Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Op zoek naar het interculturele gehalte in Vlaamse leermiddelen
Author:
ISBN: 9789044127775 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een onderzoek door Steunpunt Diversiteit en Leren toont aan dat er geen flagrante racistische inhouden aanwezig zijn in de Vlaamse leermiddelen, maar dat de mogelijkheden om met diversiteit om te gaan onderbenut zijn. Het is vaak een verhaal van gemiste kansen. Weinig ondersteuning en een gebrek aan bruikbare tips voor de leerkracht zorgen ervoor dat diversiteit vaak niet positief wordt benut en niet gezien wordt als meerwaarde. Een gelijkaardige studie uitgevoerd in de Franse Gemeenschap kwam tot dezelfde bevindingen. Vanwege de vraag tot ondersteuning, heeft het Steunpunt Diversiteit en Leren (Eva Verstraete en Prof. Piet Van Avermaet) en de European Diversity Education and Networking Academia (Dr. Dina Sensi), samen met de Evens Stichting, een checklist ontwikkeld om leermiddelen op hun diversiteitsgehalte te screenen. Deze checklist biedt ondersteuning aan het brede educatieve veld in België bij de ontwikkeling en het gebruik van leermiddelen die de principes van positief omgaan met diversiteit omvatten. Scholen kunnen met deze checklist leermiddelen aan een 'diversiteitstoets' onderwerpen en weten waar er eventueel gecompenseerd kan worden. De diversiteitscriteria bieden uitgeverijen ondersteuning bij materiaalontwikkeling. (Bron: covertekst)


Book
Aan de slag in je klas met taalgericht onderwijs
Author:
ISBN: 9789082207897 Year: 2019 Publisher: Brussel Katholiek onderwijs Vlaanderen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de Tool Taalgericht (vak)Onderwijs vind je 100 tips om met taalgericht (vak)onderwijs in je klas aan de slag te gaan. Met die tips ondersteunen we vooral leerlingen en cursisten in het secundair onderwijs en volwassenonderwijs. Maar ook leraren van de basisschool kunnen ze inzetten in de klas. De fiches met tips zijn handig onderverdeeld in zes hoofdstukken op basis van de noden van leerlingen. De fiches zijn uitneembaar en geplastificeerd zodat je ze actief kunt gebruiken bij je lesvoorbereiding, als geheugensteuntje tijdens de les of bij overleg met collega's.Bron: https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/winkel/aan-de-slag-je-klas-met-taalgericht-onderwijs-0

Experiential activities for intercultural learning
Author:
ISBN: 9781877864339 1877864331 Year: 1996 Publisher: Yarmouth Intercultural press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Experiential Activities for Intercultural Learning is a collection of 32 activities designed to expand the repertoire of trainers and educators alike. Centering on the development of cultural awareness, this book helps leaders to develop cross-cultural sensitivity in their groups through participation in simulations, case studies, role-playing, critical incidents and diversity exercises. Some activities address complex workplace issues, while others focus on intercultural dynamics within educational contexts. Activities also range from beginner to experienced, facilitating the exploration of intercultural issues in depth and allowing every participant to benefit, no matter what their skill level is. Editor H. Ned Seelye presents each activity in an engaging manner, interspersing the book with insightful commentary that adds to the reader's understanding and appreciation. Full of great ideas that can enhance your group's cultural expertise, Experiential Activities for Intercultural Learning is an asset to any instructor! (Bron: website nicholasbrealey.com)


Book
Interculturele competentie in onderwijs
Author:
ISBN: 9782509023919 2509023918 Year: 2015 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie laat u toe om de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie te verkennen. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. Het uitgangspunt bij het kader voor interculturele competentie is de vaststelling dat culturele diversiteit een kracht en meerwaarde kan bieden voor ons werk en voor ons dagelijks leven.Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. De vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn erin vervat, geven duidelijk weer wat er nodig is om een effectiever, en meer mensgericht intercultureelonderwijzen mogelijk te maken.


Book
Anti-bias education for young children and ourselves
Author:
ISBN: 9781938113574 1938113586 1938113578 Year: 2020 Publisher: Washington, DC : National Association for the Education of Young Children,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Provides practical guidance to confront and eliminate barriers of prejudice, misinformation and bias about specific aspects of personal and social identity thus helping staff and children respect each other, themselves and all people.


