Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Van jongs af worden kinderen al geconfronteerd met cijfers op hun toetsen en rapporten. In heel wat gevallen bepalen die cijfers al vroeg hoe het met hen verder zal lopen. Cijfers en metingen hebben een grote waarde voor de toekomst van een kind. Ze zijn verleidelijk en ze maken geen compromissen. Maar, cijfers en metingen zijn geen neutrale boodschappen. Ze verhullen vaak de werkelijkheid die erachter schuilgaat. Je kunt immers vragen stellen over ‘wat’ gemeten wordt en wat niet. Ook ‘waarom’ en niet in het minst ‘hoe’ gemeten wordt. Het optimisme, dat we alles kunnen becijferen en meten, is vaak bovenmaats. En dat geldt evenzeer voor het meten van de kwaliteit van scholen en zelfs van de kwaliteit van het onderwijs in een land. In dit boek stelt de auteur indringende vragen over het omgaan met cijfers en indicatoren. Vaak worden cijfers kritiekloos naast elkaar gezet, zonder dat de achterliggende aannames zichtbaar zijn. De signalen van een opkomend technocratisch denken wijzen naar een cultus van meten en cijferen. Vanuit zijn ervaring in het vergelijken van onderwijssystemen, illustreert de auteur de uitwassen daarvan. Tegelijkertijd schetst dit boek een alternatieve visie vanuit het pedagogisch denken over cijfers, metingen en indicatoren. Het resultaat is een samenhangende, pedagogische kijk op meten in het onderwijs. Die visie heeft zowel betrekking op het evalueren van de leerlingen, als op het evalueren van scholen en van onderwijssystemen. Dit meten moet jongeren helpen om hun talenten zo goed mogelijk te ontplooien, terwijl overbodige mislukkingen worden vermeden. Op die wijze kan de opkomende cijfercultus plaats maken voor een cijfercultuur. Het boek vermijdt overbodig jargon, zodat het discussiestof levert voor een breed lezerspubliek van geïnteresseerde ouders, politici en uiteraard onderwijsmensen.
Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- evaluatie (onderwijs) --- prestatie-indicatoren --- Didactic evaluation --- onderwijsvormen --- pedagogische psychologie --- Research on teaching --- Education --- Belgium --- Evaluation --- Educational evaluation --- Evalueren --- Cijfers --- Meten --- Toetsen --- 450.6 --- Rapporten --- Evaluatie --- meten --- rapporten --- toetsen --- evaluatie --- cijfers --- kwaliteitszorg --- 371.26 --- #PBIB:+110.10 --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Resultaten en selectie --- 658.5 --- 371.21 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- PXL-Central Office 2014 --- onderwijsfilosofie --- onderwijssystemen --- Onderwijsfilosofie --- Kwaliteitszorg --- Meting --- Indicatoren --- Waarden --- Onderwijsbeleid --- Cijfer --- Meetinstrument --- Indicator (economie) --- Waarde (ethiek) --- Nederland --- Kust
Choose an application
Kwaliteit staat momenteel in het centrum van de aandacht in de non-profitsector. Dit boek plaatst de kwaliteitshype in een bredere maatschappelijke context en verbreedt de traditionele visie op kwaliteit en kwaliteitszorg tot een visie en benadering die compatibel is met en onder-steunend voor de eigen opdracht van dergelijke organisaties. Ook wordt kwaliteitszorg verruimd naar kwaliteitsontwikkeling. Het boek heeft vooral als doelstelling methodieken en instrumenten aan te reiken die helpen in het proces van permanente kwaliteitsontwikkeling en kwaliteitszorg. Kwaliteitsontwikkeling vraagt een empirische benadering van organisaties ('feiten en cijfers'), daarom wordt eerst het meetproces besproken. Daarna passeren een aantal relevante modellen uitgebreid de revue, en vervolgens een reeks technieken die in de verschillende fasen van het proces van kwaliteitsontwikkeling dienstbaar kunnen zijn. Ten slotte worden een aantal historisch belangrijke figuren kort belicht en het hele kwaliteitsgebeuren in het juiste kader geplaatst. Het boek richt zich tot de verschillende actoren in de hele non-profitsector: de onderwijs-, sociale, culturele, welzijns- en gezondheidsector, en de diverse overheidsdiensten. Naast directie en medewerkers zijn dat ook de cliënten, patiënten, studenten. Het boek kan dienst doen als handboek voor mensen in de praktijk, maar ook als studieboek in de opleidingen die een loopbaan in deze organisaties voorbereiden. Het kan ook de externe belanghebbenden - overheden, inspecties, bestuurders - oriënteren in kwaliteitsontwikkeling.
Kwaliteitszorg --- Non-profitorganisaties. --- Production management --- non-profitsector --- Organization theory --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- kwaliteitsontwikkeling --- Kwaliteitszorg ; non-profitorganisaties --- kwaliteitsbewaking --- kwaliteitszorg --- non-profit --- 366.6 --- 658.562 --- 098 Bedrijfskunde --- Evaluation Evaluatie --- Qualité Kwaliteitszorg --- Qualité totale Integrale kwaliteitszorg --- EFQM-model --- ISO --- Tris-instrument --- kwadrant --- non-profit sector --- organisatieleer --- Integrale kwaliteitszorg (IKZ, kwaliteitskringen, kwaliteitszorg) --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Non-profit sector --- Non-profit organisaties --- efqm --- kwaliteitsbeheersing --- kwaliteitsmanagement --- kwaliteitssysteem --- S2007286.JPG --- 658.562 Control of operation. Production supervision. Quality control and inspection --- Control of operation. Production supervision. Quality control and inspection --- 658.5 --- 338.94 --- PXL-Central Office 2016 --- Integrale kwaliteitszorg --- Non-profitsector --- #KVHB:Kwaliteitszorg --- #KVHB:Non-profitorganisatie --- vzw --- Non-profitorganisaties --- Kwaliteitsontwikkeling --- asbl --- Provincie West-Vlaanderen
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|