Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Meer en meer basisscholen krijgen te maken met leerlingen uit sociaal kwetsbare milieus. Hoe kan de kloof tussen arme gezinnen, hun kinderen en de school worden gedicht? Een actieonderzoek in 11 scholen, opgebouwd rond 2 uitgangspunten: 'de school dichter bij thuis brengen' en 'thuis dichter bij de school brengen'. Met een uitvoerige beschrijving van werkmodellen en methodes, plus tal van getuigenissen en concrete tips voor begeleiding.
Slapengaan --- Boos zijn --- Opgroeien --- Poëzie --- armoede --- onderwijs --- Sociology of education --- Kansarmen en onderwijs. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw.
Choose an application
Het boek biedt een toegankelijke en praktische vertaling van recente inzichten over het beïnvloeden van motivatie en gedrag naar de praktijk van het sociaalagogisch werkveld. 'Motivational Interviewing' (Miller & Rollnick) vormt daarbij de belangrijkste leidraad. Dit boek biedt een gedegen theoretisch begrip van de diverse concepten die aan de gespreksmethode ten grondslag liggen, maar is vooral praktijkgericht. De verschillende stappen in de motiverende benadering worden duidelijk uiteengezet en toegelicht. Er zijn cases en voorbeelddialogen met een toelichting. Komen aan bod: Hoe bouw je een werkbare relatie op? Hoe breng je cliënten zover dat ze er zelf voor kiezen hun gedrag te veranderen? Hoe zorg je ervoor dat ze het gevoel hebben stappen te kunnen zetten op weg naar kansrijker gedrag dat (uiteindelijk) hun eigen welzijn ten goede komt? Hoe bereik je dat het niet alleen bij plannen blijft, maar dat ze de ingezette verandering ook volhouden?
Agogiek --- Gedragstherapie. --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Methodiek. --- Hulpverlening. --- gedragsverandering --- sociaal-agogisch werk --- coaching --- communicatie --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- motivatie --- #KVHB:Gesprekstechniek --- #KVHB:Gedragsverandering --- #KVHB: Sociale agogiek --- 613.7 --- sociale verpleegkunde --- verpleegkunde --- maatschappelijk werk --- 316.77 --- Communicatie --- Gedragsveranderingen --- Gesprekstechnieken ; agogische beroepen --- sociale verpleegkunde, nazorg, kinderverpleging --- PHL-Central Office 12 --- agogiek --- gespreksvoering --- communicatievaardigheden --- Methodiek --- Gedragsverandering --- Gedragstherapie --- Gesprekstechniek
Choose an application
Tijdens de coronacrisis stond zorg centraal. Zorg omvat echter meer dan louter het medische, het behelst alles wat we doen om de wereld te behouden en te herstellen. De globale toestand is zorgwekkend. Nu al lijden miljoenen mensen onnoemelijk leed door de plundering van het Globale Zuiden, de klimaatcrisis en het gebrek aan solidariteit terwijl we de habitats van planten en dieren blijven vernietigen. We kunnen alleen het tij keren als we de instrumentele kijk op de natuur en de mens als concurrent achter ons laten en écht zorgen voor alle mensen en andere aardbewoners. Kan zorg, gebaseerd op emancipatie, verbondenheid en generositeit, een nieuw vertrekpunt voor onze samenleving zijn? Kan het politiek en economie schragen?https://www.epo.be/nl/ecologie/5026-voor-wie-willen-we-zorgen-9789462673397.html
BPB9999 --- Professional ethics. Deontology --- BPB2112 --- Political philosophy. Social philosophy --- Coronacrisis --- Natuur --- Mens --- Ecologie --- Feminisme --- Verbondenheid --- Emancipatie --- Politiek --- Economie --- Community organization --- emancipatie --- agogiek --- milieuzorg --- Book --- Ecofeminism --- Intersectionality --- Empowerment
Choose an application
Dit boek handelt over de levensbeschouwelijke vorming van jongeren in een interculturele context. Er wordt in dit boek op algemene vragen een antwoord gezocht: Hoe beïnvloeden normen en waarden van andere culturen het leven van elk van ons? Hoe gaan we met elkaar om en is er daarbij sprake van echt samenleven? Vele vragen spitsen zich toe op de school. Wat zou de school moeten doen om de interculturele relatie en dialoog te bevorderen? Is de school wel voldoende actief op intercultureel gebied? Langs welke ervaringen, die min of meer op school te organiseren zijn, komen jongeren tot een eigen levensbeschouwing? Geeft de school veilige kansen aan jongeren om tot een eigen verhaal te komen met respect voor het verschil tussen leerlingen? Wat kan de school doen opdat alle leerlingen zich er 'thuis' voelen? Is het waar dat jongeren anno 2005 het 'leven in deze multiculturele wereld' anders ervaren dan ouderen? Is het mogelijk dat zij een adequater antwoord geven op de uitdagingen van levensbeschouwelijke en interculturele aard? Zijn zij vaardiger in de constructieve dialoog en de actieve verdraagzaamheid met en ten opzichte van anderen? Deze stelling impliceert dat in dit boek de scholieren zelf ook aan het woord komen. (Bron: www.academiapress.be)
