Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In Sterk met een vitaal netwerk staan empowerment en het inzetten van de sociaal netwerkmethodiek voorop. Door de eigen kracht te stimuleren van zowel cliënten en hun naasten, als van mantelzorgers en vrijwilligers, kom je tot bij de situatie passende samenwerking en duurzame oplossingen. Dit resulteert in het optimaliseren van de kwaliteit van leven, ingebed in een vitaal netwerk.In deze derde druk zijn de ervaringen van de gebruikers van de eerdere drukken verwerkt en zijn recente ontwikkelingen en actueel onderzoek opgenomen. Het boek sluit hierdoor opnieuw perfect aan bij zowel de opleidingen als de praktijk.Het boek is geschreven voor studenten van opleidingen in zorg en welzijn en voor professionals in alle velden van de zorg-, hulp- en dienstverlening.
Social welfare methods --- sociale netwerken --- methoden van het sociaal werk --- maatschappelijke hulpverlening --- empowerment --- Empowerment --- Methodiek --- Sociale netwerken --- netwerkplanning --- welzijnswerk, methoden --- 321.3 --- sociaal netwerk --- Diversiteit --- Zelfredzaamheid --- methodiek --- diversiteit --- 65.012 --- 361.1 --- Maatschappelijk werk - Sociale zorg ; methodiek --- Sociale netwerken.
Choose an application
Tijdens een Eigen Kracht-conferentie maken mensen samen met familie en bekenden een plan voor de toekomst. Zij worden voor de organisatie van de conferentie geholpen door een onafhankelijke Eigen Krachtcoördinator.Aan de basis ligt de overtuiging dat ieder individu, gezin of samenlevingsvorm beschikt over een netwerk. Bij het optreden van medische, psychische, relationele problemen hebben mensen de neiging om zich te isoleren. Eigen Kracht-conferenties vertrekken van de hulpvrager en zijn netwerk en ondersteunt die bij het vergroten van zijn kring. Door het vergroten van de kring om iemand heen, vergroot ook het draagvlak en daarmee de slaagkansen voor de uitvoering van het plan.Eigen Kracht-conferenties zijn een besluitvormingsmodel dat bepaalde burgerrechten wil garanderen: het recht van mensen om (opnieuw) eigenaar te worden van hun hulpvraag en op het behouden van de regie over mogelijke oplossingen. Door burgers te erkennen in hun positie als besluitvormers worden zij niet alleen geactiveerd, maar ontstaat er ook de mogelijkheid tot samenwerking tussen informele en formele zorg. Door de focus niet te leggen op de problemen, maar op de kracht van de familie en het sociaal netwerk wijzigt de positie van de hulpvrager. Vermaatschappelijking van de zorg kan pas mogelijk worden wanneer de cliënt een andere positie kan innemen. Hij wordt van afhankelijke hulpvrager een persoon met versterkte mogelijkheden om keuzes te maken.www.maklu.be
Gezinszorg --- Hulpverlening --- hulpverleningsproces --- Aide Hulp --- 322.1 --- empowerment --- 364.044 --- Empowerment --- Netwerken --- 361.2 --- Gezinszorg. --- maatschappelijke hulpverlening --- gezinsproblematiek --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- methoden van het sociaal werk --- Care --- Family --- Medical care --- Methodiek --- Familie --- Sociale netwerken --- Eigen Kracht-Conferentie --- Hulpverleningsrelatie --- Thuiszorg --- Sociaal netwerk --- Ouderenzorg
Choose an application
Zwerfjongeren hebben twee kenmerken met elkaar gemeen: ze hebben geen vaste plek om te wonen en een stabiel sociaal netwerk ontbreekt. Het contact met familie is meestal beschadigd of verbroken, relaties met vrienden zijn verwaterd en ontmoetingen met lotgenoten op tijdelijke logeeradressen en op straat zijn vaak vluchtig. Wanneer ze zich melden bij de crisisopvang of een ambulant team, proberen begeleiders eerst de praktische zaken te regelen zoals onderdak en inkomen. Wanneer er sprake is van gedragsproblemen of verslaving, verwijzen ze de betrokkene ook door naar psychiatrische of professionele begeleiding. Aandacht voor het sociale netwerk schiet er in de drukte van het regelen en begeleiden nogal eens bij in en wordt vaak voor het nazorgtraject bewaard. Ambulante begeleiders vinden het lastig om jongeren die hun sociale relaties verbruikt hebben of het huis zijn uitgezet, te motiveren tot herstel van oude en het aangaan van nieuwe contacten. Toch is een stabiel netwerk dat een vangnet biedt na een begeleidingstraject, onmisbaar om een zwervend bestaan definitief de rug toe te keren. Hoe doe je dat, zwerfjongeren helpen een netwerk op te bouwen? Deze vraag staat centraal in dit boek, dat is voortgekomen uit gesprekken in het werkveld en is uitgewerkt met twee instellingen die begeleiding bieden aan zwerfjongeren. Het boek concentreert zich op het uitproberen en evalueren van instrumenten die kunnen helpen om het netwerk samen met jongeren in kaart te brengen, oude contacten te herstellen en nieuwe relaties aan te gaan. Relaties die in de toekomst sociale, emotionele en praktische steun kunnen geven.
