Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Deze box bevat 4 keerboekjes met acht superdiverse verhalen voor kinderen van 3 tot 10 jaar. Sommige verhalen snijden ernstige thema's aan - zowel actualiteit (opvang van vluchtelingen, integratie) als meer algemene kwesties (autisme, omgang met verlies of jaloezie) en zijn allemaal op een cultureel brede manier omkaderd. Maar luchtigere verhalen maken ook deel uit van deze collectie: het gaat af en toe ook over monsters en feestjes. Er zit ook een peuterboekje bij: een feestelijk optelverhaaltje met tal van woorden die in het Arabisch, Turks, Frans, Pools, Sranantongo en in het Papiaments zijn vertaald.
Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Inclusie --- Maatwerk --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education
Choose an application
Hoe is het om in een multicultureel pleeg- of adoptiegezin op te groeien? Jongeren van 15-20 jaar met een niet-westerse achtergrond vertellen erover. Met kleurenfoto's. Vanaf ca. 15 jaar.Mariëlle ZeeHoe is het om in een multicultureel pleeg- of adoptiegezin op te groeien? Hoe ervaren zij hun gekleurde identiteit? Hebben zij te maken met positieve of negatieve discriminatie en hoe is de band met hun adoptie- of pleegouders? Zestien jongeren in de leeftijd van 15-20 jaar met verschillende niet-westerse culturele achtergronden beantwoorden deze vragen, delen hun ervaringen en geven tips. Iedere jongere heeft zijn eigen hoofdstuk waarin zijn verhaal aangevuld wordt met een kleurenfoto van de jongere en zijn gezin in de huiskamer, een portretfoto en een bladzijde met informatie over leeftijd, opleiding en hobby?s. Quotes van de jongeren staan apart op blauwe pagina?s of worden in de tekst blauw uitgelicht. Het boek eindigt met een hoofdstuk over multicultureel opvoeden vanuit het perspectief van wetenschap en praktijk, een 'verder lezen-lijst' en een overzicht van organisaties die zich bezig houden met adoptie en pleegzorg. Interessant boek dat een mooi inkijkje geeft in de belevingswereld van jongeren die opgroeien met verschillende culturen. Ook geschikt voor jongeren vanaf ca. 15 jaar.© NBD Biblion
Pleegzorg --- Adoptiekinderen --- Multiculturele opvoeding --- Adoptiekind --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Didactics of social education --- pleegzorg --- adoptie --- culturele diversiteit --- gezinsleven
Choose an application
Roos gaat spelen bij haar vriendinnetje Selma, voor de eerste keer. Ze heeft haar mooie nieuwe schoenen aan. Maar bij Selma thuis moet ze haar schoenen uitdoen .... Die middag ontdekt Roos dat het er bij Selma thuis anders uitziet dan bij haar, dat het eten er anders ruikt, dat Selma puzzels en prentenboeken heeft met andere plaatjes dan zij. Roos en Selma hebben een leuke middag samen. Enkele dagen later komt Selma bij Roos spelen. En dan ontdekt Selma op haar beurt dat het bij Roos thuis anders maar niet minder gezellig is dan bij haar.
Didactics of social education --- interculturaliteit --- socio-emotionele opvoeding --- allochtonen --- anders-zijn --- prentenboeken --- JB STAR --- anders zijn --- 471.44 --- 474.6 --- Anders zijn --- Cultuurverschillen --- Multiculturele samenleving --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- intercultureel onderwijs --- multiculturele opvoeding --- multiculturele samenleving --- Samenleving - politiek - recht --- 472.9 --- D100292.jpg --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs ; leermiddelen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- interculturaliteit (themawoord fictie) --- multiculturele samenleving (themawoord fictie) --- Multiculturele opvoeding --- Kleuteronderwijs
Choose an application
