Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Piet de Kleijn speelde een belangrijke rol in het onderwijs Nederlands als tweede en als vreemde taal. In 'Het stoplicht' presenteert hij twintig toegankelijke verhalen voor tieners en volwassenen. De beschreven situaties zijn over het algemeen goed herkenbaar, de zinnen zijn niet al te complex en woorden die misschien onbekend zijn, kunnen gemakkelijk worden opgezocht. Er is zuinig omgesprongen met idiomatische uitdrukkingen en figuurlijk taalgebruik. Deze verhalenbundel is bij uitstek geschikt om de overgang naar moeilijkere literatuur te vergemakkelijken.
Dutch literature --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- Nederlandse literatuur --- anderstaligen
Choose an application
In deze bloemlezing vind je werk van bijna honderd bekende dichters, uitgekozen door Jan van Coillie. Thema's als groeipijnen, poëzie, verliefdheid, familie, school, afscheid en rouw, ... komen aan bod in deze bundel.
Dutch literature --- Jeugdpoëzie --- 839.3-1 --- #KUPV:EC --- dichtbundel --- jeugdliteratuur --- verzamelwerk --- Nederlands --- poëzie --- * 889.7 --- kinderpoëzie --- Nederlands 870 --- Poëzie (Versjes, Gedichten) --- Poëzie --- gedichten (ler) --- * 878 --- 878 --- Poëzie; keuzelijsten --- Jeugdliteratuur: poëzie: gedichten --- 82-1 --- 871 --- gedichten --- 839.3-1 Nederlandse literatuur: poëzie --- Nederlandse literatuur: poëzie --- voordrachtenbundels voor kinderen --- Dichtwerken --- Poëzie. Gedichten. Versvorm --- dichtwerken, algemene bloemlezingen --- kinderen --- bloemlezingen --- Didactics of Dutch --- Secondary education --- Poetry
Choose an application
'Proza van 1930 tot 1990' is bedoeld als hulpmiddel bij het onderwijs in het Nederlands als tweede taal of als vreemde taal. Het bevat oorspronkelijke Nederlandse teksten van het Nederlandse proza van 1930 tot 1990 voor lezers die over een beperkte woordenschat beschikken. De teksten zijn ingedeeld naar vier niveaus, zodat het boek niet alleen in de klas te gebruiken is, maar ook geschikt is voor zelfstudie.
Dutch literature --- Dutch fiction --- Dutch language --- Roman néerlandais --- Néerlandais (Langue) --- Readers --- Textbooks for foreign speakers --- Lectures et morceaux choisis --- Manuels pour allophones --- Textbooks for foreign speakers. --- 839.3-3 "19" --- -Dutch language --- -Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Nederlandse literatuur: proza--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- -Nederlandse literatuur: proza--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- 839.3-3 "19" Nederlandse literatuur: proza--20e eeuw. Periode 1900-1999 --- Roman néerlandais --- Néerlandais (Langue) --- Flemish language --- Dutch fiction - 20th century. --- Dutch language - Readers --- Dutch language - Textbooks for foreign speakers.
Choose an application
De mooiste verhalen uit de literatuur, gekozen door Het Lezerscollectief.
literatuuronderwijs --- literatuur --- Nederlandse literatuur --- Literature --- PXL-Education 2015 --- Nederlands, literatuur --- bloemlezingen --- verhalen --- KHCA --- Bloemlezingen --- literatuurgeschiedenis --- 434.3 --- Beschouwingen over jeugd en boek --- Voorlezen --- Samenleesvormen --- Literatuur --- Verhalenbundels --- Voorleesverhalen --- Samenleesvorm --- Afrika --- Frans --- België --- Noorwegen --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Samenleesboek --- Kortverhaal --- Poëzie
Choose an application
In Onderweg stilstaan zijn twee praktisch filosofen onderweg, en staan ze stil bij schijnbaar betekenisloze gebeurtenissen. Het zijn gebeurtenissen thuis, onderweg naar het werk of op reis die iedereen kan overkomen. Het zijn herkenbare gebeurtenissen.De auteurs beschrijven die gebeurtenissen in de vorm van korte verhalen, van anekdotes. Die anekdotes vormen de aanleiding om de werkelijkheid opnieuw te bekijken, aan de hand van filosofische vragen.In de anekdote zit een vraag vervat die je niet kan ontlopen. De abstractie wordt voelbaar.De auteurs verbinden het praktisch filosoferen met het leven van elke dag. De anekdotes vormen aanknopingspunten die het praktisch filosoferen laagdrempelig maken. Daarmee wordt het praktisch filosoferen niet alleen herkenbaar, toegankelijk en bruikbaar gemaakt, maar wordt de lezer ook gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan. Anekdotes verzamelen en er filosofisch over nadenken kan in principe iedereen.In het boek gaan de anekdotes van de auteurs vergezeld van poëtische schilderijen van de kunstenaar Miko Veldkamp. Net als verhalen zijn schilderijen immers een vertrekpunt om na te denken.
