Narrow your search

Library

DocAtlas (33)

UCLL (33)

VIVES (28)

Odisee (27)

Arteveldehogeschool (23)

Thomas More Kempen (22)

KDG (20)

KBR (19)

AP (16)

Hogeschool West-Vlaanderen (15)

More...

Resource type

book (33)

audio (2)

object (1)


Language

Dutch (33)


Year
From To Submit

2019 (1)

2017 (3)

2016 (3)

2015 (4)

2014 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Mama, ze pesten me! : gids voor ouders van kinderen van 3 tot 12 jaar
Authors: ---
ISBN: 9789089317155 Year: 2017 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Helaas is het geen uitzondering: nogal wat ouders hebben zonen of dochters die gepest worden of die zelf pesten. Op school, op straat, op de social media. En helaas begint dat gedrag ook al vroeg, al in het basisonderwijs.Deze gids richt zich tot alle ouders van kinderen in die leeftijdscategorie. Het boek leert wat pesten is, hoe je het kan herkennen en wat het verschil is met bv. plagen of ruziemaken. Je verneemt hoe je kan voorkomen dat je kinderen gepest zullen worden of zullen pesten en wat je moet doen als de pesterijen optreden. Communicatie, welzijn, een positieve houding en (zelf)vertrouwen zijn daarbij belangrijke begrippen. Ten slotte lees je wat pesten met jou doet als ouder en hoe je daarmee zelf kan omgaan.Dit alles gevoed door de expertise van de vzw School Zonder Pesten en gekruid met talrijke getuigenissen van ouders.


Book
Pesten: stop!
Author:
ISBN: 9789025865948 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Leopold

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beer en Sophie zien dat sommige kinderen gepest worden op school. Ze blijven niet onverschillig, ze gaan over tot actie. Het boekje toont op een duidelijke manier in woord en beeld dat pesten niet kan en dat je als toeschouwer niet langs de zijlijn moet blijven staan, maar ingrijpen.


Book
'Ik wil niet gepest worden!' : Effectief en concreet handelen op de basisschool
Author:
ISBN: 9789088506529 9088506523 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk kind moet kunnen zeggen: ‘Ik wil niet gepest worden.’ Dat is het uitgangspunt van voormalig basisschooldirecteur Onno van Ulzen. De aanpak die hij toepaste op verschillende scholen bleek keer op keer te werken. Hij beschrijft zijn ervaringen en het antipesttraject dat hij ontwikkelde in dit boek. Het is een training voor basisscholen die ervoor zorgt dat iedereen zich ervan bewust wordt dat pesten geen optie is en dat het pesten stopt.‘Als ik terugdenk aan mijn basisschoolperiode is dat niet met warme gevoelens, integendeel zelfs. Deze jaren hebben mij niet alleen als kind zeer beschadigd. Tot op heden jeuken de mentale littekens en het heeft meer dan tien jaar hulpverlening gekost om met de gevolgen te leren omgaan.’Kinderen spelen een actieve rol binnen het traject. Ze beginnen met bepalen wat het verschil is tussen pesten en plagen. Gepesten vertellen hun verhaal en pesters worden zichtbaar. Het gepeste kind krijgt twee advocaten – kinderen uit de groep – die pestgedrag direct melden. Indien nodig worden er ook twee rapporteurs aangesteld (ook vrijwilligers uit de klas), die indien nodig wekelijks melding maken van conflicten in de groep. De kinderen onderzoeken wat vriendschap inhoudt en hoe je goed met elkaar omgaat, ook als iemand niet je vriend is. De ouders worden betrokken bij het traject en met hen wordt duidelijk gecommuniceerd. Zo ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen zich durft uit te spreken. De auteur beschrijft ook het belang van door iedereen gedragen waarden.‘Ik heb geleerd dat pesten hele erge dingen kan veroorzaken. Ik heb geleerd dat de pester normaal thuis een probleem heeft of vroeger zelf werd gepest. Ik heb geleerd dat wij ook pesters waren. Ik heb geleerd dat je jezelf moet zijn. Ik heb geleerd dat vriendschap belangrijk is.’


