Listing 1 - 10 of 208 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De aanslagen van 11 september 2001 veranderden de wereld. Vrijwel onmiddellijk ontstonden er complottheorieën, die de officiële verklaring van de dramatische gebeurtenissen verwierpen. Twintig jaar later oefenen die theorieën nog steeds een grote aantrekkingskracht uit op zeer veel mensen. Konden de terroristen wel een vliegtuig besturen? Reageerde de luchtverkeersleiding niet verdacht traag? Misschien gebruikte de Amerikaanse overheid wel zelf explosieven om de Twin Towers gecontroleerd te laten instorten? En wat met WTC7? Wat moeten we nu van dergelijke beweringen maken? Zit er enige grond in bepaalde complottheorieën? En waarom blijven ze zo vaak circuleren? In dit boekje gaat Brecht Decoene op zoek naar de oorsprong en de aantrekkingskracht van alternatieve verklaringen voor 9/11. Decoene verdiepte zich de afgelopen tien jaar grondig in de zogenaamde 9/11-truthersbeweging. Hij beschrijft de complotkringen die ontstonden na de aanslagen en de figuren die daarin centraal staan. Decoene houdt de populairste complotversies kritisch tegen het licht, beoordeelt ze op hun onderlinge consistentie en legt uit hoe men hun waarheidsgehalte rationeel kan inschatten.
Choose an application
Met dit werk, bestaande uit twee essays, word je uitgenodigd om mee na te denken over de vraag: 'Hoe kun je een gelukkige activist zijn?'. De diepere worsteling van mensen die de wereld willen verbeteren, ligt niet alleen in de weerbarstigheid van allerlei toestanden, maar ook in een onderliggend existentieel thema. Als activist wil je in het reine komen met de wereld, de samenleving en het leven. Frustratie, boosheid en onmacht mogen een plek krijgen. Deze essays getuigen hoe de auteurs hierin hun weg vinden. Het er samen over hebben, helpt je tot rust komen en een zinvol leven te leiden in een hectische maatschappij.
Choose an application
Deze wegwijzer geeft een overzicht van en brengt structuur aan in het SDG-landschap in Vlaanderen. Je leest alles over de Agenda 2030, de 17 SDG's en de Agenda 2030+, die wijst op kritische beschouwingen en aanvullende ideeën bij de Agenda 2030. De wegwijzer wil alle soorten organisaties inspireren en leren werken met de Agenda 2030 en de SDG's. Dit gebeurt aan de hand van veelgestelde vragen (FAQ), verwijzingen naar interessante websites, links, documenten... en een stappenplan.
Political philosophy. Social philosophy --- Business policy --- Flanders
Choose an application
De methode Filozoo prikkelt kinderen en jongeren om te filosoferen over natuur, wetenschap en techniek. Met eenvoudige experimenten leren ze eigen hypothesen onderzoeken. Dierenkaarten zoals het 'twijfelschaap', de 'argumenteerbeer' of het 'kenniskonijn' maken het eenvoudig om verschillende 'denkbrillen' op te zetten. Op de grote 'Filozoo-kaarten' staan aan één zijde een hoofdvraag en aan de andere zijde bijkomende vragen. De methode is bruikbaar in het basis- en het secundair onderwijs, in de lessen STEM of wetenschap. Op de website vind je extra informatie. De ontwikkelaars bieden ook workshops voor leerlingen en nascholing voor leerkrachten aan.
Choose an application
BeestenBril is een onderwijsmethodiek die kinderen van het lager onderwijs laat nadenken over mensen, dieren en empathie. De grote vragen prikkelen om het perspectief van een ander in te nemen. Zo filosoferen kinderen over gevoelens, dierenwelzijn en rechtvaardigheid. Je kan de methodiek toepassen op school, maar ook in een dierentuin of (kinder)boerderij. Je kan BeestenBril geven met behulp van dit BeestenBril-kaartspel of aan de hand van levende dieren, foto's of een filmpje. Meer lesmateriaal, informatie en tips vind je op de bijbehorende website.
Choose an application
Deze Filozoo-kaarten prikkelen jong en oud om te filosoferen over natuur, wetenschap en techniek. Filosoferen stimuleert een onderzoekende houding en het kritisch, creatief en logisch denken bij kinderen van 8 tot 12 jaar. De kaarten zijn bruikbaar in de klas, op vakantie of aan de keukentafel.
Choose an application
Kaartenset met prikkelende filosofische vragen in het Engels.
Choose an application
In deze Essentie reflecteert Etienne Vermeersch over de multi- culturele samenleving. Hij deelt basisinzichten die het resultaat zijn van langdurig onderzoek. Vermeersch leidt de lezer, via duidelijke definities van begrippen als cultuur en rootisme, over een bespreking van de rol van godsdienst in een samenleving, naar deze conclusie: een multiculturele maatschappij waarin mensen zich verplicht voelen trouw te blijven aan een cultuur, een godsdienst of een natie op grond van hun biologische afstamming, is te verwerpen. Wel kan er een ruime diversiteit aan cultuurelementen bestaan, waaronder ieder individu zonder verbod of verplichting een eigen keuze kan maken.
multiculturele samenleving --- Philosophy and psychology of culture --- Multiculturalism --- Philosophy
Choose an application
Welke rol speelt de imam in het integratieproces van moslims in de Nederlandse samenleving? Deze vraag wordt al zo'n dertig jaar gesteld in Nederland en is nog steeds uitermate actueel. Zijn de imams die de afgelopen jaren uitgebreid in het nieuws kwamen, zoals imam El-Moumni, imam Haselhoef en de 'nova-imams' representatief voor 'de imam in Nederland'? Welmoet Boender sprak met imams en gelovigen in een Turkse moskee, een Marokkaanse moskee en een islamitische studentenvereniging. Ze analyseert de boodschap van de imams in hun preken en lessen en laat zien op welke manier een proces van kennisoverdracht plaatsvindt tussen de imam en de gelovigen.
Political philosophy. Social philosophy --- Islam --- Sociology of minorities --- Netherlands
Choose an application
Wat betekent het om burger te zijn van een bepaald land in de huidige geglobaliseerde wereld waarin ieder van ons in een relatie van mondiale onderlinge afhankelijkheid staat? We hebben verplichtingen jegens onze medeburgers in de natiestaat, maar zijn hiermee onze verplichtingen jegens medemensen uitgeput? De auteur stelt dat de huidige globale situatie een nieuw concept van burgerschap vereist dat verder reikt dan alleen het klassieke burgerschap van de natiestaat. Dit boek biedt een diepgaande filosofische analyse van de rechtvaardiging en mogelijkheidsvoorwaarden voor wereldburgerschapsvorming en de verhouding tot het onderwijs. Dit boek is de handelsversie van het proefschrift 'Reflecties op wereldburgerschap' waarmee de auteur promoveerde aan de Universiteit Leiden in 2020.
Political philosophy. Social philosophy --- Community organization --- Netherlands --- Afghanistan
Listing 1 - 10 of 208 | << page >> |
Sort by
|