaar af te stemmen. Dit spel maakt je niet alleen bewust van je behoeften, wensen, emoties en zin in werk, je ontdekt ook wat de echte waarde is van je werk en je wordt je bewust van de knelpunten die je belemmeren.Het Zin in werk spel is uitstekend bruikbaar in trainingssituaties, bij reïntegratie, reorganisaties, verlies van werk of de zoektocht naar werk, maar ook in de individuele begeleiding bij loopbaanontwikkeling en/of coaching.Het spel bestaat uit een aantal kaarten verdeeld over 6 categorieën (gebaseerd op de behoeftenpyramide van Maslow) :- kwaliteit van werk- sociale verhoudingen- persoonlijke ontwikkeling- emoties- normen en waarden- spiritualiteit Elke kaart kan vervolgens vragen bevatten rondom de thema's: wat zie ik (hoofd), wat voel ik (hart), wat doe ik (handen).Bron: https://shop.aanstokerij.be/koopspel/129-het-zin-in-werk-spel.html


Object
Werkplezier spel
Authors: --- ---
ISBN: 9789074123204 Year: 2008 Publisher: Torhout Creare

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heb je plezier in je werk? Dat is de hamvraag. Is het antwoord positief, dan is de kunst om het zo te houden. Als het antwoord negatief is, is het zinvol om na te gaan waaraan dat ligt en wat eraan kan worden gedaan. In beide gevallen kan het 'Werkplezier spel' helpen. Het uitgangspunt bij dit spel is dat werkplezier samenhangt met de redenen waarom je werkt (je werkmotieven) en het gedrag van jezelf en anderen. Het spel bestaat uit 170 kaarten, verdeeld over drie groepen:1. Werkmotieven. Bij deze redenen om te werken kun je onderscheid maken tussen twee groepen: algemene (Wat is je motivatie om te werken?) en specifieke werkmotieven (Wat waardeer je in je huidige werksituatie?). Voorbeelden van algemene werkmotieven zijn: je nuttig voelen, regelmaat in je leven hebben of in je levensonderhoud voorzien. Bij specifieke werkmotieven kun je denken aan een goede sfeer, een inspirerende leidinggevende of persoonlijke aandacht en begeleiding.2. Prettig gedrag. De centrale vraag is: Wat kun jij doen om je eigen werkplezier en dat van anderen te vergroten? Hierbij kun je onderscheid maken tussen gedrag dat te maken heeft met jezelf en je werk(plek), bijvoorbeeld 'je richten op de positieve kant van een situatie' of 'je werkplek regelmatig opruimen', en gedrag dat te maken heeft met anderen, bijvoorbeeld 'interesse tonen in elkaar' of 'positieve werkervaringen met collega's delen'.3. Onprettig gedrag. Bij deze categorie gaat het om de vraag: Welk gedrag van anderen of mezelf beïnvloedt mijn werkplezier en/of dat van anderen op een negatieve manier? Voorbeelden daarvan zijn: klagen, te hoge eisen stellen of vervelende opmerkingen maken.Toepassingsmogelijkheden binnen individuele coaching, loopbaanplanning, teambuilding, trainings- en opleidingsgroepen, intervisie(https://www.kwaliteitenspel.nl/nl/kaartspellen/nederlandstalig/werkplezierspel)


Book
De logica van het vraaggericht leren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122909 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een tijdsgewricht waarin er op vragen als: Wat is goed onderwijs? Welke inhouden zijn belangrijk? Welke rol spelen de vragen van lerenden? Wat moet de relatie lerende - leraar zijn? geen eenduidige antwoorden lijken te bestaan, is het lectoraat op een zoektocht gegaan. Een van de uitkomsten van die zoektocht is de gedachte dat het er in het onderwijs om gaat de lerenden in staat te stellen steeds slimmere vragen te stellen. Die lerenden kunnen kinderen, hbo-studenten, beroepsbeoefenaren of beroepsopleiders zijn. Vraaggerichtheid is iets anders dan een u-vraagt-wij-draaien-benadering of een zoek-het-zelf-maar-uit-benadering. Vraaggerichtheid betekent niet dat de kennis verkwanseld moet worden, dat resultaten er niet toe doen en dat de leraar als joker wordt ingezet. Vraaggerichtheid is ook iets anders als ik-weet-wat-goed-voorje- is en ik-zal-je-leren-om-de-goede-vragen-te-stellen. Naast de neoliberale logica van het kiezen en de belerende logica van het onderrichten, staat de zorgzame logica van het vraaggericht leren. De logica van het vraaggericht leren vertrekt vanuit de gemeenschap. Ze neemt niet het individu als uitgangspunt, niet de lerende en niet de leraar. Ze grijpt niet aan in een leertheorie. Ze begint niet bij de inhoud of bij een didactisch stappenplan. Het interesseert de logica van het vraaggericht leren wel, maar het is niet haar beginpunt. De logica van het vraaggericht leren begint bij de vraag: Wat hebben we hier nodig? (Bron: covertekst)


