Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Helpenden zorg en welzijn begeleiden de cliënt tijdens hun dagelijkse werk bij sociale activiteiten en dag- en vrijetijdsbesteding. In dit boek komen de volgende thema´s terug: helpen bij uitvoeren en evalueren van activiteiten, ondersteunen van een enkele cliënt bij sociale en maatschappelijke activiteiten, begeleiden van een groep, afstemmen op de cliënt, samenwerken met andere betrokkenen (ouders, familie, mantelzorgers en collegas). Door de vele overeenkomsten tussen de kwalificaties voor helpende zorg en welzijn, verzorgende IG en medewerker maatschappelijke zorg is gekozen voor een activiteitenboek dat door leerlingen aan alle drie de opleidingen gebruikt kan worden.Dit basiswerk is bestemd voor leerlingen aan de opleidingen helpende zorg & welzijn, verzorgende IG en medewerker maatschappelijke zorgwww.bsl.nl
Psychiatry --- vaardigheidsonderwijs --- personen met een beperking --- psychiatrische patiënten --- revalidatie --- ergotherapie --- activiteitenbegeleiding --- arbeidstherapie --- Hulpverlening --- Activiteitenbegeleiding --- Zorgverlening
Choose an application
Dit spel helpt bij het oefenen van sociale vaardigheden. Het gaat vooral om samenwerken en met pesten leren omgaan. Het kan gespeeld worden met 2 of meerdere spelers en in groepen van 2-6 spelers in klasverband. Er zijn vier soorten opdrachten: (pest)situaties oplossen, vragen (over pesten) beantwoorden, samenwerken, discussie. Met een bestand op de cd-rom in de handleiding kan je zelf actuele opdrachten maken. De cd-rom bevat ook een placemat (voor discussieopdrachten) en een observatieformulier voor de leerkracht.
Emotionele ontwikkeling --- Pesten --- Spellen --- emotionele ontwikkeling --- ergotherapie --- kinderen --- pesten --- Games --- Didactics --- Primary education --- therapiemateriaal
Choose an application
Een werkvorm gebaseerd op de SEO-R², Schaal voor Emotionele Ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking – Revised² (ontwikkeld door prof. dr. Anton Došen en bewerkt door Filip Morrisse).Het kleurenprofiel is een werkvorm om meer (in)zicht te krijgen in/op het emotioneel functioneren en het emotionele ontwikkelingsniveau. Er kan gezocht worden hoe de benadering en omgeving van de persoon met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek het beste op de emotionele ontwikkeling en daaruit voortvloeiende emotionele behoeften(de draagkrant) aan kan sluiten.
emotionele ontwikkeling --- ergotherapie --- personen met een mentale beperking --- kleurenprofiel --- Orthopedagogics --- ontwikkelingsstoornissen --- meetinstrumenten (psychologie)
Choose an application
Iedereen heeft wel enkele gezelschapsspellen in de kast staan. En er is veel meer uit gezelschapsspellen te halen dan je op het eerste gezicht zou denken. In deze publicatie gebruiken we bekende spellen om leerdoelen, zoals bijvoorbeeld cijferherkenning of maaltafels uit de wiskunde, te oefenen. De nadruk ligt hierbij op het automatiseren van de processen via spel.We tonen aan dat een spel een medium kan zijn om bepaalde doelen te bereiken. Het spelmateriaal kun je op verschillende manieren gebruiken. Je hebt geen honderd verschillende spellen nodig om allerhande doelen te trainen. Het is eerder tegenovergesteld, met één spel kun je honderd doelen trainen. In het praktische gedeelte van het boek, vind je spelvariaties op acht verschillende klassieke spellen.Deze spelvariaties zijn toegankelijk voor elk kind, ook voor kinderen met een specifiek leerprobleem. Leerproblemen zijn, in tegenstelling tot leerstoornissen, tijdelijk. Ze kunnen door voldoende oefening en automatiseren weggewerkt worden. We willen geen therapieën aanreiken, maar de kinderen op een leuke manier laten leren. Als kinderen moeten kiezen tussen de maaltafels op een vel papier inoefenen of via een spel, zal de meerderheid kiezen voor het tweede. Speel het eens anders dus!(https://politeia.be/nl/publicaties/224582-speel+het+eens+anders)
Physiotherapy. Alternative treatments --- ergotherapie --- Gezelschapsspelen --- Spelend leren --- Ergotherapie --- Educatieve spelen --- Spelontwikkeling --- Leerproblemen --- Rekenspelen --- Rekenproblemen --- Leerdoelen --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- Gezelschapsspel --- Educatief spelmateriaal --- Leerprobleem --- Rekenspel --- Rekenprobleem --- Leerdoel --- Logopedie --- Gezelschapsspellen --- Spellen --- Didactiek --- Werkvormen --- spellen --- gezelschapsspellen
Choose an application
In deze gloednieuwe uitgave staan kinderen centraal die net even anders zijn, maar toch ook heel gewoon. Gewoon een beetje anders! Het doel van het product is met deze kinderen kennis te maken, “anders zijn” bespreekbaar te maken en een “gewone” plek te geven op een luchtige en laagdrempelige manier. De “hoofdrolspelers” stellen zich aan je voor en nemen je mee in verschillende situaties/praatplaten. De toegevoegde gespreksvragen kunnen helpen bij het voeren van gesprekken over het anders zijn en toch ook gewoon.
