Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven.Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt daarbij in beeld gebracht.
onderwijssociologie --- Sociology of education --- Netherlands --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O110 --- 371 --- Onderwijssociologie: handboeken, introducties: algemeen --- Onderwijs 37 --- sociologisch onderzoek 303.1 --- Educational sociology --- Onderwijssociologie --- 450.42 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs
Choose an application
In deze probleemverkenning zoekt de Vlor met de medewerking van wetenschappers en praktijkdeskundigen wat beleidsvoerend vermogen van scholen precies inhoudt, en welke factoren de ontwikkeling ervan stimuleren of net afremmen. Welke rol spelen interne aspecten zoals schoolleiding en -bestuur, communicatie, participatie, kwaliteitszorg of deskundigheidsbevordering? En welke invloed hebben externe factoren zoals het overheidsbeleid en de controle, de opleiding en ondersteuning van schoolteams, het personeelsbeleid en de netwerking tussen scholen, op de ontwikkeling van beleidsvoerend vermogen? Dit boek bevat twaalf bijdragen van deskundigen en een synthesetekst. De synthese bundelt verschillende van hun inzichten en eindigt met concrete aanwijzingen over hoe je beleidsvoerend vermogen kan ontwikkelen.
Onderwijsmanagement. --- School management --- schoolbeleid --- beleidsvoering --- Flanders --- #gsdbP --- Academic collection --- 720 Onderwijs --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Onderwijsbeleid 37.014 --- 458.1 --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- schoolmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leidinggeven --- Onderwijsbeleid --- Schoolmanagement --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolbeleid (schoolmanagement) --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Onderwijs --- Beleid --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Om de school te helpen een beleids- en actieplan uit te werken, vertaalt de Raad voor het Basisonderwijs de visietekst over de samenwerking tussen ouders en school in een aantal basisvragen : krijgen de ouders informatie over wat zij van de school mogen verwachten en over wat de school van hen verwacht, worden ze betrokken bij beslissingen over schoolwerking, enz. Daarnaast somst de Raad specifieke factoren op die de samenwerking tussen ouders en school kunnen beïnvloeden en inventariseert hij inspirerende praktijkvoorbeelden. Het derde deel geeft inzicht in de actiemogelijkheden voor de ouders. De Raad gaat ervan uit dat elke ouder door zijn schoolkeuze instemt met het pedagogisch project van de school. Dat is voor de ouders het vertrekpunt om mee te werken aan het schoolbeleid of om nieuwe initiatieven te stimuleren. Van die actiemogelijkheden geeft de visietekst voorbeelden uit het concrete school- of ouderverenigingsleven. Vervolgens wordt de visie toegepast op de rol van de overheid. Als algemeen principe geldt alle overheidsactoren de school voldoende speelruimte moet gunnen voor creativiteit, deskundigheid en flexibiliteit. De Raad kent de overheid twee hoofdopdrachten toe. Ze moet de minimale rechten en plichten van alle actoren in de samenwerking tussen ouders en school waarborgen, en ze moet voorwaarden scheppen voor optimale samenwerking.
School management --- #SBIB:316.334.1O282 --- #SBIB:316.334.1O285 --- 741 Schoolorganisatie --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- 458.1 --- basisonderwijs --- ouderparticipatie --- schoolmanagement --- Basisonderwijs --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Ouderparticipatie --- Samenwerking --- Ouderparticipatie: lagere school --- Onderwijs: personeel: relatie directie-ouders --- Onderwijs: personeel: relatie leraars-ouders --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- Relatie ouder - school --- Relatie school - ouder --- Basisonderwijs. --- Ouderparticipatie. --- Ouders. --- School management. --- Ouderschap --- Onderwijs --- Teamwerk --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Onderwijsbeleid
Choose an application
Deze studie heeft als doel na te gaan in welke mate armoede op jonge leeftijd leidt tot armoede en sociale uitsluiting op latere, volwassen leeftijd en welke mechanismen daarbij een rol hebben gespeeld. Hoe verlopen de langetermijneffecten van het opgroeien in armoede? Wordt armoede van generatie op generatie overgedragen en welke factoren spelen een rol in deze overdracht? Hebben arme kinderen een grotere kans om sociaal uitgesloten te raken? In dit rapport wordt het onderzoek naar de intergenerationele overdracht van armoede meer uitgediept. De specifieke onderzoeksvragen luiden als volgt:Welk deel van de mensen die als kind in een arm huishouden leefden, is als volwassene zelf arm? In hoeverre zijn arme kinderen ook sociaal uitgesloten? Blijft het verband bestaan in hun latere jeugd en wanneer zij volwassen zijn? Via welke processen en routes loopt het verband tussen opgroeien in armoede en armoede en sociale uitsluiting als volwassene?
