Narrow your search

Library

DocAtlas (4)

Odisee (4)

UCLL (4)

AP (3)

Arteveldehogeschool (3)

KDG (3)

VIVES (3)

KBR (2)

KU Leuven (2)

PXL (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2004 (1)

2002 (1)

2001 (2)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Conflicten geweldloos oplossen : een praktisch werkboek met spelen en oefeningen voor het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9076771189 Year: 2001 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat een verzameling interactiespelen en rollenspelen, enerzijds gericht op het bewust worden van (potentiële) conflictsituaties, anderzijds op interventie bij en preventie van conflicten. De spelen zijn eigenlijk bedoeld om in aparte 'spel-uren' uitgevoerd en besproken te worden, of tijdens speciale projectdagen of werkweken. Ze kunnen eventueel in de lessen Nederlands, drama, godsdienst/levensbeschouwing, of tijdens mentoruren uitgevoerd worden. De spelen en oefeningen zijn in zes categorieën verdeeld: elkaar beter leren kennen, het gevoel van eigenwaarde stimuleren, communicatie, samenwerking, conflicten die voortkomen uit traditionele rolpatronen, conflicten geweldloos oplossen. Met een uitgebreide toelichting voor de docent.


Book
Zelfstandig en coöperatief leren : kroniek van een Vlaams experiment
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9054873191 Year: 2002 Volume: 5 Publisher: Brussel Vubpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)


Book
Energize 2
Authors: ---
ISBN: 9076813043 9789462340442 Year: 2001 Publisher: Mechelen Leefsleutels

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Energize 2 verzamelde Leefsleutels 101 werkvormen om in de klas mee aan de slag te gaan. Het zijn spelideeën die niet alleen in de les Leefsleutels, maar ook in andere lessen, activiteiten of projecten kunnen gebruikt worden: opwarmers, ijsbrekers, groepsverdelende oefeningen, doe-oefeningen ... Er is bij elke werkvorm ruim aandacht besteed aan doelstellingen, reflectievragen en suggesties. Energize 2 bevat groepsbevorderende activiteiten voor jongeren vanaf 12 jaar.


Book
Op zoek naar normen en waarden
Authors: ---
ISBN: 9076771588 Year: 2004 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek is een handleiding om op een speelse en integere wijze met kinderen het gebied van normen en waarden te verkennen. Aan de hand van uitgewerkte thema's kan de docente middels kringgesprekken en bezinningsoefeningen kinderen bewust maken van hun eigen normen en waarden. De multiculturele samenstelling van groepen in het onderwijs vraagt ook om het verkennen van waarden en normen uit diverse culturen. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by