Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De COVAAR is een psychologische test naar COgnitieve VAARdigheden. Het is een redeneer- en leerproef waarbij taalkennis een minieme rol speelt, zowel bij het oplossen van de vragen, als bij het instrueren van de proefpersoon. Ze werd namelijk ontwikkeld om voor anderstalige nieuwkomers of kandidaat leerlingen Nederlands (NT2) te schatten volgens welke leermethode zij het best onderricht krijgen. De Huizen van het Nederlands kunnen daarmee anderstaligen beter oriënteren naar het juiste leertraject. De test werd ontwikkeld in opdracht van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) door een team van schoolpsychologen van de Leuvense Universiteit, olv Walter Magez. Oorspronkelijk ontwikkeld voor volwassenen in het kader van het volwassenenonderwijs werkte men in 2006-2007 een jongerenversie uit die dienstig kan zijn in de onthaalklassen, dus met aangepaste normering. De cognitieve vaardigheidstest COVAAR is bedoeld als instrument voor het inschatten van de cognitieve beginsituatie van de leerling in het perspectief van een aangepast didactisch handelen bij anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs.
Didactic evaluation --- meetinstrumenten (psychologie) --- adolescenten --- intelligentie --- volwassenen
Choose an application
Iedereen heeft talent! Ook jongeren met een laag IQ zijn ergens goed in. Opvoeders en begeleiders staan voor de uitdaging om dat talent aan de oppervlakte te krijgen en het verder te helpen ontwikkelen, zodat deze jongeren betere kansen krijgen in de maatschappij. Laagbegaafde jongeren hebben een IQ van 70 – 90 en volgen regulier onderwijs, meestal de laagste niveaus van het vmbo en het mbo. Deze groep jongeren mist vaak de vaardigheden om zich zelfstandig te kunnen redden en wordt daardoor geregeld gestigmatiseerd. Talentbegeleiding bij laagbegaafde jongeren is de eerste uitgave die opvoeders en begeleiders praktische vaardigheden leert om de ‘Factor i'te kunnen bieden: Iets dat of Iemand die doelbewust het verschil maakt bij deze jongeren in het laten ontdekken en ontwikkelen van hun talenten. Het boek reikt in drie delen de essentiële informatie aan om hierop meer grip te krijgen. Deel I biedt inzicht in de manier waarop deze jongeren functioneren en leren. Het tweede deel gaat in op hoe zij zich ontwikkelen in de puberteit. Deel III bespreekt de cruciale omgevingsfactoren die de jongeren beïnvloeden, stimuleren of juist remmen bij het ontwikkelen van hun talenten. Op de website behorende bij het boek staan een aantal vragen per hoofdstuk en links.
Orthopedagogics --- talentmanagement --- puberteit --- intelligentie --- leerstijlen --- kinderen met een beperking --- persoonlijkheidsontwikkeling
Choose an application
Een nieuwe technologische revolutie, met kunstmatige intelligentie die voor iedereen toegankelijk is, is onlangs als een wervelwind over ons heen gekomen. Maar wat betekent dit precies en kunnen we deze krachtige technologie nu al in ons onderwijs toepassen?Dit handboek opent de deuren naar deze opwindende wereld. Het biedt een uitgebreide inleiding over hoe kunstmatige intelligentie, in het bijzonder de krachtige generatieve AI genaamd ChatGPT, een transformatie kan betekenen voor het onderwijs van vandaag. Dit boek is speciaal geschreven voor gepassioneerde docenten en visionaire schoolleiders.Stap binnen in de wereld van kunstmatige