Book
Je eerste jaar als leraar
Authors: --- ---
ISBN: 9789461182371 Year: 2017 Publisher: Rotterdam Bazalt educatieve uitgaven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leer alle essentiële vaardigheden die je eerste jaar als leraar tot een succes kunnen maken! In dit boek delen de internationaal bekende onderwijswetenschapper Todd Whitaker en zijn dochters Madeline en Katherine hun adviezen en inspiratie met je.Met hun begeleiding vind je stap voor stap je weg in je nieuwe rol en leer je omgaan met alle uitdagingen waar je als beginnend leraar mee te maken krijgt. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere:- vaardigheden ontwikkelen op het gebied van klassenmanagement, zoals het opbouwen van relaties, hoge verwachtingen stellen en consistent zijn;- je lokaal inrichten en regels en routines instellen;- effectieve lessen plannen en je leerlingen geboeid houden;- omgaan met je eigen emoties en ongewenst gedrag effectief aanpakken;- samenwerken met collega's, leidinggevenden en ouders, om een goede werkrelatie op te bouwen.Het boek bevat diverse voorbeelden en anekdotes uit zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Op welke school en in welk vak je ook lesgeeft, je zult altijd voor jou bruikbare en nuttige strategieën aantreffen. Je leert ook hoe je aan je strategieën kunt sleutelen en hoe je de reset-knop kunt gebruiken als er toch iets niet helemaal volgens plan loopt. In je eerste jaar gaat misschien niet alles altijd perfect, maar met behulp van de praktische adviezen in dit boek blijf je gemotiveerd werken aan je ontwikkeling tot succesvolle leraar!Bonus: haal nog meer uit dit boek door met anderen te delen wat je leert. Op onze website zijn gratis verwerkingsbladen beschikbaar voor leraren in opleiding en leraren die net aan hun eerste baan begonnen zijn.(Bron: http://www.bazalt.nl)


Book
Een nieuw paar ogen! : videocoaching : beelden en verhalen : prentenboek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782509037954 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia Arteveldehogeschool

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen groeien en bloeien in interactie met anderen en de omgeving. Kwaliteitsvolle interacties zijn cruciaal in de ontwikkeling van kinderen. Maar hoe kan je de begeleider-kind interactie in kinderopvang en op school zo kwaliteitsvol mogelijk maken? Daar biedt videocoaching een antwoord op. Videocoaching is een concrete aanpak om begeleider-kind interacties in beeld te brengen en in dialoog te bespreken. Deze coaching is de motor tot professionele groei in kwaliteitsvolle interacties met kinderen.Deze unieke combinatie van handleiding en prentenboek biedt handvaten om de totale ontwikkeling van alle kinderen te ondersteunen via videocoaching, met focus op stimulerende begeleider-kind interacties.De handleiding geeft richting om videocoaching concreet in jouw organisatie binnen te brengen. Je krijgt concrete handvaten voor elke fase van het videocoachingproces. Wat zijn aandachtspunten? Welke kijkkaders kan je gebruiken om de interactie in beeld te brengen en erover in gesprek te gaan?De prenten in het kijkboek nodigen uit om samen met kinderen het kijken in al zijn facetten centraal te zetten. Verrast, verwonderd, diepgaand, groot of klein, gek, onder of boven, door of in kijken, het kan allemaal. Wedden dat dit ook tot fijne interacties leidt?De verhalen in het kijkboek inspireren professionals om zelf aan de slag te gaan met videocoaching. De bundeling bevat concrete getuigenissen van professionals die videocoaching hebben ervaren.Met deze tools krijg je zin om meteen van start te gaan!(https://www.politeia.be/nl/publicaties/246726-een+nieuw+paar+ogen)

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by