Na school gaat Mark met de Turkse Kari naar huis; daar leert hij dat ze niet alleen verschillen qua uiterlijk en taal, maar ook qua godsdienst. Prentenboek met gekleurde tekeningen. Vanaf ca. 5 jaar.M.G.M. Koedijk-SchraagVerhaal over een dag in de kleuterklas van Mark. De kinderen ontdekken onder leiding van de juf dat ze niet alleen uiterlijk verschillen, maar ook op andere gebieden. Ze leren dat elk kind uniek is. Als Marks moeder hem na school niet op kan halen, mag hij mee naar huis met Kari, een meisje van Turkse afkomst, waar hij ontdekt dat mensen ook qua geloof kunnen verschillen en hij leert er iets over de islam. Als Marks vader hem uiteindelijk komt halen, praat hij honderduit over wat hij die dag allemaal geleerd heeft. Realistisch prentenboek dat op een duidelijke manier laat zien hoe kleuters in de klas met het thema 'verschillend zijn' bezig kunnen zijn. De tekst is vrij uitgebreid en lijkt duidelijk bestemd om informatie over het thema over te brengen. Toch is dat nergens storend en al is de verhaallijn niet erg sterk, het geheel komt vrij natuurlijk over. De illustraties zijn wat onbeholpen (alle monden zijn hetzelfde), maar fris van kleur. Geschikt voor gebruik in de al dan niet multiculturele kleuterklas, maar zeker ook als kennismaking voor kleuters en hun ouders buiten school met het begrip 'anders' in relatie tot een niet-christelijke achtergrond. Vanaf ca. 5 jaar.© NBD Biblion
genre-thema"">
Choose an application
In dit keerboekje staan twee verhalen: In 'Waar is Parlo' mag Nour op de papegaai van buurman Theo letten. En dan vliegt Parlo uit zijn kooi. Nour en mama gaan samen op zoek. Zullen ze Parlo vinden? Een zoekverhaaltje over buren van welke achtergrond ook, die vertrouwen hebben in elkaar. In 'De fanfare' is het straatfeest. Asha trommelt haar vrienden in de straat op om samen muziek te maken. Het wordt een echte fanfare. Mag kleine Mhina de dirigent zijn? Een optelverhaaltje over diverse kinderen in een straat die leuk samenspelen en er een straatfeest van maken. Met verwerkingstips na elk verhaal. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Papegaaien --- Feesten --- Fanfares --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Intercultureel onderwijs --- 478.1 --- multicultureel onderwijs --- intercultureel onderwijs --- Multiculturele samenleving --- Fiction --- Jeugdboeken --- 325 --- Verhalenbundels --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Prentenboek
Choose an application
Gonny Smeulders-VeltmanTwee prentenboeken als keerdruk in een band met afzonderlijke omslagillustraties in de serie 'Superdiverse kinderboeken'*. In 'Berelekker' mag Aïsha, die zich identificeert met een beer, mee naar de winkel van meneer Mehmet. Maar papa koopt enkel wat gezond is en niet wat 'berelekker' (zoet) is. Er wordt een compromis gesloten. 'Een goal voor Imane' gaat over twee vriendinnen die graag voeballen. De andere kinderen en ook volwassenen vinden het maar raar. Totdat Imanes vader het begrijpt en ernaar handelt. De verhalen verschillen qua inhoud en vormgeving. Het eerste verhaal bevat vrij veel (korte) tekstregels en verbeeldt in de illustraties voornamelijk Aïsha's culinaire gedachten en inheems/uitheems voedsel. Het tweede heeft minder tekst; de prenten zijn fraai uitgevoerd met behulp van collage (zetstukken) in zowel 2D als 3D. Beide inleefbare verhalen geven een goed beeld van de multiculturele, hedendaagse samenleving, bezien vanuit de moslimwereld. Het recept van een 'berelekker fruitgerechtje' is toegevoegd bij het ene verhaal, en een viertal balspelen bij het andere. Vanaf ca. 4 jaar.© NBD Biblion
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Voeding --- Gezondheid --- Voetbal --- Rollenpatronen --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- 325 --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Children's literature. Juvenile literature --- Eten --- Voetbal (sport) --- Rolpatroon
Choose an application
Sourou en Simon zijn dikke vrienden. Ze doen mee met de loopwedstrijd van de school. Simon is bang dat hij zal verliezen en gooit de schoenen van Sourou in de vuilnisbak. En dan begint een race met de vuilniswagen … Wie zal uiteindelijk de wedstrijd winnen?Een verhaal over jaloers zijn op elkaar en vriendschap.Met extra knutseltip: een vriendschapsdoos knutselen met recycleerbare materialen. ; Salim wordt ’s nachts wakker en hoort vreemde geluiden in huis. Hij wordt bang en maakt zijn zus Sabah wakker. Wie zou er nog in huis zijn? Een dief? Of is het iemand anders? Met een zaklamp in de hand dalen ze de trap af. Een spannend verhaal over eenzaamheid en gezelligheid. - ‘De huissnuiver’ en ‘De loopwedstrijd’ zijn gebundeld in 1 kleurrijk kinderboek.Met extra tips om samen te leren en te spelen: gesprek over gezelligheid kent geen tijd, appelthee maken en zoek de verschillen.
