Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Vooroordelen associëren we meestal met bijgeloof of met denken "waar een donkere wolk van haat boven hangt". Volgens Adam Sandel is dit een opvatting die uit de Verlichting stamt. Ze staat voor een abstraherende opvatting van de rede. Met een beroep op de geschiedenis van de filosofie van Aristoteles tot en met Gadamer en Heidegger houdt Sandel juist een pleidooi voor een gesitueerde opvatting van de rede. Daarin kun je vooroordelen ook opvatten als achtergrondkennis, die je meekrijgt door traditie, opvoeding, gewoontes en zelfs natuurlijke behoeftes. Ze zijn dan geen ongelukkig obstakel voor helder en zelfstandig denken, maar juist een noodzakelijke voorwaarde voor betrokken denken.
#KVHB:Vooroordelen --- #KVHB:Filosofie --- Social problems --- Political philosophy. Social philosophy --- Theory of knowledge --- Logic --- General ethics
Choose an application
Neerslag van een studiedag die in maart 1999 georganiseerd werd door het Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (UCOS) en het Centrum Leo Apostel (CLEA). Doel: de vaststelling onderzoeken dat communicatieproblemen tussen culturen veelal te maken hebben met het anders denken over en het anders zien en beleven van de realiteit. In die context bogen de auteurs zich over een aantal vragen: Is het "andere" werkelijk zo onoverbrugbaar "anders"? Of is dit slechts een interpretatie? En zijn er in de realiteit niet veel meer gelijkenissen dan we vermoeden? Hebben we niet sedert geruime tijd dezelfde soort basisuitgangspunten als de nieuwste bevindingen in de wetenschappen erbij betrokken worden - bijvoorbeeld in verband met ruimte en tijd? Enerzijds willen de auteurs kennissystemen uit andere culturen "de-exotiseren" via een vergelijking met de nieuwste bevindingen in de wetenschap. Anderzijds zijn ze van mening dat ook de wetenschappen baat kunnen hebben bij een vergelijking met enkele elementen uit de Afrikaanse kennissystemen.
Cognition and culture. --- Knowledge, Sociology of. --- Africa --- Social life and customs. --- interculturele communicatie --- interculturaliteit --- Philosophy and psychology of culture --- Sociology of culture --- Multiculturele samenleving --- Wereldbeeld --- Afrika --- Mondiale vorming --- Cognition and culture --- Knowledge, Sociology of --- 305.81 --- kennissystemen --- #gsdbS --- Knowledge, Theory of (Sociology) --- Sociology of knowledge --- Communication --- Knowledge, Theory of --- Public opinion --- Sociology --- Social epistemology --- Culture and cognition --- Cognition --- Culture --- Ethnophilosophy --- Ethnopsychology --- Socialization --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit
Choose an application
Wat betekent het om te denken, en wat om iets nieuws te leren? Volgens Douglas Hofstadter en zijn Parijse collega Emmanuel Sander heeft het alles te maken met analogieën, beelden. Wat ingewikkeld is, maken we eenvoudiger, en als we iets nieuws tegenkomen, zoeken we de overeenkomst met wat we al kennen. Daarom kunnen we zeggen `De druiven zijn zuur bij teleurstelling, en daarom zegt een klein kind: `Ik heb de banaan uitgekleed. Van deze spontane vondsten tot metaforen: de analogie is het gereedschap waarmee we de wereld, de medemens en ook onszelf begrijpen. In Hoe wij denken laten Hofstadter en Sander zien wat ons mens maakt, en hoe we creatiever kunnen denken.
Cognitive psychology --- Philosophy of language --- Analogie --- Analogy --- Argumentatieleer --- Argumentation [Théorie de l' ] --- Raisonnement --- Reasoning --- Redenering --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Analogie --- Denken --- Psychologie --- Theory of knowledge --- Man --- Volwassene --- Linguistics
Choose an application
Vijftig portretten van internationaal bekende vrouwelijke wetenschappers vanaf de Griekse oudheid tot nu. Vijftig portretten van internationaal bekende vrouwelijke wetenschappers vanaf de Griekse oudheid tot nu. Het betreft o.a. Jane Goodall, Marie Curie, Hedy Lamarr en Sylvia Earle. Met getekende portretten in diverse steunkleuren. Vanaf ca. 15 jaar.
