Narrow your search

Library

DocAtlas (2)

Arteveldehogeschool (1)

CaGeWeB (1)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLL (1)

More...

Resource type

book (1)

digital (1)

periodical (1)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2020 (1)

2009 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Digital
EDUbox financiële educatie
Authors: --- ---
Year: 2020 Publisher: Brussel VRT NWS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de EDUbox Financiële educatie leren scholieren in de 1ste graad (A en B stroom) aan de ene kant bij over het belang van geld in het leven. Aan de andere kant ontdekken ze hoe ons economisch systeem in elkaar zit. Er zijn 2 pakketten: "Geld en ik" en "Geld in de wereld". Beide kunnen afzonderlijk gebruikt worden, maar het is aangeraden om zeker in de A-stroom beide te doen om de leerlingen zowel een micro- als macro-(economisch) perspectief te geven. Per pakket zijn er 2 lesuren nodig. Het Edubox-format vereist niet dat je als leerkracht zelf diepgaand inzicht hebt in het onderwerp. De bedoeling is dat leerlingen zelf aan de slag kunnen met het materiaal. De digitale versie kan gedownload worden en de uitgebreide lerarenhandleiding is online raadpleegbaar. De EDUbox financiële educatie richt zich op verschillende sleutelcompetenties in de nieuwe eindtermen van het secundair onderwijs: de leerlingen verwerven in de eerste plaats "Economische en financiële competenties” maar oefenen ook hun sleutelcompetenties “Leercompetenties”, “Digitale competenties” en “Burgerschap”.


Multi
Het kind van de rekening
Author:
ISSN: 20325827 ISBN: 9782509004789 Year: 2009 Volume: 1 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het werk vraagt aandacht voor de bijzonder moeilijke situatie van kinderen die opgroeien in een gezin met schuldenlast. Het bestaat uit 2 delen: enerzijds is er een schets van het leven van de 10-jarige Lars, gebaseerd op ware feiten; anderzijds is er een methodologisch deel, waarin begrippen en vaardigheden uit de contextuele hulpverlening worden gelinkt aan het verhaal van Lars. In de publicatie wordt benadrukt hoe cruciaal het is het kind te betrekken bij het parcours van de hulpverlening, een traject dat zich vaak over een lange periode uitstrekt als het om schuldhulpverlening gaat. Het in kaart brengen van de volledige familiecontext van het kind door het opstellen van een genogram is daarbij een allereerste stap. Verder wordt toegelicht aan de hand van het verhaal welke belangrijke rol loyauteiten, destructief recht en parentificatie spelen. Ook is er aandacht voor de grondhouding van de schuldhulpverlener, met name meerzijdige partijdigheid en verbindende vraagstelling

Listing 1 - 2 of 2
Sort by