Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Jezelf kunnen zijn en uitdrukken. Streven naar geluk en welzijn. Kennis vergaren en delen. Je begrepen voelen door anderen en erbij horen. Stuk voor stuk zijn dit aspecten die de kwaliteit van ons ?menszijn? bepalen. Wij mensen zijn relationele wezens. Het kunnen communiceren is daarbij van wezenlijk belang. Taal helpt bij de verbeelding en verklanking van die werkelijkheid en maakt die communiceerbaar. In de mens- en handelingsvisie van de KEG-Viataal Groep draait alles om het recht op toegankelijke communicatie. Het toegankelijk maken van taal en communicatie leidt tot een verbeterd perspectief op zelfontplooiing, zelfredzaamheid, inclusie en kwaliteit van leven voor mensen die hierin dagelijks belemmeringen ervaren. De KEG-Viataal Groep richt zich daarbij vooral op mensen met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden en gehoorsproblemen. Deze problemen komen voor op alle leeftijden en kunnen samengaan met blindheid (doofblinden), verstandelijke beperkingen en autisme. In dit boek worden tal van goede praktijkvoorbeelden besproken. Ze zijn interessant voor groepsleiders, diagnostici, behandelaars en leerkrachten van mensen waarbij verstandelijke beperkingen samengaan met (zeer) ernstige spraak-/taalmoeilijkheden of gehoorsproblemen, al dan niet vergezeld van stoornissen in het autistische spectrum.
Leerlingbegeleiding --- Buitengewoon onderwijs. --- personen met een auditieve beperking --- personen met een mentale beperking --- Orthopedagogics --- interpersonele communicatie --- communicatie --- didactische werkvormen --- taalbegeleidingstechnieken --- 463.2 --- doven --- meervoudig gehandicapten --- slechthorenden --- spreken --- 462 --- Communicatie bij personen met een verstandelijke handicap --- Doven --- Meervoudig gehandicapten --- Personen met een auditieve handicap (auditief gehandicapten, doven, slechthorenden) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Slechthorenden --- Communicatie --- Onderwijs --- Personen met een auditieve handicap --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- S20090339.JPG --- autisme --- gehandicapten --- Doven en slechthorenden --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- 616.2 --- 007 --- 362.3 --- 362.32 --- Spraakproblemen --- Taalproblemen --- Auditief gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Blinden --- Autisme --- Begeleiding --- Buitengewoon onderwijs --- Taalverwerving --- Spraakstoornissen --- Visueel gehandicapten --- Persoon met een meervoudige handicap --- Spraakprobleem --- Taalprobleem --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Blinde --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Spraakstoornis --- Persoon met een visuele handicap --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Een kind speelt niet om zich te ontwikkelen, maar ontwikkelt zich al spelend in wisselwerking met zijn of haar omgeving. Dit geldt voor alle kinderen, maar zeker ook voor kinderen met een verstandelijke beperking. Dat zij zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen en daarbij extra aandacht en begeleiding nodig hebben mag duidelijk zijn. Een goede interactie tussen kind en meespelende volwassene staat daarbij voorop.De herziene druk van Spelend ontwikkelen bevat een inventarisatie van spelmogelijkheden en vormen van spelagogische begeleiding. De redactie heeft ervoor gekozen de opzet van het boek grotendeels te handhaven. De inhoud is uiteraard geactualiseerd en op een aantal punten verder verrijkt. Dat is met name het geval in het eerste nieuw toegevoegde hoofdstuk, waar de vakinhoudelijke visie op spel uiteen wordt gezet en waarin alle facetten van het spel aan de orde komen. Ook worden in dit boek verschillende nieuwe methoden beschreven op basis van actuele ontwikkelingen in het werkveld. Dat maakt Spelend ontwikkelen een belangrijk hulpmiddel voor therapeuten en gedragswetenschappers die betrokken zijn bij de zorg voor kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.