Anders zijn --- Taalvaardigheid --- ergotherapie --- logopedie --- taalvaardigheid --- therapiemateriaal --- Schoolbooks - Didactic material --- Sociology of minorities --- Didactics of social education
Choose an application
ADAPTI is een zelfrapporteringsinstrument dat de adaptieve vaardigheden van jongvolwassenen in kaart brengt. De uitkomst is een uniek profiel op vlak van sociale interacties, inlevingsvermogen, communicatie, flexibiliteit, planning en organisatie, computervaardigheden, omgaan met interesses en zelfredzaamheid. Het profiel biedt aanknopingspunten voor een gerichte begeleiding.
Autistic people --- Rehabilitation --- Autism --- Patients --- testen --- autisme --- Autismespectrumstoornissen --- 616.89 --- 606.16 --- Autismespectrumstoornissen (ASS) --- Autisme Spectrum Stoornissen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- autismespectrumstoornissen --- ergotherapie --- testmateriaal
Choose an application
Het standaardpakket van het programma voor kinderen met ervaringsgerichte oefeningen rond ACT bestaat uit:Een stevige, losbladige map voor zorgverleners met een handleiding, uitgewerkte bijlagen, materiaal voor ACTie thuis, transparanten horend bij de handleiding, enz.5 identieke werkboekjes voor kinderen, zogenaamde 'Kangoeboekjes': volledig te individualiseren met foto's, oefeningen, enz., bruikbaar voor 5 kinderen (aanvulpakket nabestellen is mogelijk, zie hieronder)Bijhorende website www.321spring.be met extra materialen en oefeningenHet programma ACT voor kinderen kan gebruikt worden in tal van settings, zowel individueel als in groep.Het programma is bedoeld voor kinderen van ca. 8 tot 12 jaar die een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om veerkrachtig te leren omgaan met moeilijke keuzes en tegenslagen.ACT is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek die positief kan zijn voor kinderen met OCD, gedragsstoornissen, leerstoornissen met comorbide angst, autismespectrumstoornissen, ticstoornissen, anorexia nervosa, depressie, ADHD, posttraumatische stressstoornis, enz.3, 2, 1? Spring! is kant en klaar en volledig op maat gemaakt. Door het gevarieerd aanbod van speelse oefeningen, beelden en verhalen spreekt het kinderen aan. Doordat het heel visueel is, kan het ook gebruikt worden voor kinderen met ASS of een licht verstandelijke beperking.Auteur Wendy Troost is overtuigd van het belang om ook ouders en grootouders (en andere zorgverleners) bij dit programma te betrekken.https://www.sig-net.be/nl/publicatie/210/detail/3-2-1-spring-veerkrachtig-omgaan-met-moeilijke-keuzes-en-tegenslagen
logopedie --- ergotherapie --- psychiatrie --- autisme --- ACT --- kinderen met een verstandelijke beperking --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Affective and dynamic functions --- Primary education --- Orthopedagogics --- psychosociale hulpverlening
Choose an application
Opruimen en organiseren, poetsen, helder communiceren, efficiënt omgaan met tijd en geld? Het zijn zaken waar mensen in het dagelijkse leven mee te maken krijgen. De ene is er beter in dan de andere, maar over het algemeen vormen deze vaardigheden voor mensen zonder beperkingen geen onoverkomelijk probleem. Dat is anders voor mensen met een beperking, zoals autismespectrumstoornis. Omdat hun denken op een andere manier functioneert, slagen zij er niet altijd in deze eenvoudige dagelijkse vaardigheden zomaar onder de knie te krijgen. En dat bemoeilijkt hun emancipatie in de maatschappij.Deze werkboeken zijn ontworpen vanuit de visie dat de hulp aan en de begeleiding van deze mensen enkel effectief kan zijn als we met hen op een goede en duidelijke manier communiceren. Aan de hand van een stapsgewijze opbouw en heldere patronen vormen ze praktische leidraden die mensen met een beperking op weg helpen bij het verwerven van deze vaardigheden.
