Listing 1 - 10 of 107 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Wet sociale veiligheid op scholen, ook wel bekend als de 'anti-pestwet', schrijft sinds 2015 schoolbestuurders voor om ten minste één medewerker te benoemen die het aanspreekpunt is bij (hardnekkig) pestgedrag onder leerlingen. Deze medewerker, de anti-pestcoördinator (APC), ontwerpt en coördineert vervolgens een gestructureerde aanpak om het pestgedrag te stoppen.Uit het feit dat het wetgever een nieuwe functionaris noemt - naast oude bekenden als ib'er, gedragsspecialist, mentor, leerlingbegeleider/counselor, zorgcoördinator enzovoort, die de meeste scholen al hebben - blijkt hoeveel belang het ministerie van OCW aan het aanpakken van pesters en pesterijen hecht. Scholen moeten het echt anders gaan doen, om te voorkomen dat murw gepeste leerlingen in het uiterste geval een einde aan hun leven maken.In dit zakboek komt alles aan bod wat nodig is om de APC-taken te realiseren: van theorieën rondom pesten tot handige werkvormen en van papieren schoolbeleid tot praktische stappenplannen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/het-zakboek-voor-anti-pestcooerdinator-onderwijs-pica
Didactic strategies --- schoolbeleid --- cyberpesten --- pesten --- Pesten --- Onderwijs --- Leerlingen
Choose an application
Deze publicatie wil een helpende hand reiken aan directeurs, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen, bij het aanpakken van pesten. De methode geeft geen antwoord op de vraag hoe we moeten omgaan met pestgedrag wanneer het zich voordoet, maar hoe we pesten kunnen voorkomen. De focus in deze publicatie ligt daarom op het voeren en opzetten van een beleid op school dat werk maakt van sociale veiligheid, welbevinden en verbondenheid. Hoe zorg je als team voor sociale veiligheid op school en als leerkracht in de klas? In deze brochure tracht het GO! deze vragen te beantwoorden om scholen te helpen met het opzetten van een duurzaam en efficiënt pestpreventiebeleid
Pesten ; leerlingen --- Pesten --- School management --- schoolbeleid --- gedragsstoornissen --- sociale vaardigheden --- pesten --- Didactics --- Primary education
Choose an application
Stille kinderen blijven vaak onder de radar van de leraar. Soms zijn het kinderen die gewoon doen wat ze moeten doen, zonder op te vallen en het gewoon fijn vinden "stil" te zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ze geen aandacht willen van de leerkracht! Ook als stil kind wil je horen dat je het goed doet.Soms zijn het kinderen die het wel degelijk lastig hebben, maar die zich daarom juist (onbewust) onopvallend gedragen. Ze zijn van nature angstig of verlegen, hebben het moeilijk thuis of op school, of begrijpen ons gewoon niet goed. We missen de subtiele signalen die zij uitzenden; en soms zijn er simpelweg geen signalen te zien. Juist zij hebben onze aandacht hard nodig.Een deel van de stille kinderen in je klas is gewoon heel gelukkig en een ander deel niet. Om te weten wie gelukkig is en wie niet, moeten we iedereen in de klas leren zien en leren kennen. Daarom gaat dit boek over álle stille kinderen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/als-je-leerling-stil-is-pica
Introverte leerlingen --- Stille leerlingen --- Verlegenheid --- Leerlingen --- Introversie, relatie leraar leerling. --- Onderwijs. --- Onderwijs --- Gedrag --- Kind --- Introvert --- Selectief mutisme --- Depressie --- Taalontwikkelingsstoornis --- Anderstalige nieuwkomer --- Prikkelverwerking --- Hoogsensitiviteit --- Hoogbegaafdheid --- Sociale veiligheid --- Opvoedingsprobleem --- Psychotrauma --- Introversie --- Leerling-leerkrachtrelatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Educational psychology --- Educational sciences --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- orthopedagogiek --- leerlingenbegeleiding --- ontwikkelingspsychologie --- gedragstherapie --- gedragspsychologie --- Leerling-leraarrelatie
Choose an application
De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.
