Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
In dit boek stellen de auteurs hun 'Directe systeemmethodiek' (kortweg: DSM) voor. In deel 1 schetsen de auteurs het ontstaan en de invloed van hun methodiek voor het aanvankelijk lezen (in Vlaanderen in het 1ste leerjaar, in Nederland in groep 3). Zo maakt de lezer meteen ook kennis met de basisprincipes van de DSM. Deel 2 brengt een diepgaande analyse van de leesmethodes doorheen de tijd. Dat lijkt een interessante invalshoek te zijn om te begrijpen hoe de methodes van vandaag tot stand zijn gekomen en hoe ook de DSM schatplichtig is aan eeuwen ervaringswijsheid. In deel 3 beschrijven Feys en Van Biervliet meer uitvoerig hun directe systeemmethodiek. Ze presenteren dan o.a. recente wetenschappelijke studies die de DSM-visie ondersteunen en beter helpen begrijpen (neuropsychologische bevindingen, de connectionistische visie, theorieën over letterclustering enz.). De DSM kent al enkele succesvolle toepassingen in methodes voor het aanvankelijk lezen: Leessprong (Van In), mol en beer (die Keure) en de verbeterde Leessprong-versie: ik lees met hup (Van In). De DSM-principes worden ook met succes toegepast bij de leeshulp die door remedial teachers, logopedisten e.a. aan leeszwakke of dyslectische kinderen wordt gegeven.
Aanvankelijk lezen. --- Lezen --- Basisonderwijs --- Didactiek. --- Didactics of Dutch --- lezen --- #KVHB:Aanvankelijk lezen --- #KVHB:Lezen --- aanvankelijk lezen --- leren lezen --- 475.1 --- Aanvankelijk lezen --- Directe instructie --- Leesmethodes --- Leesmethoden --- Leesonderwijs --- directe systeemmethode --- leesmethodes --- Directe systeemmethode --- 475.26 --- methodiek --- Methodiek --- 101174.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - elementaire instrumentele vaardigheden, aanvankelijk lezen en schrijven --- Leermiddelen --- Leesstoornissen --- Schrijven --- Spel --- Leermiddel --- Leesstoornis --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen
Choose an application
Leerkrachten blijken in vergelijkbare lessituaties heel verschillende resultaten met hun leerlingen te bereiken. Er is veel onderzoek gedaan naar concrete leerkrachtinterventies en hoe ze samenhangen met hoge leeropbrengsten. Goed of fout is daarbij niet aan de orde, wel de vraag wat je kunt doen om in minder tijd meer leerrendement te behalen.In dit boek zetten de auteurs de belangrijkste aandachtspunten voor een effectieve les op een rij. Daarbij baseren zij zich op een groot aantal wetenschappelijke bronnen, maar ook de nodige praktijkervaringen. Alle aandachtspunten zijn geordend rond vier sleutels voor een effectieve les.Stelt de leerkracht een scherp leerdoel in de les?Volgt de leerkracht 'de kortste weg naar Rome'?Stimuleert de leerkracht de actieve betrokkenheid van leerlingen?Stemt de leerkracht af op verschillen?Deel 1 van het boek behandelt de achtergrond van de vier sleutels voor een effectieve les. In Deel 2 worden 14 leerkrachtvaardigheden beschreven die de 4 sleutels ?activeren?.https://www.leuker.nu/de-4-sleutels-voor-een-effectieve-les/
Didactische vaardigheden --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Onderwijsstijlen --- Leerdoelen --- Directe instructie --- Formatieve evaluatie --- Betrokkenheid --- Differentiatie --- Didactische werkvorm --- Leerdoel --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In deze studie wordt actieve bewonersinzet in (stads)wijken aan een nader onderzoek onderworpen: welke verschillende typen actief burgerschap zijn in de praktijk te onderscheiden en hoe zijn deze te begrijpen? Ted van de Wijdeven bestudeerde initiatieven van wijkbewoners. Wat drijft deze mensen en wat zijn hun werkwijzen? Op basis van uitgebreid kwalitatief onderzoek gaat Van de Wijdeven in op de cruciale condities en voorwaarden om de doe-initiatieven op gang te krijgen en op tempo te houden. Tevens wordt in deze studie stilgestaan bij de opbrengsten van dergelijke initiatieven en worden implicaties van doen in het publieke domein besproken.