Book
De Survivalkid : pesten
Authors: ---
ISBN: 9789462342668 Year: 2014 Volume: *1 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ken je iemand die gepest wordt? Zou je zelf iemand durven pesten? Of word je zelf gepest? Wat kun je zelf doen in die situaties? Wat kunnen anderen doen? Er zijn een heleboel vragen en emoties die boven komen als je met pestsituaties te maken krijgt. Dit boek bekijkt de pestproblematiek vanuit verschillende perspectieven en benadrukt het belang van de omgeving in het oplossen en bespreekbaar maken van pestgedrag. Het werd op maat van kinderen geschreven en wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van de KiVa-programma.


Book
Pestitude : positief omgaan met pesten : een praktische handleiding
Author:
ISBN: 9789089314543 Year: 2014 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen werd ooit al eens geconfronteerd met pestgedrag, als pester, als gepeste of als toeschouwer. Pesten is immers van alle tijden en komt in alle omstandigheden en leeftijdscategorieën voor. Maar in het digitale tijdperk blijft het fenomeen niet beperkt tot het klaslokaal of de werkvloer. Via Twitter, Facebook en andere sociale media dringt het pestgedrag door tot diep in ons privéleven en daardoor is het onderwerp actueler dan ooit. In 'PESTitude' doet antipestcoach Ellen Somers het fenomeen uitgebreid uit de doeken: waar ligt de grens tussen plagen en pesten? Wat zijn de meest voorkomende vormen van pesten? Wie lijdt er onder een dergelijke situatie? Ze schreef geen wetenschappelijke verhandeling, maar een praktische handleiding om je eigen pestverhaal een plaats te geven in je leven en steviger in je schoenen te staan.


Book
Passend voortgezet onderwijs : pedagogisch vakmanschap in de klas
Author:
ISBN: 9789401433013 Year: 2016 Volume: *6 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inspiratie- en praktijkvoorbeelden uit de klas, opgeschreven met een vleugje humor. Wat is dat, Passend Onderwijs? Maatwerk, uitgaan van wat de leerling wel kan en uitgaan van de individuele behoeften van de leerling? Hoe pak je dat aan in je wiskunde les? En hoe zit het met dat respect en die veiligheid die in de schoolgids staan? In dit boek legt de auteur de vinger op de zere plek: Passend Onderwijs vindt in de klas plaats. De leraar maakt het. De leraar is een vakman of vakvrouw. Die vakkundigheid bestaat niet uit een verzameling van competenties, maar uit tal van andere, niet objectief meetbare factoren. Passend Onderwijs zit in het hoofd, het hart en de handen van de professional: de leraar. In een model van vier dimensies laat Peter Mol zien hoe je als leraar Passend Onderwijs echt waar kunt maken. Het boek bevat veel praktische informatie, voorbeelden en tal van tips. Peter Mol brengt deze informatie met humor en houdt je af en toe een spiegel voor, ook om je te laten zien wat Passend Onderwijs niet is. 'De wonderen zijn de wereld nog niet uit' hoor je zo vaak roepen bij een onverwachte ontwikkeling. Dit boek helpt je wonderen te zien. Het wonder dat je ziet als je met een open houding werkt met jongeren, ze kan lesgeven, steunen bij hun ontwikkeling en vooral open staat voor wie ze zijn. Laat ze zichzelf zijn, geef uitdagingen en toon respect. Respect voor wie ze zijn, voor hun omgeving en hun kwaliteiten. Ik wens de lezer veel wonderen toe, dat verdienen de jongeren in ons onderwijs.' Carry Roozemond, voorzitter Ingrado 'Een praktisch en inspirerend boek voor het passend onderwijzen in het Voortgezet Onderwijs. Past het jou?' Marja Cornelissen, voorzitter LBBO 'Op zijn eigen scherpe, licht provocerende manier laat Peter Mol ons zien wat passend onderwijs zou moeten zijn. Een aanrader voor alle docenten die betrokken zijn bij hun leerlingen.' Anton Horeweg, gedragsspecialist, leraar en auteur van o.a. het boek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.


