Listing 1 - 10 of 174 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
5 minuten didactisch coachen bevat 40 aandachtspunten en handvatten die de leerkacht kan toepassen in een gesprek met de leerling om die leerling meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid te geven in het eigen leerproces. De kaarten willen helpen om het coachgesprek structuur te geven en op zo’n manier te voeren dat de leerling werkelijk een actieve rol in kan nemen. De 40 kaarten zijn verdeeld in vier domeinen: Het gesprek Het leren De communicatie De aandacht
Didactics --- leerdoelen --- leerlingenbegeleiding --- leren --- studievaardigheden
Choose an application
Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs biedt leerkrachten een praktisch overzicht van gedragsproblemen en gedrags- en ontwikkelingsstoornissen die je bij kinderen in de klas kunt tegenkomen en hoe je hiermee kunt omgaan. De auteur biedt tips om gedragsproblemen te voorkomen en om kinderen met gedrags-, ontwikkelings- en leerstoornissen beter te kunnen ondersteunen. In het bijhorende werkboek vindt de leerkracht casussen, oefeningen en praktische schema's om meteen in de klaspraktijk toe te passen.
Educational psychology --- Primary education --- Orthopedagogics --- klassenmanagement --- leerlingenbegeleiding --- gedragsstoornissen
Choose an application
Dit praktijkboek geeft op overzichtelijke en neutrale wijze de stand van zaken weer op het gebied van leerlingenzorg in het (speciaal) basisonderwijs in ons land. Een keuze uit de helder gerangschikte, overvloedige informatie: Een kleine historie over zorgverbreding, Omgaan met verschillen, De intern begeleider, Planmatig werken met kinderen, Structurele individuele maatregelen, Veranderen van school. De informatie is, hoewel specialistisch en gedetailleerd, leesbaar en actueel. Schema's, tabellen, voorbeelden van protocollen, ingekaderde tussenhoofdstukjes, kleine zwartwitfoto's en beneden op elke rechterpagina een grappige uitspraak van kinderen wisselen dit rijke praktijkboek af. De uitgave eindigt met een lijst van afkortingen, een goede literatuurverwijzing en een register - met name de trefwoorden uit het register, die verwijzen naar de vetgedrukte trefwoorden voor iedere alinea, helpen de lezer om informatie snel en adequaat te hanteren. De auteurs, van wie verder geen informatie wordt gegeven (jammer!), hebben met deze uitgave een cleane, wetenschappelijk verantwoorde standaard gezet ten aanzien van de gemiddelde basisonderwijspraktijk op dit moment. Voor studenten, leraren, directies intern begeleiders en onderwijsondersteuners primair onderwijs.
Pupil counseling. Pupil guidance --- Primary education --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- leerlingenbegeleiding
Choose an application
Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft Kaat Timmerman haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis vinden in dit boek achtergrond, tips en oefenmateriaal om zelf kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar oud.
Cognitive psychology --- studiemethode-begeleiding --- Educational sciences --- leerlingenbegeleiding --- leerstijlen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dit werkboek hoort bij de training ADHD psycho-educatie voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Door te werken aan de opdrachten uit dit vrolijk uitgevoerde werkboek krijgen kinderen meer kennis over hun eigen ADHD, kunnen zij hun ervaringen delen met andere kinderen en oefenen ze met positief denken.Bij de training hoort het verhalende kinderboek Zo snel als een... .Deelnemers aan de groep horen dit boek aan te schaffen en mee te nemen naar elke bijeenkomst.De training bestaat uit vijf bijeenkomsten van elke 1,5 uur voor maximaal 6 kinderen, van 9 tot 12 jaar en wordt gegeven door twee hulpverleners/trainers.
Choose an application
Provocatieve leerlingbegeleiding is een nieuwe uitdagende manier van begeleiding,die lijkt te spotten met bestaande vormen. De begeleider is niet de wijze leermeester, maar eerder de hofnar, die plezier maakt, zegt wat anders verborgen blijft. Zijn wijsheid schuilt achter ontregelende acties die de leerling dwingt zijn eigen orde te scheppen. Humor, geloof in de kracht van de leerling en geloof in eigen kracht zijn drie basiselementen waarmee de begeleider de leerling zijn eigen kracht laat inzetten. Oprechte betrokkenheid met de leerling zorgt ervoor dat die kracht op een optimale manier wordt gebruikt.
