Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Van starter naar young professional : leren, profileren en professionaliseren in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789491806551 9491806556 Year: 2015 Publisher: Z.p. Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Thema's in dit boek: je rol als werknemer, je werk voor en rondom de klas, verschillen tussen de generaties, didactische uitdagingen, sociale zekerheid en persoonlijke en professionele ontwikkeling


Book
Vakbekwaam onderwijzen
Authors: ---
ISBN: 9789001765453 Year: 2009 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vakbekwaam Onderwijzen gaat over de dagelijkse praktijk in het (speciaal) basisonderwijs. Het boek beschrijft het onderwijsproces van het begin tot het eind en gaat onder meer in op het inrichten van de leeromgeving, het aanbieden van leerstof, de verwerking van opdrachten, klassenmanagement en stimuleren van effectief leer- en sociaal gedrag. Er komen vragen aan bod als: wat doe je de eerste schooldag, hoe vertel je ouders slecht nieuws, hoe registreer en administreer je, hoe leg je dingen het beste uit, wat moet je doen bij ordeproblemen en hoe stimuleer je sociale vaardigheden. Zelfredzaamheid, zelfstandig werken en samen werken zijn de centrale thema's.


Book
Visies op supervisie : reflecties op de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9024416256 Year: 2002 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden verschillende thema's belicht die te maken hebben met supervisie. In supervisie gaat het om de ontwikkeling van de persoon in relatie tot het beroep. In profit- en not-for-profitorganisaties wordt in toenemende mate gebruikgemaakt van dit leerinstrument. Vanuit de praktijk van supervisie geven, komen diverse onderwerpen aan de orde: het proces van groepssupervisie; werkvormen en methoden en grenzen en overeenkomsten met andere leerinstrumenten.


Book
Mentor... en nu ? : een handig boek met heel veel tips voor al wie mentor-coach is of wil worden...
Authors: ---
ISBN: 9789048600441 Year: 2008 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beginnende leerkrachten, stagiairs of andere nieuwe teamleden begeleiden en coachen is een belangrijke maar tegelijk delicate opdracht. Meer en meer wordt die toevertrouwd aan een teamlid met een specifieke functie: de mentor. In deze uitgave bieden de auteurs vanuit eigen ervaring een handreiking om deze taak goed en doeltreffend aan te pakken. Daarbij belichten zij de verschillende onderdelen van de job en geven zij praktische tips en hulpmiddelen. Cd-rom bij het gelijknamige boek.


Book
Professionalisering op school : meer dan een nascholingsplan
Authors: --- ---
ISBN: 9789057183836 9057183838 Year: 2014 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat het belangrijk is om je leven lang te leren wordt algemeen aanvaard. Maar wat betekent het voor een school met zoveel verschillende personeelsleden? Hoe kun je een beleid voeren dat voor elk van hen zin heeft, maar uiteindelijk de leerling ten goede komt? Waar staan we, waar willen we naartoe, hoe doen we dat en hoe evalueren we? Dit boek biedt directeurs van onderwijsinstellingen antwoorden op die vragen.0De term &#x91 ;professionaliseringsbeleid&#x92 ; is bewust gekozen. Hij is immers veel ruimer dan &#x91;nascholingsbeleid&#x92 ;. Nascholing wordt hier opgevat als één mogelijke vorm van professionalisering. Dit boek belicht alle initiatieven die ervoor zorgen dat schoolteamleden groeien in hun professionele deskundigheid.0Het boek is in drie opzichten nuttig. Het biedt de school handvatten om haar professionaliseringsbeleid in kaart te brengen, om het aan zelfevaluatie te onderwerpen en om een bestaand plan aan te passen of een nieuw professionaliseringsplan op te stellen. Directeurs vinden hier een methodiek om nascholing te kaderen binnen een bredere visie op professionaliseren. Ten slotte worden de verschillende professionaliseringsmogelijkheden binnen en buiten de school hier in kaart gebracht.


Book
Co-teaching : krachtig gereedschap bij de begeleiding van leraren
Author:
ISBN: 9789077671634 Year: 2011 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zal iets moeten veranderen waardoor leraren beter in staat zijn om te gaan met verschillen tussen leerlingen en adequaat kunnen reageren op gedragsproblemen. Het tot nu toe gehanteerde adviseren en begeleiden is klaarblijkelijk niet langer toereikend. Het gaat niet om het aanreiken van theoretische tools achteraf, maar om praktisch gereedschap dat direct kan worden toegepast. Co-teaching, waarbij een collega of deskundige als evenwaardige partner met de leraar in de klas werkt, versterkt de leraar in de klas in het vinden van praktische oplossingen. Het vergroot de handelingsvaardigheid van de leraar en voorziet deze van krachtig en doeltreffend gereedschap. Het vergroot de kennis en vaardigheden en verbetert attitudes van de leraar en rust daarmee de leraar aantoonbaar beter toe voor de onderwijsuitdagingen van vandaag en morgen.


