Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
In het onderwijs durft men de lat hoog te leggen. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van basisvaardigheden die het goede leven kunnen bevorderen. De school is een centrum waar leerlingen, leerkrachten, ouders, begeleiders en alle andere betrokkenen zich optimaal kunnen ontwikkelen, in alle openheid. Het gevoel van zinvolle aanwezigheid is hierbij essentieel. De hamvraag is: Hoe kun je een school met een positief leef- en leerklimaat realiseren? Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken. Hoewel dit boek geschreven is voor de basisscholen, kan het heel verdienstelijk zijn voor de Basisvorming van het Voortgezet Onderwijs en voor de Middenscholen. Met concrete voorbeelden komen eerst de school- en de groepsregels aan bod. Daarna volgen werkvormen die helpen om een positief groepsklimaat te creëren. Er is pro-actief ook een draaiboek voor grensoverschrijdend gedrag. Juist bij grensoverschrijdend gedrag verdienen ouders speciale aandacht. Ook een anti-pestactieplan kan niet ontbreken.
School management --- 433.2 --- morele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 458.1 --- Basisschool --- Conflicten --- Omgangsvormen (Regels en afspraken) --- Pesten --- Schoolcultuur --- Sociale opvoeding --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Leeromgeving --- Pesten op school --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- 456.8 --- basisonderwijs (ler) --- leerklimaat --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsvisie --- 071073.jpg --- 104395.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- morele en religieuze opvoeding --- Organisatie - Management --- Didactische principes --- basisonderwijs --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- Tolhuis
Choose an application
Wat komt er allemaal kijken bij het werken met kinderen van nul tot twaalf jaar? 'Kinderen als beroep' biedt een brede en herkenbare basis van de ontwikkelingspsychologie. Het boek is thematisch opgezet volgens de kernactiviteiten, waaronder uitvoeren van de dagelijkse opvang, aanbieden van ontwikkelingsgerichte activiteiten, ondersteunen bij specifieke begeleidingsvragen, regie voeren en bevorderen van kwaliteit. In vijftig korte hoofdstukken komen lichamelijke, cognitieve en sociale ontwikkelingen aan bod en worden belangrijke thema’s belicht als karakter, geweten, pesten, angst, broertjes en zusjes, problemen thuis, vriendschap en spelen. Elk hoofdstuk begint met een aansprekende quote of een kort praktijkvoorbeeld. Dan volgt de theorie die op zeer begrijpelijk niveau wordt uitgelegd. Belangrijke zinnen worden met highlights extra onder de aandacht gebracht. Elk hoofdstuk eindigt met een verdiepingsvraag.
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 416.1 --- Baby's --- Cognitieve ontwikkeling --- Fantasie --- Groei --- Kindertekeningen --- Kleuters --- Lagere schoolleeftijd --- Lichamelijke ontwikkeling --- Morele opvoeding --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Peuters --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Spelontwikkeling --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- 159.922 --- Kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale ontwikkeling --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderverzorgenden --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Kinderverzorging
Choose an application
Deugdenvriendjes zijn 52 kaartjes met korte beschrijvingen van deugden. Denk aan positieve eigenschappen, zoals eerlijkheid, moed en zelfvertrouwen. Je kunt de kaartjes thuis, op school en bij coaching gebruiken. Deugden bieden ouders en andere opvoeders praktische handvatten om met peuters en kleuters over belangrijke levensvaardigheden te praten.Bron: http://actonvirtues.nl/product/deugdenvriendjes
waardenopvoeding --- waarden --- #PBIB:+108.21 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- Kinderen --- Sociale vaardigheden --- Coaching --- Deugden --- Normen --- Waardenopvoeding --- Persoonlijkheidsleer --- Zelfbeeld --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Karakter --- Kind --- Deugd --- Norm (standaard) --- Morele opvoeding --- Karakter (aard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Didactic strategies --- Primary education --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Het deugdenspel maakt je op een speelse en motiverende wijze bewust van de bouwstenen van je karakter. Eigenschappen zoals eerlijkheid, concentratie, moed en respect, worden helder en bondig uitgelegd. Je kunt de kaarten overal gebruiken: thuis, op school en daarbuiten. Bron: http://www.deugdenkaarten.nl(voor handige tips en achtergrondinformatie)
305 --- communicatie --- talenten --- persoonlijkheid --- reflectie --- sociale psychologie --- Gedrag --- Deugden --- Kinderen --- Persoonlijkheidsleer --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Zelfvertrouwen --- Zelfbeeld --- Karakter --- Coaching --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Waarden --- Normen --- Social ethics --- Didactic strategies --- Didactics of social education --- Secondary education --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- toegepaste filosofie --- leefklimaat --- karakterkunde --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- Deugd --- Kind --- Karakter (aard) --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Spellen --- Kwaliteiten --- Talenten --- Games --- Norm (gedragsregel) --- Personality development
Choose an application
Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd.
