Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
De finesses van het Nederlands : oefenboek voor anderstaligen
Authors: --- ---
ISBN: 9033433672 9789033433672 Year: 1996 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functioneel georiënteerd oefenboek dat inzicht wil bieden in een aantal pragmatische nuances van het Nederlands. De auteurs leren hoe je met een aantal kleine woordjes (particles e.d.) een gesprek of een tekst levendiger, genuanceerder, beleefder, enz. kan maken. Het boek is in de eerste instantie bedoeld voor gevorderde studenten Nederlands als Tweede of als Vreemde Taal (meer dan 2000 woorden). Dit leerboek is zo opgevat dat het als aanvulling bij elke cursus Nederlands gebruikt kan worden, in klasverband of bij zelfstudie.


Book
Grammatica is niet moeilijk : beknopte grammatica voor wie Nederlands leert
Author:
ISBN: 9085060966 9053529667 9053529675 9789085060963 9789053529669 9789053529676 Year: 2005 Publisher: [Amsterdam] : Boom,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit leerboek met de veelzeggende titel Grammatica is niet moeilijk heeft als uitgangspunt dat het onder de knie krijgen van de Nederlandse grammatica niet zo veel moeite hoeft te kosten zolang de regels maar in eenvoudige taal worden uitgelegd. Deze grammatica is in tegenstelling tot de traditionele grammatica's contextgericht. De gebruiker krijgt voorbeelden aangereikt in een context. Het boek is in eerste instantie gericht op hen die het Nederlands als tweede taal leren, in klassenverband of door zelfstudie. Het gaat in op de belangrijkste regels, die de student vervolgens kan toepassen in oefeningen (die ook met een bijgeleverde cd-rom te maken zijn).


Book
Brain-gym en toegepaste kinesiologie op school : een praktische aanpak van leerproblemen met energetische oefeningen
Author:
ISBN: 9789088400520 Year: 2010 Publisher: [Katwijk] Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor docenten aan basisscholen en remedial teachers die werken met kinderen met leerstoornissen, individueel of in groepen. Steeds meer kinderen hebben extra hulp nodig bij het leren op school. Hierbij wordt steeds vaker gebruik gemaakt van alternatieve methoden zoals brain-gym en kinesiologie. Daarbij gaat het met name om dyslexie, dyscalculie, stotteren, ADHD en concentratieproblemen. In dit praktische handboek wordt een uitgebreid programma van bewegingsoefeningen aangeboden die een gunstige invloed op het leerproces hebben. De oefeningen zijn gebaseerd op de brain-gym oefeningen van Dennison, maar worden hier in een breder kader geplaatst: met voorbereidende oefeningen voor kinderen die er nog moeite mee hebben, en aanvullende oefeningen voor kinderen die al verder kunnen. elke oefening wordt uitgebreid toegelicht en heel precies uitgelegd, met de noodzakelijke achtergrondinformatie voor de docent; elke oefening begint met enkele voorbereidende oefeningen, om ze vooral voor jongere kinderen gemakkelijker te maken; elke oefening bevat een aantal variatiemogelijkheden; elke oefening is voorzien van duidelijke tekeningen en foto's. Christina Buchner heeft deze methode in de afgelopen 30 jaar op diverse basisscholen geïntroduceerd, en onderwijst haar tegenwoordig op docentenopleidingen. (Bron: covertekst)


Book
Het is te doen! Lijst van het-woorden met oefeningen voor anderstaligen
Author:
ISBN: 9789054518624 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Intertaal

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek staan alle belangrijke het-woorden op een rij, verdeeld in een basiswoordenlijst en een uitgebreide woordenlijst. Het bevat een stappenplan waarin de cursist door middel van regels voor het-woorden in tien stappen de het-woordenlijst 'kleiner' maakt. Verder vindt u de digitale versie van de het-woordenlijsten op cd-rom en oefeningen voor het juist toepassen van de grammaticale regels voor de- en het-woorden. Voor gevorderde cursisten.


Book
Oefeningenboek voor groepen : 150 korte oefeningen : therapie, opleiding, training
Authors: --- ---
ISBN: 9789031377671 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werken met groepen is uitdagend: het vereist, naast kennis en ervaring, veel improvisatie en creativiteit van de begeleiders om de juiste interventies te plegen. Dit werk beschrijft 150 kortdurende oefeningen. Via een zoeksysteem kan eenvoudig die oefening gekozen worden die het beste aansluit bij het doel, het proces, de cultuur en de sfeer van de groep op een bepaald moment. De indices achter in het boek en het zoeksysteem op de bijbehorende website helpen daarbij. De website bevat bovendien alle oefeningen en printbare versies van onder andere scoringslijsten, tekeningen en foto's. Bij een aantal oefeningen is extra voorbeeldmateriaal opgenomen van rolomschrijvingen en situatieschetsen. Oefeningen met een ingesproken instructie zijn direct te gebruiken in de groep. Verder bevat de website muziek ter ondersteuning van een aantal oefeningen. Dit boek wil het werken met groepen eenvoudiger, effectiever en plezieriger maken