Dakloze jongeren. --- Age group sociology --- sociale netwerken --- zwerfjongeren --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Dakloze jeugd ; Nederland --- 663 Jeugd --- 328.9 --- daklozen --- jeugdzorg --- jongeren --- thuislozen --- Sociale netwerken --- Thuislozen (daklozen) --- 364.273 --- Daklozen --- Jongeren --- Netwerken --- Relaties --- Overige groepen (Thuislozen) --- Straatkinderen --- Jeugdhulpverlening --- Thuislozen --- Jeugd --- Sociaal netwerk --- Straatkind --- Dak- en thuisloosheid --- Jongere
Choose an application
Pubers en sociale media, het is alsof ze voor elkaar gemaakt zijn. Altijd aan, altijd contact. Dat wás al een tijdje zo, maar de smartphone heeft het twitteren en facebooken alleen maar erger gemaakt. Geen moment meer offline, geen moment meer rust. Hoe leg je aan je kind uit dat 'nu even niet' ook belangrijk is? Heeft het überhaupt nog zin om het te proberen? Ja! Je wilt immers toch voorkomen dat het schoolwerk gaat lijden onder al die afleiding, met mogelijk zittenblijven tot gevolg. Maar hoe moet dat dan?Dit boek behandelt een actueel probleem dat steeds nijpender lijkt te worden, getuige het toenemend aantal vragen hierover op ouderavonden, forums en websites. Regels stellen werkt niet. Zeggen dat je kind zich anders moet gedragen ook niet. Je moet het slimmer doen! Namelijk door een gesprek op gang te brengen. Dat kan, mits je de juiste vragen stelt. Zó leer je je kind focussen
Age group sociology --- puberteit --- Educational sciences --- opvoedingstips --- internet --- sociale media --- mediagebruik --- 433.5 --- facebook --- jongeren --- twitter --- Sociale netwerken --- Audiovisuele opvoeding --- #KVHB:Internet --- #KVHB:Puberteit --- Sociale netwerken ; internet --- Puberteit --- Sociale media --- Internet --- Internetmisbruik --- Pubers --- Opvoeding en onderwijs --- Bemiddeling --- Communicatie --- Kinderen --- Jeugd --- Provincie West-Vlaanderen --- Puber --- Opvoeding --- Sociaal netwerk --- Onderwijs --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Secondary education --- Jongere
Choose an application
In dit grappige, speelse boekje vind je heel wat coole tips over de moderne media. Surfen op internet, chatten, bloggen, googelen, sociale netwerken, skype, enzovoort. Lees dit boekje... en word mediawijs!
Internet --- Sociale media --- Gsm's --- 528.5 --- Cyberpesten --- Kinderen en computers --- Veiligheid --- 475.4 --- Chatten --- GSM --- Mediaopvoeding --- Sociale netwerken --- Kinderen --- Jeugd --- Sociaal netwerk --- Gsm --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactics of social education --- Mass communications --- Mobiele telefoon --- Jongere --- Computer architecture. Operating systems --- internet --- Gsm's
Choose an application
Deze toolbox is niet alleen leuk, maar ook zinvol. Creatief bezig zijn kan helpen om in contact te komen met jezelf en uitdrukking te geven aan gevoelens die moeilijk in woorden te vangen zijn. Het laat je als het ware 'opruimen in je hoofd': je gedachten ordenen en de wereld om je heen overzichtelijker maken.Met een creatieve opdracht bezig zijn kan rust brengen in je drukke (innerlijke) wereld, bijvoorbeeld als je overprikkeld bent of dreigt te geraken. Bij onderprikkeling kan het juist een laagdrempelige stimulans zijn om invulling te geven aan je tijd.Deze creatieve toolbox bestaat uit een handleiding en kaartenset met creatieve opdrachten en nodigt uit tot zelfexpressie, zelfreflectie en psycho-educatie. De kaarten zijn in eerste instantie ontwikkeld voor mensen met autisme, maar kunnen iedereen inspireren om creatief bezig te zijn. Het kan veel voldoening geven om iets zelf te maken en dat stimuleert mentaal welbevinden.De opdrachten kunnen individueel of in groepsverband, met of zonder begeleiding uitgevoerd worden. De opdrachten zijn ook zelfstandig uit te voeren - met eenvoudige materialen - en autismevriendelijk omschreven.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044139266
Didactics of social education --- Orthopedagogics --- Persoonlijke ontwikkeling --- Autismespectrumstoornis --- Creativiteit --- Creatieve activiteiten --- Creatieve therapie --- Emotie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Psycho-educatie --- Welbevinden --- Sociaal netwerk --- Individuele begeleiding --- Groepsbegeleiding --- mentaal --- Kwaliteit (persoonskenmerk) --- Positief denken --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- autismespectrumstoornis (ASS) --- creativiteit --- beeldende expressie --- creatieve expressie
