Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573
Taalvaardigheid --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Enseignement secondaire. --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Didactiek --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Didactiek. --- Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
Of je nu geïnteresseerd bent in techniek, wetenschappen, talen, kunst of sport, je vindt het allemaal terug in de krant. Het grasduinen-pakket is dan ook leeg zonder kranten. Met behulp van 26 letterkaarten, 10 cijferkaarten en nog veel meer gaan de leerlingen aan de slag. Ze verknippen, analyseren of nemen de actualiteit gewoon waar. Meer dan 200 opdrachten loodsen de leerlingen van links naar rechts, van boven naar onder, van voor naar achter doorheen de krant van uw keuze. Soms op speelse wijze, dan weer met een ernstige blik.Bron: http://www.abimo.net/grasduinen/
Didactics of social education --- Didactics of primary education --- leerboeken --- lager onderwijs --- wereldoriëntatie --- actualiteit --- Vakoverschrijdend werken --- Media (Communicatiemedia) --- Kranten --- taalonderwijs --- Maatschappelijke vorming --- hoekenwerk --- 474.21 --- #PBIB:+111.74 --- 476.14 --- Didactische werkvormen --- Vakdidactiek : Wereldoriëntatie : Omgeving : Lager onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Actualiteit --- Dagbladen --- Lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Dagblad --- Didactische werkvorm
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
In deze uitgave staat stap voor stap beschreven hoe je kunt mindmappen met leerlingen in je klas. Of je nu les geeft aan kleuters of leerlingen van het zesde leerjaar, of je nu bij taal of wereldoriëntatie aan de slag wilt met mindmaps, het is allemaal mogelijk. Mindmappen kan je in principe toepassen binnen alle vakken en op alle niveaus. Ook kun je het mindmappen inzetten als instrument ter ondersteuning van je werk, bijvoorbeeld bij de voorbereiding van een les of activiteit op school.
Cognitive psychology --- mindmapping --- lager onderwijs --- geheugen (mensen) --- geheugenbeheer --- #PBIB:+110.51 --- #KVHB:Mindmappen --- #KVHB:Didactiek --- didactische werkvormen --- leerstrategieën --- 474.21 --- Mindmapping --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Didactiek --- Leerstrategieën --- cooperative learning --- Didactiek : basisonderwijs --- basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Didactische werkvormen --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Lager onderwijs --- Mindmaps --- Studiemethoden --- Kleuteronderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Mindmap --- Studiemethode --- leerstrategieën --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leerstrategieën
Choose an application
Dit pakket is bestemd voor de 4 eerste leerjaren van het secundair onderwijs. De klas ontdekt via zelfstandig groepswerk de relatieve waarden van kaarten en onderzoekt de beweegredenen om iets in kaart te brengen. Aardrijkskunde is de invalshoek, maar de eindtermen uit de vakken Nederlands, natuurwetenschappen, wiskunde, technologische opvoeding, artistieke opvoeding en geschiedenis zitten in het pakket verwerkt. In de introductieles maakt de klas kennis met geografische denkbeelden en kaartprojecties. In de 5 roterende activiteiten creëren de leerlingen een schaalmodel van een fictieve stad, maken plattegronden voor de school, brengen het lichaam van een groepslid in kaart, beschrijven de toekomst van Vlaanderen en stellen een gezondheidskaart voor een ziek dorp op. In de syntheseles ontwerpt de klas een mentale kaart, die een dynamiek op en rond de school teweegbrengt. Het pakket omvat 7 lestijden. De introductie en de synthese verlopen klassikaal. Volgens een rotatiesysteem schuiven de 5 activiteiten daartussen naar alle groepjes door. Op het einde van elke activiteit presenteren de groepjes hun product aan de klas.
Didactics of secundary education --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- Didactics of social education --- aardrijkskunde --- intercultureel onderwijs --- kaarten --- leerboeken --- lesactiviteiten --- secundair onderwijs --- vakoverschrijdende vorming --- 484.6 --- didactiek --- vakoverschrijdend werken --- 476.1 --- 485.6 --- Brugge --- DNA --- Europa --- Gent --- Handboek/cursus --- Mercator --- Oostende --- Vlaanderen --- cholera --- epidemie --- gebit --- geschiedenis --- handboek --- handschriften --- kaartlezen --- legende --- moorden --- plattegrond --- robotfoto --- schaal --- stem --- toneel --- wereldbol --- 478.7 --- Didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- didactiek secundair onderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Aardrijkskunde --- Cartografie --- Kaarten --- Zelfstandig werken --- Groepswerk --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- 2e leerjaar secundair onderwijs --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- 4e leerjaar secundair onderwijs --- Kaart (geografie) --- Zelfstandig werk (onderwijs) --- Didactics of social education. --- Didactics of secundary education. --- Didactics of the technical, artistic and vocational education.