Choose an application
Dit boekje 'Slim Huiswerk maken', staat vol met tips om ouders te helpen hun kinderen op een nuttige manier te coachen bij het maken van huiswerk. Het geeft veel ideeën voor het plannen, voorbereiden en indelen van huiswerk en hoe je hier als ouders bij kunt helpen.
Pupil counseling. Pupil guidance --- Teacher education. Teacher's profession --- Teaching --- leerlingenbegeleiding --- huiswerk
Choose an application
Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als ‘Wie ben ik?', ‘Wat kan ik?'en ‘Wat wil ik?'De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Voor iedereen die met jongeren werkt, is inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt erg nuttig. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen.In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschema's zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schema's het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. Nieuw is de uitgebreide webondersteuning die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema's te vinden die de student kunnen helpen om de besproken stof te verwerken. Voor de docent zijn er toetsen met antwoordprotocollen. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Het boek nodigt uit er actief mee aan de slag te gaan door de verwerkingsvragen doorheen de tekst en toetsvragen aan het einde van elk hoofdstuk. In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschemas zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schemas het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden.
Choose an application
Hoog)begaafde leerlingen hebben veel in hun mars. Toch komt dat er niet altijd uit. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wél tot excellente prestaties komen. De leerkracht blijkt de sleutel. Als hij zijn instructie en onderwijsaanbod óók afstemt op deze leerlingen, leidt dat tot hogere leeropbrengsten. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben. Dit boek laat zien hoe talentvolle leerlingen in het basisonderwijs wél tot excellente prestaties komen. De auteurs beschrijven heel concreet hoe leerkrachten met kleine aanpassingen in hun les (hoog)begaafde leerlingen de uitdaging kunnen bieden die zij nodig hebben.
hoogbegaafdheid --- Educational psychology --- #PBIB:+105.70 --- Hoogbegaafde kinderen --- 462.1 --- Basisonderwijs --- Hoogbegaafdheid --- hoogbegaardheid --- Hoogbegaafde kinderen : basisonderwijs --- Leerlingenbegeleiding : hoogbegaafde kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hoogbegaafdheid --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Leren schrijven is niet altijd vanzelfsprekend voor een kind met autisme. Verschillende motorische vaardigheden worden immers gecombineerd met cognitieve uitdagingen. Dit programma, gebaseerd op de Autisme Centraal - Methodiek, wil een hulp zijn in het optimaliseren van het schrijfproces om kinderen met autisme meer kansen te bieden. Dit boek biedt een pak aan ideeën en tips die rekening houden met het uniek autistisch denken. Aan welke voorwaarden moet een kind met autisme voldoen om te leren schrijven? Hoe verhelder je de zithouding of de pengreep? Wat met kinderen die het moeilijk hebben om hun blad juist te positioneren? Hoe visualiseer je een beweging? Wat kan je doen om de transfer te bevorderen? Het zijn maar enkele van de vragen waarop dit schrijfprogramma een autismevriendelijk antwoord aanreikt om het schrijvende kind te ondersteunen. Daarnaast gaat dit boek dieper in op fundamentele aandachtspunten en keuzes waar schrijfbegeleiders mee geconfronteerd worden. Door meer dan honderd visualisaties, oefeningen en werkbladen (downloaden via www.autismecentraal.com) inspireert dit programma om na te denken over concreet taalgebruik, schrijfgrootte, materiaalkeuze, lettersoort en -vorm... Dit schrijfprogramma ontstond als aanvulling op het leesprogramma aap-zee-koe, maar is ook los daarvan te gebruiken door iedereen die samen met een kind met autisme de eerste stappen in het schrijfproces zet!
#PBIB:+105.65 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Autisme. --- autisme --- Leesonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- Kinderen --- Autisme : schrijfprogramma --- Leerstoornissen; kinderen --- 616.89 --- Taalverwerving --- Autisme --- Schrijven --- Aanvankelijk schrijven --- Didactics of languages --- Primary education --- Orthopedagogics --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 10 of 174 | << page >> |
Sort by
|