Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Voor ouders van een zorgenkind is het vinden van een goed evenwicht tussen zorg, werk en leven een zoektocht, met vallen en opstaan. Velen ervaren het als een eenzame weg. In Vlaanderen stapten 160 ouders met een zorgenkind tussen 0 en 14 jaar mee in het Magentaproject. Zij volgden workshops en experimenteerden met een aantal managementideeën in hun gezin en in de organisatie van de zorg voor hun kind. In dit boek vind je ideeën, informatie, oefeningen en getuigenissen van en voor ouders. Geen pasklare antwoorden, dat niet. Wel een mix van managementinzichten en ervaringskennis, waarin ouders van een zorgenkind inspiratie kunnen vinden voor hun persoonlijke zoektocht naar een goede zorg-werk-leven-balans.
gezinspedagogiek --- gezinsproblematiek --- ouders-kind relatie --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- 325 --- time-management --- netwerken --- brussen --- hulpverlening --- Gehandicapte kinderen --- zorgverlening --- opvoeding --- Tijdsbesteding --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 37 --- Chronische ziekten --- Autisme --- Ouders --- Kind met een handicap --- Chronische aandoening --- Gesprek --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Drs. L. LeclercqOnze omgeving prikkelt ons continu en op zeer uiteenlopende manieren via onze zintuigen. Meestal slagen mensen er in om al die prikkels effectief te beheersen. Prikkelgevoelige kinderen echter hebben hiermee erg veel moeite en reageren met angstig tot zelfs paniekerig gedrag. De Engelse auteurs hebben vanuit hun eigen ervaringen allerlei tips en strategieën ontwikkeld om andere gezinnen die in hetzelfde schuitje zitten hierbij te helpen. In drie delen besteden ze aandacht aan het begrijpen van het prikkelgevoelige kind en het ondersteunen zowel binnenshuis als buitenshuis. Het magische woord 'structureren' kan immers op velerlei wijze worden gehanteerd. Aangevuld met vele werkschema's en tips kan dit boek ouders en leerkrachten (in het basis-, maar ook voortgezet onderwijs) van 'alle dagen drukke kinderen' hierbij zeker helpen.© NBD Biblion
Emoties ; kinderen. --- Kinderpsychologie --- 464.3 --- Concentratieproblemen --- leerproblemen --- 464 --- kinderen --- kinderpsychologie --- hypersensitiviteit --- hoogsensitiviteit --- gedragsproblemen --- HSP --- Kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- psychotherapie --- autisme --- psychodiagnostiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Prikkelverwerking --- Sensorische integratieproblemen --- Lichamelijk gehandicapten --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Hooggevoelige kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Sensorisch integratieprobleem --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Kind --- Opvoeding --- Hoogsensitiviteit --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs
Choose an application
Heb jij het ook moeilijk om op de juiste wijze bewegingen uit te voeren die in een bepaalde volgorde moeten gebeuren? Heb jij moeite om sommige handelingen vlot uit te voeren? Gaat springen, snel lopen, iets vastnemen, fietsen, zwemmen moeilijker dan bij andere kinderen? Is het zwaar voor jou om bepaalde handelingen aan te leren? Heb jij DCD en wil je graag weten hoe je hiermee om kan gaan? Dan is dit boekje zeker iets voor jou.
Orthopedagogics --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- orthodidactiek --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- motorische ontwikkeling --- bewegingsstoornissen --- coördinatie --- 111530.jpg --- Ontwikkelingsdyspraxie --- 463.5 --- ontwikkelingsstoornissen --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- 464 --- Lichamelijk gehandicapten --- 159.98 --- Kinderen met leerproblemen --- leerproblemen --- DCD --- 464.0 --- dcd --- dyspraxie --- KHCA --- ontwikkelingsstoornis --- motoriek --- Orthopedagogiek --- PXL-Education 2016 --- DCD : developmental coördination disorder --- Coördinatieproblemen --- Developmental Coordination Disorder --- Ontwikkelingsproblemen --- Coördinatieprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Coördinatieontwikkelingsstoornis. --- DCD. --- Survivalgids.
