Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Ieders leer-kracht is een praktijkgericht handboek dat concrete handvatten biedt om binnenklasdifferentiatie in te zetten in de klas. Het omvat een filosofie en een praktijk van omgaan met verschillen in leren die maximale kansen biedt aan alle leerlingen.Dit boek is een bron van inspiratie over 'wat kan' in de klas voor toekomstige leraren, voor beginnende en meer ervaren leerkrachten, voor lerarenopleiders, voor begeleiders, leidinggevenden en ondersteuners van pedagogisch-didactische processen op school. De implementatie van differentiatie stelt hen allen voor verschillende uitdagingen en boeiende ervaringen. Veelvoorkomende vragen pakt Ieders leer-kracht op een heldere manier aan. Reële beschrijvingen en voorbeelden uit de klaspraktijk in lager en middelbaar onderwijs maken het differentiëren levensecht. Het BKD-leer-kracht model voor binnenklasdifferentiatie vormt de rode draad. De hoofdstukken kunnen onafhankelijk van elkaar gelezen en geraadpleegd worden.
Differentiatie --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- 454.23 --- Binnenklasdifferentiatie --- differentiatie --- 474.23 --- #PBIB:+105.50 --- binnenklasdifferentiatie --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Aids and devices --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Teaching methods --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Onderwijsonderzoek --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- onderwijsstrategie --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsfilosofie --- Leerprocessen --- Klassenmanagement --- Didactisch principe --- Leerproces
Choose an application
Leerkrachten die hun eerste stappen zetten in het onderwijs, kunnen dankbaar gebruikmaken van de ervaringen en de deskundigheid van collega's die al langer in functie zijn. Voorwaarde is dat die collega's over de vaardigheden beschikken om de nieuwkomers te coachen. En ook leerkrachten of andere personeelsleden die een nieuwe taak toebedeeld krijgen, kunnen vaak rijkelijk profiteren van de kennis van meer ervaren collega's. Ook wie al langer aan de slag is als leraar, kan veel voordeel halen uit de 'luisterende aanwezigheid' van zo'n collega-coach. Dit boek beschrijft en bespreekt op een praktijkgerichte manier hoe coaching in al deze situaties kan verlopen.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- coaching --- onderwijs --- School management --- Didactic strategies --- Belgium --- 371.048 --- 371.13 --- 371.2 --- België --- 450.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Beginnende leraren --- Teamwerk --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- beginnende leraren --- coach --- coachen --- startbegeleiding --- Onderwijsstrategieën --- docent --- Lerarenbegeleiding --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Onderwijsorganisatie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Opleiding en bijscholing --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding
Choose an application
Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen kotsbeu. Moeder wil dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat machteloos. Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig jaar geleden. De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal, virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De hou vasten van weleer zijn al lang niet meer. Ook ouders hebben het 'druk, druk, druk'. De opvoeding van de kinderen raakt steeds verder op de achtergrond. Het is in deze context dat scholen antwoorden moeten bieden op scenario's zoals hierboven beschreven. Geen sinecure, zo blijkt. Hoe kan men ervoor zorgen dat men niet nog meer bruggen opblaast? Hoe voorkomt men dat de schade nog toeneemt? Hoe behoudt men de nodige autoriteit zonder te handelen vanuit een kille machtspositie? Het antwoord is samen! Want alleen door een beroep te doen op alle krachten binnen de schoolgemeenschap, kunnen we van de school die veilige plek maken die cruciaal is om leren mogelijk te maken.