Filosofie ; jongeren --- Filosofie ; kinderen --- 110 --- Filosofie --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Overige vormingsgebieden --- Filosofie ; jongeren. --- 476.8 --- filosoferen met kinderen --- jongeren --- filosofie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Didactics --- Social ethics --- Didactics of philosophy --- Fiction --- Nederlandse literatuur --- toegepaste filosofie --- ethiek --- levensbeschouwing
Choose an application
Koning Karel wordt drie keer door God gewaarschuwd. Zijn leven is in gevaar. En dan gaat hij toch maar zijn bed uit, om in opdracht van God uit stelen te gaan. In het bos ontmoet hij een ridder, en samen hebben ze een riddergevecht. Daarna spreken ze met elkaar af, omdat de koning in gevaar is, uit stelen te gaan. Een ridderroman uit de middeleeuwen. Een echt avontuur! https://www.lezenvooriedereen.be/karel-en-de-elegast
genre-thema"">
Choose an application
Het dierenrijk loopt vol boeiende, knotsgekke en verrassende dieren. Heb je je ooit afgevraagd hoe de olifant aan zijn slurf komt? Of waarom de lip van de haas gespleten is? En waarom de giraf zo?n lange nek en poten heeft?Ed Franck ging op zoek naar antwoorden en vond die in oeroude verhalen van natuurvolkeren over de hele wereld. Zo weet de Loebatastam uit Zaïre waarom de mens niet afstamt van de aap, maar de aap van de mens. Het Miaovolk uit China vertelt al jaren waar de vlinders hun mooie kleuren vandaan halen. En de Aboriginals in Australië weten waarom de kangoeroe huppelend door het leven gaat.In Waarom de aap een staart heeft bundelde en bewerkte bekroond auteur Ed Franck de mooiste, grappigste, opvallendste en origineelste dierenverhalen.
Dutch literature --- Nederlandse literatuur --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- dieren --- Dierenverhalen --- Mythologie --- Culturele antropologie --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Verhalenbundels --- C3 --- kinderliteratuur --- verhalenbundel --- JB FRAN --- jeugdliteratuur --- verhalenbundels --- dierenverhalen --- 5+ --- Voorleesboek --- Dieren --- Kunst en cultuur --- Dierenverhaal --- Sociology of culture --- Didactics of social education --- Asia --- Africa --- America --- Oceania with Australia
Choose an application
Verplichte kost voor wie wil weten hoe het nu echt zit met de vrijheid van moslima's! Pas als een moslima afstand doet van de beperkingen die haar geloof, gemeenschap en gezin haar opleggen, en dus ook van haar hoofddoek, is zij echt geëmancipeerd, vinden westerse feministen. Maar de moderne moslima streeft juist naar emancipatie die verenigbaar is met haar religieuze en culturele achtergrond, niet naar een volledige breuk daarmee. Binnen die grenzen probeert ze zich te ontplooien en geniet ze verrassend veel vrijheid. In Gesluierde vrijheid laat Naema Tahir zien hoe moslimvrouwen proberen om oude tradities een nieuwe betekenis te geven. Het biedt een unieke inkijk in het leven van moderne moslima's en hun keuzes, vooral in persoonlijke relaties en hun expressie.
Islam. --- Mosques. --- Sociology of religion --- Islam --- gender --- migrantenvrouwen --- sociale participatie --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- Dutch literature --- 297*35 --- islam --- Islam en vrouwen --- 315.3 --- Sociaal werk --- Multiculturele samenleving --- 297*35 Islam en het Westen --- Islam en het Westen --- 2 --- Vrouwenemancipatie; overige landen --- PXL-Social Work 2015 --- multiculturele samenleving --- emancipatie --- Vrouwen --- Rechten van de vrouw --- Rechten van de mens --- 839.3 "19" PALMEN, CONNIE --- 839.3 "19" PALMEN, CONNIE Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--PALMEN, CONNIE --- Nederlandse literatuur--20e eeuw. Periode 1900-1999--PALMEN, CONNIE --- 741 --- Proza - Nederlands --- Emancipatie --- Islam en westerse maatschappij --- Vrouw --- Vrouwenrechten --- Mensenrechten --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Sociology of environment --- Arranged marriages --- Identity --- Relationships --- Religion --- Independence --- Book --- Islamic feminism --- Integration --- Veil --- Gemengde relaties --- Empowerment --- Experiences
Choose an application
Ontdek een verhaal achter onze kleren. Een avontuur over Kato, katoen en een vriendschap in Amerika.