American literature --- secundair onderwijs 2de graad --- wetenschappers --- wetenschappen --- secundair onderwijs 1ste graad --- Wetenschappen --- Vrouwen --- Beroemde personen --- Vrouwenemancipatie --- wetenschap --- vrouwen --- Wetenschap --- Vrouw --- Bekende persoon --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Sociology of knowledge --- Didactics of social education --- Pure sciences: persons --- Academic sector
Choose an application
'Stel je eens voor! Het grote kernkwaliteitenspel' - aansluitend op het 'Kernkwadrantenspel' - stimuleert de spelers om hun persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën in kaart te brengen. Het spel spoort de spelers aan om hun persoonlijke kernkwaliteiten te ontdekken en ontwikkelen. Inhoudelijk sluiten de spelen perfect bij elkaar aan. Het 'Kernkwadrantenspel' is de introductie bij uitstek tot de kernkwadranten. 'Stel je eens voor! Het grote kernkwaliteitenspel' gaat dieper in op de materie en maakt de kernkwadranten tastbaar door ze toe te passen op een aantal concrete situaties
Theory of knowledge --- Developmental psychology --- talentmanagement --- Industrial psychology --- organisatiepsychologie --- zelfkennis --- organisatieverandering --- persoonlijkheidsleer --- personeelsmanagement --- Games --- didactische set --- S20090577.JPG --- persoonlijkheidsvorming --- 159.93 --- 37.03 --- Persoonlijkheid --- Kwaliteit --- Vaardigheden --- Competenties --- Zelfmanagement --- Kernkwadranten --- Spelen --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Competentie --- Zelfzorg --- Kernkwadrant --- Spel --- Psychologie --- Volwassene --- Sociology of occupations --- Labour market
Choose an application
De media evolueren in razend tempo: via Facebook, Twitter en allerhande blogs worden we permanent op de hoogte gehouden van het wel en wee van anderen. Maar hoe relevant en betrouwbaar is die stroom aan informatie ?De media vertegenwoordigen, naast de wetgevende, uitvoerende en gerechtelijke, de vierde macht en hebben een bemiddelende functie: de bevolking informeren over beleid en beslissingen. Journalisten geven feiten, maken opinies en creëren een maatschappelijke verstandhouding.Hoe vervullen ze vandaag de dag hun functie: realiseren zij die als bindmiddel ? Bevorderen ze het burgerschap, of zijn ze eerder uit hun rol gevallen ? Is het groeiende wantrouwen jegens de media een gevolg van de toenemende commercialisering en de onderlinge concurrentie en zo ja, is het tij te keren ? En hoe zou de vierde macht de nieuwe media voor haar taak kunnen inzetten ?Bron : http://www.uitgerijklement.nl
Mass communications --- General ethics --- Theory of knowledge --- Telecommunication services --- Media -- Communication --- #KVHA:Media --- #KVHA:Journalistiek --- #KVHA:Mediakritiek --- 090 --- Media --- sociale media --- Waarheid --- 304.5 --- Sociaal-wetenschappelijke aspecten van de ontwikkeling in maatschappijen en tussen maatschappijen --- Massamedia ; algemeen --- Sociale media --- Journalistiek --- Ethiek --- Informatiemaatschappij --- Journalistieke ethiek --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Reizen --- Ziekte --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Vliegen (werkwoord) --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene
Choose an application
Praktische gids voor leerkrachten over hoe je woordenschat selecteert, organiseert en aanbrengt aan studenten op verschillende niveaus. Sterke theoretische fundering.