Choose an application
Leren van horen zeggen biedt als draaiboek een praktische handleiding voor een project rond mondelinge geschiedenis in het secundair onderwijs. Met uitgewerkte voorbeelden en handige lesfiches die direct kunnen gebruikt worden bij de concrete uitwerking. In het draaiboek werden 10 good-practices opgenomen : voorbeelden van een concrete uitwerking die ook aandacht heeft voor een grondige evaluatie. De voorbeelden houden rekening met de verschillende onderwijsniveaus, de mogelijkheid om vakoverschrijdend te werken en zijn uitgewerkt in verschillende vormen.
museologie --- mondelinge geschiedenis --- onderwijs --- Didactics of secundary education --- vakoverschrijdende thema's --- Didactics of history --- geschiedenisonderwijs --- History as a science --- Oral history --- Methodology --- Education [Secondary ] --- Belgium --- Curricula --- History --- Study and teaching (Secondary) --- #PBIB:+118.20 --- 900.1 --- geschiedenis --- projecten --- Geschiedenis --- 485.6 --- secundair onderwijs --- erfgoededucatie --- Erfgoededucatie --- Geschiedenis ; secundair onderwijs ; didactiek --- Erfgoed en geschiedenis : Onderwijs --- geschiedenis - hulpmiddelen, bibliografieën en geschiedbronnen --- Mondelinge geschiedenis --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- #BSCH: vak : geschiedenis --- Schoolbooks - Didactic material --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Verhalend ontwerpen is de naam van een unieke onderwijsvorm die in Nederland steeds meer bekendheid krijgt. De uitgave Verhalend ontwerpen laat de (aanstaande) leerkracht op boeiende wijze kennismaken met deze eigentijdse benadering. De uitgave staat boordevol met verhalen uit de onderwijspraktijk. Een inspirerende bron van informatie voor elke (aanstaande) leerkracht, met talloze waardevolle ideeën en direct uitvoerbare tips voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Compleet met een handige doe-het-zelfcursus waar de docent leert zelf verhaallijnen te ontwerpen. Een aantrekkelijke kans voor de leerkracht om het onderwijs een persoonlijke invulling te geven. Voor geïnteresseerden besteedt de uitgave veel aandacht aan het gebruik van ICT in een verhalend ontwerp.Kern van deze creatieve benadering is dat de leerkracht het onderwijs als een verhaal kan aanbieden: de leeractiviteiten worden geplaatst in een verhaallijn. Dat biedt de kinderen een duidelijk kader waarbinnen zij de leeractiviteiten als zinvol ervaren. Deze benadering is in Schotland ontstaan onder de naam the storyline approach to education.Verhalend ontwerpen bestaat uit twee delen: In Praktijk en Aan de tekentafel. In de herziene derde druk is de theoretische onderbouwing grondiger en diepgaander. Het geheel wordt nog aantrekkelijker gemaakt door de toevoeging van nieuwe, enthousiaste onderwijsverhalen (onder meer over techniekonderwijs en natuuroriëntatie) die ongetwijfeld een aanstekelijk effect op de lezer zullen hebben
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- betrokkenheid --- didactiek --- motivatie --- 474.23 --- vakoverschrijdend werken --- verhalend ontwerpen --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Verhalend ontwerpen (Storyline approach) --- Verhalen --- Verhalend ontwerpen --- Storyline approach --- didactische werkvormen --- verhalen --- Schrijven ; basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- Didactiek --- Verhaal --- Didactische werkvorm --- Didactics of Dutch. --- Didactics of primary education. --- Didactiek. --- Leerprocessen. --- Onderwijskunde. --- Thematisch onderwijs.
