Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Papa is zacht, sterk en onder de douche zingt hij als een mama. Soms zwijgt papa en tekenen zijn handen bliksems. Maar een donderpapa duurt maar even. Dan smaken zijn vingers naar appelmoes en wou ik dat hij duizend handen had.
Dutch literature --- vaders (themawoord fictie) --- ouders-kind relatie (themawoord fictie) --- kleuteronderwijs vierjarigen (doelgroep) --- prentenboeken (genre) --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Vaders --- Relatie ouder - kind --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken --- Fiction --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- boeken --- kinderboeken --- kinderliteratuur --- illustraties --- Verplancke Klaas --- vader-kindrelatie --- ouders --- prentenboeken --- verhalen +5 jaar --- Prentenboeken ; verhalend --- Papa's ; verhalen --- Prentenboek 5+ --- Ouders --- kinderboek --- kinderboekillustratie --- Vader-kindrelatie --- Vader --- Prentenboek
Choose an application
De Kid-ok-kit is een "warme" praktijkgids die geïnspireerd is op het decreet rechtspositie van de minderjarige in de Integrale Jeugdhulp. De Kid-ok-kit is een kleurrijk en gebruiksvriendelijk pakket om (semi)-residentiële en mobiele jeugdvoorzieningen te helpen bij de uitbouw van een interactief kind-dossier dat de rechten van de jonge minderjarige (0 tot 12 jaar) respecteert en concretiseert.De Kid-ok-kit is opgebouwd rond de SMART-principes: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebondenDe Kid-ok-kit bevat een DVD met een overzicht van alle "bladen" in het kinddossier. Daarbij is er ruimte om dit aan te passen aan de context van de eigen voorziening. De DVD bevat ook toelichtingsteksten die uitleggen hoe begeleiders rond specifieke thema's kunnen werken (bijvoorbeeld hoe bespreek je in een gesprek met kinderen de context van de opname, hoe werk je met kinderen met de situatieplaatjes,?)Verder bevat de Kid-ok-kit een set van kaarten met life-events waaruit het kind kan kiezen om zijn perceptie van de thuisproblematiek toe te lichten (bijvoorbeeld geweld in het gezin, alcoholmisbruik, seksueel grensoverschrijdend gedrag, armoede,?).Bron: http://www.hetopenpoortje.be/kid-ok/
322.1 --- 323 --- Hulpverlening --- Rechten van het kind(Kinderrechten) --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Residentiële hulp --- emoties --- gezin --- lager onderwijs --- opvoedingsondersteuning --- residentiële hulp --- Gezinszorg --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Contains audio-visual material --- Human rights --- kinderrechten --- Gezinsbegeleiding --- Opvoedingsondersteuning --- Jeugdbescherming
Choose an application
In 1, 2, 3. de peuterjaren komen aan de hand van concrete voorvallen uit de dagelijkse praktijk van een kinderdagverblijf verschillende thema's aan de orde, zoals koppigheid, grenzen opzoeken, keuzes maken, eten, emoties. Daarbij is het belangrijkste aspect in het omgaan met kleine kinderen: respect. Alles vanuit de overtuiging dat wat jonge kinderen tijdens hun peuterjaren over zichzelf en hun wereld leren, effect zal hebben op de rest van hun leven. Hoewel de meeste voorbeelden in dit boek zich afspelen in de kinderopvang, vormt dit boek ook voor ouders een heldere ondersteuning.
kinderopvang --- socio-emotionele ontwikkeling --- Educational sciences --- kleuteronderwijs --- opvoedingstips --- peuters --- Opvoeding --- Peuters --- opvoeding --- 441 --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Kinderopvang --- Kleuters --- Opvoeding (Pedagogie) --- Opvoeding in het gezin --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Zelfstandigheid --- Zindelijkheidstraining (Plassen) --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- Sociale en emotionele opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie --- Peuter --- Kleuter
Choose an application
Heel wat kinderen lijden onder de echtscheiding van hun ouders. Alle kinderen moeten de echtscheiding van hun ouders verwerken. Tegelijkertijd geraken kinderen overhoop met hun loyaliteitsgevoelens en geraken sommigen zelfs in een loyaliteitsconflict. Loyaliteit en loyaliteitsconflict zijn belangrijke begrippen om het leven van echtscheidingskinderen te begrijpen. De wetgeving rond gezags- en verblijfsco-ouderschap kan een hulpmiddel zijn om een nieuwe vorm van samenleven met respect voor de loyaliteitsgevoelens van de kinderen te vinden. Indien het de ouders niet lukt om constructief met elkaar om te gaan en rekening te houden met de loyaliteitsgevoelens van hun kinderen, staan er allerlei hulpverleners klaar om ouders en kinderen te helpen de conflicten op te lossen en de pijn te verzachten. Ook onderwijsgevenden hebben hier een rol te vervullen. Ieder hoofdstuk wordt geïllustreerd met een voorbeeld uit de klinische praktijk. Dit boek is bedoeld voor ouders en familieleden van echtscheidingskinderen, onderwijsgevenden, psychosociale hulpverleners en juristen. Ook heel wat echtscheidingskinderen zullen geïnteresseerd zijn (bron: covertekst).