Multi
Zonder wrijving geen glans : identiteit en waarden op school : met praktijkwijzer voor leraren
Author:
ISBN: 9789401468978 Year: 2020 Publisher: Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op school en in het klaslokaal ontstaan er vaak gespannen situaties. Zeker als het gaat over verschillen met betrekking tot culturele, etnische en levensbeschouwelijke waarden, liggen zulke discussies bij leraren en leerlingen vandaag extra gevoelig. Zonder wrijving geen glans helpt leraren om bij deze spanningen te blijven stilstaan en een mogelijke uitweg te bieden. Aan de hand van herkenbare casussen en visies van verschillende experten stimuleert het om de eigen werkwijze te bevragen en alternatieven te voorzien. Met een handige praktijkwijzer bevat dit boek bovendien een pedagogisch perspectief dat het handelen concreet richting geeft. Zodat elke leraar, in de meest hardnekkige discussies, toch de nodige rust en herkenning vindt. (flaptekst)


Book
Cultuuroverdracht en onderwijs in een multiculturele context
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789038219035 Year: 2012 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De samenleving en ook het onderwijspubliek worden steeds meer divers. Ouders van verschillende etnische achtergronden voeden hun kinderen in Vlaanderen en Nederland op. Ze hechten veel belang aan onderwijs, maar toch doen zich conflicten voor: waar de thuiscultuur sterk afwijkt van de schoolcultuur, kunnen spanningen ontstaan die door de leerling moeten worden overbrugd en impact hebben op zijn of haar schoolloopbaan. Hoewel ons onderwijssysteem bekend staat als één van de beste ter wereld, is de kloof tussen leerlingen die zeer goed en zeer slecht presteren groot. Een meerderheid van de slechtst presterende leerlingen zijn jongeren met migratieachtergrond.Vele sociale en culturele instituties, zoals het onderwijs, vertrekken van de idee dat de slaagkansen zullen verhogen wanneer men zich aanpast aan de dominante cultuur en de eigen etnisch-culturele achtergrond achterwege laat. De aanpak die scholen gaandeweg hebben ontwikkeld voor etnisch homogene klassengroepen blijkt niet meer toereikend. De etnisch-culturele en sociaaleconomisch heterogene samenstelling van de schoolpopulatie stelt nieuwe uitdagingen aan ons democratisch onderwijsproject.In dit boek maken gevestigde onderzoekers kanttekeningen bij het maatschappelijk debat en presenteren jonge wetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar de ervaringen van ouders van verschillende etnisch-culturele achtergronden en de invloed van de schoolomgeving


Book
Een andere kijk op diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491962 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Vlaamse Onderwijsraad organiseerde een eigenzinnige seminariereeks over diversiteit, met minder evidente en soms controversiële visies en methodes om de kansen op een succesvolle schoolloopbaan van leerlingen uit allochtone groepen te verbeteren. Dit boek bundelt de bijdragen van verschillende sprekers.René Antrop-Gonzàles zoekt een verklaring voor het academisch succes van sommige jongeren met een migratieachtergrond in de VS. Hij reflecteert, zowel vanuit zijn persoonlijke geschiedenis als op basis van wetenschappelijk onderzoek.Dimokritos Kavadias maakt kanttekeningen bij de analyse van Antrop-Gonzàles en zet enkele nieuwe denksporen uit over de invloed van identiteit en stereotypering op school succes.Özkan Cetin brengt het verhaal van de Lucerna-colleges die dynamiek, wetenschap, multiculturaliteit en individuele ondersteuning als troeven willen inzetten om de onderwijskansen van hun kinderen optimaliseren.Het verhaal van Lucerna biedt Roger Van den Borre de aanzet om verder te reflecteren over de verhouding tussen onderwijsvrijheid en onderwijskwaliteit, over gelijkheid en diversiteit. Dit zijn ook de sleutels waarmee Yusuf Altuntas een inkijk geeft in het ontstaan en de evolutie van het islamitisch onderwijs in Nederland. Identiteit, veiligheid en herkenbaarheid van de schoolomgeving moeten er voor zorgen dat kinderen optimaal kunnen leren en ontwikkelen. Anja Vink beschrijft hoe Nederland al jaren worstelt met onderwijssegregatie. Veel meer dan over een multicultureel drama, maakt ze zich zorgen over een klassendrama en schoolsegregatie op basis van armoede.Two-way-immersion-education. Zo omschrijft Birgit Schumacher hoe het Duits en negen partnertalen evenwichtig aan bod komen in Europese school van Berlijn waar het leren van talen gepaard gaat met werken aan interculturele competenties. Waarom maakt meertaligheid mensen bang? Nathalie Auger brengt een zeer praktijkgericht verhaal over hoe omgaan met meertaligheid van leerlingen in de klas, een positief antwoord kan zijn op multiculturaliteit op school.Piet Van Avermaet verwerkt zijn persoonlijke lectuur van al deze bijdragen in een visietekst Waarom diversiteit tot de kern van onderwijs behoort.