WEB_339.1 GUI.jpg --- Vierde wereld --- Kansarmen ; Nederland --- kansarmoede --- 666.1 Kansarmoede --- kinderarmoede --- 339.1 --- E-books --- Armoede --- Sociale uitsluiting --- Kinderen --- Generatiearmen --- Kansarmoede --- Opvoeding en onderwijs --- Gezondheid --- Onderwijs --- Opleidingen --- Tewerkstellingskansen --- Armoede 330.521 --- sociaal beleid -304 --- Onderwijs 37 --- Arbeid 331 --- #SBIB:316.8H15 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Kind --- Generatiearmoede --- Opvoeding --- Opleiding --- Tewerkstellingskans --- Voeding --- Gedrag --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Arbeidsmarkt --- Sport --- Drank --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- Netherlands
Choose an application
De historische en conceptuele terreinafbakening staat centraal in hoofdstuk 1. Het volgende hoofdstuk gaat hierop door aan de hand van een feitenanalyse. Hoofdstuk 3 geeft een kritische interpretatie van het onderwijsbeleid en -maatregelen. Tenslotte wordt nagegaan of in dit alles bepaalde tendensen zijn te onderscheiden en worden er conclusies getrokken.
School management --- internationalisering --- onderwijs --- onderwijs in het buitenland --- European Union --- Europese Unie --- Onderwijsbeleid --- Politique en matière d'enseignement --- Union européenne --- 37 <4> --- Academic collection --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:327.7H231 --- #SBIB:AANKOOP --- #A9712A --- Onderwijs 37 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- 351.3 --- 470 --- Onderwijsbeleid ; EU --- Onderwijs: Europese Unie --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Europese Unie: sociaal-economisch beleid, landbouw-, milieu-, cultuur- en communicatiebeleid --- Openbaar bestuur: onderwijs. --- Openbaar onderwijs: algemeenheden. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- onderwijsbeleid. --- 37 <4> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Europa --- Onderwijsbeleid. --- Openbaar bestuur: onderwijs --- Openbaar onderwijs: algemeenheden
Choose an application
Met dit onderzoek willen de auteurs een bijdrage leveren tot een theorie van internationale migratie van hooggeschoolden, met specifieke aandacht voor gender. Via een kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van hooggeschoolde nieuwkomers op de Vlaamse/Belgische arbeidsmarkt trachten ze twee vigerende theorieën te toetsen. Enerzijds op structureel niveau de segmentatietheorie en op individueel niveau de 'human capital' theorie.De hypothese die ze opperen, is dat de verschillende immigrantengroepen verschillende economische en socio-culturele profielen hebben en mede daardoor verschillen vertonen in de wijze waarop zij de arbeidsmarkt betreden. Daarnaast zullen de specifieke migratiecontext en de juridische categorieën waarin de nieuwe migranten onderverdeeld worden (gezinsherenigers, asielzoekers, erkende vluchtelingen, geregulariseerden, mensen zonder wettig verblijf) ook hun weerslag hebben op hun mogelijke intrede in de arbeidsmarkt. Zo trachten de auteurs te komen tot bepaalde typeprofielen van arbeidsmarktposities
#KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Hoger onderwijs 378 --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 315.2 --- gelijke kansen --- migratie --- 331.556 --- Arbeidsmarkt : hogergeschoolden . Vlaanderen --- Arbeidsmarkt : migranten --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Migranten : tewerkstelling --- Gelijke kansen --- Hooggeschoolden ; arbeidsmarkt --- S20100002.JPG --- allochtonen --- arbeidsmarkt --- integratie --- migranten --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- 301.17 --- 325 --- 331.6 --- 301.08 --- E-books --- Allochtonen --- Opleidingen --- Hooggeschoolden --- Integratie --- Tewerkstellingskansen --- Loopbaan --- Vlaanderen --- Allochtoon --- Opleiding --- Hoogopgeleide --- Tewerkstellingskans --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Arbeidsmarkt --- Buurt --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond --- Sociology of minorities --- Sociology of work --- Social policy and particular groups --- Labour market --- aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt --- loopbaanontwikkeling
Choose an application
Neerslag van de probleemstelling gehouden tijdens het schooljaar 2003-2004, voorbereid door het bureau van de Raad Basisonderwijs met medewerking van 8 academici en ervaringsdeskundigen : Hugo Baetens Beardsmore, Ludo Beheydt, Hendrik Degraef, Annick De Houwer, Agnes De Rivière, Louis Schelfaut, Kris Van den Branden en Ludo M. Veny Beginnen we beter vroeger met tweedetaalonderwijs? Verwerven kinderen inderdaad snel een vreemde taal? Is tweetaligheid een voordeel voor een kind? Is tweetalig basisonderwijs een optie? Is dat in het belang van alle kinderen? Is het onderwijspersoneel wel klaar om talen aan te leren? Blijft Frans de tweede taal of kiezen we beter Engels? Hoe pakken buitenlandse basisscholen vreemdetalenonderwijs aan? Wat zegt onze wetgeving hierover?