Nederlandse literatuur --- vriendschap (themawoord fictie) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- duurzame ontwikkeling (themawoord fictie) --- Duurzame ontwikkeling --- Kleding --- Jeugdliteratuur --- Indianen --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Jeugdboeken 07-09 jaar --- Duurzaamheid --- Grondstoffen --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- duurzame ontwikkeling --- systeemdenken --- leesboek --- kleding --- grondstoffen --- Grootouders --- verhalen 10+ --- wereldoriëntatie --- duurzaamheid --- leesboeken --- Jeugdboek 10+ --- Fiction --- Jeugdboeken --- vriendschap --- Amazonegebied --- Young adultliteratuur --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Grondstof --- Didactics of social education --- Agriculture. Animal husbandry. Hunting. Fishery --- Ivory Coast --- United States --- zzzzzzz --- Noord-Amerika --- Arizona --- Utah --- Mexico --- Dutch literature --- United States of America
Choose an application
Hoe bouw ik een interessante presentatie op? Aan welke vereisten moet een leesbaar verslag beantwoorden? Hoe haal je snel en efficiënt informatie uit een tekst? Helder Nederlands staat boordevol praktische tips en voorbeelden om de vaardigheden efficiënt in praktijk te brengen.Dit naslagwerk biedt ondersteuning bij elke leermethode Nederlands, van een tot zes. Vaardigheden moeten onderbouwd worden door een degelijke kennis. Helder Nederlands besteedt aandacht aan correct en gepast taalgebruik. Via een duidelijk aanbod van grammatica, spelling en de belangrijkste BIN-normen kan de lezer snel de gewenste informatie opzoeken. Literatuur krijgt de nodige aandacht in een apart hoofdstuk dat de grote literaire periodes met hun belangrijkste kenmerken op een rij zet. Helder Nederlandsis een overzichtelijk lexicon dat onafhankelijk van eenschoolboek kan gebruikt worden en zowel kennis als vaardigheden tot hun recht laat komen. (Bron: www.uitgeverijdeboeck.be)
485.1 --- schoolboeken --- Nederlands --- 485.2 --- 844.6 --- Communicatie --- Schrijven --- Spreken --- Taalgebruik --- spelling --- Leestekens --- grammatica --- Literatuur --- taalgebruik --- Taal --- schrijven --- spreken --- taal --- communicatie --- didactiek secundair onderwijs - Nederlandse taal en letterkunde --- Taal en letterkunde; overige talen --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering --- Schoolbooks - Didactic material --- Nederlandse letterkunde. --- Nederlandse spelling. --- Nederlandse spraakkunst. --- Secundair onderwijs. --- Didactics of secundary education --- Didactics of Dutch --- didactiek --- SO (secundair onderwijs) --- 808 --- lexicon --- literatuur --- taalleer --- Drama --- Humor --- Literaire genres --- Poëzie --- Stijlfiguren --- Taalbeschouwing --- Vertellen --- beeldspraak --- 800.71 --- Nederlands : taalkunde --- Nederlands : zinsbouw --- Nederlandse grammatica --- Schrijven15015585 --- Spelling --- Nederlandse taal ; taalgebruik --- Retorica. Het effectieve gebruik van taal --- Taalgebruik - Taalbeheersing - Taalzuivering * --- Nederlandse taal ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- leerboeken --- Nederlands ; secundair onderwijs --- secundair onderwijs --- Contains audio-visual material --- Nederlande taal en letterkunde --- handboeken secundair onderwijs --- Nederlandse taalkunde --- PXL-Education 2015 --- PHL-Education 12 --- Nederlands taalgebruik --- Naslagwerken --- Secundair onderwijs --- Grammatica --- Stilistiek --- Nederlandse literatuur --- Communicatieve vaardigheden --- 3e leerjaar secundair onderwijs --- Technisch secundair onderwijs --- Kunstsecundair onderwijs --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- 5e leerjaar secundair onderwijs --- Algemeen secundair onderwijs --- 6e leerjaar secundair onderwijs --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Naslagwerk --- Oefening --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|