Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Filosoferen met beelden is een lesmethode die de kans biedt om op een andere manier naar kunst te kijken. Het gaat daarbij niet om kunsthistorische feiten, maar om de vragen en gevoelens die een werk kan oproepen. Het persoonlijk ervaren en beleven van kunst staat centraal. Filosoferen met beelden leidt kinderen (vanaf 7 jaar) en hun begeleiders langs zeven kunstwerken in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Het lespakket bestaat uit twee delen. Het eerste deel, een handleiding voor de leerkracht of begeleider, bevat doe-opdrachten en prikkelende filosofische vragen die bij de kunstwerken aan de kinderen kunnen worden gesteld en twee uitgeschreven lessen ter voorbereiding en ter afsluiting van het museumbezoek. Het tweede deel bestaat uit kopieerbare werkbladen waarmee kinderen in het museum aan de slag kunnen. Ieder kunstwerk heeft een eigen thema en werkblad. Het is mogelijk zelf keuzes te maken of bladen te combineren met materialen uit een ander deel van de serie, Filosoferen met schilderijen. Op de website van het museum vindt u meer activiteiten en materialen voor het onderwijs. Het lespakket kan ook als inspiratiebron dienen voor wie een les filosoferen over (andere) kunst wil uitwerken.
Didactic strategies --- Didactics of the arts --- Primary education --- sculpture [visual works] --- outdoor sculpture --- art appreciation --- audiences
Choose an application
Met het project 'Bij-buurten op het Kiel' (2006-2009) wil het Middelheimmuseum zijn rol als bemiddelaar tussen beeld en toeschouwer verder uitdiepen door een intensieve samenwerking aan te gaan met het Kiel. Deze publicatie bevat zowel teksten over de ontstaansgeschiedenis en de filosofie van het gelijknamige project, als een verslaggeving over de verschillende deelprojecten. Het bijhorende fotoboek geeft een uitgebreide fotoreportage van het project.
publiekswerving --- buurtwerk --- Sociology of cultural policy --- museumbezoek --- Open-Air Museum of Sculpture Middelheim [Antwerp] --- anno 2000-2009 --- Antwerp --- #SMV:museum --- #SMV:sociologie --- #SMV:agogiek --- Sociology of minorities --- Museology --- Sculpture --- outdoor sculpture --- museology --- art appreciation --- public art --- audiences --- youth [people] --- Ransbeeck, van, Bert --- Soom, van, Luk --- Breedam, van, Camiel --- Hetfeld, Andreas --- Jespers, Tom --- Caeckenbergh, van, Patrick --- Breedam, Van, Camiel
Choose an application
One hundred years after the founding of the École Coloniale Supérieure in Antwerp, the adjacent Middelheim Museum invites Sandrine Colard, researcher and curator, to conceive an exhibition that probes silenced histories of colonialism in a site-specific way. For Colard, the term Congoville encompasses the tangible and intangible urban traces of the colony, not on the African continent but in 21st-century Belgium: a school building, a park, imperial myths, and citizens of African descent. In the exhibition and this adjoining publication, the concept Congoville is the starting point for 15 contemporary artists to address colonial history and ponder its aftereffects as black flâneurs walking through a postcolonial city.00Due to the multitude of perspectives and voices, this book is both a catalogue and a reference work comprised of artistic and academic contributions. Together, the participating artists and invited authors unfold the blueprint of 'Congoville', an imaginary city that still subconsciously affects us, but also encourages us to envision a decolonial utopia. With contributions by: Pieter Boons, Sandrine Colard, Filip De Boeck, Bas De Roo, Nadia Yala Kisukidi, Sorana Munsya & Léonard Pongo, Herman Van Goethem, Sara Weyns, Nabilla Ait Daoud. Participating artists: Sammy Baloji, Bodys Isek Kingelez, Maurice Mbikayi, Jean Katambayi, KinAct Collective, Simone Leigh, Hank Willis Thomas, Zahia Rahmani, Ibrahim Mahama, Ângela Ferreira, Kapwani Kiwanga, Sven Augustijnen, Pascale Marthine Tayou, Elisabetta Benassi, Pélagie Gbaguidi. Exhibition: Middelheim Museum, Antwerp, Belgium (29.5-3.10.2021). Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren.Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia. Een eeuw na de oprichting van de École Coloniale Supérieure in Antwerpen nodigt het naburige Middelheimmuseum onderzoeker en curator Sandrine Colard uit om een tentoonstelling te creëren die sitespecifiek peilt naar de stille geschiedenissen van het kolonialisme. Congoville duidt op de zichtbare en onzichtbare stedelijke sporen van de kolonie, niet op het Afrikaanse continent, maar pal in het België van vandaag: een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes en burgers van Afrikaanse origine. Doorheen de tentoonstelling en deze bijhorende publicatie is Congoville de context waarbinnen 15 hedendaagse kunstenaars, als zwarte flâneurs op pad in een postkoloniale stad, het koloniale verleden en de impact ervan adresseren. Door de veelheid aan perspectieven en stemmen is dit boek tegelijk een catalogus en een naslagwerk met zowel academische als artistieke bijdragen. Samen ontvouwen de betrokken kunstenaars en auteurs de blauwdruk van Congoville, een imaginaire stad die ons nog steeds onbewust in haar greep houdt, maar ons ook aanspoort om na te denken over een de-koloniaal utopia.
Colonisation. Decolonisation --- Art --- sculpture [visual works] --- installations [visual works] --- colonization --- performance art --- historic monuments --- postcolonialism --- sound art --- #breakthecanon --- Tayou, Pascale Marthine --- Baloji, Sammy --- Benassi, Elisabetta --- Thomas, Hank Willis --- Ferreira, Ângela --- Kiwanga, Kapwani --- Katambayi Mukendi, Jean --- Leigh, Simone --- Rahmani, Zahia --- Mahama, Ibrahim --- Mbikayi, Maurice --- Gbaguidi, Pélagie --- Kingelez, Bodys Isek --- Augustijnen, Sven --- KinAct Collective [Kinshasa] --- Koloniale Hogeschool van België --- Antwerp --- Belgium --- Congo
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|