Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Pour une approche interculturelle en travail social : Théories et pratiques
Author:
ISBN: 9782810900534 2810900531 Year: 2011 Publisher: Rennes : Presses de l'EHESP,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek handelt over de theorie en de praktijk van de psychosociale begeleiding van migranten door maatschappelijke werkers. In een eerste deel bespreekt de auteur de nood aan bijscholing en vorming van professionals op vlak van interculturele communicatie en begeleiding. De methode van de interculturele benadering omvat drie niveaus: 1. Het proces van decentratie; 2. De ontdekking door de hulpverlener van zijn eigen referentiekader in parallel met dat van de cliënt en de bewustwording van de gevoelige zones en waardeconflicten; 3. De interculturele onderhandeling en bemiddeling. Cohen-Emerique put uit haar rijke praktijkervaring om 91 casussen van culturele schokken toe te lichten en te bespreken.


Book
Leerzinwekkend : fundamenten van duurzaam leren bij volwassenen
Authors: ---
ISBN: 9044114131 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren na je 25, het lijkt vanzelfsprekend met 'levenslang leren', de toverwoorden van het moment. Maar hoe combineer je een druk privé-leven, een veeleisende job én een opleiding, zonder te bezwijken onder het gewicht ervan? De oplossing ligt erin van leren een vanzelfsprekende instelling te maken, door de voorwaarden te scheppen waarin mensen met 'goesting' leren, zowel in als buiten hun job. &#13;In dit boek wordt beschreven hoe trainers een leercontext kunnen creëren die direct aansluit op de bestaande vragen van de deelnemers, en hoe ze leergroepen kunnen ontwikkelen waarin alle expertise die in de groep aanwezig is, wordt gebruikt. De essentie van de beschreven aanpak is een leerklimaat waarin onderling vertrouwen en openheid de basis vormen, en waarin professionele en persoonlijke ontwikkeling organisch in elkaar overvloeien. &#13;Dit boek is bestemd voor iedereen die nood heeft aan inzichten en methodes om van leren voor volwassenen een boeiend avontuur te maken. Ook de professional die zoekt naar een zinvolle bijscholing, geïntegreerd in zijn persoonlijk leven, zal door dit boek worden geholpen om bewuster te kiezen uit het grote aanbod aan opleidingen&#13;&#13; Dit boek biedt lesgevers inzichten en methodes om leren voor volwassenen boeiend te maken. De auteurs beschrijven hoe trainers een leercontext kunnen creëren die direct aansluit op de bestaande vragen van de deelnemers en hoe ze leergroepen kunnen ontwikkelen waarin alle deskundigheid die in de groep aanwezig is, wordt gebruikt. De essentie van de beschreven aanpak is een leerklimaat waarin onderling vertrouwen en openheid de basis vormen, en waarin professionele en persoonlijke ontwikkeling organisch in elkaar overvloeien. Het boek is geschreven in een eenvoudige taal, zonder te veel vakjargon. De volgende aspecten worden belicht: de waarden waarop de aanpak gebaseerd is, leren met anderen, de rol van de begeleider, evalueren en integreren.


Book
Behandeling van gedragsproblemen : een trauma georiënteerde benadering
Authors: ---
ISBN: 9789401406529 Year: 2013 Publisher: Houten LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktische handboek beschrijft de behandeling van kinderen, jongeren en volwassenen met gedragsproblemen zoals opstandig gedrag en agressie, crimineel gedrag, schoolweigering, huiselijk geweld en mishandeling. Het boek bevat onder meer het volledige MASTR-behandelprotocol en onderwerpen als motiverende gespreksvoering, visualisatie technieken, cognitieve gedragstherapie - waaronder een traumaverwerkingsmethode - en terugvalpreventie.Parallel aan de theorie wordt een casus beschreven, die de koppeling naar de praktijk verheldert. Dit maakt Behandeling van gedragsproblemen een onmisbaar boek voor hulpverleners in de zorg en zij die hiertoe in opleiding zijn.Veel kinderen, jongeren en volwassenen met agressieregulatieproblematiek hebben te maken gehad met traumatische omstandigheden die mede hun (disfunctionele) gedrag aansturen. Het MASTR-protocol is gebaseerd op evidence-based technieken voor traumabehandeling en werd oorspronkelijk ontwikkeld voor jongeren in de forensische jeugdzorg. Het boek bevat een stap voor stap beschrijving hiervan en van de verschillende behandeltechnieken. Per hoofdstuk wordt aangegeven hoe de behandeling aangepast kan worden voor kinderen en volwassenen. Zowel het systeem als het individu komen aan de orde, maar de focus ligt op de individuele componenten van de behandeling.www.lannoo.be