intelligentie. Ontdek niet alleen wat het is en wat ChatGPT te bieden heeft, maar ook hoe deze baanbrekende technologie onze samenleving, onderwijsmethoden en ethiek beïnvloedt.Dit boek is jouw kompas om als docent zelfverzekerd aan de slag te gaan met ChatGPT en deze revolutionaire technologie in je lessen te integreren. Je vindt talloze inspirerende voorbeelden die passen bij diverse vakgebieden. En voor schoolleiders is er zelfs een speciaal hoofdstuk dat je leidt naar innovatief leiderschap.https://www.vandorp-educatief.nl/product/handboek-chatgpt-in-het-onderwijs/
Artificial Intelligence. --- Chat GPT. --- Kunstmatige intelligentie. --- Didactic strategies --- Kunstmatige intelligentie --- ChatGPT --- onderwijs --- Computer assisted instruction --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- mediawijsheid --- e-learning --- onderwijsvernieuwing --- Artificiële intelligentie --- Onderwijs --- Onderwijstechnologie --- Didactics of technology --- Mass communications
Choose an application
In 'Digitale intelligentie' leggen Hoornstra en Van Lieshout uit wat je moet weten, leren en doen in een digitaal verbonden samenleving. Door de toenemende digitalisering in onze werkomgeving ligt het gewenste verandertempo extreem hoog. Om dit tempo bij te kunnen houden is een continu proces van leren en verankeren van de juiste vaardigheden noodzakelijk. Hoornstra en Van Lieshout hebben beiden jarenlange ervaring in het begeleiden van onderwijs en overheid in de transitie naar het digitale tijdperk. Zij ontwikkelden een praktisch toepasbaar model voor zowel organisaties als individuele medewerkers om 21e-eeuwse vaardigheden en digitale intelligentie te ontwikkelen. Met behulp van hun aanpak slaag je erin zelf de regie weer in handen te nemen, in plaats van overspoeld te worden door alle verandering van buitenaf. Bron : http://www.businesscontact.nl
Informatiemaatschappij 002:304 --- Digitale intelligentie --- Competenties --- Digitalisering --- Informatiemaatschappij --- Veranderingsmanagement --- Educational sciences
Choose an application
De uitgave Knapper dan je denkt is een praktisch hulpmiddel voor kinderen vanaf groep 5 tot en met de basisvorming van het voortgezet onderwijs om hun eigen intelligenties in kaart te brengen. Het bestaat uit een werkboekje voor kinderen en een handleiding voor begeleiders. Het werkboekje is een dubbelboek. Het heeft geen voor of achterkant. Aan welke kant de kinderen beginnen, bepalen ze zelf. De ene richting is sterk geïnspireerd op een combinatie van de verbaal-linguïstische en de logisch-mathematische intelligentie en de andere richting op een combinatie van de verbaal-linguïstische en de visueel-ruimtelijke intelligentie. Inzicht in het eigen intelligentieprofiel helpt kinderen om bij het leren bewust gebruik te maken van hun sterke kanten. Ze kunnen daarbij een keuze maken uit verschillende tips die bij elke intelligentie staan vermeld. Informatie over het intelligentieprofiel van kinderen is ook voor de leraar, de remedial teacher, de interne begeleider of de ouders van belang. Zij kunnen in hun persoonlijke benadering van de kinderen en bij de keuze van de activiteiten bewust inspelen op de sterke kanten van kinderen. Dat vergroot hun betrokkenheid en de kans op succeservaringen. In de handleiding staan tips en achtergrondinformatie om het werken met Knapper dan je denkt tot een succes te maken.
