Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In deze studie wordt actieve bewonersinzet in (stads)wijken aan een nader onderzoek onderworpen: welke verschillende typen actief burgerschap zijn in de praktijk te onderscheiden en hoe zijn deze te begrijpen? Ted van de Wijdeven bestudeerde initiatieven van wijkbewoners. Wat drijft deze mensen en wat zijn hun werkwijzen? Op basis van uitgebreid kwalitatief onderzoek gaat Van de Wijdeven in op de cruciale condities en voorwaarden om de doe-initiatieven op gang te krijgen en op tempo te houden. Tevens wordt in deze studie stilgestaan bij de opbrengsten van dergelijke initiatieven en worden implicaties van doen in het publieke domein besproken.
Choose an application
De conscientisatiemethode van Paulo freire en de exemplarische methode van oskar negt worden samen behandeld als methodieken voor bewustwording en emancipatie van achtergeblevenen en onmondigen.
Education --- Philosophy. --- Sociology of education --- Freire, Paulo --- Philosophy --- Freire, Paulo, --- Neves Freire, Paulo Reglus, --- Freire, P. --- Phrāẏare, Pāulo, --- 304 --- Bewustwording --- Paulo Freire --- #SBIB:316.334.1O300 --- 316.334.3 --- 323.21 --- 811 Filosofie --- 323.21 Positieve instelling tegenover de staat. Deelname, participatie, inspraak, medezeggenschap in het bestuur --- Positieve instelling tegenover de staat. Deelname, participatie, inspraak, medezeggenschap in het bestuur --- 316.334.3 Politieke sociologie --- Politieke sociologie --- Doel en functie van het onderwijs en studeren: algemeen --- Negt, Oskar
Choose an application
De historische en conceptuele terreinafbakening staat centraal in hoofdstuk 1. Het volgende hoofdstuk gaat hierop door aan de hand van een feitenanalyse. Hoofdstuk 3 geeft een kritische interpretatie van het onderwijsbeleid en -maatregelen. Tenslotte wordt nagegaan of in dit alles bepaalde tendensen zijn te onderscheiden en worden er conclusies getrokken.
School management --- internationalisering --- onderwijs --- onderwijs in het buitenland --- European Union --- Europese Unie --- Onderwijsbeleid --- Politique en matière d'enseignement --- Union européenne --- 37 <4> --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:327.7H231 --- #SBIB:AANKOOP --- #A9712A --- Onderwijs 37 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- 351.3 --- 470 --- Onderwijsbeleid ; EU --- Onderwijs: Europese Unie --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Europese Unie: sociaal-economisch beleid, landbouw-, milieu-, cultuur- en communicatiebeleid --- Openbaar bestuur: onderwijs. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsbeleid. --- 37 <4> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Onderwijsbeleid. --- Openbaar bestuur: onderwijs --- Openbaar onderwijs: algemeenheden
Choose an application
Als burgers, de politiek, de samenleving en de stadsbesturen veranderen, dan moeten ook het participatiebeleid worden bijgesteld. Vanuit dit idee installeerde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Stedenbeleid Marino Keulen in 2007 een Werkgroep Participatie, die opdracht kreeg een coherente visie op burgerparticipatie in Vlaamse Steden te ontwikkelen. Met dit boek als resultaat.Hoe kunnen bestuurders beter betrokken worden bij wat in de samenleving leeft, bij de kracht die bij mensen in de stad aanwezig is en bij de vragen die leven bij mensen in de stad? Hoe kunnen bestuurders in die lokale samenleving van doende en van vragende mensen participeren? De auteurs verklaren hun visie op participatie, en belichten het belang van een actieve, kritische en innovatieve burgermaatschappij in de stad. Vervolgens staan ze uitgebreid stil bij stadsbrede participatie, participatie rond stadsprojecten en participatie op wijkniveau. Ten slotte komt ook de invloed van de Vlaamse overheid op het stedelijk participatiebeleid aan bod. Het boek wil het debat met en in de steden op gang te trekken. Dankzij de talrijke concrete aanbevelingen vormt het alvast de prima aanzet tot een beter uitgebouwd stedelijk participatiebeleid
Burgerparticipatie. --- stedelijk beleid --- sociaal beleid --- Political sociology --- Sociology of policy --- Public administration --- burgerschap --- participatie --- Flanders --- Municipal government --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Citizen participation --- Local government --- Reporting --- 213 Democratie --- 423.4 Gemeenten. Bestuur --- burgerparticipatie --- #SBIB:35H501 --- #SBIB:35H1359 --- #SBIB:324H50 --- Burgerschap ; Vlaanderen --- S20120138.JPG --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- Organisatie en beleid: lokale besturen: België --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- burger --- gemeenten --- Politiek --- Beleid --- Samenleving --- Participatie --- Burgerschap --- Analyse --- Evaluatie --- Maatschappij --- Film --- Participation politique --- Vie urbaine --- Démocratie locale --- Belgique --- Flandre (Belgique)
