Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In 'Wij vertellen je het mooiste verhaal' zijn zes vertellingen bijeengebracht. Daarin geeft een man van hoge leeftijd antwoord op de onbevangen vragen van zijn achter-achter-achter-kleinkind. Hij put daarvoor uit het Boek dat onder handbereik ligt en dat grotemensenantwoorden bevat voor wie vragen over de wereld stelt. Sommige thema's en personages in deze koranvertellingen zijn bekend van het Oude Testament. In de Koran hebben ze een eigen plaats, zoals blijkt uit de talrijke citaten die in deze vertellingen zijn verweven. (Bron: covertekst)
Koran --- 217 --- Islam --- Verhalen --- Afrika --- 083183.jpg --- Kindergarten
Choose an application
Uitleg over de Koran, waarbij je kennismaakt met de verhalen over onder andere de schepping, de grote profeten en de betekenis van korte soera's. Met interactieve vragen en kleurenillustraties. Voor islamitische kinderen van ca. 10 jaar, met hulp vanaf ca. 7 jaar.
Koran --- Islam --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- 217.2 --- islam --- islameducatie --- kinderen --- koran --- Kinderen --- 217 --- islamonderwijs --- godsdienst
Choose an application
De geschiedenis van veertien eeuwen islamitisch denken laat zien dat koraninterpretaties bijna zonder uitzondering geschreven zijn door mannen. Dit betekent dat in deze interpretaties bijna uitsluitend mannen en hun belevingswereld werden geïncorporeerd. De ervaringen van vrouwen werden uitgesloten of eenzijdig geïnterpreteerd vanuit de visie en de wensen van mannen. Amina Wadud meent dat deze androcentrische, patriarchale koranexegese een negatieve invloed heeft gehad op het vrouwbeeld en op de behandeling van vrouwen in de mislimsamenlevingen. Een hervorming van de islam moet dan ook vooral gezocht worden in het herlezen en herinterpreteren van de bronnen van de islam, waarvan de koran veruit de belangrijkste is. De koran bevat volgens haar wel degelijk mogelijkheden voor samenwerking en gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. In 'De koran en de vrouw' geeft Wadud vanuit een vrouwelijk referentiekader en vanuit een gelovig 'insiders'-perspectief een koran-analyse die tot veel vrouwvriendelijker interpretaties komt dan de gangbare. De auteur noemt zichzelf geen feministe, maar laat zich in haar analyse wel degelijk inspireren door het werk van feministische theologen. 'De koran en de vrouw' is de eerste koranlezing in het Nederlands door een vrouw, en de eerste academische lezing die stem geeft aan een feministische interpretatie van de koran. Volgens Amina Wadud, hoogleraar islamstudies aan de Virginia Commonwealth University, legt de koran geen tijdloze en onveranderlijke sociale en juridische structuur op. De koran houdt wel degelijk mogelijkheden in voor verandering, voor een gelijkwaardige plaats voor mannen en vrouwen in de samenleving en voor samenwerking tussen de seksen.
Islam --- Vrouwen in de koran --- Gender --- Religious texts --- Images of women --- Book
Choose an application
Nahed Selim zoekt een antwoord op de vraag 'Houdt Allah wel van vrouwen?' door na te gaan wat de oorspronkelijke en historische bronnen van de islam zeggen over genderverhoudingen en de positie van de vrouw. De schrijfster van 'De vrouwen van de profeet' brengt opnieuw een openhartig en doortastend boek over moslimvrouwen. Zij grijpt daarbij terug naar de oorspronkelijke en historische islamitische bronnen. Helder schetst zij hun relevantie voor het huidige denken in de moslimwereld.
praktische theologie --- Islam --- vrouwen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social stratification --- Women in Islam. --- Women in the Koran. --- Vrouwen --- Vrouwen in de koran --- islam --- 081 Godsdienst --- Vrouwen in de koran. --- islam. --- Women in Islam --- Women in the Koran --- Islam. --- Religious texts --- Book --- Discrimination
Choose an application
Dit les- en werkboek voor moslimjongens is deel van een methode seksuele voorlichting voor groep 7/8 (5e en 6e leerjaar) en onderbouw van het voortgezet onderwijs (1e graad so). In elf goedgekozen onderwerpen, en met verwijzing naar Koranverzen en overleveringen worden in dit werkboek puberteit, zelfbeeld, seksuele aantrekkingskracht en huwelijk binnen een uitsluitend islamitisch kader besproken. Wel worden ook de verschillen met de niet islamitische, westers cultuur aangehaald, zoals soorten relaties, homoseksualiteit en transgenders, en wordt er geduid hoe hier verdraagzaam mee om te gaan.
Islam --- Didactics of medicine --- islamitische scholen --- pedagogiek --- puberteit --- seksualiteit --- Koran --- geloofsleer --- seksuele vorming --- didactische werkvormen --- geloofsopvoeding
Choose an application
Dit les- en werkboek voor moslimmeisjes is deel van een methode seksuele voorlichting voor groep 7/8 (5e en 6e leerjaar) en onderbouw van het voortgezet onderwijs (1e graad so) dat vertrekt vanuit de islam en de Koran. In elf onderwerpen, en met verwijzing naar Koranverzen en overleveringen worden in dit werkboek puberteit, zelfbeeld, seksuele aantrekkingskracht en huwelijk binnen een uitsluitend islamitisch kader besproken. Wel worden ook de verschillen met de niet islamitische, westers cultuur aangehaald, zoals soorten relaties, homoseksualiteit en transgender, en wordt er geduid hoe hier verdraagzaam mee om te gaan.