Choose an application
Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica
Gelijke onderwijskansen --- Kansengelijkheid --- Onderwijs --- School management --- Primary education --- Gelijke kansen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Didactiek --- Directe instructie --- Ouderbetrokkenheid --- onderwijssociologie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- sociale ongelijkheid --- Objectives of teaching
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. EDI helpt leerkrachten om alle leerlingen steeds de fundamentele doelen te laten behalen. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI in elk klaslokaal te implementeren. Het boek is toegankelijk geschreven en bevat veel herkenbare voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse onderwijssituatie is het boek - waar nodig ingrijpend - bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Een goede leesvaardigheid is een basisvoorwaarde voor succes in de huidige samenleving. De auteur laat zien dat goed leesonderwijs (beginnend lezen) start met preventieve maatregelen. Vroegtijdige opsporing en onderkenning van leesproblemen in groep 1 - 3 is essentieel voor de verdere ontwikkeling van kinderen. In het eerste hoofdstuk beschrijft Vernooy de aanpak en organisatie van preventieve maatregelen bij beginnend lezen. In het tweede hoofdstuk wordt nader ingegaan op preventie en dyslexie. Ook hier aandacht voor definiering, signalering en aanpak. In hoofdstuk drie wordt het belang van protocolachtig werken bij preventie aangegeven. Hierbij wordt gewerkt met de BOV-signaleringslijn die volgens de auteur specifieker en effectiever werkt dan het veel toegepaste Protocol Leesproblemen en Dyslexie. (Bron: www.cps.nl)
475.26 --- Basisonderwijs --- Dyslexie --- Lezen --- Moedertaal --- Technisch lezen --- Technisch lezen-problemen --- Didactics of languages --- leesproblemen --- leesonderwijs --- 471.41 --- Aanvankelijk lezen --- Didactiek --- Directe instructie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Leesonderwijs --- Leesontwikkeling --- Woordenschat --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Testjens --- 071319.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
In "wat echt werkt" wordt een uitgebreide selectie van 27 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn, en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. Deze uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen. Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, worden de theoretische basis en achterliggende gedachten besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
onderwijsstrategieën --- didactische principes --- didactiek --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Klasmanagement --- Ouderparticipatie --- Coöperatief leren --- Peer tutoring --- Directe instructie --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Finland --- Didactiek --- Onderwijskunde --- klassenmanagement --- geïntegreerd onderwijs --- 450.4 --- Didactische principes --- 454.23 --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- klasmanagement --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren --- Professionalisering. --- Didactic strategies --- evidence-based methodiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- Didactische werkvormen --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Als burgers, de politiek, de samenleving en de stadsbesturen veranderen, dan moeten ook het participatiebeleid worden bijgesteld. Vanuit dit idee installeerde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Stedenbeleid Marino Keulen in 2007 een Werkgroep Participatie, die opdracht kreeg een coherente visie op burgerparticipatie in Vlaamse Steden te ontwikkelen. Met dit boek als resultaat.Hoe kunnen bestuurders beter betrokken worden bij wat in de samenleving leeft, bij de kracht die bij mensen in de stad aanwezig is en bij de vragen die leven bij mensen in de stad? Hoe kunnen bestuurders in die lokale samenleving van doende en van vragende mensen participeren? De auteurs verklaren hun visie op participatie, en belichten het belang van een actieve, kritische en innovatieve burgermaatschappij in de stad. Vervolgens staan ze uitgebreid stil bij stadsbrede participatie, participatie rond stadsprojecten en participatie op wijkniveau. Ten slotte komt ook de invloed van de Vlaamse overheid op het stedelijk participatiebeleid aan bod. Het boek wil het debat met en in de steden op gang te trekken. Dankzij de talrijke concrete aanbevelingen vormt het alvast de prima aanzet tot een beter uitgebouwd stedelijk participatiebeleid
Burgerparticipatie. --- stedelijk beleid --- sociaal beleid --- Political sociology --- Sociology of policy --- Public administration --- burgerschap --- participatie --- Flanders --- Municipal government --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Citizen participation --- Local government --- Reporting --- 213 Democratie --- 423.4 Gemeenten. Bestuur --- burgerparticipatie --- #SBIB:35H501 --- #SBIB:35H1359 --- #SBIB:324H50 --- Burgerschap ; Vlaanderen --- S20120138.JPG --- Bestuur en samenleving: netwerken, inspraak, participatie, interactief beleid --- Organisatie en beleid: lokale besturen: België --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- burger --- gemeenten --- Politiek --- Beleid --- Samenleving --- Participatie --- Burgerschap --- Analyse --- Evaluatie --- Maatschappij --- Film --- Participation politique --- Vie urbaine --- Démocratie locale --- Belgique --- Flandre (Belgique)
Choose an application
Onderwijs moet iets teweegbrengen, onderwijs moet zichtbare effecten en opbrengsten leveren. Opbrengsten die kinderen wapenen om hun weg te vinden in onze complexe maatschappij. Dat zijn al lang niet meer enkel opbrengsten in taal en rekenen, maar dat gaat veel breder. Het nieuwe competentie-ontwikkelend evalueren moet de competentie-ontwikkeling in kaart brengen en via de manier waarop er geëvalueerd wordt , bijdragen tot het doorontwikkelen van de competenties in functie van levenslang leren.
