Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe vieren godsdiensten de grote levensmomenten? Neerslag van tientallen interviews en gesprekken Joden, christenen, moslims, hindoes, sikhs en boeddhisten leven in onze samenleving als buren naast elkaar. Ze trouwen, krijgen kinderen en begraven geliefden. De belangrijke momenten van het leven beleven ze elk volgens hun eigen geloof. Maar wat weten we over die rituelen? Hoe ervaren mensen met een andere religie de cyclus van leven en sterven? Wat betekenen die overgangsmomenten precies? Welke rituelen en gebruiken kenmerken een hindoe-huwelijk? Waarom worden joodse jongetjes besneden? Wat gebeurt er als een moslim bij ons overlijdt? En hoe gaan boeddhisten om met de dood? Godsdienstwetenschappers Bert Broeckaert en Isabelle Vanden Hove onderzochten hoe de verschillende wereldgodsdiensten de grote levensmomenten hier vandaag beleven. De bekende persfotografen PATRICK DE SPIEGELAERE en WOUTER RAWOENS geven met prachtige momentopnamen zowel vreugde als verdriet een gezicht.
huwelijk --- godsdienst --- rituelen --- Comparative religion --- dood --- wereldgodsdiensten --- geboorte --- Godsdienst --- Rituelen --- Rites and ceremonies. --- Rites and ceremonies --- uitvaartrituelen --- Academic collection --- #GGSB: Godsdiensten (dogmatiek) --- #GGSB: Rituelen --- #gsdb3 --- 291.37 --- 39 --- Dood --- Geboorte --- Godsdiensten --- Huwelijk --- Rouwproces --- begrafenissen --- boeddhisme --- C3 --- christendom --- hindoeïsme --- iconografisch materiaal --- islam --- jodendom --- overgangsrituelen --- wereldgodsdiensten (x) --- 209 --- wereldgodsdiensten :rituelen --- 210 --- Begrafenis --- Besnijdenis --- Boeddhisme --- Christendom --- Crematie --- Doopsel --- Geboort --- Hindoeïsme --- Islam --- Jodendom --- Sikhisme --- Wereldgodsdiensten --- feesten --- 210.3 --- Wereldgodsdiensten : feesten --- Wereldgodsdiensten : rituelen --- Ceremonies --- Cult --- Cultus --- Ecclesiastical rites and ceremonies --- Religious ceremonies --- Religious rites --- Rites of passage --- Traditions --- Ritualism --- Manners and customs --- Mysteries, Religious --- Ritual --- Godsdienstige ceremonieën. Religieuze symboliek. Mysteries. Inwijding --- Kunst en cultuur --- Wereldgodsdiensten ; algemeen --- Wereldgodsdiensten; algemeen --- godsdiensten --- Rooms-katholieke Kerk --- Protestantisme --- Oosterse katholieke kerken --- Sikhs --- Uitvaart --- Rooms-Katholieke Kerk --- Oosters-katholieke kerk --- Ritueel --- Kunst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Kaart --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Literatuur --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Noorwegen --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Volwassene --- Vrouw --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Godsdiensten (dogmatiek) --- Religie --- werledgodsdiensten --- uitvaart
Choose an application
In 'Kun je internetten in de hemel?' vertellen kinderen en jongeren uit verschillende culturen en religies welke gedachten, gevoelens en beelden zij hebben over de dood en wat er na de dood gebeurt. Ook vertellen ze hun verliesverhaal, wat hen steunt en troost geeft bij verlies en wat ouders, familie en school kunnen doen om te steunen. Ze hebben vragen over de dood en willen weten hoe anderen daarmee omgaan. Tot slot geven ze aan wat voor hen in het leven belangrijk is.Om het onderwerp leven en dood bespreekbaar te maken, is in de bovenbouw van vijf basisscholen - openbaar, christelijk, katholiek, islamitisch en hindoestaans - een les gegeven over het thema leven en dood waarin kinderen tekeningen, gedichten en verhalen hebben gemaakt. Ook zijn met kinderen van deze scholen en met jongeren uit het voortgezet onderwijs interviews gehouden over leven en dood die een aanvulling vormen op de lessen. De verhalen van de kinderen en de jongeren zijn afgewisseld met voorbeeldverhalen, weetjes, interviews, tekeningen, tips en achtergrondinformatie.Voor scholen is er tot slot een speciaal hoofdstuk met praktijkervaringen en tips.'Kun je internetten in de hemel?' is geschreven voor en door kinderen en jongeren. Maar de uitgave is ook bedoeld voor ouders, familieleden, vrienden, leerkrachten, docenten en hulpverleners. Het boek geeft veel praktische informatie en is daardoor van belang voor beroepsopleidingen.
rouw --- kinderen en rouw --- intercultureel onderwijs --- Rouw / rouwverwerking --- Rouwen en jongeren --- gevoelens --- Psychologie van leven en dood --- Interculturaliteit --- Rouw - Rouwverwerking --- 159.94 --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Cultuurverschillen --- Godsdienst --- Multiculturele samenleving --- Jeugd --- Dood --- Kinderen --- Onderwijs --- Rooms-katholieke Kerk --- Islam --- Hindoeïsme --- Philosophy and psychology of culture --- Developmental psychology --- rouwverwerking --- kinderpsychologie --- filosoferen met kinderen --- psychologie van leven en dood --- Cultuurverschil --- Kind --- Rooms-Katholieke Kerk --- Kunst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Historische kritiek --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere
Choose an application
Sterven en dood horen bij het leven, en tegelijkertijd vormen ze er de ontkenning van. Met die paradox wordt ieder van ons vroeg of laat geconfronteerd. Ziekenhuizen zijn plaatsen waar geprobeerd wordt het moment van sterven zo lang mogelijk uit te stellen. Vanuit die context is de dreigende dood primair een medisch probleem dat om een oplossing vraagt. Echter, wanneer ons einde onontkoombaar nabijkomt, gaat het niet meer om vragen naar oorzaken en behandelingen, maar naar zin en betekenis. Waarom? Wat betekent de dood voor mij of voor ons? Hoe kunnen we iemand helpen haar of zijn eigen dood te sterven? (bron : covertekst)
253:362.1 --- 603.2 --- cultuurverschillen --- dood --- ethiek --- multiculturaliteit --- sterven --- stervensbegeleiding --- zorginstellingen --- 393 --- Christendom --- Culturele antropologie --- Dood --- Islam --- Katholieke kerk --- Religie (godsdienst) --- Rouw (verlies) --- Stervensbegeleiding --- Troost --- 173 --- allochtonen --- christendom --- islam --- katholicisme --- protestantisme --- ziekenhuis --- Migranten --- Multiculturele samenleving --- Rouwproces --- S20080275.JPG --- sterven en dood --- ziekenhuizen --- 253:362.1 Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Pastoraal voor zieken, ouderen en stervenden --- Medische en paramedische stervensbegeleiding - Palliatieve zorgen --- (zie ook: transculturele verpleegkunde) --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood, euthanasie, palliatieve zorgen, rouw, terminale zorgen) --- 612.67 --- 362.1 --- Philosophical anthropology --- interculturaliteit --- rouwverwerking --- rituelen --- geloven
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|