Islam --- Didactics of medicine --- islamitische scholen --- pedagogiek --- puberteit --- seksualiteit --- Koran --- geloofsleer --- seksuele vorming --- didactische werkvormen --- geloofsopvoeding
Choose an application
Inleiding tot de ontstaansgeschiedenis en de inhoud van de Koran.
217.2 --- Koran --- islam --- #KVHA:Godsdienst --- #KVHA:Islam --- #KVHA:Koran --- 297.181 --- 297.181 Islam: canonieke boeken; Koran --- Islam: canonieke boeken; Koran --- Islam --- Godsdiensten --- Heilige geschriften --- de Koran --- Mohammed --- de profeet Mohammed --- de Openbaring --- de Traditie --- Kitab --- Mushaf --- geschiedenis van de samenstelling van de Koran --- de structuur van de Koran --- de soera's --- bismillah --- literaire genres --- de Arabische taal --- poëzie --- Mekka --- stammen en clans --- geloofsovertuigingen --- Medina --- Jathrib --- Mohammeds actie in Medina --- de veldslagen van Mohammed --- Mohammed en Abraham --- Mohammed en de Christenen --- de Koran en het geweld --- gewelddadig discours --- de 'compenserende vergelding' --- marterlaarschap --- afvalligheid --- de 'jihad' --- het 'vers van het Zwaard' --- kruisiging en afhouwen van handen en voeten --- de islam --- juridische bepalingen in de Koran --- de shari'a --- de plaats van de vrouw --- het Woord Gods --- mensentaal --- afgoderij --- metaforisch taalgebruik --- openheid, kritiek en geloof
Choose an application
Wat weten we van de Islam? Wat weten we van de Koran? Er bestaan veel boeken die ons informatie geven over de Islam, maar kunnen we al die wetenswaardigheden ook plaatsen in de huidige opvattingen die zich bewegen tussen liberaal en uiterst extreem? Fouad Laroui gidst de lezer door de wereld van de islam. Hij doet dat door een persoonlijke visie te combineren met de feiten. Zijn onderscheid tussen geloof (ik) en religie (wij) is het uitgangspunt voor een reis langs diverse gezichtspunten die hij ondubbelzinnig uit de doeken doet.
BPB0701 --- 217 --- islam --- Koran --- geloof --- liefde --- seks --- 297.12 --- S2007180.JPG --- godsdienst --- Islam: theologie; doctrine --- 2 --- Islam --- religie --- 297.12 Islam: theologie; doctrine
Choose an application
Deeltje uit de boekenreeks 'De essentie', een verzameling mini-boekjes waarin op ca. 50 pagina's een actueel thema kernachtig wordt uitgelegd. De islam is sinds haar ontstaan uitgegroeid tot een wereldgodsdienst die ook in Europa aanwezig is in het dagelijkse leven. Aan de oppervlakte zijn er de hoofddoeken en de ramadan, maar wat is de achtergrond van deze elementen? Hoe is de islam ontstaan? Welke zijn de belangrijke uitgangspunten? Zijn er naast het Suikerfeest nog andere feesten, en welke rituelen zijn daaraan verbonden? Wat is het verschil tussen soennieten en sjiieten? Hoe ontstond het fundamentalisme? En waar en hoe wordt de sharia toegepast? Lucas Catherine belicht de relevante aspecten en besteedt ook specifiek aandacht aan de islam in België.
Islam --- 081 Godsdienst --- BPB1002 --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- islam --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- Ioslam --- de Koran --- theologie --- de vijf zuilen van de islam --- feesten --- rituelen --- moraal --- religieuze tolerantie --- verspreiding --- soefisme --- sharia --- soennieten --- sjiieten --- fundamentalisme --- integrisme --- België
Choose an application
Verhalen die ons raken, ons een spiegel voorhouden, en ons dwingen na te denken over universele vraagstukken. Steeds weer bewijzen de grote verhalen uit de verschillende levensbeschouwelijke tradities hun waarde. Het blijven verhalen die er toe doen. Bijbelverhalen, verhalen uit de Koran, maar ook mythen en sprookjes, kunnen gebruikt worden om kinderen te helpen samenhang te ontdekken in de wereld waarin zij opgroeien. Leerkrachten kunnen deze verhalen als basis nemen voor de levensbeschouwelijke communicatie binnen hun school. Dit boek laat zien hoe verhalen kunnen worden ingezet in de dagelijkse lespraktijk.
Didactics of religion --- 478.6 --- Verhalen --- Bijbel --- Koran --- Sprookjes --- Mythen --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- communicatie --- levensbeschouwing --- verhalen --- sprookjes --- mythen --- bijbels --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Communicatie --- Onderwijs --- Interreligieus leren --- Godsdienst --- Verhaal --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Sport --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Listing 1 - 10 of 20 | << page >> |
Sort by
|