meertaligheid --- Didactics of primary education --- Didactics of languages --- Flanders --- #PBIB:2004.4 --- #PBIB:gift 2004 --- #A0410A --- 645.2 Tweetaligheid --- 772 Basisonderwijs --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Onderwijs 37 --- Taalproblematiek 323.16 --- basisonderwijs --- vreemdetalenonderwijs --- 475.3 --- didactiek --- meertalig onderwijs --- taalonderwijs --- 803.3 --- Basisonderwijs --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Tweedetaalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- 475.34 --- Frans --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Taalverwerving --- Tweetaligheid --- 475.3 ) TAALONDERWIJS ; OVERIGE TALEN O.N --- talen --- tweedetaalonderwijs --- Meertaligheid --- Taalonderwijs ; basisonderwijs --- Talenkennis --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- 050940.jpg --- Meertaligheid: lagere school --- didactiek basisonderwijs - overige talen : algemeen --- Taalonderwijs; overige talen --- Psycholinguïstiek --- Franse taal --- 475.3 ) TAALONDERWIJS ; OVERIGE TALEN O.N. --- Didactiek --- Moderne vreemde talen --- Talensensibilisering --- Onderwijs --- Taalonderwijs
Choose an application
Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen beschrijven hun bevindingen over nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen, bijv. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor een soepelere overgang. De Vlaamse Onderwijsraad vroeg wetenschappers om vanuit hun domein daarover onderzoeksgegevens te verzamelen en hun visie te geven. Hoe kijken ontwikkelingspsychologen naar de overstap? Passen leerstof, didactiek, onderwijscultuur bij het ontwikkelingsniveau van de leerlingen? Welke andere factoren zijn beschermend of risicovol voor de leerling die overstapt naar het secundair onderwijs? Welke studiekeuze maken leerlingen en kiezen ze succesvol? Wat is de invloed van de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie, enz.) en verwachtingen van de omgeving en de jongere zelf? Waarom kiezen ouders of leerlingen voor een welbepaalde school? En kiezen de ouders, de leerling of allebei samen? De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die `aanzetten' geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. De meeste leerlingen verteren de overstap van het basis- naar het secundair onderwijs zonder grote problemen. Nochtans sluiten beide onderwijsniveaus allerminst naadloos op elkaar aan, zoals de inspectie vaststelde in de Onderwijsspiegel 2003-2004. Deze probleemverkenning bekijkt de aansluitingsproblematiek vanuit verschillende invalshoeken. Drie wetenschappers verzamelden onderzoeksgegevens over de overgang en de studiekeuzes die dan gemaakt worden: Welke factoren zijn, vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief, beschermend of risicovol voor een vlotte aanpassing van de adolescent?; Welke invloed op de studiekeuze hebben factoren als de sociale context, persoonskenmerken (intelligentie, motivatie') en verwachtingen van omgeving en de jongere zelf?; Welke invloed hebben de ouders en het gezin op de studie- en schoolkeuze? Er lopen in Vlaanderen verschillende projecten en proeftuinen over de aansluiting tussen basis- en secundair onderwijs. Vier ervaringsdeskundigen verwoorden hun inzichten en eerste bevindingen: nascholing in verband met inschrijvingsbeleid en oriëntatie naar de B-stroom; samenwerking tussen scholengemeenschappen basis- en secundair onderwijs, o.a. ontwikkeling van een BaSO-fiche; kennismaking en samenwerking tussen leerkrachten van beide niveaus; een taalbeleid Frans-Nederlands als instrument voor betere communicatievaardigheden en een soepeler overgang. De probleemverkenning eindigt met een synthesetekst die aanzetten geeft voor het toekomstige debat over de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. (Bron: covertekst)