Educational sciences --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Social ethics --- sociale pedagogiek --- morele ontwikkeling --- intuïtie --- verantwoordelijkheid --- #PBIB:+108.31 --- 180 --- 416.23 --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 433.2 --- Emoties(Gevoelens) --- Morele opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Verantwoordelijkheid --- Waardevorming --- ethiek --- geweten --- levenskunst --- respect --- waarden --- Gewetensvorming --- Grenzen stellen --- Kinderen --- Kleuters --- Morele ontwikkeling --- Ontwikkeling van kinderen --- Waardeontwikkeling --- Ethiek (moraal, zedenleer) --- Kinderpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Waarden (normen) --- 416 --- morele intuïtie --- waarden en normen:kinderen --- Geweten --- Normen --- Waarden --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Morele- en religieuze opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Vrijheid --- Opvoeding en onderwijs --- Waarde (ethiek) --- Norm (standaard) --- Opvoeding --- Onderwijs --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Het boek is een handleiding om op een speelse en integere wijze met kinderen het gebied van normen en waarden te verkennen. Aan de hand van uitgewerkte thema's kan de docente middels kringgesprekken en bezinningsoefeningen kinderen bewust maken van hun eigen normen en waarden. De multiculturele samenstelling van groepen in het onderwijs vraagt ook om het verkennen van waarden en normen uit diverse culturen. (Bron: covertekst)
Didactics of secundary education --- ethiek --- normen (technologie) --- kringgesprekken --- Didactics of social education --- waardenopvoeding --- waardenbeleving --- Didactics of primary education --- waarden --- 474.9 --- 484.9 --- Ethiek --- Klassengesprekken --- Sociale opvoeding --- 478.9 --- Bang --- Barmhartigheid --- Basisonderwijs --- Bezinnen --- Boos --- Islam --- Kinderen --- Kringgesprek --- Kringgesprekken --- Multiculturele samenleving --- Niyama's --- Normen --- Pesten --- Rechten van het kind --- Rechten-kind --- Rouw --- Secundair onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Tien geboden --- Tieners --- Verdriet --- Waarden --- Waardeontwikkeling --- Yama's --- 433.2 --- normen en waarden --- 478.1 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen : normen en waarden --- Sociale opvoeding; ba.o. --- 051525.jpg --- Intercultureel onderwijs --- Overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Lager onderwijs --- Kringactiviteiten --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Didactische werkvormen --- Waardenopvoeding --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- Klassengesprek --- Kringactiviteit --- Norm (standaard) --- Didactische werkvorm --- Norm (gedragsregel)
Choose an application
Elke katholieke basisschool ontwikkelt een zorgvisie en stippelt een zorgbeleid uit. In dit vademecum hebben we het over de zorg die iedere leerkracht biedt aan alle leerlingen om met kwaliteitsonderwijs optimale ontwikkelingskansen na te streven. Onze bijzondere zorg gaat uit naar leerlingen die om één of andere reden leerbedreigd zijn of specifieke noden hebben. Dit vademecum is een leidraad om in het schoolwerkplan te beschrijven op welke wijze je als school je zorg- en gelijkeonderwijskansenbeleid voert. Dit vademecum kun je ook als toetssteen voor je zorgbeleid gebruiken
Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- zorgbeleid --- zorgverbreding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- handelingsgericht werken --- lager onderwijs --- zorg --- 474.23 --- Differentiatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Leerplannen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Schoolwerkplannen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Basisonderwijs --- Zorgverbredering ; basisonderwijs --- Didactische principes --- 371.1 --- Communicatie --- Emoties(Gevoelens) --- Empathie --- Normen --- Relationele opvoeding --- Sexuele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Waarden --- Zelfvertrouwen --- Educatieve spelen --- Spelmaterialen --- communicatie --- Frans --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Taalvaardigheid --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Agogische vaardigheden --- Kleuteronderwijs --- Zorgbeleid --- Gelijke onderwijskansen --- leerplannen --- 475.34 --- 472.4 --- Frans; ba.o --- Franse taal --- Didactische werkvorm --- Doelstelling --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Didactics of social education --- Didactics of medicine --- Primary education --- Emotie --- Waarde (ethiek) --- Morele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
Het handboek brengt de oorzaken van agressie en geweld in kaart en geeft leerkrachten, jeugdbegeleiders en ouders concrete tips om de problemen in de opvoeding best aan te pakken. Met belangwekkende nieuwe ideeën voor iedereen die de spiraal van geweld wil doorbreken.
vredesopvoeding --- Social problems --- geweld --- Personality development --- jeugd --- jongerencriminaliteit --- Assistance sociale --- Criminologie --- Education --- Enfants --- Kinderen --- Maatschappelijk werk --- Maatschappij --- Opvoeding --- Société --- mondiale vorming --- conflicten --- vrede --- 316.647.3 --- 316.6 --- #GBIB:CBMER --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- #GGSB: Jongeren --- #SBIB:327.5H23 --- #gsdbP --- #gsdbS --- 301.174 --- 37.03 --- agressie --- 186.4 Jeugdwerk --- geweldloosheid --- 433.2 --- 478.1 --- didactiek --- morele opvoeding --- 307.4 --- Geweld --- Jeugd en geweld --- agressiviteit --- interculturele opvoeding --- pesten --- 416.5 --- Agressie (geweld, woede) --- Conflicten --- Geweldloosheid --- Jeugd --- Kinderen en televisie --- Massamedia (media) --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Pesten --- 433.4 --- 478.1 ) Mondiale vorming en vredesopvoeding --- geweldloos opvoeden (ler) --- Agressie --- Geweld in de media --- Geweldloos verzet --- Geweldloze opvoeding --- Interculturele opvoeding --- Oorlog en vrede --- Weerbaarheid --- 364.4 --- conflictbeheersing --- geweldloze opvoeding --- Conflicthantering --- Vredesopvoeding --- agressiviteit (agressie) --- conflicthantering --- pedagogiek (opvoedkunde) --- vredesproblematiek --- geweld: jeugd --- 374 --- 301.15 --- 327 --- Agressie. Geweld --(sociale psychologie) --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Kerk en vredesproblemen --- Sociale problemen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- morele en religieuze opvoeding --- didactiek basisonderwijs - mondiale vorming en vredesopvoeding --- Sociaal conflict --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: criminaliteit) --- (zie ook: psychologie) --- Intercultureel onderwijs --- Televisiegeweld --- Verbondenheid --- Democratie --- Participatie --- Adressen --- Kinderen en jeugd --- Onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Vorming --- Geweld door kinderen --- 316.6 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Geweld door kinderen. --- Jeugd en geweld. --- Vredesopvoeding. --- 316.647:3 --- Developmental psychology --- Catechese (geloofsopvoeding) --- Jongeren
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|