Meervoudige intelligentie --- 415.4 --- Hogere geestelijke functies --- Didactic strategies --- Primary education
Choose an application
Een praktische gids om de veerkracht van je tiener te versterken. Er is meer nodig in het leven dan wat we op school leren. Helaas vernauwen we intelligentie te vaak tot het puur cognitieve: goed kunnen onthouden, verbanden kunnen leggen, een scherp wiskundig inzicht... Allemaal belangrijke vaardigheden, maar als je gelukkig én succesvol in het leven wilt staan, heb je meer nodig dan dat. Denk aan goed kunnen omgaan met je emoties, empathisch communiceren of optimistisch en hoopvol ingesteld zijn. Als je emotioneel intelligent bent, beschik je over heel wat life skills die je helpen om vlot de vele uitdagingen te trotseren die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt. In dit inspirerende boek zet Elke Keersmaekers de verschillende bouwstenen van emotionele intelligentie op een rij en koppelt deze aan concrete tips en oefeningen. Zo kun je samen met je tiener aan de slag om zijn of haar veerkracht te versterken.https://www.lannoo.be/nl/emotionele-intelligentie-voor-jongeren?utm_campaign=lannoo-veerkracht-kind&utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&mpid=eq6uTcXvS6Km9mq-p3zYx6yvqISZNTa-Pt3yfnQfMuHG9GK
Opvoeding --- Emotionele intelligentie --- Jongeren --- Jongere --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Onderwijs --- Film --- psychologie --- welbevinden --- Sociale vaardigheden --- 37.03 --- 414.9 --- emotionele intelligentie --- jongeren --- overige richtingen in de psychologie --- Emotionele intelligentie ; jongeren --- Emotional intelligence --- Youth --- Intelligentie --- Emoties --- 800.95 --- Developmental psychology --- jeugd --- emotionele ontwikkeling --- Affective and dynamic functions --- Cognitive psychology --- Orthopedagogics --- Veerkracht (weerbaarheid) --- EQ
Choose an application
Een nieuwe technologische revolutie met voor iedereen toegankelijke kunstmatige intelligentie is sinds kort over ons uitgestort. Maar wat is dit nu precies en waarvoor kun je het allemaal gebruiken? Dit handboek biedt een uitgebreide inleiding hoe je in het dagelijks leven kunstmatige intelligentie in het algemeen en de toepassing ChatGPT in het bijzonder, kunt gebruiken. Behalve een heldere uitleg van wat kunstmatige intelligentie is en wat generatieve AI (Artificial Intelligence) zoals ChatGPT inhoudt, wordt er uiteraard ook ingegaan over de maatschappelijke, en ethische gevolgen van het gebruik van deze zeer vernieuwende vorm van technologie. Het boek is een praktische gids om stap voor stap zelf aan de slag te gaan met ChatGPT, inclusief een stappenplan, de installatie en uw eerste communicatie met ChatGPT. Het biedt tips en trucs voor effectieve interactie met ChatGPT en richtlijnen voor verantwoord gebruik van deze technologie. Dit boek is een must-read voor iedereen die inziet dat kunstmatige intelligentie het onze maatschappij op korte termijn zal veranderen, en de boot niet wil missen.
l --- ChatGPT. --- Kunstmatige intelligentie. --- Computer assisted instruction --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- mediawijsheid --- e-learning --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
Hoe komt het toch dat je met sommige mensen altijd in dezelfde discussies belandt? Waarom heb je het gevoel dat bepaalde mensen je steeds aanvallen en jij voortdurend in de verdediging schiet? Heb je ook de afspraak met jezelf gemaakt om je niks aan te trekken van nare opmerkingen, maar blijkt de praktijk toch lastiger dan de theorie? En wat moet je met die vriend of vriendin die altijd maar voor je klaarstaat, tot vervelens toe...?Over deze en talrijke andere lastige situaties tussen mensen gaat 'De Ronde Stad'. De auteurs nemen je mee op een tocht door de oude stad, met haar pleinen, straten en wijken. Je ontdekt dat de pleinkant rustig en vredig kan zijn terwijl de walkant de donkere randen van de Stad laat zien. Je leert de wijken en de bijbehorende axendieren kennen, waarbij elk axendier zijn eigen kracht bezit. Je leert de gedragsmodellen van de stad kennen. Verschillende