Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Ziekte en dood, rampen, geweld, ongemak, pech; 'Kwaad" is het woord dat we gebruiken voor alles wat onze harmonie en vrede verstoort. In deze brede zin is het kwaad een begrip van alle tijden en alle mensen. Maar wat precies onder het kwaad wordt verstaan en welk kwaad kwader is dan een ander wordt persoonlijk en per cultuur bepaald. Dit boek presenteert een fascinerende verzameling voorwerpen uit uiteenlopende tijden en culturen. Het boek is opgedeeld in drie delen: de oorsprong van het kwaad, het gezicht van het kwaad en de omgang met het kwaad.
Ethnology. Cultural anthropology --- Iconography --- social anthropology --- kwaad
Choose an application
Mensen zijn kijkdieren. Eerst zien, dan geloven. Zien ís geloven. Ook via andermans ogen en lenzen. Foto's hebben een enorme overtuigingskracht. Maar merkwaardig genoeg kijken en zien we doorgaans nogal achteloos en oppervlakkig, en ook met foto's springen we niet bepaald zorgvuldig om. Dat lijkt paradoxaal maar is in feite een logisch gevolg van de combinatie van de directe bewijskracht van foto's en hun meerduidigheid, een tekort aan inhoudelijke precisie. Hoe overtuigend foto's ook lijken, ze konden van het begin af niet zonder verklaring. De wereld van het beeld wordt door het woord beheerst. Niet de foto illustreert de tekst, het is de tekst die de foto belicht, duidt en verklaart. De overtuiging dat de camera niet liegt, niet liegen kan, maakt de leugen mogelijk. Er wordt geknipt en geplakt dat het een lieve lust is. Soms bewust, vaker niet-bewust, zonder dat men er erg in heeft. Foto's en bijschriften worden werktuigelijk aangepast aan andere omstandigheden en visies, toegesneden op nieuwe interpretaties en collectieve herinneringen. Gebeurtenissen veranderen van tijd, oorden van naam, slachtoffers en daders van identiteit. Het boek stelt vijftien min of meer bekende historische foto's voor. Omdat tekst en context in hoge mate bepalen wat wordt gezien, kan de lezer eerst zelf kijken en zien, een eigen mening vormen. Vervolgens worden de foto's op de lichtbak van de geschiedschrijver gelegd. Wordings- en receptiegeschiedenis, vormvarianten en wisselende betekenissen worden doorgelicht en in hun bredere historische en fotografische context geplaatst. Kijken en zien veranderen
Persfotografie --- Fotomanipulatie --- Geschiedbronnen --- Historische kritiek --- Fotomanipulatie. --- Persfotografie. --- journalistiek --- fotografie --- history [discipline] --- photography [process] --- war photography --- journalistic photography --- oorlogsfotografie --- Journalism --- Photography --- World history --- anno 1800-1999 --- Pictorial works --- Images [Photographic ] --- Picture interpretation --- Visual perception --- Camera obscuras --- Iconography --- History as a science --- Geschiedenis --- Beeldcultuur --- Fotografie --- Beeldvorming --- Fotojournalistiek --- Media --- Pers --- Geschiedbron --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Perswezen
Choose an application
Tijdens het symposium Onbegrensd Verzamelen (Collecting Without Borders, 2009) spraken professionals uit kunstmusea, volkenkundige musea en cultuurhistorische musea over het presenteren en verzamelen van hedendaagse global art. Deze essaybundel verscheen naar aanleiding van dit symposium en gaat over de effecten van globalisering op de kunstwereld. De lopende discussie rondom global art wordt geschetst vanuit verschillende perspectieven: museaal, academisch en kunst- en maatschappijkritisch. Onderdeel is de institutionele zelfreflectie: hoe gaan verschillende musea en kunstinstellingen om met ontwikkelingen als globalisering in de kunst? Hoe vertaalt dit zich naar tentoonstellingen en naar collectiebeleid? Processen van in- en uitsluiting en mechanismen van (re)presentatie worden belicht.
Museology --- Sociology of culture --- Art --- Art and globalization --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Globalization and art --- Globalization --- Collectors and collecting --- History --- Art, Primitive
Choose an application
Een vakantie in Congo zit er voor weinig Belgen in. Te riskant, te duur en te beperkte rondreismogelijkheden. Maar in België naar Congo reizen: dat kan je al wandelend en met het openbaar vervoer. Dat is te danken aan Congolees erfgoed dat hier is bewaard gebleven. Dit boek vertelt het verhaal achter de monumenten en ander koloniaal erfgoed. Het is een tocht door heel ons land, van Aarlen tot Blankenberge, van Diksmuide tot Luik, en van Antwerpen en Brussel tot Gent en Oostende. Lucas Catherine voorziet de officiële koloniale geschiedschrijving van een historisch correcte voetnoot en helpt je die geschiedschrijving waar nodig van zijn voetstuk te halen. Hij maakt ook de balans op van de acties tegen koloniale monumenten en vertelt waarom we onze koloniale geschiedenis moeten herschrijven. Een andere visie op ons koloniaal verleden, want de kolonisatie heeft niet alleen massa’s mensen vermoord, de koloniale geschiedschrijving heeft ook vaak de waarheid vermoord.
Colonisation. Decolonisation --- colonization --- public art --- memorials [monuments] --- monuments --- tangible cultural heritage --- Belgium --- Congo --- België --- Koloniale geschiedenis --- Wandelroutes --- Monumenten --- Dekolonisatie --- Waarheid --- Belgisch Kongo --- Leopold II (koning van België) --- Erfgoed --- Iconography --- historic monuments --- Wandelroute --- Monument --- Belgisch-Congo --- geschiedenis --- kolonialisme --- postkolonialisme --- monumenten --- dekolonisering --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- 94 --- België ; koloniale geschiedenis --- België ; wandelroutes --- Monumenten ; België --- 920 --- België kolonialisme --- geschiedenis België --- histoire Belgique --- België ; koloniale geschiedenis --- België ; wandelroutes --- Monumenten ; België --- dekolonisatie
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|