Orde houden --- Onderwijs en opvoeding. --- Conflicthantering --- Onderwijs. --- Educational sciences --- Educational systems. Teaching systems --- School management --- herstelbemiddeling --- samenwerking --- preventiebeleid --- Orde houden ; onderwijs --- Pesten --- pedagogie --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- klasmanagement --- communicatie --- didactiek --- onderwijs --- herstelgerichte aanpak --- 37.06 --- Klasmanagement --- Herstelrecht --- Onderwijs --- #PBIB:+107.21 --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 37 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- PXL-Education 2015 --- gedragsproblemen --- leerlingenbegeleiding --- schoolmoeheid --- pesten --- Herstelgericht werken --- Gedragsproblemen --- Veiligheid --- Geweldloze communicatie --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Thuis --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Onderpresteren is een hardnekkig fenomeen dat menig ouder en leerkracht kopzorgen geeft. Opgemaakt in twee delen biedt dit boek handvatten voor de begeleider - leerkracht en/of ouder - én de onderpresteerder zelf. De auteurs gaan veel verder dan het beschrijven van het probleem. Naast de typen onderpresteerders wijzen ze een slimme aanpak aan, zodat de inspanningen van zowel de begeleiders als de onderpresteerders tot echte verandering kunnen leiden. Het eerste deel, de begeleidershandleiding, vertrekt van inzichten in het fenomeen maar gaat snel over in handige aanbevelingen voor de praktijk. Voor de onderpresteerder zelf is in een tweede deel een werkboek ontwikkeld, met veel reflectieopdrachten en tips om het onderpresteren aan te pakken
slaagkansen --- ASO (algemeen secundair onderwijs) --- prestaties --- Educational psychology --- School management --- pedagogische psychologie --- onderwijsorganisatie --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Vocational guidance --- Belgium --- School choice --- Motivation in education --- motivatie --- leerlingbegeleiding --- Onderpresteren --- Begeleiding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Prestatiemotivatie --- 371.048 --- Leren --- Leren leren --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- (zie ook: Studiemethoden) --- Studiemethoden --- Secundair onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Studiemethode --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- 420 --- leerproblemen --- opvoeding --- pédagogie
Choose an application
Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften in kaart worden gebracht, en de context waarin hij functioneert. Het is een hele klus, zelfs een bijna onmogelijke taak om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken weergegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.
Verpleegkunde --- Leerlingbegeleiding. --- Orthopedagogics --- psychodiagnostiek --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- meetinstrumenten (psychologie) --- Educational psychology --- Educational systems. Teaching systems --- 371.048 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zorgverbreding --- leerproblemen --- zelfbeeld --- gedragsproblemen --- dyscalculie --- motivatie --- 454.23 --- Allochtonen --- Begrijpend lezen --- Concentratiemoeilijkheden --- Diagnostiek --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Gehandicapt-licht mentaal --- Gezin --- Hoogbegaafden --- Intelligentie --- Leerling-leerkracht/interactie --- Leerlingenbegeleiding --- Leerlingenrelaties --- Leerproblemen --- Lezen --- Motivatie --- Opvoedingsproblemen --- Rekenproblemen --- Spellen --- Taalproblemen --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- 474.23 --- 376 --- Hulpverlening --- Leerstoornissen --- Onderwijs --- Testen --- Leerlingbegeleiding --- 371.212 --- Lerarenopleiding : CVO --- 080988.jpg --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Diagnose --- Begeleiding --- 370.040 --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Positief gedrag op school is een individueel gericht programma dat het sociale gedrag van leerlingen beoogt te definiëren, aan te leren en te ontwikkelen, zodat de schoolse prestaties en het emotionele welbevinden bevorderd en gegarandeerd worden. Het is ontworpen voor leerlingen met ASS – autismespectrumstoornissen, maar vanwege het visuele en expliciete karakter van het programma is het ook geschikt voor leerlingen die een risico lopen gedragsproblemen te ontwikkelen, zoals leerlingen met communicatieproblemen, ontwikkelingsachterstanden, NLD – Non-verbale leerstoornissen en leerlingen met een andere culturele achtergrond. Het doel van dit programma is om een voorspelbare, consistente en positieve cultuur in alle contexten van de school (klas, gang, gymlokaal, eetzaal en zelfs de schoolbus) te bewerkstellingen voor leerlingen en schoolteams. Het programma richt zich door preventief handelen op het voorkomen van probleemgedrag van leerlingen en het beloont consistent de leerlingen die het adequate gedrag vertonen. Alle onderwijskundige procedures (cartooninstructie, gevisualiseerde sociale scenario’s en video-modeling) zijn gericht op de ontwikkeling van zelfregulatie en gebaseerd op visuele ondersteuning, met als doel het adequaat schoolgedrag te verduidelijken. De betrokkenheid van ouders en leerlingen is essentieel om de ondersteuning van positief schoolgedrag tot een succes te maken.