Book
Meidenvenijn in het basisonderwijs : preventie en aanpak
Author:
ISBN: 9789491806827 9491806823 Year: 2016 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meidenvenijn komt overal voor: in de klas, op het plein én thuis, maar ook in de digitale wereld. Meidenvenijn is het subtiele spel van aantrekken en afstoten waar meisjes meesters in zijn, compleet met steken onder water en honingzoet gedrag. Het resultaat: bazige kliekjes en meisjes die eenzaam onder aan de pikorde bungelen. Meidenvenijn lijkt misschien onschuldig, maar het brengt schade toe, soms een heel meisjesleven lang. Wat doe je met meidenvenijn in je groep? Heb je misschien het idee dat je het nooit goed kunt doen, omdat de dametjes altijd vinden dat je partij trekt? Dit boek is geschreven voor onder anderen groepsleerkrachten, ib’ers en gedragsspecialisten, en kan behulpzaam zijn bij het voorkomen, signaleren en aanpakken van meidenvenijn. In dit praktische boek wisselen theorie, praktijkverhalen, werkvormen en tips elkaar af.


Book
Sociale veiligheid in school : een handreiking voor schoolleiders
Authors: ---
ISBN: 9789492525406 9492525402 Year: 2017 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe voorkom je pesten op school? Hoe neem je de ouders daarin mee? Hoe zorg je dat alle neuzen in het team dezelfde kant op staan?Bij sociale veiligheid gaat het om meer dan handhaving van gedragsregels. Het gaat om het inspireren en begeleiden van het team naar een levend veiligheidsbeleid om daarmee het team, leerlingen en ouders een positieve en veilige leeromgeving te bieden. Een leeromgeving waarin leerlingen leren vertrouwen in zichzelf en anderen te hebben en respectvol om te gaan met verschillen.Veiligheid in de school is een randvoorwaarde om te kunnen leren en verdient daarom prioritering, ook bij schoolleiders.In dit boek wordt stilgestaan bij sociaal-emotioneel leren als basis voor sociale veiligheid. Daarnaast wordt aandacht besteed aan een relatief nieuw verschijnsel: cyberpesten. Een drietal schoolportretten laat zien hoe ver scholen kunnen zijn in de uitvoering van sociale veiligheid. Tot slot wordt een stappenplan voor implementatie van sociale veiligheid besproken en een overzicht geboden van voorlopig goedgekeurde programma?s.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/sociale-veiligheid-in-school-pica)


Book
Hoe leer ik mijn innerlijke kracht te gebruiken? : opdrachten en oefeningen om je sterke kanten te ontdekken en angst los te laten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789085606581 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek reikt jongeren vanaf twaalf jaar handvatten en vaardigheden aan die hen helpen het hoofd te bieden aan verstikkende emoties die verlammend kunnen werken. Door de opdrachten en oefeningen in het werkboek leren ze te vertrouwen op hun innerlijke kracht, negatieve emoties op een rustige manier te hanteren, vrienden te maken en doelen te bereiken.


Book
Spoken op school : faalangstpreventie
Authors: ---
ISBN: 9789044131529 Year: 2014 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat kinderen, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs, hebben faalangst. Die kan zo groot zijn dat naar school gaan een echte pijniging wordt, met alle gevolgen van dien. Het is een complexe problematiek. Leraren, begeleiders en ook ouders moeten eerst een goed inzicht hebben in de mogelijke oorzaken, de gevolgen, de sterktes en de zwaktes bij de kinderen. Al te vaak wordt hieraan te vluchtig voorbijgegaan. Daarna moeten ze de methodieken kennen en kunnen gebruiken om er wat aan te doen. Naast de theoretische toelichting gaat veel aandacht naar het praktische deel met een ruim pakket aan activiteiten waarmee de faalangst kan worden teruggedrongen. Als bijzonder hulpmiddel is er een apart leesboek voor de kinderen.

Listing 1 - 10 of 33 << page
of 4
>>
Sort by