Intercultureel onderwijs. --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- allochtonen --- culturele diversiteit --- Sociology of education --- diversiteit --- diversiteitsbeleid --- Intercultureel onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- 367.2 --- 454.6 --- meertaligheid --- multiculturaliteit --- schoolloopbaan --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Migranten ; onderwijs ; Vlaandeen --- Diversiteit --- Meertaligheid --- Schoolloobbaan ; migrantenjongeren --- Multiculturele samenleving --- 376.7 --- Migranten --- Allochtone leerlingen --- onderwijs --- 371.2 --- 371.2 Schoolorganisatie --- Schoolorganisatie --- Personeelsbeleid --- 371.21 --- Multicultural education --- Congresses --- PXL-Central Office 2014 --- hoger onderwijs --- Onderwijs --- Allochtonen --- Onderwijskansen --- Inclusie --- Maatwerk --- Allochtoon --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Autochtoon --- Sport --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Iedereen werd ooit al eens geconfronteerd met pestgedrag, als pester, als gepeste of als toeschouwer. Pesten is immers van alle tijden en komt in alle omstandigheden en leeftijdscategorieën voor. Maar in het digitale tijdperk blijft het fenomeen niet beperkt tot het klaslokaal of de werkvloer. Via Twitter, Facebook en andere sociale media dringt het pestgedrag door tot diep in ons privéleven en daardoor is het onderwerp actueler dan ooit. In 'PESTitude' doet antipestcoach Ellen Somers het fenomeen uitgebreid uit de doeken: waar ligt de grens tussen plagen en pesten? Wat zijn de meest voorkomende vormen van pesten? Wie lijdt er onder een dergelijke situatie? Ze schreef geen wetenschappelijke verhandeling, maar een praktische handleiding om je eigen pestverhaal een plaats te geven in je leven en steviger in je schoenen te staan.
pesten --- Pesten ; werknemers --- Pesten ; leerlingen ; preventie --- 455.1 --- Cyberpesten --- internet --- 301.15 --- Pesten --- Intimidation --- Control --- Handbooks, manuals, etc. --- Didactics --- Didactics of social education --- Secondary education
Choose an application
Een dun en vlot geschreven boekje vol praktische informatie over 'beelddenkers'. Inzicht in hun andere leerstijl voorkomt veel problemen en geeft gelukkige kinderen! Wat velen niet weten, is dat een groot aantal zorgleerlingen één ding gemeen heeft: hun één en dezelfde, andere leerstijl. Het onderwijs sluit in de meeste gevallen niet op deze leerstijl aan waardoor velen van hen onnodig vastlopen. Pien van den Boorn-Reitsma schreef daarom een praktische handreiking voor docenten in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. Juist met een klein boekje als dit wil zij duidelijk maken dat het niet zo ingewikkeld is als het lijkt om passend onderwijs te geven aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Zodra je hun andere leerstijl begrijpt en een plaats geeft in de lessen van alledag is er bij hen veel winst te behalen en worden diverse problemen in de klas voorkomen. Veel van deze leerlingen beschikken over sterke creatieve en/of sociale eigenschappen. Deze kwaliteiten worden bij uitstek in creatieve samenwerkingsvormen benut. Wanneer je als docent dan ook uitgaat van hun kracht en tevens een onderlinge verbondenheid weet te creëren binnen je groep, zal iedereen tot zijn recht komen: je zorgleerlingen, hun klasgenoten en jijzelf als docent. Dit boekje wil een inspiratiebron zijn voor de individuele leraar. Het is makkelijk leesbaar en eenvoudig toepasbaar in de lessen van alledag. Thema's: zorgleerlingen, leer-, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen, leerstijlen, beelddenken, beelddenkers, passend onderwijs, actief en coöperatief leren, creatief en probleemoplossend denken, zelfstandig kennis verwerven, verbondenheid met en onder leerlingen.
Onderwijsbeleid. --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Passend onderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 454.23 --- zorgverbreding --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Nederland --- Orthopedagogics
Choose an application
Pesten is een ernstig probleem voor slachtoffers, daders en andere betrokkenen. Om pesten goed te kunnen aanpakken, moet een antwoord worden gegeven op de volgende vragen: wat verstaan we precies onder pesten, hoe kun je het meten, welke verklaringen zijn er voor en welke factoren – op het niveau van het kind, de groep, het gezin en de school – dragen er aan bij? De benadering van pesten als groepsproces krijgt in dit boek veel aandacht. In het eerste deel van dit boek wordt een brede inleiding gegeven op het onderwerp ‘pesten op school’. Het tweede deel van het boek concentreert zich op interventieprogramma’s bedoeld om pesten terug te dringen of te voorkomen. Het boek biedt ook een overzicht van Nederlandstalige interventieprogramma’s die zijn onderzocht op effectiviteit tegen pesten en gepest worden, of tegen gedrag dat verband houdt met pesten. De bijdragen in deze bundel zijn geschreven door deskundigen op het gebied van onderzoek naar pesten en interventies tegen pesten.