English language --- Teachers --- Teaching --- Vocabulary --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Language and languages --- Semantics --- Language --- Terminology --- Study and teaching --- Semasiology --- 372.880.20 --- Didactiek van het Engels --- enge 844 --- Engels --- woordenschat --- Engels - idioom, taalverrijking --- Didactics of English --- Engelse taal --- didactiek. --- Didactic strategies --- Didactics of languages --- Diction --- Lexicology --- English language Semantics --- Vocabulary - Study and teaching --- Teachers - Language --- Teaching - Terminology --- English language - Semantics --- ANGLAIS (LANGUE) --- VOCABULARY --- VOCABULAIRE --- STUDY AND TEACHING
Choose an application
Met dit spel kunnen door middel van 128 kaarten talloze kernkwadranten en dubbelkwadranten worden samengesteld op een overzichtelijk spelbord. Elke kaart is een beschrijving van een kwaliteit/uitdaging of een valkuil/allergie, aangevuld met een synoniem en een uit het leven gegrepen typering. Met uw kernkwaliteiten geeft u uiting aan wie u bent. Voorbeelden van kernkwaliteiten zijn daadkracht, zorgzaamheid, zorgvuldigheid, ordelijkheid, ontvankelijkheid, invoelingsvermogen enzovoorts. Zoals de kwaliteit van het geluid bij een radio medebepaald wordt door de precisie waarmee deze afgestemd is op de juiste golflengte, zo wordt ook de mens inspirerender als hij afgestemd is op zijn eigen kernkwaliteiten. De theorie van de Kernkwadranten wordt beschreven in het boek Bezieling en kwaliteit in organisaties door Daniel Ofman, Servire Uitgevers Utrecht, ISBN 90-2153-593-9. Dit spel bevat 128 kaartjes en 3 spelborden (ook voor 2 soorten dubbelkwadranten). Op elk kaartje staat een begrip (bijvoorbeeld enthousiasme), een synoniem (bijvoorbeeld geestdrift) en een gezegde (bijvoorbeeld met hart en ziel) om het begrip tot leven te brengen. In de handleiding zijn verschillende spelvormen met bijbehorende spelregels te vinden. Met name wanneer mensen moeite hebben woorden te vinden voor hun kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen of allergieen kan dit spel je meer keuzemogelijkheden bieden.
159.9 --- 417.1 --- educatieve spellen --- persoonlijkheid --- persoonlijkheidspsychologie --- psychologie --- spelmaterialen --- typologieën --- 366.4 --- 417 --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Kernkwaliteiten --- Kwaliteit --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- Spelen(Kinderspelen) --- communicatie --- kernkwadranten --- management --- spelen --- spelmateriaal --- zelfkennis --- kwaliteitszorg (ler) --- persoonlijkheid (ler) --- 305 --- Relaties - spel --- 061315.jpg --- Relaties: spelen --- persoonlijkheidsleer --- persoonlijkheidsvorming --- Management --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- 159.93 --- 37.03 --- Games --- kwaliteitenspel --- Spelen --- Speltherapie --- 65.012.4 --- 658.56 --- #KVHB:Organisatiepsychologie --- #KVHB:Creativiteit --- 658.56 Quality control. Control of tool issue, materials, products etc. --- Quality control. Control of tool issue, materials, products etc. --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- Persoonlijkheidsleer. --- Educatieve spellen. --- Theory of knowledge --- kennismaking --- Social psychology --- zelfontplooiing --- sociale psychologie --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- organisatiecultuur --- Organization theory --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- bedrijfsleiding --- organisatiemanagement --- creativiteit --- kernkwaliteiten --- kwaliteitszorg --- organisatieleer --- organisaties --- Spelmateriaal. --- Creativiteit. --- Kwaliteit. --- Management. --- Omgangskunde. --- Organisatie. --- Persoonlijkheid. --- Projectmanagement. --- Relaties. --- Ontwikkelingsspelen --- 65.01 --- Creativiteit --- Omgangskunde --- Organisatie --- Persoonlijkheid --- Projectmanagement --- Relaties --- Didactic strategies --- Secondary education
Choose an application
Hofstede structures the book around five major dimensions : power distance, uncertainty avoidance, individualism versus collectivism, masculinity versus femininity and long-term versus short-term orientation.
