Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Met de EDUbox Financiële educatie leren scholieren in de 1ste graad (A en B stroom) aan de ene kant bij over het belang van geld in het leven. Aan de andere kant ontdekken ze hoe ons economisch systeem in elkaar zit. Er zijn 2 pakketten: "Geld en ik" en "Geld in de wereld". Beide kunnen afzonderlijk gebruikt worden, maar het is aangeraden om zeker in de A-stroom beide te doen om de leerlingen zowel een micro- als macro-(economisch) perspectief te geven. Per pakket zijn er 2 lesuren nodig. Het Edubox-format vereist niet dat je als leerkracht zelf diepgaand inzicht hebt in het onderwerp. De bedoeling is dat leerlingen zelf aan de slag kunnen met het materiaal. De digitale versie kan gedownload worden en de uitgebreide lerarenhandleiding is online raadpleegbaar. De EDUbox financiële educatie richt zich op verschillende sleutelcompetenties in de nieuwe eindtermen van het secundair onderwijs: de leerlingen verwerven in de eerste plaats "Economische en financiële competenties” maar oefenen ook hun sleutelcompetenties “Leercompetenties”, “Digitale competenties” en “Burgerschap”.
Money. Monetary policy --- International finance --- Didactics of social education
Choose an application
Het werk vraagt aandacht voor de bijzonder moeilijke situatie van kinderen die opgroeien in een gezin met schuldenlast. Het bestaat uit 2 delen: enerzijds is er een schets van het leven van de 10-jarige Lars, gebaseerd op ware feiten; anderzijds is er een methodologisch deel, waarin begrippen en vaardigheden uit de contextuele hulpverlening worden gelinkt aan het verhaal van Lars. In de publicatie wordt benadrukt hoe cruciaal het is het kind te betrekken bij het parcours van de hulpverlening, een traject dat zich vaak over een lange periode uitstrekt als het om schuldhulpverlening gaat. Het in kaart brengen van de volledige familiecontext van het kind door het opstellen van een genogram is daarbij een allereerste stap. Verder wordt toegelicht aan de hand van het verhaal welke belangrijke rol loyauteiten, destructief recht en parentificatie spelen. Ook is er aandacht voor de grondhouding van de schuldhulpverlener, met name meerzijdige partijdigheid en verbindende vraagstelling
schuldoverlast --- Social welfare methods --- Sociology of social care --- contextuele hulpverlening --- Private finance --- methoden van het sociaal werk --- schulden --- 364.4-058.34 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 364 <493-17> --- 364.4-053.6 --- #KVHB:Maatschappelijke hulpverlening --- #KVHB:Armoede --- armoede --- kinderen --- schuldbemiddeling --- schuldenlast --- 307.3 --- Armoede --- OCMW --- Schuldbemiddeling --- 364.2 --- Contextuele hulpverlening --- Hulpverlening --- Schulden --- Jeugdzorg --- systeemgericht welzijnswerk --- 364.4-058.34 Hulpverlening aan armen en behoeftigen --- Hulpverlening aan armen en behoeftigen --- 364 <493-17> Maatschappelijke hulpverlening--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Maatschappelijke hulpverlening--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Hulpverlening aan minderjarigen --- Sociologie van de welvaart --- 361.1 --- Gezinnen --- Kinderen --- Kredieten --- Financiële moeilijkheden --- Financiële hulpverlening --- Gezinsmoeilijkheden --- Gevolgen voor kinderen --- Genogrammen --- Schuldhulpverlening --- Parentificatie --- Schuld (financiën) --- Gezin --- Kind --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ouderenzorg --- Krediet --- Gezinsproblemen --- Genogram --- Schuldhulpverlening (Nederland)
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|