Dutch literature --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Woningen --- Wonen --- Gezelligheid --- Lopen --- Wedstrijden --- Multiculturele opvoeding --- Diversiteit --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- Prentenboeken --- kinderboeken --- multiculturele samenleving --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Intercultureel onderwijs --- 478.1 --- intercultureel onderwijs --- jeugdliteratuur --- 325 --- Didactics of social education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Prentenboek
Choose an application
Ilyas wordt twee jaar, dus bakt papa een taart. Papa en Ilyas versieren de taart terwijl mama en broer Selim de slingers ophangen. Oma en opa komen, tante Naima en buurmeisje Sofie zijn er ook. Het feest kan beginnen! Maar waar is de taart? Een kleurrijk boek waarmee je kan tellen en woorden in andere talen kan ontdekken.
Dutch literature --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Feesten --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- PXL-Education 2018 --- kleuteronderwijs --- voorleesboek --- meertalige woordenlijsten --- Jeugdboeken 00-03 jaar --- Books and reading for children --- Boekstart --- prentenboeken --- NT2 --- meertaligheid --- tellen --- kleuters --- Jarig zijn --- Tellen --- Verjaardagen --- Telboeken --- diversiteit (themawoord fictie) --- verjaardag (themawoord fictie) --- culturen (mensen)(themawoord fictie) --- feesten (themawoord fictie) --- prentenboeken (genre) --- tellen (themawoord fictie) --- Feest --- Muziek --- Inclusie --- Maatwerk --- Meertaligheid --- Vertelplaten --- Verjaardag
Choose an application
Hester Radstake deed onderzoek naar spanningen in etnisch gemengde klassen in het voortgezet onderwijs. Bijna 2.000 leerlingen en 87 leraren van 34 scholen verspreid over heel Nederland vulden een vragenlijst in. Zij werden daarin bevraagd over potentieel spanningsvolle situaties in de klas. Uit de resultaten blijkt dat zich in vmbo-klassen niet meer spanningsvolle situaties voordeden dan in havo- en vwo-klassen. Leraren en leerlingen vonden de voorgelegde situaties lang niet altijd spanningsvol of gerelateerd aan etnische diversiteit. De ervaringen van leerlingen verschilden op grond van etnische afkomst. Marokkaanse leerlingen, en in mindere mate ook Turkse leerlingen, maken sommige situaties vaker mee dan Nederlandse leerlingen. Ook ervoeren zij meer spanning en een sterkere relatie met etnische diversiteit in een aantal situaties. Uitgangspunt van Radstakes onderzoek was dat spanningen mogelijkheden bieden voor burgerschapseducatie over etnisch gemengd samenleven. Daarom keek zij ook hoe leraren reageerden op spanningen in de etnisch-gemengde klas. Meestal gingen de leerkrachten er direct op in en soms kwamen zij er later nogmaals op terug. Zij ervoeren geen grote problemen bij het bepalen hoe te reageren en kozen vaak voor een gesprek met leerlingen.
intercultureel onderwijs --- Sociology of education --- 376.5 --- Diversiteit --- 450.42 --- Intercultureel onderwijs --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onderwijssociologie --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:303H34 --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Kwalitatieve methoden: grondige gevallenstudie, casework, social work --- diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Opvoeden tot burgerzin --- Secundair onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Dit keerboek bevat twee verhalen. In 'De broccolireus' gaat Akram met zijn klas op bosklassen. In het bos krioelt het van de wilde dieren. Als het donker wordt gaan ze slapen in hun tent. De volgende ochtend zijn de juffen spoorloos verdwenen. Heel de klas geraakt in paniek. Met een bang hartje gaan ze op zoek naar de juffen. Een verhaaltje dat de stereotypen over sprookjesfiguren doorbreekt. In 'Safia en de droombellen' maken we kennis met Safia die dromen kan doen uitkomen. Elke keer als Safia een briwat eet, komt er een droombel uit haar mond. De boze buurvrouw, Mevrouw Hark heeft een wens. Ze droomt van de mooiste bloementuin van de stad. Mevrouw Hark vraagt Safia om hulp. Zal Safia de droom van mevrouw Hark waarmaken? Na de verhalen volgen verwerkingstips. (Bron: catalogus Docatlas Antwerpen)
Dutch literature --- diversiteit (themawoord fictie) --- intercultureel onderwijs (themawoord fictie) --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- interculturaliteit (themawoord fictie) --- culturele diversiteit --- diversiteit --- Reuzen --- Voeding --- Diversiteit --- Multiculturele opvoeding --- Prentenboeken --- Jeugdboeken 03-06 jaar --- intercultureel onderwijs --- multiculturele samenleving --- 478.1 --- Intercultureel onderwijs --- Multiculturaliteit --- Multiculturele samenleving - prentenboek --- Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Didactics of social education --- Primary education --- Prentenboek
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|