Choose an application
Kinderen gaan met meer plezier naar school en leren beter als hun ouders betrokken zijn bij de school. Ouders dragen dus bij aan het schoolsucces van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid staat volop in de belangstelling. Er is veel over geschreven. Meestal vanuit het perspectief van de school: Wat kunnen leraren doen om de betrokkenheid van ouders te vergroten? Dit boek hanteert een ander perspectief: dat van de ouders zelf! Vanuit een kader dat populair is in het onderwijs en waarbij het kind centraal staat: handelingsgericht werken (HGW). Het boek pleit voor een bundeling van krachten en biedt ouders een kader voor communicatie. Het geeft hen tips hoe op een positieve manier met leraren in gesprek te gaan en te blijven. Wat kun je vragen? Wat is belangrijk om te vertellen? Het bevat ook tips hoe met je kind over school te praten en hoe mee te denken bij een aanpak die past bij je dochter of zoon. Want als ervaringsdeskundige weet je als geen ander wat werkt bij je kind. De samenwerking tussen ouders en leraren verbetert immers aanzienlijk als ouders weten wat zij van leraren kunnen verwachten en wat die van hen verwachten. Hoe beter de samenwerking, hoe hoger het schoolplezier van kinderen. En dat is het doel van dit boek: dat kinderen met plezier naar school gaan, zich er veilig en gewaardeerd voelen, zin in leren hebben en zich gezien hun mogelijkheden optimaal ontwikkelen
School management --- ouderparticipatie --- Educational sciences --- Educational psychology --- ouders-school relatie --- Ouderparticipatie ; onderwijs ; Nederland --- #KVHB:Ouderparticipatie --- #KVHB:Basisonderwijs --- 458.1 --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Ouders --- ouderbetrokkenheid --- School --- Handelingsgericht werken --- Communicatie --- Ouderbetrokkenheid --- Samenwerken --- Relatie ouder - school --- 37 <492> --- 371.05 --- 371.4 --- 371.4 Onderwijssystemen --- Onderwijssystemen --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 37 <492> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Nederland --- Organisatie - Management --- Parents --- PHL-Education 12 --- ouderparticipatie in het onderwijs --- Ouderparticipatie --- Handelingsplannen --- Relatie leraar - ouder --- Onderwijs --- Nederland --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie school - ouder --- Handelingsplan --- Gesprek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Hou je onderwijs flexibel en maak je school klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Ons onderwijs staat immers onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen, hoe gemotiveerd ze ook zijn en zeggen vaker het onderwijs vaarwel. De auteurs pleiten voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien.www.lannoo.be
Onderwijsvernieuwing. --- School management --- organisatiemodellen --- onderwijsorganisatie --- Organization theory --- veranderingsmanagement --- 371.05 --- 371.13 --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- 371.1 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- scholenmanagement --- onderwijskunde --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Onderwijsvernieuwing ; België --- 451.3 --- Scholen : organisatie --- Onderwijsvernieuwing --- onderwijsvernieuwing --- teamwork --- teamontwikkeling --- zelfsturend werken --- Organisatie - Management --- PXL-Education 2015 --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Management --- Veranderingsmanagement --- Schoolmanagement --- Onderwijsbeleid --- Schoolteams --- Organisatieleer --- Teamwerk --- Onderwijs --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- onderwijsonderzoek --- Schoolteam
Choose an application
Vlaanderen ontvangt jaarlijks meer dan 20 000 nieuwkomers. Immigratie maar vooral de integratie van nieuwkomers, kwam de voorbije jaren dan ook hoog op de Vlaamse politieke agenda te staan. De Vlaamse overheid wil via het inburgeringsdecreet aan nieuwkomers de eerste periode van hun verblijf een aangepast onthaal aanbieden. Aan de onderzoekers van het HIVA werd de opdracht gegeven om na te gaan in welke mate het inburgeringsprogramma de vooropgestelde doelstellingen bereikt. Deze vraag wordt vanuit twee invalshoeken beantwoord: het institutionele perspectief en het gebruikersperspectief. Het onderzoek resulteerde in drie deelrapporten en een syntheserapport. Dit syntheserapport brengt de bevindingen uit de verschillende deelrapporten samen en formuleert globale conclusies en aanbevelingen.