Book
Positive behavior support : goed gedrag kun je leren! : doelmatige strategieën voor in de school
Authors: ---
ISBN: 9789077671313 Year: 2009 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Positive Behavior Support (PBS) is een evidence based-programma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.Er worden eenvoudige, maar doeltreffende methoden aangereikt om alle medewerkers op school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag op het niveau van de school, de klas en individueel. PBS is bedoeld om antisociaal gedrag op school van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag; jarenlang onderzoek heeft de effectiviteit ervan aangetoond.Net als de 'gewone' vakken zoals taal, rekenen en biologie, moeten er lessen worden verzorgd over (gewenst) gedrag. In dit programma staat het vergroten van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag, centraal. De school bepaalt zelf in welk tempo het proces wordt doorlopen en welke onderdelen meer of minder aandacht krijgen.Met de komst van het passend onderwijs moet steeds meer maatwerk worden geleverd. PBS kan u als onderwijsprofessional helpen een veilig klimaat op school te creëren, waar geen kind wordt uitgesloten.


Book
Groepsdynamisch begeleiden : praktische handvaten voor de oplossingsgerichte groeps- en teambegeleider
Authors: ---
ISBN: 9789463934787 9789463934770 Year: 2021 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Chris De Rijdt en Chris Van Dam maken je wegwijs in de wereld van groepsdynamisch begeleiden. Ontdek het verschil tussen groepen en teams, teamontwikkelingsfases, proactieve cirkels? Ook enkele oude bekenden zoals Tuckman, Belbin en Leary steken in dit boek de kop op. Deze modellen zijn niet alleen doeltreffend, maar vormen tevens een nuttige basis voor iedere groepsbegeleider of teamcoach. De praktijk is de leermeester van alle dingen: de auteurs delen daarom heel wat persoonlijke ervaringen met jou.Groepsdynamisch begeleiden is vernieuwend door de link met het oplossingsgerichte werken en de sterke focus op de praktijk.https://www.standaardboekhandel.be/p/groepsdynamisch-begeleiden-9789463934787


Book
Leerproblemen evidence-based voorspellen, onderkennen en aanpakken : bijdragen uit onderzoek
Authors: --- ---
ISBN: 9789033476211 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Naarmate het onderzoek over de onderkenning en behandeling van leerproblemen toeneemt, groeit ook de roep voor meer evidence-based praktijk op dat terrein. Deze tendens pleit voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring in functie van een aanpak die aansluit bij de hulpvraag van de cliënt. In dit boek worden een aantal onderzoeksbijdragen van de recente conferenties van de Stichting Leerproblemen Vlaanderen over dit thema samengebracht. Verschillende aspecten komen aan bod: dyscalculie beschrijven, begrijpen en aanpakken (Desoete), effectieve instructie van lezen (Vernooy), geprotocolleerde dyslexiebehandeling (Ruijssenaars, Bron, Loykens en van Mameren-Schoehuizen) en (studie)motivatie (Sierens en Vansteenkiste). Daarnaast wordt ook verslag uitgebracht van de drie eindwerken die in 2009 door de Stichting Leerproblemen Vlaanderen bekroond werden. Ze beschrijven allemaal onderzoek naar de predictie en vroegtijdige onderkenning van leerproblemen. Dit is een belangrijk thema voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Predictie en vroegtijdige onderkenning kunnen er immers toe leiden dat er ook op tijd ingegrepen kan worden. Als onderzoek één zaak heeft aangetoond, dan is het dat vroegtijdige hulp de beste prognose garandeert.