Kinderen en echtscheiding. --- echtscheiding --- kinderpsychologie --- hulpverlening --- Social psychology --- Divorced parents --- Family relationships --- Children of divorced parents --- Divorce --- Law and legislation --- Belgium --- 253:392.3 --- 322.9 --- 323 --- Echtscheiding --- Hulpverlening --- co-ouderschap --- kinderen en echtscheiding --- 173.1 --- Co-ouderschap --- Gezinsproblemen --- Kinderen --- Loyaliteit --- Relatie ouders-kinderen --- Kinderen en echtscheiding --- 253:392.3 Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Pastoraal in gezin en familie. Pastoraal bij echtscheiding --- Overige onderwerpen (echtscheiding) --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wie ben ik? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Ben je een dier? Vind je het leuk om groot te worden? Ben jij hetzelfde als andere mensen? Wat ben jij je ouders schuldig? Kijk je graag in de spiegel? Kies jij wie je bent?
Philosophy --- toegepaste filosofie --- filosoferen met kinderen --- Filosofie --- Zelfbeeld --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- C3 --- filosofie --- jeugdliteratuur --- kinderen --- zelfkennis (x) --- zelfkennis --- 476.8 --- 110 --- 478.9 --- Anders zijn --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Opgroeien --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- basisonderwijs --- zingeving --- 478 --- Filosoferen-kinderen --- Groei --- Groeien --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Ik en de anderen --- Kiezen --- Leeftijd --- Ouders --- Relatie ouder - kind --- Uiterlijk --- Zingeving --- Geloven-Denken --- Wijsbegeerte --- 478.6 --- Filosoferen met kinderen; ba.o --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Vormingsgebieden --- (zie ook: Anders zijn) --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Orthopedagogics --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
"Wat als mama en papa niet samen naar de ouderavond willen komen?"...In iedere klas zitten gemiddeld 20 procent leerlingen uit nieuwe gezinnen. Die kinderen komen uit eenoudergezinnen of samengestelde gezinnen en hebben o.a. te maken met het wonen in twee huizen en loyaliteitsconflicten. Dit heeft invloed op de schoolresultaten en het welzijn van het kind.Dit handboek toont nieuwe cijfers uit onderzoek, geeft praktische tips en handvatten, en biedt een overzicht van interventiemogelijkheden
Nieuw samengesteld gezin. --- Developmental psychology --- ouders-kind relatie --- onderwijs --- kinderen --- nieuwsamengestelde gezinnen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- Flanders --- 418.2 --- 322 --- echtscheiding --- nieuw samengestelde gezinnen --- Eenoudergezinnen(Alleenstaande ouders) --- Leerlingbegeleiding --- Relatie leraar-leerling --- gezinsproblematiek --- Echtscheiding --- eenoudergezinnen --- huwelijk --- leerlingenbegeleiding --- gezinnen --- relatie ouders-kinderen --- Nieuwsamengestelde gezinnen en onderwijs --- #PBIB:+105.96 --- scheiding --- #SBIB:316.334.1O285 --- #SBIB:316.334.1O286 --- #SBIB:316.356.2H3413 --- psychologie --- gezinsopvoeding --- interventiemogelijkheden --- diversiteit --- 173.7 --- Nieuw samengestelde gezinnen --- Gezinsproblemen --- Communicatie --- Onderwijs --- Relatie ouders-kinderen --- #KVHB:Echtscheiding --- #KVHB:Gezinsrelaties --- Psychologie van huwelijk en gezin --- Sociale problemen van en zorg voor het gezin --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Problemen thuis --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraar-leerlingen --- Gezinssociologie: echtscheiding: gevolgen voor de betrokkenen --- psychologie van huwelijk en gezin --- Family --- Child rearing --- Handbooks, manuals, etc. --- Children --- Family relationships --- Education --- PXL-Education 2015 --- gezinsrelaties --- schoolresultaten --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Schoolprestaties --- Nieuwsamengestelde gezinnen --- Gezinsvormen --- Eenoudergezinnen --- Holebi's --- Co-ouderschap --- Zorgverbreding --- Schoolmanagement --- Relatie ouder - school --- Kind --- Opvoeding --- Schoolprestatie --- Nieuw samengesteld gezin --- Gezinsvorm --- Eenoudergezin --- Holebi --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Relatie school - ouder