Choose an application
De auteurs onderzochten lokale netwerken die opgezet worden ter bevordering van de participatie van mensen in armoede aan cultuur, jeugdwerk en sport in Vlaanderen. Welke netwerken worden idealiter gevormd en welke pogingen zien we ontstaan? Waarop stranden zij of welke formules blijken succesvol overeind te blijven? Welke functie wordt eraan verbonden? Welke instrumenten zetten zij in om de opdracht te vervullen? In dit onderzoek laten de auteurs zich gidsen door de visie van beleidsmakers, maar ook door die van de doelgroep. Welke invulling moet er volgens hen gegeven worden aan vrije tijd? Welke drempels bemoeilijken het participeren aan de verschillende activiteiten? Is er voldoende inspraak voor iedereen? Dit boek biedt inspiratie aan gemeenten en steden bij de eerste stappen naar een lokaal netwerk. Vooral wie overweegt een lokaal netwerk op te zetten of voor wie ervan overtuigd is dat iedereen recht heeft op vrije tijd kan dit boek een kapstok zijn
integratie --- Kansarmen ; sociaal-cultureel werk. --- jeugdwerk --- cultuurparticipatie --- vrijetijdsbesteding --- sociale netwerken --- sportbeleid --- Sociology of cultural policy --- Social policy --- Sociology of leisure --- Flanders --- Art --- Science --- Kansarmoede --- Sociale uitsluiting --- Samenleving --- Participatie --- Cultuur --- Jeugdwerk --- Sport --- Sociale netwerken --- Vrijetijdsbesteding --- Lokaal beleid --- Sociaal-cultureel werk --- 666 Armoede --- Armoede --- Participatie, maatschappelijke --- Cultuur (kultuur) --- 379.8 --- Vrije tijd --- Netwerken --- 092653.jpg --- Kansarmen ; sociaal-cultureel werk --- Sociology of culture --- Sociaal netwerk --- Recreatie --- Toerisme --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Wereldwijd leeft inmiddels meer dan de helft van de mensen in steden, terwijl dit in 1900 maar rond de 10% was. Die snelle verstedelijking laat al iets zien van de historische dynamiek van de stad. In deze bundel gaat het om actuele (de economische, sociale, politieke, culturele en fysieke) aspecten van die dynamiek.Uiteenlopende thema's, zoals de rol van bewoners bij herstructurering van wijken, schuldhulpverlening, combinaties van activering en zorg voor mensen in een uitkeringssituatie, talentontwikkeling van risicojongeren, lerende wijkcentra, burgerschapsvorming op de basisschool, taalontwikkeling van jonge kinderen, duurzaamheid en sociaal-maatschappelijk ondernemerschap, komen aan bod. Wat deze thema's van de grote stad verbindt, is werken aan 'sociaal kapitaal'. Sociaal kapitaal gaat over netwerken van mensen en normen die ze delen, om relaties van mensen die elkaar vertrouwen en helpen, om relaties met mensen uit andere sociaal-culturele groepen, waarin verschillen overbrugd worden.Vooral dat overbruggen is van belang voor de sociale cohesie in een buurt en stad. De kwaliteiten die daarvoor nodig zijn, moet iedereen zich eigen maken. Kinderen en jongeren leren dat thuis en op school; volwassenen werken bijvoorbeeld verder aan hun sociaal kapitaal op hun werk en in hun vrije tijd. Een eeuw geleden werd daarover gesproken in termen van een beschavingsoffensief en verheffing. Inmiddels worden er aan burgers steeds meer eisen gesteld en spreken we van burgerschapsvorming
schuldbemiddeling --- stadscultuur --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- buurtwerk --- samenlevingsopbouw --- Sociology of environment --- burgerschap --- 304 <492> --- #SBIB:316.334.5U20 --- #SBIB:316.8H51 --- Sociale politiek. Maatschappelijke opbouw. Sociale problemen, vraagstukken--Nederland --- Sociologie van stad (buurt, wijk, community, stadsvernieuwing) --- Sociaal beleid: inspraak en participatie --- Sociologie van de stad --- Sociologie --- Stadsvernieuwing --- Sociale cohesie --- Sociale netwerken --- Burgerschap --- Participatie --- Stadssamenleving --- 304 <492> Sociale politiek. Maatschappelijke opbouw. Sociale problemen, vraagstukken--Nederland --- Stadsontwikkeling. --- Erfelijkheidsleer --- Verpleegkunde --- Sociaal netwerk
Choose an application
