Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek bevat een verzameling interactiespelen en rollenspelen, enerzijds gericht op het bewust worden van (potentiële) conflictsituaties, anderzijds op interventie bij en preventie van conflicten. De spelen zijn eigenlijk bedoeld om in aparte 'spel-uren' uitgevoerd en besproken te worden, of tijdens speciale projectdagen of werkweken. Ze kunnen eventueel in de lessen Nederlands, drama, godsdienst/levensbeschouwing, of tijdens mentoruren uitgevoerd worden. De spelen en oefeningen zijn in zes categorieën verdeeld: elkaar beter leren kennen, het gevoel van eigenwaarde stimuleren, communicatie, samenwerking, conflicten die voortkomen uit traditionele rolpatronen, conflicten geweldloos oplossen. Met een uitgebreide toelichting voor de docent.
Secondary education --- voortgezet onderwijs --- Educational psychology --- conflicthantering --- didactische werkvormen --- speltherapie --- 456.8 --- 484.9 --- Agressie --- Communicatie --- Conflicten --- Gevoelens --- Identiteit --- Kennismakingsspelen --- Ontwikkeling --- Ruzie --- Samenwerken --- Voortgezet onderwijs --- Waardering --- 37.064 --- Gender --- Geweld --- Oefeningen --- Onderwijs --- Rolpatronen --- Samenwerking --- Spelen --- Agressie: op school --- Vormingsgebieden --- Overige onderwerpen --- Conflicthantering --- Geweldloze opvoeding --- Secundair onderwijs --- Sociale opvoeding --- Geweldloosheid
Choose an application
In Vlaamse beleidsdocumenten wordt ook voor het secundair onderwijs meer en meer het belang van emancipatorisch onderwijs beklemtoond. Dit sluit aan bij een Europese visie op onderwijs. Emancipatorisch onderwijs betekent dat leerlingen beter worden voorbereid op de noden van de maatschappij van de eenentwintigste eeuw. Centraal staan daarbij eigenschappen als zelfstandigheid, kritische zin, communicatievaardigheid, flexibiliteit, zin voor teamwerk. Met het oog op de ontwikkeling hiervan werd in het Nederlands onderwijs op grote schaal het zogenaamd Studiehuis doorgevoerd. Het is genoegzaam bekend dat dit niet zonder groeipijnen verloopt. Met het oog op een inschatting van de mogelijkheden en moeilijkheden, gebonden aan de doorvoering van een dergelijke hervorming in het Vlaams onderwijs, werd het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 98-08 opgezet. In het vijfde jaar secundair onderwijs werd op radicale wijze in negen pilootscholen en elf klassen, voor drie vakken (Nederlands, geschiedenis en natuurkunde), gedurende één trimester, een experiment zelfstandig en coöperatief leren uitgetest. De bedoeling van de radicale benadering was de afstand te kunnen meten tussen de actuele situatie en de realisatievoorwaarden van de nieuwe onderwijsaanpak. Het voorliggende boek bevat de kroniek van dit experiment, van voorbereiding over ervaringen van directies, leraren en leerlingen, tot beleidsadviezen, zowel op het niveau van de beleidsmakers, van de verantwoordelijken van de organiserende machten, als van de leraren in hun klassen. De voornaamste conclusie van dit onder de vorm van kwalitatief onderzoek uitgevoerd project is, dat het de hoogste tijd wordt op systematische wijze te werken aan meer leerling-gedreven onderwijs door middel van activerende werkvormen, wil men ooit in staat zijn naar zelfverantwoordelijk leren toe te werken. (Bron: covertekst)
Secondary education --- School management --- zelfstudie --- Flanders --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- onderwijs --- zelfstandig leren --- secundair onderwijs --- leren --- coöperatief leren --- emancipatorisch onderwijs --- onderwijstrategieën --- didactiek --- 454.2 --- 484.2 --- Didactiek --- Leerstrategieën --- Onderwijsbeleid --- Secundair onderwijs --- Zelfstandig leren --- 484.9 --- coöperatief leren (ler) --- zelfstandig leren (ler) --- onderwijsstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- 081148.jpg --- Zelfstudie ; secundair onderwijs --- Coöperatief leren ; secundair onderwijs --- Nederlands --- Geschiedenis --- Fysica --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Leerstrategie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Nederland --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Kust --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Opvoedkunde
Choose an application
In Energize 2 verzamelde Leefsleutels 101 werkvormen om in de klas mee aan de slag te gaan. Het zijn spelideeën die niet alleen in de les Leefsleutels, maar ook in andere lessen, activiteiten of projecten kunnen gebruikt worden: opwarmers, ijsbrekers, groepsverdelende oefeningen, doe-oefeningen ... Er is bij elke werkvorm ruim aandacht besteed aan doelstellingen, reflectievragen en suggesties. Energize 2 bevat groepsbevorderende activiteiten voor jongeren vanaf 12 jaar.