Choose an application
In onze dagelijkse omgeving overheersen vaak nog ongenuanceerde, versteende beelden, misverstanden en vooroordelen over mensen met een handicap. Gedachten en beelden die helemaal niet met de realiteit stroken, zijn nog wijd verspreid. Dit heeft een negatieve invloed op ons gedrag en op onze houding. Het kleurt ook maatschappelijke reacties en beleidsbeslissingen. Bovendien heeft het een niet te onderschatten effect op het zelfbeeld van mensen met een handicap. Dit boek en de bijbehorende dvd starten met een aantal inspirerende teksten van Ben Wuyts. Daarna komen 5 academici aan het woord als vertrekpunt voor enkele rondetafelgesprekken, waaraan zowel mensen met een handicap als hun ouders deelnemen. Het geheel levert boeiend (educatief) tekst- en beeldmateriaal op en leidt tot één conclusie: het is belangrijk om mensen met verschillende handicaps in het dagelijks leven te willen ontmoeten, met hen te praten en met hen samen te werken
People with disabilities --- beeldvorming --- diversiteit --- gehandicapten --- gehandicaptenzorg --- Gehandicapten ; integratie --- inclusie --- levenskwaliteit --- mentaal gehandicapten --- 325 --- 463.1 --- 463.2 --- 463.4 --- Beeldvorming --- Gehandicapten --- Gelijkwaardigheid (inclusie) --- Inclusief onderwijs (GON : geïntegreerd onderwijs) --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Onderwijs --- Personen met een handicap --- Sociale problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 316.66 --- Levenskwaliteit --- Samenleving --- 362.3 --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Blinden en slechtzienden --- Doven en slechthorenden --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Contains audio-visual material --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- zorg voor personen met een beperking --- Beeldvorming. --- Gehandicapte kinderen --- Zorgverbreding --- Handicaps --- Communicatie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Gehandicaptenzorg --- Inclusief onderwijs --- Community organization --- sociale participatie --- personen met een beperking --- imago --- vooroordelen --- inclusief beleid --- kinderen met een beperking --- #SBIB:316.8H11 --- Welzijns- en sociale problemen: gehandicapten (fysiek, mentaal) --- Persoon met een handicap --- Kind met een handicap --- Sociale problematiek --- ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Imaging
Choose an application
Dit boek helpt studenten pedagogiek, jeugdwerk, lerarenopleiding... om zich te oriënteren op de mogelijkheden om aan de slag te gaan na hun studie. Na een algemene inleiding in de pedagogiek en een beschrijving van opvoedingstheorieën, -stijlen en -methoden, culturele diversiteit en problemen in ontwikkeling en opvoeding, worden de verschillende pedagogische werkvelden waarin - samen met ouders - wordt opgevoed op een vergelijkbare wijze beschreven: de kinderopvang, opvoedingsondersteuning en onderwijs tot jeugdbescherming, de aanpak van jeugdcriminaliteit en de zorg voor kinderen met een beperking. Elk hoofdstuk kent dezelfde indeling: interview met een praktijkwerker, inleiding in het werkveld, functies en doelgroepen en methodieken en tenslotte, middels opdrachten, individueel en groepsgewijs, de vraag of dit werkveld iets is voor de lezer.
opvoedingsstijlen --- opvoedingsondersteuning --- culturele diversiteit --- Educational sciences --- ontwikkeling --- pedagogiek --- ouderparticipatie --- Pedagogiek --- Opvoeding en onderwijs --- Theorie --- Culturele diversiteit --- Opvoedingsproblemen --- Kinderopvang --- Opvoedingsondersteuning --- Onderwijs --- Jeugdbescherming --- Jeugdcriminaliteit --- Opvoedingsstijlen --- Jeugdwerk --- Jeugdzorg --- Geestelijke gezondheidszorg --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Jeugdbeleid --- Jeugd --- KHCA --- Verstandelijk gehandicapten --- Lichamelijk gehandicapten --- Opvoedingsondersteuning (triple P) --- Opvoedkundigen --- 432 --- pedagogie --- kinderopvang --- kinderen met lichamelijke beperkingen --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Theorethische opvoedkunde --- Opvoeding --- Opvoedingsprobleem --- Opvoedingsstijl --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Beleidsplan --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Jongere
Choose an application
Dit boek beschrijft hoe alle kinderen op school met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine, heterogeen samengestelde groepen. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, krijgt langzamerhand een vaste plaats in het didactisch handelen van leerkrachten. Het boek geeft de leerkracht aanwijzingen voor coöperatief leren met leerlingen met specifieke leerbehoeften in het basisonderwijs, zoals ADHD of dyslexie.