Teacher education. Teacher's profession --- Social problems --- Didactics of social education --- onderwijs --- Personality development --- pesten --- Pesten ; leerlingen --- 455.1 --- Pesten --- 454.9 --- 478.9 --- Pesten op school --- Interventie --- School --- Didactiek ; algemeen ; overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- Leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Positive Behavior Support (PBS) is een evidence based-programma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.Er worden eenvoudige, maar doeltreffende methoden aangereikt om alle medewerkers op school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag op het niveau van de school, de klas en individueel. PBS is bedoeld om antisociaal gedrag op school van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag; jarenlang onderzoek heeft de effectiviteit ervan aangetoond.Net als de 'gewone' vakken zoals taal, rekenen en biologie, moeten er lessen worden verzorgd over (gewenst) gedrag. In dit programma staat het vergroten van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag, centraal. De school bepaalt zelf in welk tempo het proces wordt doorlopen en welke onderdelen meer of minder aandacht krijgen.Met de komst van het passend onderwijs moet steeds meer maatwerk worden geleverd. PBS kan u als onderwijsprofessional helpen een veilig klimaat op school te creëren, waar geen kind wordt uitgesloten.
454.23 --- Gedrag --- Gedragsproblemen --- Regels --- 467 --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Leerlingen --- Probleemgedrag --- Schoolcultuur --- Schoolklimaat --- 092981.jpg --- Gedrag ; kinderen --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Didactische principes --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Onderwijsstrategieën --- gedragsverandering --- gedragsstoornissen --- Educational sciences --- onderwijs --- pedagogiek --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Antisociaal gedrag --- Leerproblemen --- Groepsvorming --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Evidence based handelen --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Evidence-based practice --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
`Je kunt meer dan je denkt!' is een uitgebreide, kant en klare faalangstreductietraining. De training bestaat uit drie onderdelen : een theoretische basis (wat is faalangst, wat zijn de kenmerken en de oorzaken (op school en thuis), hoe denken kinderen met faalangst?), een handleiding (hoe faalangstige kinderen signaleren en begeleiden?), en uiteraard de training voor de onderbouw en bovenbouw van de basisschool. De training is opgebouwd uit negen bijeenkomsten, die volledig zijn uitgewerkt met leerdoelen en activiteiten. Hierbij is ruimte om de activiteiten aan te passen aan de doelgroep. Uit ervaring is gebleken dat ook binnen het speciaal onderwijs met deze training gewerkt kan worden. De bijeenkomsten hebben elk een eigen thema: van het bewust zijn van je eigen lichaam, het leren herkennen van emoties, het mogen maken van fouten, naar probleemoplossend denken. Door deze training leren kinderen beter omgaan met hun faalangst. Het is een praktische, verrassende training die voor elke beroepsbeoefenaar binnen het onderwijs erg gemakkelijk te gebruiken is.
Faalangst --- Onderwijs. --- faalangst --- pedagogische psychologie --- Educational psychology --- Faalangst ; onderwijs --- #PBIB:+105.93 --- #KVHB:Faalangst --- #KVHB:Orthopedagogie --- basisonderwijs --- zorgverbreding --- 415.3 --- angst --- 455.3 --- Buitengewoon lager onderwijs --- Lager onderwijs --- RET (Relationeel-Emotieve Therapie --- expressie --- oefeningen --- ontspanning --- trainingen --- Basisonderwijs --- Rationeel-emotieve therapie --- 376.54 --- Angsten --- Begeleiding --- Kinderen --- Training --- 071912.jpg --- 371.26 --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- Uitvoerende functies --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport --- Training (sport)
Choose an application
Sommige studenten ontwikkelen faalangst. Die vormt een ernstige belemmering bij hun leren en leven. Dit werkboek werd opgesteld als een eerste stap om dit lastige probleem aan te pakken. Het kan gebruikt worden bij groepstraining en individuele begeleiding van studenten in het hoger onderwijs of aan de universiteit. Studenten kunnen er ook zelfstandig mee werken. Ook voor leerkrachten secundair onderwijs en CLB-medewerkers kan Focus op faalangst een nuttig instrument zijn. In het eerste deel worden angst en faalangst beschreven en kunnen studenten hun eigen probleem in kaart brengen. Vanuit dit inzicht kunnen ze aan de slag om hun faalangst te overwinnen. Deel twee biedt een aantal bruikbare strategieën en oefeningen om te leren omgaan met angstige gedachten, om zelfvertrouwen te versterken, enzovoort.
Educational psychology. --- Faalangst. --- HO (hoger onderwijs). --- Higher education. --- Personality development. --- Studentenbegeleiding. --- faalangst. --- studentenbegeleiding. --- faalangst --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- Educational psychology --- Personality development --- Higher education --- Fear of failure --- Faalangst --- Studenten --- Hoger onderwijs --- Studentenbegeleiding --- Leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Student --- Leerling --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 107 | << page >> |
Sort by
|