communicatiestijlen worden uitgewerkt. Elke stijl, elk axendier communiceert op zijn eigen manier. Je leert ook om het plein over te steken naar een andere wijk en naar een andere communicatiestijl. Hierdoor breng je zelf verandering in de situatie en klim je uit de vicieuze cirkel. Je kunt kiezen voor een effectieve omgangswijze en sturing geven aan de communicatie door meer de eigenschappen van de verschillende stadswijken te gebruiken, ook al zijn die misschien heel anders dan je gewend bent. Het boek start met de theorie, ondersteund door praktijkvoorbeelden. Het tweede gedeelte is het echte werkboek waarmee je als begeleider of leidinggevende direct aan de slag kunt
305.8 --- Roos van Leary --- communicatie --- kernkwaliteiten --- relaties --- Communicatie in organisaties --- sociale psychologie --- Communicatie --- axenroos --- communicatietheorieën --- Sociology --- Social psychology --- Methodology --- Interpersonal relations --- Axenroos --- Gesprekstechnieken --- Groepsgesprekken --- Praktijk --- Relaties --- Sociale intelligentie --- Typologie --- Psychologie --- Gesprekstechniek --- Groepsgesprek --- Relatie --- Meervoudige intelligentie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Dit boek is het resultaat van twee jaar intense samenwerking van twaalf ankerscholen binnen het Project Voorbeeldscholen voor Cognitief Sterk Functionerende (CSF) Leerlingen en Expertisecentrum TALENT van de KULeuven.(overgenomen uit het voorwoord, p.6)Dit boek geeft onderwijsprofessionals die op zoek zijn naar inspiratie rond de aanpak van cognitief sterk functionerende leerlingen een stevige boost. Onderwerpen als herkennen en signaleren, verrijken in de klas, klasexterne verrijking, versnellen en communicatie worden besproken met veel voorbeelden uit de praktijk, tips en casussen, waarbij zowel kleuteronderwijs, lager onderwijs als secundair onderwijs aan bod komen.https://www.diekeure.be/educatief/product/mijn-inspiratieboost-aan-de-slag-met-cognitief-talent-in-het-onderwijs/
hoogbegaafde kinderen ; onderwijs --- differentiatie ; onderwijs --- Hoogbegaafdheid --- Intelligentie --- Begaafdheid --- Differentiëren --- School management --- Didactic strategies --- intelligentie --- differentiële opvoeding --- hoogbegaafdheid --- cognitieve ontwikkeling --- Talentontwikkeling --- Leerlingbegeleiding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Casestudy --- Praktijkvoorbeeld --- Educational psychology --- Kindergarten --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Prof. dr. Howard Gardner onderscheidt op basis van hersenonderzoek en onderzoek in leersituaties 8 vormen van intelligentie. Hij gaat er vanuit dat ieder mens een persoonlijk profiel van sterk en minder sterk ontwikkelde aspecten van deze intelligenties heeft. Prof. dr. Spencer Kagan ontwikkelde hierop aan de Universiteit van Californië een scala aan praktische toepassingsmogelijkheden van Meervoudige Intelligentie (MI) voor het onderwijs. Zijn MI boek is internationaal gezien hét standaardwerk. Door de samenwerking met Kagan kon RPCZ het boek vertalen en bewerken voor het Nederlandse onderwijs. Dit veelomvattende boek laat MI tot leven komen in de klas en op school. In drieëntwintig boeiende hoofdstukken staan de diverse intelligenties én hun toepassing in het onderwijs beschreven.
Cognitive psychology --- Teaching --- talentmanagement --- onderwijsstrategieën --- intelligentietests --- onderwijspraktijk --- intelligentie --- begaafdheid --- 415.4 --- 415.4 ) Leerpsychologie --- meervoudige intelligentie --- geheugen --- leren --- didactische structuren --- Meervoudige intelligentie --- Geheugen --- Leren --- Begaafdheid --- 462.1 --- Hoogbegaafde kinderen --- Intelligentie --- 100368.jpg --- 100369.jpg --- 100370.jpg --- Talent --- Onderwijs --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- 419.2 --- Intelligentietests --- Leerprocessen --- Didactische werkvormen --- Schoolontwikkeling --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Intelligentietest --- Didactic strategies --- Primary education
Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|