Book
Oprit 14 : naar een schooltraject zonder snelheidsbeperkingen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789038223896 Year: 2014 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Oprit 14 is een onderzoek naar de schoolloopbanen van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs. Het Oprit 14-project is een onderzoek met een sterke poot in de praktijk. Het project tracht een dieper inzicht te krijgen in de drempels en opportuniteiten van de onderwijstrajecten van jongeren in de tweede graad van het secundair onderwijs in Vlaanderen. Op vraag van stakeholders uit de onderwijswereld en het middenveld ligt de primaire focus van dit boek op de rol van en het omgaan met etnisch-culturele diversiteit in de dagelijkse (onderwijs)realiteit. Talloze onderzoeken wijzen immers uit dat ons onderwijs gekenmerkt wordt door sterke stratificatieprocessen en ongelijkheden, die voornamelijk langs etnisch-culturele en socio-economische lijnen lopen.Door de oorzaak niet enkel bij een gebrek aan interesse, motivatie, ondersteuning en/of capaciteiten van deze jongeren te leggen maar ook naar dieperliggende processen te peilen, steekt het Oprit 14-project klassieke theoretische benaderingen in een nieuwe jas. Een jas die beter past in de huidige snel diversifiërende samenleving. In de loop van dit vierjarige project hebben vier onderzoeksgroepen van drie Vlaamse universiteiten vragenlijsten afgenomen bij meer dan 11.000 leerlingen. Daarnaast heeft het team 110 leerlingen en verschillende van hun leerkrachten, ouders en vrienden gedurende twee jaar gevolgd en meermaals geïnterviewd.Op basis van deze rijke dataset bestudeert het onderzoeksteam cruciale onderwijsthema’s, zoals de reproductie van ongelijkheid, de alles naar zich toetrekkende focus op ‘Het Nederlands’ en de alternatieve vormen van familiale ondersteuning. Dit wordt gekoppeld aan meer diepgaande processen van identiteitsconstructie, stigmatisering en socialisatie die zich afspelen binnen het onderwijs, de familie en de gemeenschap. Op deze manier probeert het Oprit 14-project niet alleen om diversiteit in het onderwijs op een innoverende wijze te benaderen en te kaderen, maar ook om oplossingen aan te dragen.


Book
Intercultureel en meertalig onderwijs, burgerschaps- en vredesopvoeding
Authors: ---
ISBN: 9044112937 Year: 2002 Publisher: Leuven/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een aantal hoofdstukken gaan in op de problematiek van meertaligheid en meertalig onderwijs: wetenschappelijke inzichten, onderzoek, evoluties, praktijk in de scholen enz., telkens gekoppeld aan de waarde van pluralistisch burgerschap. Andere hoofdstukken vertrekken vanuit de sociale en culturele identiteit: migratie, conflict, omgevingsfactoren enz., met een lijn naar onderwijs en meertaligheid. Honderd jaar meertalig onderwijs in België laat zien dat meertaligheid het ei van Columbus is voor onderwijsvernieuwing. Een volgend hoofdstuk geeft een overzicht van de meertalige onderwijsprojecten van Foyer Brussel en de resultaten ervan. Ook Spanje (Castiliaans, Baskisch, Catalaans) is een 'laboratorium' voor tweetalig onderwijs. En wat gebeurt er met alle nieuwkomers in Quebec die verplicht worden het Franstalige onderwijs te volgen? In Zuid-Afrika is de situatie weer totaal anders. De erkenning van verschillende inheemse talen leidt niet noodzakelijk tot hun aanwezigheid in het onderwijs. Een ander hoofdstuk schetst een beeld van een veranderende maar dubbelzinnige houding t.a.v. immigratie in de traditionele Westerse landen. Dit heeft consequenties voor het onderwijs.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by