Narrow your search

Library

AP (2)

Arteveldehogeschool (2)

DocAtlas (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KDG (2)

PXL (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

DB (1)

EHC (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2010 (1)

2007 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Straatcultuur : effectieve aanpak van jeugdgroepen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789088501340 9088501343 Year: 2010 Publisher: Utrecht SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Straatcultuur en hangjongeren zijn veelbesproken onderwerpen. Maar wat is straatcultuur nu eigenlijk? Wat voor effect heeft straatcultuur op hangjongeren? Hoe maak je contact met jeugdgroepen, en hoe ga je als professional om met straatcultuur en grensoverschrijdend gedrag? Onderwerp van dit boek is de straatcultuur zoals jongeren die zelf beleven en leren vanaf het moment dat ze op straat hangen. Vanuit het perspectief van de straat vertaalt de auteur de straatcultuur voor mensen in het beroepsveld. Straatcultuur speelt zich in alle soorten jeugdgroepen af. Tussen het gedrag op straat van een groep Marokkaanse hangjongeren of een gabbergroep is geen verschil. Belangrijk is of een groep voor overlast zorgt en in welke mate. Het boek geeft oplossingen om met deze groepen jongeren om te gaan, ze op het rechte pad te houden en/of hun gedrag bij te sturen. Inzicht in groepswerking is cruciaal. Aan de hand van herkenbare voorbeelden leert de professional signalen herkennen die duiden op problematisch gedrag van groepsleden, groepen effectief benaderen en escalerende situaties voorkomen. Leren kijken via de ogen van jongeren kan het werk van de professional leuker, effectiever en bevredigender maken


Book
Jongeren, school en politiek : opvoeden tot burgerzin
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192398 9789030192558 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hebben jongeren interesse in politiek? Welk beeld hebben zij van een 'goede burger'? En hanteert de jeugd van vandaag écht een ander waardepatroon dan dat van hun ouders, zoals soms wordt beweerd? Scholen leveren inspanningen door lessen burgerschapsvorming te organiseren of met hun leerlingen een bezoek te brengen aan het parlement. Maar wat zijn de effecten van deze inspanningen? De hamvraag is natuurlijk welke rol scholen kunnen spelen bij het opvoeden tot burgerzin. En wat blijkt? Lessen burgerschapsvorming en kleine projecten zoals 'Kranten in de Klas' kunnen de politieke interesse van jongeren daadwerkelijk aanwakkeren. Scholen die maatschappelijke problemen en politieke thema's niet ontwijken in hun lessen, stimuleren hun leerlingen meer tot kritisch engagement. Maar het is vooral de democratische organisatie van de school zélf die ervoor kan zorgen dat jongeren (al dan niet politieke) engagementen willen opnemen in de samenleving. Participatie zorgt immers voor een positief klas- en schoolklimaat, geeft jongeren het gevoel dat hun mening er echt toedoet en zorgt voor meer vertrouwen. In heel Europa groeit de bezorgdheid over de toekomst van het democratisch politiek systeem. De kloof tussen burgers en politiek wordt alsmaar groter, in landen zonder kiesplicht daalt de opkomst bij verkiezingen, de betrokkenheid van de burgers bij het beleid lijkt af te nemen? Met deze bezorgdheid groeit uiteraard de aandacht voor de politieke socialisatie van jongeren. Want het zijn de jongeren van vandaag die de democratie van morgen zullen vormgeven. Dit boek toont overtuigend aan dat scholen en leerkrachten hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Een boek vol kritische vragen en inzichten rond burgerschapsvorming in het onderwijs. Inspirerend en stimulerend voor scholen en al wie bekommerd is om de democratie van morgen.

Keywords

#PBIB:+108.42 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:324H60 --- 200 Politiek --- Burgerschap --- burgerzin --- jongeren --- politiek --- 330 --- België --- burgerschap --- jeugd --- onderwijs --- 450.2 --- 450.4 --- 478.1 --- 485.62 --- Burgerzin --- Jeugd(Jongeren) --- Jongeren --- Onderwijs en maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Politiek --- School --- Waardevorming --- jeugdigen --- schoolmanagement --- vrijwilligerswerk --- 451.2 --- 458.1 --- Leerlingenparticipatie --- Onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin (Burgerschap) --- 456.6 --- politiek en onderwijs --- 456.8 --- Jeugd --- Politieke vorming --- Vlaanderen --- leerlingenbegeleiding --- studentenbegeleiding --- Burgerschap ; onderwijs --- politieke jeugdvorming --- politieke opvoeding --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Opvoeden tot burgerzin --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Politieke socialisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijskunde --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- Maatschappijleer --- Organisatie - Management --- 374.3 --- 37.03 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijsbeleid. --- Didactics of secundary education --- politieke participatie --- maatschappelijke vorming --- Didactics of social education --- dagbladpers --- Jongeren en politiek ; Vlaanderen --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- Civics --- Study and teaching --- Belgium --- Democratie --- Management --- Beleid --- Maatschappij --- Film --- Media --- Emigratie --- Analyse --- Evaluatie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere

Listing 1 - 2 of 2
Sort by