Book
Opnieuw de gelukkige klas : handboek voor stagiaires en beginnende leerkrachten in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023250777 Year: 2012 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geïnspireerd door het boek 'De gelukkige klas' van Theo Thijssen schreven Marja Veen en Renée Olman Opnieuw de gelukkige klas. Een boek waarin je ontdekt en ervaart hoe je elke dag respectvol met kinderen omgaat en met plezier met ze werkt, ook bij tegenslag of problemen. De juiste professionele houding tegenover kinderen, maar ook tegenover ouders, collegas, en directie: het valt te leren.'Opnieuw de gelukkige klas' is een boek uit de onderwijspraktijk. Het is zeer leesbaar met veel herkenbare voorbeelden en bruikbare tips. Precies wat je als stagiaire of beginnende leerkracht nodig hebt, maar ook nuttig als je al wat langer voor de klas staat.


Book
Ik, de leraar
Author:
ISBN: 9789081949316 Year: 2013 Publisher: Driebergen NIVOZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Het wil leraren steunen, motiveren en legitimering bieden. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur zijn traject als leerkracht. Hoofdstuk 2 gaat in op hoe je als leerkracht je handelen kan verantwoorden. Hoofdstuk 3 helpt je te bepalen wat voor leerkracht je wil zijn. Hoofdstuk 4 bespreekt hoe je verantwoordelijkheid bij leerlingen kan leggen en hun autonomie kan bevorderen. Hoofdstuk 5 neemt de relatie leerkracht-leerling onder de loep met verbondenheid als focus. Hoofdstuk 6 bespreekt pedagogische tact. In het zevende en laatste hoofdstuk vat de schrijver alle voorgaande samen in een manifest.


Book
Veerkrachtig voor de klas : oplossingsgericht werken met je sterktes : toolboek
Author:
ISBN: 9782509031433 Year: 2017 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten die een goed beeld hebben over zichzelf en hun functioneren, staan veerkrachtiger voor de klas. Ze zijn minder snel uitgeblust, hebben meer zelfvertrouwen, energie en werkplezier. Door te reflecteren over de verschillende lagen van hun persoonlijkheid kunnen leerkrachten hun loopbaan waarderend in kaart brengen en achterhalen wat zij wensen voor hun toekomst in het onderwijs.In 'Veerkrachtig voor de klas' overloopt Annick Jehaes de diverse facetten van het leerkrachtenbestaan en pakt op een oplossingsgerichte wijze belemmeringen aan. Leerkrachten worden uitgenodigd om met een persoonlijk stappenplan en concrete acties te werken aan meer veerkracht.(Bron: http://www.politeia.be)


Book
Werken in een kleuterwereld : reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht
Author:
ISBN: 9789463670739 9463670734 Year: 2018 Publisher: Nieuwolda Leuker.nu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kleuterwereld is een bijzondere wereld, het onderwijs is er wezenlijk anders dan in een groep 3 tot en met 8. Op haar website en in nieuwsbrieven schrijft Juf Bianca regelmatig over het bijzondere van kleuters. Een groot deel van deze artikelen is gebruikt als basis voor dit boek en de verhalen zijn aangevuld met praktijkvoorbeelden, achtergronden en tips. Er worden verschillende thema’s besproken: • Wat kunnen kleuters al? • Kleuters en gedrag • Hoe jonge kinderen leren • Slimme kleuters • Inrichting van het kleuterlokaal Of je nu net kennis hebt gemaakt met kleuters of al een leven lang kleuterleerkracht bent, je vindt in dit boek inspiratie, herkenning en érkenning. Bij elk hoofdstuk vraagt Bianca je te reflecteren op je handelen als kleuterleerkracht. Ja, kleuters zijn bijzonder en verdienen bijzonder onderwijs en een leerkracht die zich daar hard voor maakt. Een reactie van een lezer: “Ik voel me echt gesteund als juf om de kleuters dat onderwijs te geven waar ze recht op hebben!” Bianca Antonissen, bekend van www.jufbianca.nl en de Facebookgroep Kleuterwereld, wil kleuterleerkrachten inspireren het beste uit kinderen te halen, op een manier die bij kleuters past. (achterflap)

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by