Keywords

Dyscalculie. --- Dyslexie. --- Leerstoornissen --- Kinderen (0-12 jaar) --- Diagnostiek. --- Preventie. --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- dyscalculie --- Teaching --- Orthopedagogics --- leesproblemen --- dyslexie --- didactiek --- School children --- Education --- Acalculia in children --- Treatment --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- leerproblemen --- leesonderwijs --- motivatie --- rekenproblemen --- spellingstoornissen --- zorgverbreding --- 464 --- evidence based onderzoek --- orthopedagogiek --- evidence-based practice --- Leerstoornissen ; kinderen --- rekenstoornissen --- Evidence-based practice --- Fonologische vaardigheden --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Leerproblemen --- Leesstoornissen (woordblindheid) --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- Spellingproblemen --- instructie --- Dyscalculie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- 094877.jpg --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- 159.95 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Diagnostiek --- Behandeling --- Motivatie --- Leerprobleem --- Diagnose --- Oorzaak


Book
De bijziendheid van evidence based practice : beroepsinnovatie in de sociale sector
Authors: --- ---
ISBN: 9789088501456 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Evidence based practice, wie kan daar tegen zijn? En toch blijkt evidence based werken in de sociale sector nog niet zo eenvoudig uit te voeren. Het leidt tot polemieken over het "evidence beest" waarbij niet eenduidig is wat als 'evidence' geldt. Medewerkers op de werkvloer stellen dat er weinig methoden werkelijk aantoonbaar effectief zijn, en onderzoekers morren dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van hun wetenschappelijke kennis. Ondertussen staat de kwaliteit van de sociale sector steeds opnieuw ter discussie. De auteurs beschrijven de inhoud en relevantie van evidence based practice, maar ook de bijziendheid van die benadering. Er zijn immers nog veel meer krachten die de dynamiek op de werkvloer van de sociale sector beïnvloeden. De basis waarop gekozen wordt een bepaalde sociale interventie wel of niet te gebruiken omvat veel meer dan alleen wetenschap. Aan de hand van theoretische beschouwingen en biografieën van sociale interventies verruimen ze de discussie over beroepsinnovatie. Hoe goed is de sociale sector in staat om lessen te trekken uit haar eigen geschiedenis? Brengt de canon sociaal werk alleen maar voortgang in beeld, of ook vooruitgang? En kunnen we door inzichten uit praktijk en wetenschap optimaal te gebruiken daadwerkelijk de kwaliteit van de sector verbeteren?


Book
Vlotter doorstromen in het hoger onderwijs : invloeden van leerpatroon en leeromgeving.
Authors: ---
ISBN: 9789044127881 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuw instromende studenten in het hoger onderwijs beschikken niet steeds over de adequate studievaardigheden om een vlotte doorstroming te garanderen in het hoger onderwijs. Om meer inzicht te verwerven in het hoe en waarom van dit fenomeen, voerde de onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen, in samenwerking met de Plantijn Hogeschool, onderzoek uit naar leerpatronen bij de in-, door- en uitstroom van studenten in het hoger onderwijs. Dit boek rapporteert over de boeiende resultaten van het onderzoek. Zo blijken studenten op zeer uiteenlopende manieren te leren en zijn niet alle leerpatronen even succesvol om door te stromen. Leerpatronen worden beïnvloed door zowel verschillende instroomkenmerken als de aard van de onderwijsleeromgeving. Het positieve nieuws is dat leerpatronen kunnen veranderen doorheen de studie loopbaan. Het boek rondt af met enkele aanbevelingen voor wie verder wil werken aan het versterken van leren in het hoger onderwijs.


