Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Oudertrainingen hebben al langer hun nut bewezen in het landschap van AHDH en zijn één van de belangrijkste pijlers in de behandeling van kinderen met ADHD. De auteurs én het centrum ZitStil hebben jarenlange ervaring met het organiseren van trainingen voor ouders van kinderen met ADHD. Zij bundelden hun kennis en ervaring om de bestaande oudertraining van de dienst Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het AZ Sint-Lucas en het CGGZ Noord West-Vlaanderen te herwerken en te verrijken. De oudertraining richt zich naar ouders van kinderen uit de basisschool met een diagnose ADHD. In de training ligt het accent op psycho-educatie en het bijstellen of veranderen van opvoedingsvaardigheden van ouders, gebaseerd op leertheoretische principes en de empowermentgedachte. De belangrijkste inspiratiebronnen zijn Barkley, Patterson, Merlevede en Sanders
Choose an application
Is ADHD iets typisch westers, het onvermijdelijke gevolg van een hyperactieve samenleving? Hoe leg je aan een allochtone ouder uit waar gewoon druk gedrag stopt, en ADHD begint? Wat maakt dat hulpverlening er moeilijk in slaagt allochtone gezinnen te bereiken? En vooral: wat kunnen we daar aan doen? Want één op vijf kinderen groeit op in een allochtoon gezin. Ook één op vijf kinderen met ADHD! Met de steun van de Koning Boudewijnstichting kon Espero een educatief pakket op maat van de doelgroep uitwerken. Werken met beeldmateriaal, met interactieve opdrachten en werken in groep kreeg daarbij bijzondere aandacht. Dit boek combineert relevante achtergrondinformatie over ADHD met concrete instrumenten om aan de slag te gaan. Via een afgesloten, ondersteunende website krijgt de lezer toegang tot powerpointpresentaties, videobeelden, een korte brochure voor ouders in verschillende talen, enzomeer.
ADHD ; kinderen. --- Migration. Refugees --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- allochtonen --- migranten --- #PBIB:+107.21 --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- ADHD --- gedragsproblemen --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Allochtone kinderen --- Anderstalige nieuwkomers --- Migranten --- Allochtonen --- Marokko --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Gedragsproblemen --- Hulpverlening --- Kinderen met leerproblemen --- Ouders --- 464.6 --- 094296.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Allochtone leerlingen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Allochtone leerling --- Gesprek --- Leerling met een migratieachtergrond
Choose an application
Op grappige wijze worden adviezen, tips en trucs gegeven om je leven thuis en vooral op school goed te organiseren. Met grappige, stripachtige tekeningen in zwart-wit. Vanaf ca. 10 t/m 14 jaar.Tanja Maes, 22 januari 2015Dit boek probeert een antwoord te geven op de vele vragen rond ADHD. Het is niet alleen voor kinderen met ADHD bedoeld, maar ook voor ouders, leerkrachten, begeleiders, broers en zussen, kortom: iedereen die met ADHD in aanraking kan komen. Na een duidelijke omschrijving van de kenmerken van ADHD, het gebruik van het boek en de meest voorkomende klachten van kinderen met ADHD krijgen we acht hoofdstukken voorgeschoteld. Die moeten niet in volgorde gelezen worden; je kan er eentje apart uitpikken. Hoofdstuk 1 probeert te antwoorden op de vraag wat ADHD nu precies is. Je krijgt ook uitleg over de drie diagnostische types en hoe je kan te weten komen welk type jij zelf bent. In Hoofdstuk 2 krijg je drie hulpmiddelen aangeboden om de ADHD-uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 3 gaat over wat er gebeurt tijdens en na de diagnose, geneesmiddelen, en de verschillende manieren waarop ADHD wordt aangepakt. Voedingsadviezen volgen in het volgende hoofdstuk. In Hoofdstuk 5 krijg je een aantal praktische richtlijnen die je kan gebruiken om de relaties binnen het gezin te verbeteren en om de dagelijkse uitdagingen beter aan te kunnen. Hoofdstuk 6 reikt dan weer zes manieren aan om op school te slagen, hoofdstuk 7 stelt zeven manieren voor om vrienden te maken en te blijven en afsluiten wordt er gedaan met acht manieren om met sterke gevoelens om te gaan. Na elke hoofdstuk volgt een quiz. Hierin wordt er ?getest? of je het hoofdstuk goed gelezen hebt en of je alles begrepen hebt. Erg jammer is dat deze quiz wat in het belachelijke getrokken wordt. Je krijgt een vraag met drie mogelijke antwoorden. Zelfs als je het hoofdstuk niet gelezen hebt, weet je toch het antwoord. De twee foute antwoorden zijn immers zo onzinnig dat je geen moeite meer moet doen ? Dit brengt wel wat humor in de zaak, maar kan voor sommige kinderen denigrerend overkomen. ADHD is voor iedereen anders. Pasklare antwoorden of tips zijn er dus niet. Toch staat het boekje vol van heel bruikbare en zinvolle hulpmiddelen. Je kiest als kind zelf wat je wel of niet wil uitproberen en je krijgt daarvoor enkele praktische ezelsbruggetjes aangereikt. Ook worden ouders of begeleiders niet vergeten. Zij spelen immers een belangrijke rol in de beleving van een ADHD-kind. De lay-out is erg luchtig. Leuke illustraties, vlotte teksten, realistische getuigenissen, invul- of kopieerbladen, enzovoort maken van dit boek een echt werkboek. Hier en daar vind je nog een extra tip of een wetenswaardigheid in een blauw kadertje. Ook dit draagt bij tot het mooie geheel van het boek. Het boek sluit af met een boodschap voor de ouders, leerkrachten en zorgverleners. Hierin blijft het belang van het goed begeleiden en het begrip voor ADHD centraal staan. Een index met trefwoorden en contactinformatie over de organisaties 'Zit stil' en 'Balans' maken het boek compleet. Deze gids is erg overzichtelijk, handig in gebruik en vooral goed bruikbaar en ADHD-vriendelijk. Andere boeken in de reeks ?Lach & Leer? zijn: ?Haal de Grrrr uit agressie? en ?Organiseer jezelf (zonder je hoofd te verliezen)?.22 januari 2015© Pluizer120http://www.pluizer.be
#PBIB:+107.21 --- 464.3 --- ADD --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- 464 --- 8-12 jr --- A.D.H.D.-syndroom --- ADHD --- Geneesmiddelen --- Kinderen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Voeding --- kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerstornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Kinderen met leerproblemen --- 113761.jpg --- ADHD ; kinderen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- Kinderen met concentratieproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: sportvoeding) --- 616.2 --- Opruimen. --- Schoolleven. --- Study methods --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- studiesysteem --- secundair onderwijs 1ste graad --- orthodidactiek --- Orthopedagogics --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 464.6 --- #PBIB:+105.50 --- 450.8 --- organiseren --- geheugen --- ordenen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Methodiek van het studeren --- PXL-Education 2016 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- leerproblemen --- zelfhulp --- orthopedagogiek --- praktische pedagogiek --- leren leren --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- leren leren (ler) --- organisatie --- studiebegeleiding (ler) --- studievaardigheden (ler) --- School - werk --- Opruimen --- Schoolleven --- Tijdsbesteding --- Leren leren --- student-tutoring --- Primary education
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|