Intercultureel onderwijs. --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- levensbeschouwing --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- culturele diversiteit --- onderwijsfilosofie --- multiculturele samenleving --- Aanwinstenlijst november 05 --- 734 Multicultureel onderwijs --- 073677.jpg --- Interculturele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- Diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Jeugd --- Inclusie --- Maatwerk --- Jongere
Choose an application
Dit boek bevat een beschrijving van vele soorten spelen en praktijkoefeningen die gebruikt kunnen worden in het sociaal agogisch werk. Communicatiespelen zijn bevorderlijk voor het waarnemings- en observatievermogen, de moed, het initiatief, de sensibiliteit, gevatheid, tolerantie en creativiteit van de spelers. Dezen doen nieuwe ervaringen op en leren zichzelf te ontdekken, empathie voor anderen te ontwikkelen en ideeën te vertalen naar concrete acties. Spelen zijn zeer nuttige instrumenten bij de hulpverlening aan mensen. In het eerste deel van dit boek zijn ruim 200 spelideeën opgenomen, per spel ongeveer een halve bladzijde lang. Het geeft per spel duidelijk aan wat de bedoeling van het spel is. In deel twee staan 160 in de praktijk geteste spelen en oefeningen die geschikt zijn voor het werken met groepen jongeren en volwassenen. Ze variëren van warming-up spelen tot spelen die bevorderlijk zijn voor de zintuiglijke waarneming; van spelen die de lichamelijke expressie en de taalvaardigheid stimuleren tot spelen waarbij het om samenwerken gaat of waarbij bewegingservaring wordt opgedaan, en van ontspanningsoefeningen tot meditatie, grenzen stellen e.d. Het is een zeer praktisch boek, dat goede diensten kan bewijzen in de praktijk van de sociale hulpverlening. Per spel zijn tevens de benodigde hulpmiddelen aangegeven
Agogiek --- Communicatiespelen. --- Methodiek. --- Primary groups --- communicatievaardigheden --- groepsactiviteiten --- orthopedagogiek --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- spelactiviteiten --- Agogie ; methodiek --- Communicatiespelen --- #KVHB:Agogiek --- 620 --- interactiespelen --- spelen --- spelpedagogiek --- 305.8 --- Bewegingsspelen --- Bezinning --- Communicatie --- Concentratie --- Contactspelen --- Gebarentaal --- Gevoelens --- Kennismaking --- Lichamelijke expressie --- Meditatie --- Mimiek --- Ontspanning --- Samenwerken --- Verbale expressie --- 796.1 --- Interactie --- Sociale vaardigheden --- Spelen --- Spelregels --- 364.04 --- Communicatietechnieken --- Maatschappelijk werk : methodiek --- communicatie --- maatschappelijk werk --- spel --- Sport en Spel --- Communicatie ; algemeen --- 007 --- 361.3 --- 379 --- Communicatieve vaardigheden --- Groepswerk --- Volwassenen --- Teamwerk --- Observeren --- Expressie --- Jeugd --- Volwassene --- Observatie --- Sociaal leren --- Jongere --- Groepswerk (maatschappelijk werk) --- Werkvorm
Choose an application
BMLIK
buurtwerk --- Maatschappelijk werk --- Sociale agogiek --- Straathoekwerk. --- Methodiek. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- arbeidsreglementering --- deontologie --- druggebruik --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- straathoekwerk --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- preventiewerking (mensen) --- #A9711A --- #KVHB:Straathoekwerk --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- welzijnswerkers --- welzijnswerkers, beroepsethiek --- arbeidsvoorwaarden --- 321.3 --- Definitie --- Deontologie --- Doelgroep --- Methodiek --- Straathoekwerk --- Taken --- hulpverlening --- welzijnswerk --- 362.7 --- 361.05 --- 331.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek
Choose an application
Met het project 'Bij-buurten op het Kiel' (2006-2009) wil het Middelheimmuseum zijn rol als bemiddelaar tussen beeld en toeschouwer verder uitdiepen door een intensieve samenwerking aan te gaan met het Kiel. Deze publicatie bevat zowel teksten over de ontstaansgeschiedenis en de filosofie van het gelijknamige project, als een verslaggeving over de verschillende deelprojecten. Het bijhorende fotoboek geeft een uitgebreide fotoreportage van het project.