Ethnopsychology --- National characteristics --- Values --- Cross-cultural studies --- Etnopsychologie. --- Nationale identiteit. --- Waarden --- Interculturele studies. --- Organisatiecultuur. --- Sociology of organization --- Sociology of culture --- culturele diversiteit --- cultuursociologie --- gender --- interculturaliteit --- diversiteitsbeleid --- Philosophy and psychology of culture --- #SBIB:309H505 --- #SBIB:316.7C122 --- #SBIB:316.7C140 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- 203 --- 321.0 --- 332.10 --- AA / International- internationaal --- 316.6 --- 316.752 --- 316.75 --- Characteristics, National --- Identity, National --- Images, National --- National identity --- National images --- National psychology --- Psychology, National --- Anthropology --- Nationalism --- Social psychology --- Collective memory --- Exceptionalism --- Cross-cultural psychology --- Ethnic groups --- Ethnic psychology --- Folk-psychology --- Indigenous peoples --- Psychological anthropology --- Psychology, Cross-cultural --- Psychology, Ethnic --- Psychology, Racial --- Race psychology --- Psychology --- 316.75 Kennissociologie. Ideologie --- Kennissociologie. Ideologie --- 316.6 Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- Gedragstheorie. Sociaal gedrag. Sociale psychologie --(gedrag en zelfconcept van het individu in de groep z.o. {159.923.33}) --- 316.752 Waarden --(sociologie) --- Waarden --(sociologie) --- Axiology --- Worth --- Aesthetics --- Knowledge, Theory of --- Metaphysics --- Ethics --- Code en boodschap: psychologische, psycho-analytische benadering --- Cultuursociologie: overtuigingen, waarden en houdingen --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- Sociografie. Algemene beschrijving van de gemeenschappen (Sociologie) --- De staat. De maatschappijen. De maatschappelijke klassen. Algemene naslagwerken --- Betrekkingen tussen werkgevers en werknemers. Organisatie van de arbeidsverhoudingen in de industrie: algemeenheden. --- Interculturele verhoudingen --- Interculturele communicatie --- Intercultureel management --- Cultuur --- Organisatieculturen --- Organisatiecultuur --- Betrekkingen tussen werkgevers en werknemers. Organisatie van de arbeidsverhoudingen in de industrie: algemeenheden --- Interculturaliteit --- Toerisme --- Verpleegkunde --- Values - Cross-cultural studies --- comportement organisationnel --- Caractère national --- Ethnopsychologie --- Valeurs (philosophie) --- Comportement organisationnel --- Études transculturelles
Choose an application
This book highlights the need to develop new educational perspectives in which multilingualism is valorised and strategically used in settings and contexts of instruction and learning. Situated in the current educational debate about multilingualism and ethno-linguistic minorities, chapter authors examine the polarised response to heightened linguistic diversity and how the debate is very much premised on binary views of monolingualism and multi- or bilingualism. Contributors argue that the diverse linguistic backgrounds of immigrant and minority students should be considered an asset, instead of being regarded as a barrier to teaching and learning. From its title through to its conclusion, this book underlines the current perspective of multilingualism as possessing cutting edge potential for transforming diverse classrooms into more inhabitable, more equitable and more efficiently organised spaces for learning. This book will be of interest to scholars and researchers in educational linguistics, applied linguistics, sociolinguistics, anthropological linguistics, pedagogics, educational studies, and educational anthropology.
Linguistics. --- Sociolinguistics. --- School management and organization. --- School administration. --- Language and education. --- Teaching. --- Language and languages --- Language Education. --- Language Teaching. --- Teaching and Teacher Education. --- Administration, Organization and Leadership. --- Minority Languages. --- Study and teaching. --- Foreign language study --- Language and education --- Language schools --- Didactics --- Instruction --- Pedagogy --- School teaching --- Schoolteaching --- Education --- Instructional systems --- Pedagogical content knowledge --- Training --- Educational linguistics --- Educational administration --- Inspection of schools --- School administration --- School inspection --- School operation policies --- School organization --- Schools --- Educational planning --- Management --- Language and society --- Society and language --- Sociology of language --- Language and culture --- Linguistics --- Sociology --- Integrational linguistics (Oxford school) --- Linguistic science --- Science of language --- Inspection --- Management and organization --- Social aspects --- Sociological aspects --- Multilingual education. --- Multiculturalism. --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Multiculturalism --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Multilingualism --- Government policy --- Language and languages. --- Language and languages-Study and. --- Linguistic minorities. --- Minority languages --- Minorities --- Sociolinguistics --- Foreign languages --- Languages --- Anthropology --- Communication --- Ethnology --- Information theory --- Meaning (Psychology) --- Philology --- Political aspects --- Language and languages—Study and teaching. --- Administration, Educational --- Operation policies, School --- Policies, School operation --- Organization --- Meertaligheid --- Minoritized languages
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|