differentiële opvoeding --- Teaching --- individualiserend onderwijs --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsmethoden --- talentmanagement --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- positief denken --- Differentiatie ; basisonderwijs --- evaluatie --- differentiatie --- Evaluatie ; basisonderwijs --- 474.23 --- basisonderwijs --- differentiërend onderwijs --- motiverend onderwijs --- talenten --- Evaluatie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Didactische werkvormen --- Competenties --- Rapporteren --- Differentiatie --- 454.4 --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- #PBIB:+105.92 --- Begaafdheid --- didactiek --- Talenten --- Motivatie --- 454.23 --- Competentiegericht onderwijs --- Talent --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Motivatie/Schoolmoeheid --- differentatie --- motivatie --- contractwerk --- Contractwerk --- Directe instructie --- Didactiek --- Differentiatie ; onderwijs --- PXL-Education 2014 --- onderwijsleerprocessen --- onderwijsstrategie --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Zorgverbreding --- Talentontwikkeling --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie
Choose an application
BMLIK
sociaal-Culturele sector --- Associations, institutions, etc. --- Democracy --- Social groups --- Social participation --- Burgerschap --- Verenigingsleven --- Vlaanderen. --- Sociologie. --- Maatschappelijk middenveld. --- Sociale bewegingen. --- Social organizations --- verenigingsleven --- Sociology of cultural policy --- politiek --- middenveld --- Political sociology --- democratie --- Flanders --- Flanders (Belgium) --- Social life and customs --- Social conditions --- Social institutions --- Political participation --- Associations, institutions, etc --- 316.354.4 <493-17> --- België [land - BE] --- Femma (1920-heden) --- na 1945 (x) --- onderzoeksrapport --- sociale organisaties --- verzuiling --- maatschappij --- organisaties --- verenigingen --- #GGSB: Sociale bewegingen --- #GGSB: Sociologie --- #SBIB:323H521 --- #SBIB:323H523 --- #SBIB:324H50 --- #SBIB:35H510 --- #VCV monografie 2003 --- 651.1 Vlaamse maatschappij en identiteit --- #A0111A --- 316.354.4 <493-17> Sociologie van het verenigingsleven, van vrijwillige groepen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Sociologie van het verenigingsleven, van vrijwillige groepen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Participation, Social --- Community life --- Association --- Group dynamics --- Groups, Social --- Self-government --- Political science --- Equality --- Representative government and representation --- Republics --- Institutions, associations, etc. --- Networks (Associations, institutions, etc.) --- Organizations --- Voluntary associations --- Voluntary organizations --- Voluntarism --- 32 --- 301.18 --- Belgische politieke participatie en socialisatie --- Belgische oppositie en sociale bewegingen --- Politieke participatie en legitimiteit (referenda, directe democratie, publieke opinie...) --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, .. --- burgerschap --- Vlaanderen --- Participatie --- Samenleving --- Overheid --- Inspraak --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, . --- Openbaarheid van bestuur, ombudsdienst, --- Emigratie --- Sociale bewegingen --- Sociologie --- Sociology of minorities --- Citoyenneté
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|