publiekswerving --- buurtwerk --- Sociology of cultural policy --- museumbezoek --- Open-Air Museum of Sculpture Middelheim [Antwerp] --- anno 2000-2009 --- Antwerp --- #SMV:museum --- #SMV:sociologie --- #SMV:agogiek --- Sociology of minorities --- Museology --- Sculpture --- outdoor sculpture --- museology --- art appreciation --- public art --- audiences --- youth [people] --- Ransbeeck, van, Bert --- Soom, van, Luk --- Breedam, van, Camiel --- Hetfeld, Andreas --- Jespers, Tom --- Caeckenbergh, van, Patrick --- Breedam, Van, Camiel
Choose an application
De evoluties in het jeugdbeleid zorgen zelfs bij deskundigen af en toe voor onduidelijkheid. Wie er niet middenin zit, kan het kluwen nog nauwelijks ontwarren. De administratieve vereenvoudiging en de interne staatshervorming die de overheid inzetten zijn een stap in de goede richting, maar een beleid dat op een enkel blad papier past, is niet voor morgen. Dit boek brengt het actuele jeugdbeleid in kaart. In Vlaanderen, op lokaal en provinciaal niveau, en in Europa. Het beschrijft niet alleen de huidige situatie en de voorgeschiedenis, maar geeft ook aanzetten tot overdenkingen voor een toekomstig beleid. Daarnaast is er ook ruimte gewijd aan het jeugdwerk en haar invloed op het beleid (en vice cersa), vandaag en in het verleden
Jeugdwerk --- Jeugdbeleid --- Vlaanderen --- Overzicht --- Pedagogiek --- Lokaal beleid --- Provincie --- Europa --- Sociology of cultural policy --- Social policy and particular groups --- vormingswerk --- cultuurbeleid --- sociaal-cultureel werk --- jeugdbeleid --- Flanders --- Sociale agogiek --- Jeugdwerk- en beleid. --- Vlaanderen. --- Social work with youth --- Flanders (Belgium) --- Youth --- Political planning --- educatief werk --- sociaal-cultureel werk, organisatie --- jeugdbeleid, gemeentelijk --- 187.2 Kinderrechten en Sport --- jeugdwerk --- kinderrechten --- S20110157.jpg --- 663.1 Jeugdbeleid --- 374 --- 362.8 --- 34
Choose an application
Er zijn sportclubs die er bijzonder goed in slagen om jongeren te bereiken die zich in een maatschappelijk kwetsbare situatie bevinden. De vraag is dan: hoe doen ze dat? Wat zijn de kritische succesfactoren die maken dat jongeren er zich thuis voelen en wat heeft een club nodig om zich duurzaam te kunnen engageren? Dit praktijkonderzoek gaat in op de concrete vragen hoe het sportaanbod vandaag bruikbaar, bereikbaar, beschikbaar, betaalbaar en begrijpelijk wordt gemaakt voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren, en wat we daaruit kunnen leren. Verschillende perspectieven komen aan bod: dat van de jongeren, van de trainers en van de experts.
Social problems --- Sociology of sport --- verenigingsleven --- sportclubs --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- Sociology of minorities --- jeugd --- Kwetsbaarheid ; kinderen --- Jeugd ; sociaalwetenschappelijk onderzoek --- probleemjongeren --- sport --- 680 Sport --- jeugdsport --- 663 Jeugd --- 796.036 --- Jeugdsport --- Sportclubs --- Kwetsbare jongeren --- SMV:000001 --- SMV:sport --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- SMV:organisatie --- 362.7 --- 379 --- PXL-Education 2015 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- sportbeleid --- jongerenproblematiek --- sportverenigingen
Choose an application
Dit boek focust op kinderen als personen die op een actieve manier vorm geven aan de samenleving. Met concrete tips voor communicatie met kinderen. Kinderen laten participeren in allerlei processen is een onderdeel geworden van een totaal opvoedingsproject. De praktijk ervan is in volle ontwikkeling en zal nog veel oefening vergen en misschien nog meer denkwerk. De ervaringen van het Onderzoekcentrum Kind en Samenleving met kinderparticipatie leverde de inspiratie voor dit werk. De lezer krijgt dan ook meer dan methoden en technieken aangereikt. Dit boek brengt overzichtelijk inzichten en handige schema's en lijsten die helpen de kinderparticipatie steviger te onderbouwen en zo een meer verantwoorde praktijk te ontwikkelen. Een aanrader voor: Leerkrachten, jeugdwerkers en al wie begaan is met kinderen Kinderen laten participeren in allerlei processen is een onderdeel geworden van een totaal opvoedingsproject. De praktijk ervan is in volle ontwikkeling en zal nog veel oefening vergen en misschien nog meer denkwerk. De ervaringen van het Onderzoekscentrum Kind en Samenleving met kinderparticipatie leverde de inspiratie voor dit werk. De lezer krijgt dan ook meer dan methoden en technieken aangereikt. Dit boek brengt overzichtelijk inzichten en handige schema's en lijsten die helpen de kinderparticipatie steviger te onderbouwen en zo een meer verantwoorde praktijk te ontwikkelen. Tot slot worden twee praktijkvoorbeelden gegeven: de schoolspeelplaats en de kinderrechtenboot.
Sociale agogiek --- jeugdbescherming en kinderrechten. --- filosoferen met kinderen --- participatie --- Didactics of social education --- Age group sociology --- kinderen --- 390.9 --- 183 Kinderrechten en Participatie --- kinderparticipatie --- Bijzondere onderwerpen uit de algemene rechtswetenschap --- Rechten van het kind --- Kinderparticipatie --- Maatschappij --- Samenleving --- Kinderen --- Participatie --- Methodologie --- Kinderrechten --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 49 | << page >> |
Sort by
|