Choose an application
Dit boek gaat over luisteren naar wat kinderen zeggen, voelen, denken, maar ook naar datgene wat ze net niet zeggen. Omgaan met kinderen is een vaardigheid die ouders, leerkrachten en groepsleiders dagelijks hanteren. Vanuit een diep respect voor de reeds bestaande houding van deze volwassenen, bieden de auteurs een extra dimensie aan in het communiceren met kinderen. Dit boek gaat over luisteren op vele manieren, naar je diepste zelf en naar anderen. Het is luisteren naar wat kinderen zeggen, voelen, denken, maar ook naar datgene wat dieper zit dan louter gedachten en emoties. Verandering in het gedrag ontstaat wanneer kinderen leren luisteren naar hun eigen binnenkant, naar wat van binnen lijfelijk voelbaar is (een gevoel - van onrust tot boosheid... - hebben over, het aanvoelen van iets). Dit veranderingsproces ("Focussen") wordt verduidelijkt met tal van voorbeelden die de auteurs putten uit hun eigen ervaringen met kinderen, uit workshops, trainingen en begeleiding. Dit boek reikt u een manier aan om beter om te gaan met kinderen. De auteurs maken een onderscheid tussen het dagelijks omgaan met kinderen thuis en een meer gestructureerde aanpak op school en in groepssituaties. Een psychologische handleiding voor het gestructureerd leren luisteren van opvoeders naar kinderen en van kinderen onderling in allerlei situaties, vooral thuis en op school: eerste jaren, school en puberteit. Die kunst van het communiceren heeft tot doel de ontplooiing van kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. Beide psychologen beschouwen het luisteren naar wat zich binnen in jezelf en in kinderen afspeelt, een essentiële vaardigheid, die te leren valt. Het is een methode die al in de jaren zeventig door de Amerikaan E.T. Gendlin is uitgewerkt en die hij 'focussen' noemt. In acht hoofdstukken schetsen de auteurs talrijke voorbeelden uit de praktijk, waarop steeds wordt gereflecteerd. Het merkwaardige begrip 'focussen', ongeveer synoniem met 'lijfelijk ervaren', is een centraal begrip in dit boek. Een toch vooral theoretische verhandeling voor meer begrip voor kinderen in allerlei omstandigheden, hoezeer ook met voorbeelden toegelicht.
Communicatie --- Kinderen. --- Educational sciences --- Social psychology --- luisteren --- sociale vaardigheden --- luistervaardigheid --- kinderen --- communicatie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Luisteren --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ouderschap --- Kinderpsychologie --- 416.1 --- communicatievaardigheden --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- psychologie --- 305.8 --- 433 --- Communicatievaardigheden --- Focussen --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Luisteren --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-kinderen (Ouderschap, Ouder-kindrelatie, Ouderverenigingen) --- Gesprekken met kinderen --- Gezinsopvoeding (ouder-kind relatie) --- Gezinsopvoeding --- Kinderen --- Onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 416.23 --- communicatie (ler) --- communicatievaardigheden (ler) --- Communicatievaardigheden ; kinderen --- Methodiek --- Opvoeding --- 499.4 --- Luisteren; ba.o. --- 031975.jpg --- Communicatie: kinderen --- communicatie in de hulpverlening --- focussen --- kinder- en jeugdzorg --- kinderopvoeding --- welzijnswerk, methoden --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Communicatie ; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- 361.2 --- 007 --- 615.88 --- 362.7 --- 37 --- 159.987 --- 361.1 --- Luisteren; ba.o --- Opvoeding en onderwijs --- Relatie ouder - kind --- Ouders --- Opvoeders --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Communicatieve vaardigheden --- Opvoeder --- Gedrag --- Gesprek --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|