Didactics of secundary education --- relationele vorming --- Didactics of sports and games --- Didactics of social education --- SO (secundair onderwijs) --- #PBIB:+108.41 --- groepsspelen --- secundair onderwijs --- spelen --- tussendoortjes --- 433.6 --- 417.1 --- 484.9 --- 622.1 --- Bewegingsexpressie --- Groepsspelen --- Kennismakingsspelen --- Sociale vaardigheden --- Spelen(Kinderspelen) --- Taalspelletjes --- Tussendoortjes --- buitengewoon onderwijs --- leefsleutels --- multiculturaliteit --- onderwijs --- sociale vaardigheden --- 12+ --- 433.4 --- 474.21 --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Afscheid nemen --- Bewegingsspelen --- Gevoelen --- Groep --- Groepsdynamica --- Groepsspel --- Groepswerk --- Kennismakingsspel --- Klas --- Onderhandelen --- Puberteit --- Secundair onderwijs --- Spel --- Spelen --- Vriendschap --- Zelfvertrouwen --- 796.1 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- kind, spel en speelgoed --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Kinder- en gezelschapsspelen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactische werkvormen --- PXL-Education 2014 --- didactische werkvormen --- PAV --- Onderwijs --- Projectwerking --- Training --- Begeleiding --- Werkvormen --- Werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Training (vorming)
Choose an application
Het boek is een handleiding om op een speelse en integere wijze met kinderen het gebied van normen en waarden te verkennen. Aan de hand van uitgewerkte thema's kan de docente middels kringgesprekken en bezinningsoefeningen kinderen bewust maken van hun eigen normen en waarden. De multiculturele samenstelling van groepen in het onderwijs vraagt ook om het verkennen van waarden en normen uit diverse culturen. (Bron: covertekst)
Didactics of secundary education --- ethiek --- normen (technologie) --- kringgesprekken --- Didactics of social education --- waardenopvoeding --- waardenbeleving --- Didactics of primary education --- waarden --- 474.9 --- 484.9 --- Ethiek --- Klassengesprekken --- Sociale opvoeding --- 478.9 --- Bang --- Barmhartigheid --- Basisonderwijs --- Bezinnen --- Boos --- Islam --- Kinderen --- Kringgesprek --- Kringgesprekken --- Multiculturele samenleving --- Niyama's --- Normen --- Pesten --- Rechten van het kind --- Rechten-kind --- Rouw --- Secundair onderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Tien geboden --- Tieners --- Verdriet --- Waarden --- Waardeontwikkeling --- Yama's --- 433.2 --- normen en waarden --- 478.1 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen : normen en waarden --- Sociale opvoeding; ba.o. --- 051525.jpg --- Intercultureel onderwijs --- Overige onderwerpen --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- Lager onderwijs --- Kringactiviteiten --- Waardevorming --- Morele opvoeding --- Didactische werkvormen --- Waardenopvoeding --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Sociale opvoeding; ba.o --- Klassengesprek --- Kringactiviteit --- Norm (standaard) --- Didactische werkvorm --- Norm (gedragsregel)
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|