Secondary education --- basisonderwijs --- Primary education --- onderwijsonderzoek --- Sociology of education --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Flanders --- 742 Scholieren en studenten --- schoolloopbaan --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Secundair onderwijs --- Basisonderwijs / kleuteronderwijs 373.3 --- Onderwijs 37 --- Secundair onderwijs 373.5 --- overgang basis secundair --- schoolkeuze --- studiekeuze --- Onderwijsonderzoek --- Overgang lager onderwijs - secundair onderwijs --- 480.1 --- 474.23 --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Aansluiting lager onderwijs - secundair onderwijs --- Basisonderwijs --- Schoolloopbaan --- Studiekeuze --- Schoolkeuze --- 083560.jpg --- Basisonderwijs en secundair onderwijs ; aansluiting --- Didactische principes --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- overgang basis onderwijs secundair onderwijs
Choose an application
Het onderwijslandschap wordt grondig omgeploegd. Enveloppefinanciering, fusies en ontslagen in het HOBU. Toelatingsexamens als aanloop naar een numerus clausus aan de universiteiten. In het secundair onderwijs wacht ons een hervorming die massaal banen zal schrappen en de toegang tot het algemeen vormend onderwijs beperkt. Een vraag die zich opdringt: waarom? De ministers verschuilen zich achter "budgettaire dwang". Dit boek geeft de echte redenen aan voor de aanslag op het onderwijs: gedurende 30 jaar boekte het een bescheiden democratische vooruitgang, maar de economie van dit fin de siècle heeft daar geen behoefte meer aan. De vooruitgang van het onderwijs wordt geofferd op het altaar van de crisis.
onderwijssociologie --- education --- democratisering --- onderwijspolitiek --- democratisering van het onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:gift 2001 --- Onderwijs 37 --- Nico Hirtt, Annemie Mels, Hugo Van Droogenbroeck --- hogescholen --- onderwijs en politiek --- 37 --- 451.3 --- Onderwijsvernieuwing --- 450.42 --- onderwijs : democratisering (ler) --- onderwijs: democratisering --- 371.1 --- 371 --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Inspraak --- Crisis --- #SBIB:HIVA --- #A9710A --- onderwijs --- België --- secundair onderwijs --- cultuurfilosofie --- Educational systems. Teaching systems --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Netherlands --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Onderwijs
Choose an application
Deze publicatie bestaat uit drie delen: het eerste deel geeft cijfermateriaal m.b.t. de prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs. Aansluitend geeft de auteur een overzicht van de verschillende pistes die in de loop der jaren zijn bewandeld om de prestatiekloof te verklaren. In het tweede deel onderzoekt hij of de sociaal-etnische kloof het gevolg kan zijn van interactiepatronen in de klas en in de school. Zaken die hier onder de loep genomen worden zijn: de invloed van leeftijdsgenoten en conflicterende culturen binnen de klas; de impact van de onderwijsideologie; de invloed van de leerkracht op de prestaties van leerlingen en op de betrokkenheid van de ouders. In het derde deel wordt aangetoond hoe de sociaal-etnische kloof mogelijkerwijze in stand wordt gehouden door bepaalde pedagogische opvattingen en praktijken. Hier wordt ondermeer ingezoemd op het belang van degelijk taalonderwijs, de impact van leermiddelen met een hoog intercultureel gehalte en het belang van een interculturele schoolcultuur.
interculturaliteit --- onderwijssociologie --- Sociology of education --- gelijkekansenbeleid --- Flanders --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Onderwijs --- Migranten 325.11 --- Onderwijs 37 --- 454.6 --- allochtonen --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- onderwijs --- 315.2 --- 329 --- etnsich-culturele minderheden --- gelijke kansenbeleid --- Gelijke kansen --- S20090292.JPG --- allochtone kinderen, onderwijs --- integratie --- sociaal onderzoek --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 377 --- 325 --- 371 --- 301.08 --- Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Multiculturele samenleving --- Allochtonen --- Integratie --- Vlaanderen --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Intercultureel onderwijs --- Allochtone leerlingen --- Allochtone studenten --- 376.7 --- E-books --- Allochtoon --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Sport --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|