ergotherapie --- mensen met een mentale beperking --- autisme --- 462.4 --- Zelfredzaamheid --- Mentaal gehandicapten --- Autisme --- 648 --- Personen met een handicap --- Strijken --- Wassen --- Huishouding --- Autistische kinderen --- Vaardigheidstraining --- Didactics --- huishoudkunde --- huishouden --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Hygiene. Public health. Protection --- didactiek --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Dit boek gaat onder meer over de zevenjarige Bryan, die seksueel misbruikt is door zijn vader. Over de negenjarige Oumou die met haar familie het oorlogsgeweld in een Afrikaans land ontvlucht en daarbij haar moeder verliest en over de zesjarige Thomas die een pijnlijke chemokuur heeft moeten doorstaan. Bryan, Oumou en Thomas hebben het vertrouwen in anderen en in zichzelf verloren. Het zijn drie met stomheid geslagen kinderen die niet kunnen praten over wat hen is overkomen, omdat ze te jong zijn, een verstandelijke beperking hebben, (te) loyaal zijn aan hun ouders of omdat hetgeen ze overkomen is gewoonweg te overweldigend is. Wat ze alle drie wél kunnen is spelen. Psychotherapie met behulp van spel biedt een mogelijkheid deze kinderen te helpen. Spel is hun taal. En als er taal is, kan er gecommuniceerd worden en is hulp mogelijk. 'Spel in psychotherapie gaat' in op de betekenissen van de spelsymboliek: hoe is spel te doorgronden en te begrijpen? Op speltechnieken: hoe doe je het? Op behandelkaders: hoe kan er samengewerkt worden met ouders? Al deze aspecten worden in vele diagnostische en therapeutische voorbeelden toegelicht. Bovendien komt de wetenschappelijke fundering aan bod: de speltheorie en het onderzoek naar de effectiviteit van spelpsychotherapie.
Kinderpsychotherapie --- Spelen --- kinderen --- #KVHB:Psychotherapie --- #KVHB:Speltherapie --- Speltherapie --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- Psychotherapie --- Kinderpsychotherapie. --- kinderen. --- Kinderen. --- psychotherapie --- spelactiviteiten --- Psychology --- vaardigheidsonderwijs --- activiteitenbegeleiding --- psychiatrische patiënten --- Psychiatry --- arbeidstherapie --- ergotherapie --- revalidatie --- personen met een beperking --- speltherapie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
KLIN© is een programma ontwikkeld voor kinderen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) van 3 tot 12 jaar en hun ouders, behandelaars en leerkrachten. Het KLIN©-programma biedt een aangepaste speel- en leeromgeving die voor elk kind passend kan worden ingevuld. Centraal staat de toepassing van communicatie ondersteunende systemen, zoals aangepaste of vereenvoudigde gebaren, pictogrammen, verwijzers en spraakcomputers. KLIN© is geen vastomlijnde methode, maar een werkwijze die bestaande onderwijs- en behandelingsprogramma’s communicatief toegankelijk maakt. Uitgangspunt is het bevorderen van het ontwikkelings- en leerper¬spectief van het kind. De daartoe benodigde aanpassingen en communicatieondersteuning betreffen zowel het kind met CMB als de directe omgeving, inclusief het taalaanbod. KLIN© is als interventie- en ondersteuningsprogramma uitgewerkt door Stichting Milo. De basis-ingrediënten van waaruit Milo de pijlers en werkwijze voor KLIN© heeft ontwikkeld, zijn ontleend aan de gepubliceerde resultaten van een tweetal Europese onderzoeksprojecten, uitgevoerd door Radboud Universiteit Nijmegen, Koninklijke Kentalis in Sint-Michielsgestel, Stichting Radar in Maastricht, het Koninklijke Instituut voor Doven en Spraakgestoorden (KIDS) in Hasselt en het Koninklijke Orthopedagogisch Centrum (KOCA) in Antwerpen tussen 2004 en 2009. Dit handboek is bedoeld als verantwoording, gids of handleiding voor kennis- en praktijkwerkers bij het opzetten en uitvoeren van interventie- en ondersteuningstrajecten voor peuters, kleuters en school¬gaande kinderen met CMB en hun ouders. Er zijn verschillende praktijkgidsen en prentenboeken die handvatten bieden voor uitwerking in de praktijk.
Gehandicapte kinderen ; opvoeding --- Meervoudig gehandicapte kinderen --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics --- logopedie --- ergotherapie --- communicatie --- kinderen met meervoudige beperkingen --- kinderen met een mentale beperking --- personen met een meervoudige beperking --- geletterdheid --- non-verbale communicatie
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|