Book
Zorgverlener, vergeet jezelf niet : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033484827 9789033495052 9789033486371 9789033487972 9789033493324 9033487977 903348482X Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke dag met plezier je job in de hulpverlening blijven doen is niet altijd evident. Wat kan je doen om die motivatie van het eerste uur levendig te houden en niet op te branden? Hoe kom je bij de essentie van je beroepskeuze en hoe kan deze als richtsnoer je handelen bepalen en oriënteren? Er wordt aangetoond dat de kwaliteit van je zorg en je leven mede wordt bepaald door het mensbeeld van waaruit je vertrekt. Hoe kan je adequaat omgaan met de emoties en de onzekerheid die dit beroep ongetwijfeld meebrengt? Hoe bouw je een succesvolle praktijk uit of zorg je ervoor dat je meer plezier aan je werk beleeft? Hoe integreer je de computer als een positieve factor in de communicatie in plaats van een barrière in het contact met de patiënt? Wat verandert er als je als hulpverlener zelf ernstig ziek wordt? En hoe kan je even door de ogen van de patiënt kijken naar je beroep? Het gaat om prangende facetten die kunnen bepalen hoe je van een belastende job een bezigheid kunt maken waaraan je steeds meer plezier beleeft

Keywords

kwaliteitsbewaking --- mondelinge communicatie --- medische terminologie --- arts-patiënt relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- medische ethiek --- Sociology of health --- Mass communications --- Physician-Patient Relations. --- Communication. --- 316.77 --- 601.3 --- communicatie --- Kwaliteitszorg --- Gezondheidszorg --- Communication Programs --- Communications Personnel --- Misinformation --- Personal Communication --- Communication Program --- Communication, Personal --- Personnel, Communications --- Program, Communication --- Programs, Communication --- Communicatiesociologie --- 316.77 Communicatiesociologie --- Geneeskundige zorgen--Planning --- Gestion des soins--Planification (Soins médicaux) --- Managed care plans (Medical care) --- Managed care programs (Medical care) --- Managed care systems (Medical care) --- Medische zorgen--Planning --- Plans [Managed care (Medical care) ] --- Program [Managed care (Medical care) ] --- Systems [Managed care (Medical care) ] --- Zorgen [Geneeskundige ]--Planning --- Zorgen [Medische ]--Planning --- Zorgplanning (Gezondheidszorg) --- patiëntenbegeleiding --- 613.48 --- medische psychologie --- communicatieve vaardigheden --- patiënt gecentreerde aanpak --- Arts-patiënt relatie --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Integrale kwaliteitszorg --- Communicatie --- Academic collection --- kwaliteitszorg --- gezondheidszorg --- 305.8 --- anamnese --- slecht-nieuwsgesprek --- Patiëntenbegeleiding --- 615.8 --- Geneeskunde --- slechtnieuwsgesprekken --- communicatievaardigheden --- Doctor Patient Relations --- Physician Patient Relations --- Physician Patient Relationship --- Doctor-Patient Relations --- Doctor Patient Relation --- Doctor-Patient Relation --- Physician Patient Relation --- Physician Patient Relationships --- Physician-Patient Relation --- Relation, Doctor Patient --- Relation, Doctor-Patient --- Relation, Physician Patient --- Relation, Physician-Patient --- Relations, Doctor Patient --- Relations, Doctor-Patient --- Relations, Physician Patient --- Relations, Physician-Patient --- Relationship, Physician Patient --- Relationships, Physician Patient --- Nursing --- Belgium --- PXL-Healthcare 2014 --- kwaliteitsbevordering --- patiënt-therapeut relatie --- PXL-Healthcare 2013 --- beroepskeuze --- beroepsethiek --- PHL-Healthcare 12 --- patiëntenzorg --- Family Practice. --- 613.3 --- competenties --- patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- 603.3 --- arts-patiënt relatie (gez) --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Health Personnel --- Burnout, Professional. --- arbeidspsychologie --- burn-out --- stress --- verpleegkundig beroep --- Verpleegkundig beroep --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout --- Zorgverleners --- Career Burnout --- Occupational Burnout --- Burnout, Career --- Burnout, Occupational --- Professional Burnout --- Compassion Fatigue --- psychology. --- interpersonele communicatie --- personen met een mentale beperking --- psychosen --- communicatiepsychologie --- communicatiestrategie --- agressie --- dementie --- euthanasie --- gesprekstechnieken --- seksuele stoornissen --- psychosomatische stoornissen --- chronische patiënten --- verslavingszorg --- patiëntenvoorlichting --- overdracht en tegenoverdracht --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout, Professional --- psychology --- Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Communicatieve vaardigheden --- Gesprekstechnieken ; gezondheidszorg --- Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Quality of health care --- Communication in medicine --- Physician-Patient Relations --- Communication --- Zorgverlener --- Verpleegkundige beroepen --- Welzijnszorg --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Provincie West-Vlaanderen --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- Verpleegkunde --- Communicatie in de hulpverlening --- Family Practice --- 613 --- 613 Hygiene generally. Personal health and hygiene --- 613 Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Social Communication --- Communication, Social --- Communications, Social --- Social Communications --- Beroep --- Zorg- en welzijnssector --- Arts en pati&#235;nt