Choose an application
Onze Klas Mijn Wereld is een methodiek voor het werken aan de sociale competentie van kinderen in de 2e en 3de kleuterklas en het 1e en 2e leerjaar. De methodiek biedt leerkrachten handvatten om activiteiten voor sociale ontwikkeling te verbinden met de specifieke behoeften van de klas, met taalonderwijs en met de mogelijkheden van ICT. De eerste hoofdstukken van het boek gaan in op de pedagogische uitgangspunten van de methodiek en op de rol van ICT in de activiteiten. Daarna volgen drie delen: identiteitsvorming, sociale relaties in de klas en de groep. Elk hoofdstuk is op dezelfde manier opgebouwd: een overzicht van het ontwikkelingspsychologische onderzoek, een beschrijving van de pedagogische basisprincipes die daaruit voortvloeien en de activiteiten die rond het thema werden ontwikkeld en uitgeprobeerd. Er worden ruim 50 activiteiten beschreven, zoals: journalisten van de dag, een welkomstvideo voor nieuwe leerlingen maken, werken met poppenverhalen rond sociale dilemma's, een digitaal zelfportret en conflictoplossing. Het zijn goede praktijkvoorbeelden, geen recepten. Het boek wil de mogelijkheden laten zien om kinderen te leren naar zichzelf en de ander te kijken, zich te uiten over persoonlijke zaken, met anderen om te gaan en samen te werken aan het sociale klimaat in de klas. Op de website OnzeKlasMijnWereld zijn de activiteiten uitgebreider beschreven en werden er suggesties opgenomen voor de groepen 5 t/m 8 (3e t/m 6e leerjaar).
psychologie van leven en dood --- maatschappelijke vorming --- sociale vaardigheden --- Age group sociology --- identiteit --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Sociale ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Taalonderwijs --- ICT --- taal --- kleuteronderwijs --- 471.44 --- sociale opvoeding --- zelfontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Vakoverschrijdend werken --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- Sociale en emotionele opvoeding --- Basisonderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Sociale vaardigheden --- Diversiteit --- Digitale media --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Taalopvoeding --- Interactief onderwijs --- Taal --- Inclusie --- Maatwerk --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Therapie
Choose an application
"Verborgen talenten" is een handboek dat leraren helpt expertise te ontwikkelen om voor en met kinderen in verschillende fasen van hun ontwikkeling interessante boeken te selecteren en leert op welke manier jeugdliteratuur in de les kan worden ingezet. Het boek bestaat uit drie delen. Het inleidende deel 1 schetst de achtergrond. In deel 2 gaan de auteurs uitgebreid in op de theorie en praktijk van de leesontwikkeling, en jeugdliteratuur. Deel 3 laat zien hoe jeugdliteratuur kan worden ingezet in het basisonderwijs.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- jeugdliteratuur --- Lager onderwijs --- Jeugdliteratuur --- Werken met jeugdboeken --- Leesbevordering --- Prentenboeken --- Jeugdpoëzie --- Lerarenopleiding --- PHL-Education 13 --- leesbevordering --- basisonderwijs --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs --- Leesbevordering ; basisonderwijs --- 433.75 --- vakoverschrijdend werken --- leesplezier --- taalvaardigheid --- Jeugdliteatuur ; basisonderwijs ; didactiek --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Activiteiten met het jeugdboek --- Didactics of languages --- Primary education --- Prentenboek --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie
Choose an application
Met de EE-Cahiers wil men een relevante onderwijsthematiek hapbaar en concreet beschrijven met aandacht voor een beetje theorie, maar vooral met een richting en een houvast voor het dagelijkse handelen in de praktijk. De EE-Cahiers richten zich voornamelijk op de leeftijdsgroep van 6- tot 12- jarigen. Dit cahier wil leerkrachten houvast geven in hun zoektocht om contractwerk steeds verder uit te bouwen. Er is aandacht voor het werken met stappenplannen, het formuleren van geschikte opdrachten, het belang van coöperatieve taken, het aansluiten bij de eindtermen en nog veel meer.
Contractwerk --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Activerende didactische werkvormen --- Zelfstandig werk --- Educatieve spelen --- Hoekenwerk --- contractwerk --- didactische werkvormen --- hoekenwerk --- 454.21 --- didactiek --- Vakoverschrijdend werken --- 474.21 --- contractwerk (ler) --- didactische werkvormen (ler) --- educatieve spelen --- lager onderwijs --- zelfstandig werken --- Contractwerk ; basisonderwijs --- Eindtermen ; basisonderwijs --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Werkvormen --- Didactiek --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Contains audio-visual material --- Zelfstandig werken --- Kleuteronderwijs --- Teaching --- Didactic strategies --- Primary education --- Didactische werkvorm --- Zelfstandig werk (onderwijs) --- Educatief spelmateriaal --- Natuur
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|