Book
Functioneel en strategisch schrijven : adviezen en oefeningen op tekstniveau
Authors: ---
ISBN: 9033454017 9789033454011 Year: 2004 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit handboek wordt het proces van schrijven herleid tot een reeks deeltaken, beginnend bij de oriëntatie en eindigend bij de afwerking. Bij elk van die rondes sluiten specifieke adviezen en opdrachten aan, zodat men gericht en efficiënt kan oefenen. Het boek biedt realistische schrijfoefeningen op tekstniveau. De oefencases zijn stap voor stap opgebouwd, en bieden voorbereidende tekstanalyses, checklists, becommentarieerde teksten en herschrijfadviezen. De terminologie en het kader hiervoor komen in het eerste deel aan bod. Het tweede deel van het boek bevat uitsluitend teksten, die zich goed lenen tot vergelijkende analyses. Deze teksten dienen ook als bronnenmateriaal voor de schrijfopdrachten in het derde deel. Dit boek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten hoger onderwijs in taal- en communicatiegerichte opleidingen, maar richt zich daarnaast tot iedereen die functioneler en strategischer wil leren schrijven.


Book
Nederlands in structuren : Socratische grammatica NT2 met oefeningen
Author:
ISBN: 9789033466199 9033466198 Year: 2007 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Nederlands in structuren' is geen gewoon grammaticaboek. Het is bestemd voor iedereen die een stevige basiskennis van het Nederlands als tweede taal heeft, maar zich onwennig voelt met complexe zinnen of niet helemaal zeker is van de juiste grammatica. De auteur vertrekt telkens van een korte informatieve of humoristische tekst rond één bepaalde taalstructuur. Door middel van 'vragen en antwoorden' wordt de lezer uitgenodigd om na te denken over die structuur en zijn passieve kennis van het Nederlands te activeren. Hierna volgen klassieke én creatieve oefeningen die de lezer helpen de actieve kennis te consolideren. In de bijlagen achteraan in het boek staan de correcties bij de oefeningen, een overzicht van de grammaticatermen en -theorie, de belangrijkste conjuncties en de belangrijkste 'het'-woorden in het Nederlands.


Book
Therapie bij dysorthografie en dyslexie: introductie
Author:
ISBN: 9789044123456 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dysorthografie (problemen hebben met spellen) en dyslexie (problemen hebben met lezen) komen vaak samen voor en worden daarom samen behandeld. Dit boek licht recente visies op de behandeling van dysorthografie en dyslexie toe. Via in detail uitgeschreven therapeutische sessies komen de therapeut, het kind en ook de ouders in beeld. De auteur geeft aan hoe ouders als cotherapeut kunnen worden ingeschakeld, zowel tijdens de sessies als thuis, door bijvoorbeeld dagelijks een korte oefenperiode in te lassen met hun kind. Een andere troef is de grote domeinspecificiteit van de sessies. De oefeningen zijn stap voor stap uitgewerkt en gekaderd binnen specifieke doelstellingen. Ze zijn erop gericht zo veel mogelijk in te oefenen, vooral van de metafonologe kennis en het snel serieel (letter) benoemen. De therapeutische sessies kunnen worden toegepast bij kinderen vanaf het eerste leerjaar/groep 3 tot en met bij volwassenen.


Book
Een stille plek niet ver hier vandaan : werkboek kindermindfulness voor therapeuten
Author:
ISBN: 9789033479335 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen leven in een drukke, rumoerige en snelle wereld. Ze krijgen veel indrukken te verwerken en moeten presteren. Er wordt echter te weinig gedaan om kinderen te leren omgaan met al die prikkels en spanning. Kindermindfulness is een methode die kinderen leert stilte en veiligheid in zichzelf op te zoeken en meer voeling te krijgen met hun eigen lichaam. Het helpt kinderen psychologisch flexibeler zijn en op die manier hun welbehagen en weerbaarheid te vergroten.Een stille plek niet ver hier vandaan laat therapeuten kennis maken met de principes van mindfulness en is een voorbeeld van hoe de mindfulnesstechnieken geïntegreerd kunnen worden in het werk met kinderen. Dit boek beschrijft een volledig uitgewerkte training in mindfulness voor kinderen van 6 tot 12 jaar. In elke sessie wordt een thema uitgewerkt en een techniek aangeleerd waar kinderen in een moeilijke situatie op kunnen terugvallen. De training wordt progressief opgebouwd en bestaat uit een grote variatie aan oefeningen: multi-sensorische oefeningen, cognitieve oefeningen, korte meditaties, doeopdrachten,? in combinatie met de axenroos-methode. Kinderen leren zo om meer bewust te worden van hun gedachten, gevoelens en lichaamsgewaarwordingen zonder deze te oordelen. Kindermindfulness kan in aangepaste vorm gebruikt worden voor alle kinderen, rekening houdende met hun specifieke behoeften.


Book
Ik zie het anders : omgaan met spiegelen en richtingsmoeilijkheden bij kinderen
Author:
ISBN: 9789020997262 Year: 2011 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Richtingsmoeilijkheden komen zeer vaak voor. Indien ze niet tijdig worden opgemerkt, kunnen ze tot hardnekkige lees-, schrijf-, reken- en leerproblemen leiden. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om richtingsmoeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by