Book
Praktijkboek activerend hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789020988192 Year: 2009 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De visie op (hoger) onderwijs is fundamenteel veranderd. Vandaag worden studenten zelf verantwoordelijk gesteld voor hun leerproces. Leren kan immers maar gebeuren op een (inter)actieve manier. Het is niet langer de docent die als expert beslist wat en hoe studenten leren. Wel moet hij een krachtige leeromgeving creëren die actief en coöperatief leren oproept en waarbinnen hij zelf optreedt als coach van de student. Activerend hoger onderwijs daadwerkelijk realiseren in de dagdagelijkse onderwijspraktijk is niet evident. Dit boek wil docenten daartoe de nodige handvatten aanreiken. Naast tips en tricks, gebaseerd op de meest recente theoretische inzichten, gaat er veel aandacht naar voorbeelden en volledig uitgewerkt illustratiemateriaal. Niet alleen het eigenlijke activerende lesgeven komt daarbij aan bod. De auteur gaat ook uitvoerig in op de uitwerking van (groeps)opdrachten en ondersteunend cursusmateriaal en op de keuze voor een gepaste klassieke dan wel alternatieve toetsmethode. Een activerend vormgegeven opleidingsonderdeel komt uiteraard maar tot zijn recht binnen een goed gestructureerd en uitgebalanceerd opleidingscurriculum

Keywords

Hoger onderwijs --- Didactiek. --- Activerend onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Didactics --- HO (hoger onderwijs) --- higher education --- didactiek --- Higher education --- 371.012 --- 378 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 371.3 --- hoger onderwijs --- onderwijskunde --- activerend onderwijs --- onderwijs --- 489.4 --- 378.1 --- Activerende didactische werkvormen --- Begeleid zelfstandig leren --- Curricula --- Toetsen --- begeleid zelfstandig leren --- didactisch proces --- leeromgeving --- lesgeven --- 489 --- Didactiek ; hoger onderwijs --- Lesgeven --- 37.02 --- Didactiek --- Doceren : hoger onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Onderwijskwaliteit --- Onderwijsstrategieën --- activerend hoger onderwijs --- evaluatietechniek --- studiemateriaal --- 101538.jpg --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs; algemeen --- Education [Higher ] --- Practice --- Conseils pratiques, recettes, trucs, etc. --- Didactische werkvormen --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- departement Gezondheidszorg 10 --- onderwijsinnovatie --- Opvoeding en onderwijs --- Studiebegeleiding --- Leeromgeving --- Opvoeding --- Onderwijs

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by