In dit boek wordt de sociale functie van kinderopvang belicht vanuit de plaats van kinderopvang in de maatschappij. Vier aspecten komen aan bod: kindbeleid, ouderbeleid, buurtbeleid en personeelsbeleid. De auteurs vinden dat kinderopvang moet bijdragen aan de ontwikkeling van de samenleving. De deelnemende instellingen richten zich ook vooral op kwetsbare, kansarme gezinnen. Het boek is het resultaat van een project waaraan diverse instellingen voor kinderopvang in België (en een in Luxemburg) deelnemen. Doel van het project is het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang. Een sleutelbegrip in het boek is 'diversiteit'. De samenwerkende instellingen vinden dat kinderopvang moet inspelen op de maatschappelijke verschillen om zo mee te bouwen aan een sociaal rechtvaardige wereld en dat kinderopvang moet investeren in de toekomst van kinderen, hun ouders en de professionals die er werken. Ze sluiten daarmee aan op de visie van 'Kinderen in Europa', een Europees netwerk waar organisaties uit dertien landen ideeën en ervaringen uitwisselen over kinderopvang. Oblong uitgave met zwart-witfoto's. © NBD Biblion
Kinderopvang. --- kinderopvang --- diversiteit --- Educational sciences --- Community organization --- sociale participatie --- ouderparticipatie --- burgerschap --- Belgium --- Child care services --- Child rearing --- Moral and ethical aspects --- #SBIB:316.8H22 --- #SBIB:316.356.2H5400 --- 186.1 Kinderrechten en Welzijn - Algemeen --- #SBIB:316.356.2H1400 --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Gezinssociologie: welzijnszorg en gezondheidszorg --- Gezin en sociaal netwerk: vrienden en verwanten --- Peuters --- Kinderopvang --- Sociale opvoeding --- Diversiteit --- Participatie --- Peuter --- Inclusie --- Maatwerk --- Childcare --- Human resources --- Neighborhoods --- Book
Choose an application
Internationale migratie kleurt hedendaagse samenlevingen. Tegelijk is de leefsituatie van veel mensen op de vlucht uiterst precair en is het maatschappelijk debat over vluchtelingen de voorbije jaren scherper geworden. Vanuit deze vaststellingen, vinden we het ook als onderzoekers noodzakelijk hier aandacht aan te besteden.Terpoceen, een onbestaand woord voor 'het nieuwe tijdperk', is het resultaat van 60 gesprekken met jonge nieuwkomers (asielzoekers en vluchtelingen) in België. Via deze gesprekken proberen we een breed overzicht te geven van de noden, behoeften maar ook van de krachten en dromen van deze jongeren. De jonge nieuwkomers in dit onderzoek reflecteren op heel diverse manieren over hun leven in België, hun positie en rol in deze nieuwe maatschappij. Door te kiezen voor een grote thematische verscheidenheid, willen we de veelzijdigheid en diversiteit die jonge nieuwkomers in zich dragen, weerspiegelen. Stuk voor stuk hebben ze een uniek verhaal te vertellen, over hun verleden, heden en toekomst.Het is dan ook niet de bedoeling om de besproken resultaten toe te passen op de gehele populatie nieuwkomers. Het is wel een vaste ambitie om hun leefsituatie te begrijpen en tastbaar te maken. Terpoceen hoopt in de eerste plaats een klankbord te zijn van de moedige getuigenissen van jonge nieuwkomers over vallen en opstaan, maar vooral over wat het betekent om gewoon 'jong' te zijn.Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/terpoceen/16337.htm
migratie --- 325 --- Migration. Refugees --- nieuwkomers --- Age group sociology --- migratie (mensen) --- allochtone jongeren --- jeugd --- burgerschap --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Migratie. Vluchtelingen --- asielzoekers --- vluchtelingen --- Sociology of minorities --- Belgium --- Jeunes en milieu urbain. --- Urban youth. --- Migranten ; integratie ; België --- Migrantenjongeren --- Minderjarige vluchtelingen ; België --- Burgerschap ; België --- Stadssamenleving ; België --- Multiculturele samenleving --- Vluchtelingen --- Nieuwkomers --- België --- Steden --- Asielzoekers --- Jeugd --- Sociale netwerken --- Burgerschap --- Migratie --- Integratie --- Vluchtelingenbeleid --- Vluchteling --- Nieuwkomer --- Stad --- Asielzoeker --- Sociaal netwerk --- Jongere --- Verzoeker om internationale bescherming --- Migranten ; integratie ; België --- Minderjarige vluchtelingen ; België --- Burgerschap ; België --- Stadssamenleving ; België --- Urban youth
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|