474.21 --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kinderen --- Lager onderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- samenwerkend leren --- adaptief onderwijs --- Didactics --- Primary education --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Didactische werkvorm --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Orthopedagogics --- Didactic strategies --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek is een praktische handleiding voor wie aan de slag wil met visualisaties en pictogrammen. Na een beknopte theoretische kadering komt vooral de praktijk aan bod. Welke systemen van pictogrammen bestaan er en waar zijn ze te vinden? Waar moet je op letten wanneer je zelf pictogrammen maakt? Hoe stem je ze het best af op mensen met bijvoorbeeld autisme? Wat is de rol van geschreven taal bij pictogrammen? Het boek is bedoeld voor begeleiders en wie daarvoor in opleiding is en voor ouders en familieleden die met pictogrammen, foto's, tekeningen en geschreven taal de communicatie met mensen met een verstandelijke beperking willen ondersteunen.
Communicatiehulpmiddelen ; gehandicapten. --- Physiotherapy. Alternative treatments --- visualisatie --- ergotherapie --- visuele communicatie --- Orthopedagogics --- pictogrammen --- orthopedagogiek --- Mass communications --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- #KVHB:Non-verbale communicatie --- #KVHB:Pictografische taal --- #KVHB:Totale communicatie --- #KVHB:Visuele perceptie --- communicatie --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- 463 --- 460.5 --- Communicatie --- Communicatievormen --- Personen met autisme (autisme) --- Pictogrammen --- Totale communicatie (pictogram) --- Visuele perceptie --- 611.9 --- observatieschaal (gez) --- orthopedagogiek (gez) --- 316.772 --- Materialen --- Visualisaties --- 003.6 --- Communicatie : visualisaties --- Communicatietechnieken --- Taal en communicatie --- 083300.jpg --- Buitengewoon onderwijs ; didactiek --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Didactiek --- departement Gezondheidszorg 08 --- ergotherapeutische technieken --- zelfredzaamheid --- Communicatieproblemen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpmiddelen --- Visualisatie --- Autisme --- Logopedie --- Communicatieprobleem --- Pictogram --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hulpmiddel --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Heel wat opvoeders, begeleiders en ouders zijn dagelijks bezig met methoden en hulpmiddelen om met visualisaties de communicatie te ondersteunen met mensen met wie dit niet zo vlot verloopt. Deze uitgave is een praktische handleiding voor wie aan de slag wil met visualisaties bij mensen met een beperking. Ze helpt begeleiders en ouders die op zoek zijn naar systemen die ze kunnen gebruiken of op basis waarvan ze, met een gezonde dosis creativiteit, eigen visualisaties-op-maat kunnen ontwikkelen.Inhoud:1 Werken met visualisaties en ondersteunende communicatie2.Totale communicatie en het communicatieprofiel3.Communicatie als wezenlijk onderdeel van het ortho-agogisch proces4 Visualisaties: een communicatievorm5 Visualisatievormen6.Visualisaties maken7 Visualisaties bij een ziekenhuisopname8 Visualiseren van een bewonersvergadering9 Visualiseren met Picto Selector10 Beschikbaar visualisatiemateriaal11 Valkuilen
Physiotherapy. Alternative treatments --- visualisatie --- ergotherapie --- visuele communicatie --- Orthopedagogics --- pictogrammen --- orthopedagogiek --- Mass communications --- Communicatie ; gehandicapten --- communicatie --- Communicatiemiddelen ; onderwijs --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- #KVHB:Non-verbale communicatie --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- 463 --- 316.772 --- Communicatie --- Pictogrammen --- Visualisaties --- Personen met een handicap --- mensen met een mentale beperking --- 007 --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- Communicatieproblemen --- Gehandicapten --- Hulpmiddelen --- Visualisatie --- Autisme --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Communicatiestoornissen --- Orthopedagogiek --- Communicatieprobleem --- Pictogram --- Persoon met een handicap --- Hulpmiddel --- ouder --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Communicatiestoornis --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Ondersteunde communicatie (OC) --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Oplossingsgericht werken is zoveel meer dan een gespreksmodel of een verzameling technieken. Het gaat over een manier van omgaan met elkaar, in het leven staan en kwaliteit geven aan het eigen leven en dat van anderen. Begeleiders focussen hoe langer hoe meer op het samen zoeken naar een oplossing en minder op de problemen waar de cliënt soms nog tegen aanloopt. De gesprekken met cliënten zijn anders, ze groeien en zetten stappen om verandering teweeg te brengen. Dit praktijkboek inspireert en geeft handvatten om oplossingsgericht aan de slag te gaan. Het gebruik van visualisaties helpt hierbij. De voorbeelden in het boek kunnen op maat worden aangepast. Het boek is gevisualiseerd met Sclera-pictogrammen.
Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- visualisatie --- orthopedagogiek --- Social policy and particular groups --- People with disabilities --- Means of communication --- Visual communication --- communicatie --- communicatiemiddelen --- gehandicapten --- pictogrammen --- 463 --- 316.772 --- Communicatie --- Visualisaties --- Personen met een mentale handicap --- Oplossingsgericht werken --- verstandelijk gehandicapten --- Communicatie ; gehandicapten --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- #KVHB:Communicatie; gehandicapten --- Visualisatie --- Buitengewoon onderwijs --- Zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- personen met een beperking --- opleidingen
Choose an application
Professionals in sociale beroepen komen vogels tegen van allerlei pluimage. En hoe uniek ook, iedere vogel kan worden ingedeeld bij een of meer groepen met specifieke kenmerken. Voor (toekomstige) sociaal werkers is het belangrijk dat zij deze groepen goed kennen en weten hoe ze met hen kunnen werken. De auteurs bieden een oriëntatie op verschillende doelgroepen in het sociaal werk. In een inleidend hoofdstuk schetsen zij het hele werkveld. Daarna worden in afzonderlijke hoofdstukken de meest voorkomende doelgroepen besproken: kinderen en jeugdigen, ouderen, mensen met een psychiatrische aandoening, verslaafden, dak- en thuislozen, justitiabelen, mensen met een lichamelijke beperking, mensen met een verstandelijke beperking en etnische groeperingen.Veel aandacht gaat uit naar de setting waarin sociale professionals een bepaalde doelgroep tegenkomen en de functies die zij daarin vervullen. Aan het eind van elk hoofdstuk wordt de lezer aangezet tot nadenken over wat de doelgroep van een sociaal werker vraagt en in hoeverre het werken met deze doelgroep bij hem of haar past
Maatschappelijk werk ; sociologie. --- doelgroepenbeleid --- methoden van het sociaal werk --- sociaal werk --- Social welfare methods --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijk werk --- Sociaal werk --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Doelgroepen --- Kinderen --- Jeugd --- Ouderen --- Psychiatrische patiënten --- Verslaving --- Thuislozen --- Reclassering --- Justitie --- Chronische patiënten --- Lichamelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Minderheden --- 364.65 --- Jeugdzorg --- Ouderenzorg --- Psychiatrie --- Personen met een handicap --- Chronische ziekten --- Migranten --- Sociaal werk (beroep) --- Doelgroep --- Kind --- Oudere --- Psychiatrische patiënt --- Dak- en thuisloosheid --- Chronische patiënt --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Minderheid --- Gokken --- Internet --- Beleid --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere --- Forensisch welzijnswerk
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|