autisme --- Didactics --- Age group sociology --- schoolcultuur --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- didactiek --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Autisme --- Kinderen met leerproblemen --- Autismespectrumstoornissen --- 462.4 --- 376.44 --- Autisme --- Scholen --- Gedragsproblemen --- Autistische kinderen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Didactiek --- Orthopedagogiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Schoolbegeleiding --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gedragsprobleem --- Onderwijsbegeleiding --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Communiceren met ouders over hun kinderen is niet altijd eenvoudig. Dit boek biedt houvast om tot resultaten te komen. Aan iedereen die met ouders in contact komt omwille van hun kinderen toont dit boek de weg om te komen tot doelgericht praten met ouders. Het helpt je om je bewust te worden van het communicatief proces dat zich in gesprekken afspeelt. In plaats van inzicht te verschaffen in hoe het fout kan lopen, tonen de auteurs hoe je aan de hand van herkenbare voorbeelden iedereen een stem kunt geven.www.lannoo.be
Leerlingvolgsysteem. --- opvoeders --- Teacher education. Teacher's profession --- gesprekstechnieken --- communicatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingbegeleiding --- 454.23 --- didactiek --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs --- ouderparticipatie --- 458.1 --- Communicatieprocessen --- mondelinge communicatie --- 499.4 --- Oudercontact --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Slechtnieuwsgesprek --- Probleemgedrag --- gezinnen --- Ouderparticipatie --- 316.77 --- Communicatie --- Ouders --- gezinsopvoeding --- Kinderen met gedragsproblemen --- Leerlingenbegeleiding --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- Mondelinge communicatie --- 37.018 --- Parent and child --- Handbooks, manuals, etc. --- Gezinnen --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- PXL-Education 2016 --- Relatie leraar - ouder --- Oudercontacten --- Communicatietechnieken --- Communicatieve vaardigheden --- Oudergesprekken --- Leraren --- Communicatietechniek --- Gesprek --- Leraar --- Directie --- Sociology of education
Choose an application
Hoe leer je kinderen omgaan met afscheid, rouw en verdriet?Ieder overlijden heeft een grote impact op de omgeving. Meestal zijn ook kinderen betrokken en zij vragen een eigen aanpak en een eigen taal om rouw, afscheid en verdriet te duiden.Dit boek wil een leidraad zijn voor het volledige rouwproces dat kinderen af te leggen hebben. Vanaf het moment van overlijden, de voorbereidingen en de begrafenis zelf, het omgaan met 'speciale dagen' (verjaardagen, feestdagen, moederdag, vaderdag enzovoort) doorheen het eerste jaar, wordt er stil gestaan bij hoe je kinderen hierin kunt betrekken.Met speciale aandacht voor de opvang op school, met visualisatieoefeningen, tekeningen en verhaaltjes die je ook thuis kunt gebruiken, biedt dit boek een houvast om het hele rouwproces door te maken.
Rouwproces ; kinderen. --- scholieren --- Age group sociology --- rituelen --- getuigenissen --- Educational psychology --- rouwverwerking --- Sociology of social welfare --- Bereavement in children --- Bereavement --- Psychological aspects --- Handbooks, manuals, etc. --- Rouwen ; kinderen --- Rouw (verlies) --- Kinderen --- Rouwproces : kinderen --- Rouwproces : hulpverlening --- Rouw --- Verwerkingsproces: rouw --- Dood; kinderen --- 159.922.7 --- 418.7 --- 371.048 --- #KVHB:Rouwproces --- Dood(Kinderen en dood) --- Verlies (emotie) --- verdriet --- Rouwproces --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Psychologie van leven en dood --- PXL-Education 2016 --- kinderen --- Rouwen --- Verliesverwerking --- Onderwijs --- Hulpverlening --- Verhalen --- Narratieve therapie --- Rituelen --- Verdriet --- Kind --- Verhaal --- Ritueel --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 420 --- rouw --- kind en dood --- opvoeding --- pédagogie --- Developmental psychology
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|