personen met een mentale beperking --- spelen --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- spelbegeleiding --- speltherapie --- zintuiglijk spel --- Spel/sport bij personen met een verstandelijke handicap --- 615.854 --- Spelen --- Personen met een mentale handicap --- Agogiek --- Spelbegeleiding --- 462.2 --- 462.3 --- Spelend leren --- kinderen met een mentale beperking --- spelend leren --- PXL-Social Work 2015 --- mentaal gehandicapte kinderen --- spelontwikkeling --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Spel --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Relaties zijn voor mensen met een (verstandelijke) beperking van wezenlijk belang voor de kwaliteit van hun leven. Net zoals voor ieder van ons. Je wil graag intense familiebanden, een partner om mee door het leven te gaan, goede vrienden die je steunen, buren en sportmakkers om een praatje mee te slaan. Als je een beperking hebt komen deze relaties onder druk te staan. Je handicap maakt het moeilijk, maar ook maatschappelijke tendensen en de manier waarop de zorgverlening georganiseerd is, verscherpen dit probleem.Seks@relaties.kom! geeft een aanzet tot nadenken over relaties van mensen met een beperking. Maar dit boek is op de eerste plaats een werkboek. Hoe ga ik als ouder, vriend of professionele begeleider het gesprek aan met mensen met een beperking? Het boek bevat tientallen methodieken en nuttige tips over o.a. praten over de eigen handicap, gevoelens, seksualiteit binnen een relatie, vriendschapsrelaties onderhouden, en weerbaarheid.
seksualiteit --- Sexology --- personen met een mentale beperking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Social policy and particular groups --- Relatie / relatievorming --- Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap --- 613.88 --- Emoties --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- Relaties --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Weerbaarheid --- Zelfbeeld --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relatievorming --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie --- Relationele en seksuele vorming --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Eenduidig communiceren met de buitenwereld vormt voor mensen met een beperking vaak een groot probleem. Dat maakt het voor hun omgeving niet altijd makkelijk om aan hun wensen en behoeften tegemoet te komen en hen op een efficiënte manier te helpen. Dit boek stelt een werkwijze voor om de basiscommunicatie bij kinderen met een complex meervoudige beperking te versterken. Ze is door de auteurs samengesteld, uitgebreid gebruikt en getoetst. Deze publicatie is dan ook in de eerste plaats een praktijkboek met makkelijk te realiseren ideeën en met kant-en-klaar toepasbare activiteiten. De bijgevoegde dvd bevat voorbeeldfilmpjes waarop getoond wordt hoe therapiesessies in hun werk gaan. Niet alleen logopedisten en andere deskundigen in voorzieningen voor kinderen met een ernstige tot diepe verstandelijke beperking, maar ook ouders, onthaalmoeders en begeleiders in crèches vinden er een schat aan ideeën in om spelenderwijs basiscommunicatie te stimuleren. Dit boek stelt een werkwijze voor om de basiscommunicatie bij kinderen met een complex meervoudige beperking te versterken. Het is in de eerste plaats een praktijkboek met makkelijk te realiseren ideeën en met kant-en-klaar toepasbare activiteiten. De bijgevoegde dvd bevat voorbeeldfilmpjes waarop getoond wordt hoe therapiesessies in hun werk gaan.Niet alleen logopedisten en andere deskundigen maar ook ouders, onthaalmoeders en begeleiders in crèches vinden hier ideeën om spelenderwijs basiscommunicatie te stimuleren. Naast de uitwerking van een basisdoos (stimuleren en prikkelen van alle zintuigen) en een muziekdoos (auditieve aandacht, basaal vertrouwen en herkenbaarheid opbouwen) zijn er nog 24 andere thema's (stimuleren tot imitatie, communicatie en taal) uitgewerkt.
Meervoudig gehandicapte kinderen --- Communicatie --- Matig mentaal gehandicapte kinderen --- Ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Gehandicapte kinderen --- Kinderen --- Jeugd --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- kinderen --- logopedie --- personen met een meervoudige beperking --- Ernstig mentaal gehandicapten --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- 462.3 --- autisme --- kinderdagverblijven --- spelen --- spraakstoornissen --- Communicatie bij personen met een verstandelijke handicap --- taalstimulering --- 376.3 --- Kinderen met een handicap --- Personen met een mentale handicap --- Matig en ernstig gehandicapte kinderen --- Matig en ernstig mentaal gehandicapte kinderen --- Contains audio-visual material --- Communicatievaardigheden --- Gehandicapte kinderen. --- Kind met een meervoudige handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Kind met een handicap --- Jongere
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|