Migration. Refugees --- Sociology of minorities --- Flanders --- inburgeringsbeleid --- Vlaanderen --- Migranten 325.11 --- Politiek 32 --- #SBIB:316.8H51 --- #SBIB:35H431 --- #SBIB:35H6015 --- 351.83/.84 sociaal beleid --- 316.454.4 sociale integratie --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Beleidssectoren: binnenlands beleid en justitie --- Bestuur en beleid: nationale en regionale studies: Vlaanderen --- Academic collection --- P493VL --- 325.141 --- migrantenbeleid - diversiteit --- Vlaanderen.
Choose an application
Over stedelijk burgerschap worden levendige discussies gevoerd. Het gaat daarbij onder meer om succesfactoren van burgerinitiatieven, de relatie tussen burger en overheid, de rol die sociale netwerken spelen bij burgerparticipatie, en om hoe verschillende bevolkingsgroepen vorm geven aan actief burgerschap.Dit boek wil een bijdrage leveren aan de discussies over stedelijk burgerschap, gebaseerd op onderzoeken die zijn uitgevoerd in Rotterdam en Den Haag. Hieraan hebben zowel studenten en docenten van hogeschool Inholland als externe deskundigen meegewerkt.De huidige stand van het onderzoek naar burgerschap wordt weergegeven. Actuele vormen van binding en burgerschap worden in kaart gebracht op Noordereiland in Rotterdam en in het Statenkwartier in Den Haag. Een onderzoek uit 1963 op het Noordereiland werd recent enigszins herhaald, zodat je als lezer twee plaatjes van binding en burgerschap met elkaar kunt vergelijken. Op het Noordereiland is ook gekeken naar community art in relatie tot burgerschap. In Den Haag is bovendien gekeken naar de ervaringen met een aantal burgerinitiatieven en hoe de gemeente daarmee is omgegaan.Het boek laat zien hoe in verschillende buurten de inzet voor de publieke zaak uiteenlopende vormen van stedelijk burgerschap oplevert. Niet alle vormen worden door de overheid gezien en op waarde geschat. Een gemiste kans, aangezien die (terugtredende) overheid een actieve en omvangrijke civil society wil
Community organization --- The Hague --- Amsterdam --- Citizenship --- Netherlands --- Social problems --- Urban policy --- Citizen participation --- Hague (Netherlands) --- Rotterdam (Pays-Bas) --- #SBIB:324H60 --- #SBIB:316.8H51 --- #SBIB:35H501 --- Politieke socialisatie --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- Burgerschap --- Samenleving --- Opbouwwerk --- Samenlevingsopbouw --- Nederland --- Buurtwerk --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Een breed draagvlak (publieke steun) is meer dan ooit een kernvoorwaarde om een beleid, project of idee duurzaam vorm te geven. Burgers, medewerkers en klanten eisen terecht en steeds nadrukkelijker hun plek op bij beslissingsprocessen van overheden, organisaties en ondernemingen. Inspraak en participatie zijn dus absoluut noodzakelijk maar niet voldoende. Draagvlakcreatie is een delicate evenwichtsoefening in strategische communicatie met belanghebbenden en vergt dus naast uitzonderlijke communicatievaardigheden ook uitstekend people management. In dit boek leveren we de bouwstenen voor succesvolle draagvlakcreatie in een logisch en helder 10-stappenplan (het MISSION-PIE model). Voorts inspireren we de lezer met soms verrassende toepassingen van recente ontwikkelingen op het vlak van communicatie. Marketingtechnieken die gebruikt worden om merken en producten onder de aandacht van consumenten te brengen, bieden (lokale) overheden, organisaties en bedrijven volop kansen om samen met hun burgers, medewerkers en klanten te bouwen aan een sterk draagvlak voor hun beleid, project of idee. 'Een sterk draagvlak in 10 stappen: participatie, stakeholdermanagement en strategische communicatie' is een must voor bestuurders en medewerkers van (lokale) overheden, organisaties en verenigingen maar zeker ook voor bedrijven en studenten. Bron : http://www.politeia.be
Strategische communicatie. --- persuasieve communicatie --- Organization theory --- burgerschap --- Customer service --- Management --- Communicatiemanagement --- communicatie --- #SBIB:309H252 --- #SBIB:35H501 --- 007 --- Externe communicatie (incl. public relations) --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- Inspraak --- Participatie --- Stakeholders --- Veranderingsmanagement --- Overheidscommunicatie --- Draagvlak --- Interactieve beleidsvorming --- Communicatiestrategieën --- Overheidsvoorlichting --- Sensibilisering --- Advertising. Public relations --- communicatiemanagement --- Communicatie --- Communicatievaardigheden --- Participatiesamenleving --- Informatie en communicatie : Communicatie --- Information et communication : Communication --- Stakeholder --- Communicatiestrategie
Choose an application
De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)
217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|